Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:43:05 GMT

احتمال وقوع جنگ در حوزه آبي نيل

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۱۰۰۹

احتمال وقوع جنگ در حوزه آبي نيل

خبرگزاری آریا- سرسختی اتیوپی در برابر راه حل‌های صلح آمیز حل بحران سد النهضه با حمایت رژیم صهیونیستی ، احتمال وقوع درگیری نظامی در این منطقه را بیش از هر زمانی افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رای الیوم، سرسختی اتیوپی در برابر راه حل‌های صلح آمیز حل بحران سد النهضه، بار دیگر سناریو‌های نظامی را برای حل این بحران مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



احتمال وقوع جنگ در حوزه آبی نیل
روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با عنوان احتمال استفاده از گزینه نظامی برای بحران سد النهضه  نوشت: مصر و سودان فقط چهار ماه تا زمان دومین مرحله آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی فرصت دارند تا با اتخاذ تدابیر دیپلماتیک یا نظامی مانع از اقدام اتیوپی شوند، اقدامی که برای قاهره و خرطوم خطری وجودی به شمار خواهد رفت.
همه راه حل‌های دیپلماتیک و میانجیگری‌های سیاسی، چه از جانب آمریکا و چه از جانب صندوق بین المللی پول و اتحادیه آفریقا، به سبب مخالفت‌های اتیوپی به شکست انجامید و مشخص شد دولت کنونی آبی احمد به دنبال استفاده از عنصر زمان است و با دادن هرگونه امتیازی مخالف است که حقوق آبی مصر و سودان را حفظ می‌کند.
 
بن بست سیاسی
آدیس آبابا حاکمیت بر سد النهضه را خط قرمز می‌داند و تاکید می‌کند چه توافق صورت بگیرد و چه صورت نگیرد، دومین مرحله آبگیری سد را انجام خواهد داد.
احمد المفتی، عضو سابق هیئت سودانی در مذاکرات سد النهضه تاکید کرد اراضی که سد در آن‌ها ساخته شده است، متعلق به سودان است.
او دو روز پیش در مصاحبه با العربیه گفت:  کشورش به موجب توافقنامه ترسیم مرز‌ها بین دو کشور در سال 1902 اراضی را که سد النهضه آنجا بنا شد به اتیوپی داد، البته به این شرط که اتیوپی بدون موافقت خرطوم هیچ سد دیگری بر روی نیل آبی در این منطقه، نسازد.
اتیوپی به این توافقنامه پایبند نبود و سد سازی کرد و در سه مرحله آبگیری انجام داد.
 
هشدار سودان به وقوع قحطی بزرگ
به گفته المفتی، این اقدام بیست میلیون نفر، یعنی نیمی از ساکنان سودان را در معرض گرسنگی قرار خواهد داد. علاوه بر این اقدام اتیوپی، پنج میلیون خانوار مصری را تهدید می‌کند و باعث می‌شود میزان برقی که سد اسوان تولید می‌کند بیش از 50 درصد کاهش یابد و مشکلات زیست محیطی و اقتصادی بی حد و مرزی را باعث می‌شود.
 
انفعال اتحادیه آفریقا
کاملا مشخص است که اتحادیه آفریقا با سردی به این اختلاف روزافزون نگاه می‌کند و برای همکاری یا کاهش تنش، هیچ فشاری بر اتیوپی وارد نمی‌کند و برخی هم در مصر اتحادیه آفریقا را به همدستی با نظام اتیوپی متهم می‌کنند و همین مسئله شکست همه مذاکرات با نظارت اتحادیه آفریقا و با حضور نمایندگان سه کشور را تفسیر می‌کند.
دولت مصر، سکوت اختیار کرده است و مانع از تحریکات رسانه‌ای در این خصوص می‌شود، اما منابع نزدیک به طرف‌های تصمیم گیرنده در قاهره به رای الیوم گفتند سکوت به این معنا نیست که هیچ سناریو یا مشخصا برنامه‌های نظامی فوق العاده وجود ندارد؛ برنامه‌هایی که اگر شکست همه راه‌های مسالمت آمیز ثابت شود، استفاده از آن‌ها احتمال دارد.
 
چالش بزرگ مصر و سکوت بایدن
تل آویو در پس پرده استقرار موشک‌های جدید اتیوپی قرار دارد که از سد حمایت می‌کند؛ چرا که رژیم صهیونیسی نمی‌خواهد مصر و سودان ثبات داشته باشند.
سد النهضه بیش‌تر از 25 کیلومتر از مرز‌های سودان فاصله ندارد، یعنی اینکه در تیررس توپخانه و موشک‌های جدید است و اگر رهبران سیاسی مصر و سودان درباره استفاده از راه حل نظامی تصمیم بگیرند احتمال نابودی این سد خیلی یاد است.
دولت جو بایدن، دوستی زیادی با سران مصر ندارد و آن‌ها را متحد ترامپ می‌داند که پرونده سنگینی هم در نقض حقوق بشر دارند، به همین سبب تصمیم گرفت تحریم‌هایی که دولت سابق آمریکا بر اتیوپی وضع کرده بود، متوقف کند. این تحریم‌ها به سبب شانه خالی کردن اتیوپی از امضای توافقی وضع شد که در مذاکرات واشنگتن و با نظارت دولت ترامپ و صندوق بین المللی پول به دست آمده بود و مهمتر اینکه اگر دولت بایدن بخواهد به این تحریم‌ها ادامه دهد، به خاطر نقض حقوق بشر در منطقه تیگرای توسط نظام اتیوپی خواهد بود نه به خاطر موضع سرسختانه این کشور درباره راه حل‌های صلح آمیز حل بحران سد النهضه.
 
استقرار سامانه موشکی تل آویو
در ادامه این سرمقاله آمده است: این اسرائیل است که در پس سرسختی‌های اتیوپی ایستاده و آبی احمد را به رد کردن راه حل‌های صلح آمیز تحریک می‌کند. تل آویو در پس پرده استقرار موشک‌های جدید قرار دارد که سد را حمایت می‌کند؛ چرا که اسرائیل نمی‌خواهد مصر و سودان ثبات داشته باشند.
مهمترین تحول این است که نظام سودان اخیرا از مواضع میانجیگرانه یا بهتر است بگوییم مواضع حمایتی از سودان در خصوص بحران سد، دست برداشته است و به این باور عمیق رسیده است که اقدام اتیوپی در آبگیری 74 میلیارد مترمکعب از حجم سد، سد الرصراص سودان را نابود خواهد کرد و به گرسنگی 20 میلیون شهروند سودانی منجر خواهد شد، و بیشتر، اگر نگوییم همه، طرح‌های آبی سودان را از بین خواهد برد.
 
اتحاد مصر و سودان
نرمش اخیر سران مصر در پرونده لیبی، گشایش آن‌ها در برابر طرابلس و بازگشایی سفارت مصر در طرابلس، همگی گام‌هایی هستند که در چارچوب آمادگی برای بحرانی بزرگتر قرار دارد، بحرانی با نام سد النهضه که اخیرا و در سایه از بین رفتن گزینه‌های صلح آمیز، باردیگر مطرح شده است.
در پایان این یادداشت آمده است: ایستادن مصر و سودان در جبهه‌ای متحد علیه سرسختی اتیوپی، تحولی سرنوشت ساز در هرگونه جنگی خواهد بود که در آینده رخ می‌دهد، و بعید نمی‌دانیم که طی هفته‌های آینده تحولات و ائتلاف‌های نظامی بسیار مهمی صورت گیرد و باید منتظر باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جنگ راه حل های صلح آمیز بحران سد النهضه اتحادیه آفریقا مصر و سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۱۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900270

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • وقوع ناپایداری های جوی در نقاط مختلف استان کرمان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در کرمان
  • هشدار احتمال وقوع سیلاب در ایلام
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • ببینید | تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد