Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این چندماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ‏۱۴۰۰ طبیعی است که تب انتخاباتی میان احزاب و گروه های سیاسی افزایش یابد. آنچه که حائز اهمیت است، شناسایی دقیق‌تر افراد و سیاسیون از هر حزب و جناح است که برای شناختشان می توان به کارنامه اجرایی آنها مراجعه کرد. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌ها در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های اصولگرا

جبهه ایستادگی در این دوره از انتخابات با شورای ائتلاف همکاری دارد

حسین کنعانی‌مقدم درگفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی جبهه ایستادگی برای حضور موفق در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: جبهه ایستادگی در این دوره از انتخابات در شورای ائتلاف حضور  و همکاری دارد.  در انتخابات پیش رو دنبال حفظ وحدت، انسجام و همدلی نیروهای انقلاب هستیم. تغییر نام در شناسنامه شرایط قانونی خاص خود را دارد که متقاضیان با توجه به این شرایط می‌توانند برای تغییر اسم خود در شناسنامه اقدام کنند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند. جبهه ایستادگی در این دوره از انتخابات در شورای ائتلاف حضور  و همکاری دارد. حزب سبز ایران نیز با شورای وحدت همکاری و مشارکت دارد. هدف ما در انتخابات۱۴۰۰، افزایش مشارکت حداکثری است. حضور پرشور و گسترده مردمی برای رسیدن به یک دولت کارآمد به منظور حل مشکلات کشور را مدنظر داریم و همه فعالیت‌های ما برای اجرای این مهم عملیاتی می‌شود. جلسات مختلفی را برای آمادگی در انتخابات برگزار کرده و می‌کنیم. هدف گذاری‌مان  این نیست که نامزد حزب در انتخابات پیروز شود بلکه هدف‌مان این است که مشارکت حداکثری مردمی را شاهد باشیم و مردم پیروز این عرصه باشند. در جریان نیروهای انقلابی شخصی باید نامزد انتخابات شود که بتواند اجماع همه جانبه ایجاد کند و برای بنای دولت کارآمد اعضای کابینه  و برنامه هایش را معرفی کند.

نامزدهای گمنام اصلاح طلب برای انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از چالش های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری، صف کاندیداهای اصلاح طلبی است که به لحاظ نفوذ سیاسی و حزبی موثر هستند ولی در افکار عمومی ناشناخته و گمنام هستند. به اعتقاد برخی از فعالین سیاسی چهره های احتمالی همانند حق شناس، افشانی، حضرتی، کواکبیان، رهامی و... از جمله افرادی هستند که افراد نزدیک به خاتمی از سوی اصلاح طلب بودن آنها را نمی توانند انکار کنند و از سوی دیگر نگرانند که این افراد در صورت تایید صلاحیت، حاضر به کنار کشیدن به نفع کاندیدا مورد نظر خاتمی نباشند.

گزینه اعتماد ملی در انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل گرامی‌مقدم محمدعلی افشانی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت: محمدعلی افشانی از سوی برخی از اعضای شورای مرکزی برای نامزد شدن در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است. افشانی سوابق درخشانی دارد و از نیروهای پاک دست کارگزاران نظام است که در سمت‌های معاونت وزیر، استانداری و شهرداری تهران مشغول به خدمت بوده است. لذا افشانی هم به عنوان یکی از نامزدهای حزب اعتماد ملی مطرح است. الیاس حضرتی رسماً اعلام کرده است که این برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهد شد. شورای مرکزی حزب اعتماد ملی حضور افشانی را با اجماع‌ساز مطرح کرده است. محمدعلی افشانی هم فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما نتیجه نهایی بعد از اعلام نامزدهای احزاب دیگر و سایر شخصیت‌های اصلاحات مشخص خواهد شد. نهاد اجماع‌ساز قطعاً بعد از ثبت‌نام و مشخص شدن اینکه چند تن از اصلاحات توسط شورای نگهبان تأیید شده، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

دیدار جبهه اصلاح طلبان ایران با گزینه های انتخاب ۱۴۰۰

خبرگزاری فارس در گزارشی آورده است: بابک آذرباد دبیرکل حزب ترقی و دبیر جبهه اصلاح طلبان از دیدار اعضای احزاب عضو جبهه اصلاح طلبان ایران با گزینه‌های اصلی این جبهه یعنی پزشکیان و محمدرضا عارف در هفته جاری خبر داد. دبیر جبهه اصلاح طلبان ایران همچین با توجه نقش تعیین کننده این جبهه در همراهی و ائتلاف شان با جبهه اعتدال گرایان تاکید داشت و افزود که کماکان ائتلاف شان با این جبهه به صورت رسمی برقرار است و در همین راستا در حال رایزنی با کاندیداهای مورد نظر جبهه اعتدال‌گرایان نیز هستند.

باهنر: می خواهم کارگردان بمانم، نه بازیگر

به گزارش سایت خبری تابناک، قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با انتشار توییتی، آخرین موضع محمدرضا باهنر برای حضور در انتخابات‌ را اعلام کرد. علیرضا خجسته پور با انتشار توییتی نوشت: در جریان بحث‌های دبیران استانی جام و اصرار همگان به لزوم کاندیداتوری آقای باهنر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایشان گفت: در عرصه سیاسی کشور می‌خواهم کارگردان بمانم، نه بازیگر.

رسانه های اصلاح طلب

شعارهای پوپولیستی تاثیری در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

علی دینی ترکمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد تاثیر وعده‌های اقتصادی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری اظهار داشت: شاید در دوره‌های قبل این موضوع اتفاق افتاد و برخی از کاندیداها با شعار یارانه نقدی توانستند آراء را جذب کنند، اما بعدا مشاهده شد که چنین سیاستی موفق نبوده است. به نظرم موضوع اصلی در انتخابات پیش‌رو درصد پایین مشارکت خواهد بود که دلیل اصلی آن نارضایتی افکار عمومی نسبت به وضعیت اقتصادی است یعنی افرادی که در گذشته رای داده‌اند، همراه با مطالبات اجتماعی بوده اما پاسخی دریافت نکرده‌اند. به تعبیر نظریه « اعتراض، وفاداری و خروج» آلبرت هیرشمن مردم از طریق صندوق رای اعتراض خود را بیان می‌کنند و وقتی پاسخی دریافت نمی‌کنند امکان دارد که دوباره به صندوق رای روی نیاورند. احتمالا در چنین شرایطی، کاندیدای جریانی که این موقعیت به نفع آن است یعنی با درصد مشارکت پایین احتمال برنده شدن آن وجود دارد از این وضعیت استقبال کند بنابراین بدنبال ایجاد شرایط بهتر نخواهد بود. تجربه نشان داده که پایگاه اجتماعی اصولگرایان معمولا در انتخابات مشارکت می‌کنند. اما آنهایی که مطالبات‌شان در ارتباط با تغییرات ساختار قدرت، حکمرانی و نوع نگاه به بیرون است، فکر نمی‌کنم تحت تأثیر چنین جاذبه‌های قرار بگیرند؛ اگر به چنین نتیجه‌ای رسیده باشد که در انتخابات شرکت نکنند. اما اگر جمع‌بندی مشارکت در انتخابات باشد، چون هدف‌گذاری اجتماعی و سیاسی مشخصی دارند، بعید هست که باز چنین سیاستی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. حالا می‌ماند عده‌ای که آرای خاکستری دارند و فکر نمی‌کنم درصد آنها بیشتر و تعیین کننده باشد. تجربه انتخابات قبلی و روند تحولات اجتماعی نشان داده که بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد مطالبات مردم همگن و هم‌جنس است، هرچند شدت و ضعف داشته باشد اما در یک جبهه قرار می‌گیرند. همچنین ۱۵ یا ۲۰ درصد در جبهه دیگر است بنابراین کسانی که وضعیت بلاتکلیفی دارند درصد اندکی هستند. اگر نیروی سیاسی اصلاح‌طلب از وعده‌های اقتصادی استفاده کند در حالیکه بخشی از پایگاه‌شان به این جمع‌بندی رسیده باشد که پاسخ لازم را از صندوق لازم نمی‌گیرند، نمی‌تواند با چنین ابزارهایی آنها را تحت تاثیر قرار داد چون آنها به نوعی صاحب تحلیل و فکر هستند. از سوی اگر نیروی سیاسی اصولگرا هم این شعارها را بدهد تفاوت چندانی ندارد چون به هرحال پایگاه اجتماعی آنها رای خواهند داد و آنهایی که در جبهه قرار دارند قطعا تحت تاثیر این سیاست‌ها قرار نمی‌گیرد. مثلا در دوره قبل یکی از کاندایدها پشت شعارهای پوپولیستی و افزایش یارانه به ۲۵۰ هزار تومان بود اما در نهایت از نظر کسب رای موفق نبود. شرایط اقتصادی مهم است اما باید توجه داشت که اکثریت جامعه ایران مطالبات تحول‌خواهانه دارند بنابراین فکر نمی‌کنم از این منظر تاثیرگذار باشد که به جریانی رای بدهند که با افکارشان مغایرت دارد و قطعاً این اتفاق نمی‌افتد. فرض کنید نیروی اصولگرا چنین وعده‌ای بدهد ممکن است برای پای صندوق آمدن تاثیرگذار باشد اما به گمان من در نوع رای دادن این اتفاق درصد کمی تاثیرگذار است.

رئیسی کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود؟

حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس در گفت وگو با خبرگزاری برنا،‌ در رابطه با نامه برخی نمایندگان به رئیس قوه قضاییه و دعوت از او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: تعداد امضاها از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. قرار شده است نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رئیسی دعوت به عمل آید. ما کار خومان را انجام داده ایم، قدرت انتخاب با او است اما تاکنون پاسخ مثبتی از رییسی نشنیده ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رئیسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد. مهم این است تاکنون هیچکس مخالف حضور رئیسی در انتخابات نیست و هر کجا از او حرفی به میان آمده همگی اتفاق نظر داشتند و رئیسی اولویت جریان ما قرار دارد. یک دستی و اجماع همه احزاب و نمایندگان در مورد رئیسی بی سابقه است.

آغاز فعالیت کارگروه یاوران اصلح برای انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری برنا کریمی بیرانوند در گفت وگو با رسانه ها بابیان اینکه ان شاءالله برای انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور جدی و موثری خواهیم داشت، اظهار کرد: نگاه دقیق و علمی به بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر در خرم آباد و دیگر شهرستان های استان خواهیم داشت. کارگروه یاوران اصلح با لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص تلاش برای برگزاری انتخابات پرشور و انتخاب افراد اصلح پایه گذاری شد و در انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی توانست عملکرد نسبتاً مطلوب و رضایت بخشی از خود به اجرا در آورد. این کارگروه از سوی تشکل اسلامی دانشجویان و فارغ التحصیلان و لرستان که دارای قدمت ۳۰ ساله در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است پایه گذاری شده و تلاش دارد بتواند زمینه ورود افراد اصلح، کارآمد و انقلابی را به مناصبِ خدمت رسانی مهیا کند. تیم تخصصی این کارگروه متشکل از جوانان صاحب‌نظر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی گرد هم آمده اند و تلاش دارند در انتخابات آتی شورای شهر صلاحیت های فردی، تخصصی و کاری کاندیدای شورای شهر را به طور دقیق و هوشمندانه بررسی و در نهایت افراد اصلح را به مردم معرفی کنند.

احیای برجام عامل افزایش مشارکت در ۱۴۰۰

جلال میرزایی نماینده پیشین مجلس،‌ با درج یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت:‌ اقدامی که در چارچوب توافق میان سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس صورت گرفت، می‌تواند بهترین سناریو و یک گام مرضی الطرفین برای مدیریت شرایط باشد. به این معنا که از یک سو مصوبه مجلس مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی امروز «سه‌شنبه» عملیاتی خواهد شد و از آن سو می‌تواند مانع از برخی حواشی، جریان‌سازی‌ها و هجمه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. ما نباید فراموش کنیم آنچه مانع از سیاسی و امنیتی شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام شده است و تمام تلاش‌ها، فعالیت‌ها و تحرکات مخرب لابی‌های صهیونیستی و سعودی را در رابطه با برجام و پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام به شکست کشانده همین شفافیت عملکرد ایران بوده است. ما باید از ابزار شفافیت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهایت بهره‌برداری را در رسیدن به منافع ملی خود ببریم. چون در غیر این‌صورت فضا و بستر برای جریان‌سازی و در نهایت امنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران شکل خواهد گرفت. پیگیری مسیر شفافیت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند ثبات و امنیت روانی در کشور را به دنبال داشته باشد. آنچه مسلم است میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کم خواهد بود، به گونه‌ای که می‌تواند رکورد کاهش مشارکت انتخابات دوم اسفندماه ۱۳۹۸ (انتخابات مجلس یازدهم) را تکرار کند یا حتی آن رکورد را هم بشکند. پس اینجا جا دارد که ما به فکر مدیریت شرایط و تلاش برای احیای برجام باشیم. چون احیای برجام می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات بینجامد.

مشارکت پرشور و تحدی با آمریکا!

روزنامه همدلی با انتخاب یادداشتی به قلم امیر ستاری مدرس دانشگاه، نوشت: از جمله اتفاقات بزرگ در سال ۲۰۲۰ که در آمریکا رخ داد، رکورد مشارکت قرن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، که مشارکت ۶۳ درصدی مردم در انتخابات را رقم زد. این بیشترین میزان مشارکت در آخرین انتخابات آمریکا در حالی اتفاق افتاده که در همین سالِ ۲۰۲۰، جمهوری اسلامی ایران کمترین میزان مشارکت در انتخابات را بعد از پیروزی انقلاب تجربه کرد که طبق آمار رسمی این میزان مشارکت ۴۲درصد بوده است. انتظار می‌رود ایران که همواره در رقابت با آمریکا در زمینه‌های مختلف پیشقدم بوده، در مورد میزان مشارکت در انتخابات نیز این احساس وظیفه در رقابت را بیش از پیش داشته باشد و در این زمینه نیز آمریکا را به تحدی بطلبد و با فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت گسترده مردم در انتخابات، اقتدار و حمایت مردمی را به رخ جهانیان و بهویژه آمریکا بکشد. این‌که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بتواند موفق شود، نیازمند ریشه‌یابی علل و موانع عدم استقبال مردم در انتخابات ۹۸ و تلاش در رفع آن موانع برای ایجاد مشارکت است. ایجاد زمینه‌های برابر و تمهید شرایط برای انتخابات رقابتی و عادلانه از جمله عوامل موثر در افزایش مشارکت در انتخابات است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از طرفی، در شرایط کنونی که کشور دچار شرایطِ دشوار حاصل از مشکلات اقتصادی و مسئله کرونا و... هست، یکی از راهکارهای گذر ازاین شرایط، برآمدن دولتی مقتدر است که برآمده از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشد. در عرصه تعامل بین‌المللی نیز هرچقدر این مشارکت بیشتر باشد، دولت و حاکمیت با اعتماد به نفس و اقتدار بیشتری می‌تواند حضور پیدا کرده و در جهت احقاق حقوق سرزمینی و ملی با موفقیت بیشتری عمل خواهد کرد. مقام معظم رهبری نیز درآخرین سخنرانی خود با اصالت دادن به انتخاب مردم-چه خوب و چه بد- بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات تاکید کردند.بنابراین انتظار از تمام ارکان حاکمیت این است که با فراهم آوردن زمینه‌های حضور کاندیداها با سلایق مختلف را با هدف مشارکت فعالانه و پرشور آحاد مختلف جامعه، به خواست مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند.امید است که اکنون که  کمتر از سه ماه دیگر تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده، آنچه بیش از پیش مهم است، توجه و اهتمام  کامل باید مصروف این امر شود که ارکان مختلف حاکمیت و ملت با هم همدل و متحد باشند تا بتوانند سرنوشت یکی از مهم‌ترین مناصب کشور را به نحو مطلوب و با حضور گسترده مردم رقم بزنند. بنابراین در روزهایی که بسیاری از جناح‌ها و جریان‌های سیاسی که در پی تعیین کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند، باید در کنار این امر، در اندیشه تدبیر و راهکاری برای بالا بردن مشارکت مردمی نیز باشند.

نگاه به انتخابات ۱۴۰۰

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: با این ملاحظات سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ چه می‌تواند باشد؟ این  سیاست دومرحله‌ای است؛ مرحله اول آن را متاسفانه مسوولان انتخاباتی تعیین می‌کنند، مرحله صفر و یکی ماجرا است. مرحله‌ای که می‌تواند منجر به شرکت انتخاباتی شود یا نشود. اگر مطابق آنچه در سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم، عمل کنند، پیشاپیش و صریح اعلام کرده‌اند که هیچ علاقه‌ای به مشارکت دیگران ندارند. در سال ۱۳۹۸ بنده از جمله کسانی بودم که توصیه می‌کردم در انتخابات ثبت‌نام و فعال شرکت کنید، ولی هنگامی که نتایج رد صلاحیت‌ها را دیدم، متوجه شدم که رغبت مردم و اصلاح‌طلبان نیست که تعیین‌کننده نهایی در شرکت یا عدم شرکت است، بلکه اراده طرف مقابل است که مشارکت را الزامی یا غیرالزامی می‌سازد. این اراده در دو رفتار خود را نشان می‌دهد. اول فضای عمومی انتخابات‌ که تا چه حد آمادگی حضور سیاسی نیروهایی جز خودشان وجود داشته باشد. دوم در رد و تایید صلاحیت‌ها. البته براساس آنچه در سال ۱۳۹۸ رخ داد عاقلانه نیست که در سال ۱۴۰۰ به انتخاباتی رقابتی رضایت دهند، زیرا در انتخابات رقابتی واقعی امکان انتخاب افرادی متفاوت از خط کلی مجلس و دیگر قوای موجود وجود دارد و تحقق چنین انتخاباتی به معنای تداوم و حتی تعمیق شکاف، درون ساختار مدیریتی کشور است که عوارض آن بر کسی پوشیده نیست و اگر پیشاپیش با تنظیم و طراحی حساب شده صحنه سیاسی این امکان منتفی شود، انتخابات نیز بی‌معنا خواهد بود. دوم نیز تایید و رد صلاحیت‌ها است. به احتمال فراوان ممکن است یک نامزد منتسب به اصلاح‌طلبی هم در میان افراد تایید شده حضور داشته باشد، ولی لزوما این کفایت نمی‌کند. انتخابات باید تبدیل به رقابت سیاسی معنادار باشد والا تایید فلان نامزدی که فاقد توانایی برای بسیج نیرو باشد، ولو منتسب به یک جناح باشد، به معنای حضور آن جناح سیاسی نیست. ۱۰ـ اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو با مشکل جدی‌تری نیز مواجه هستند. تاکنون نیروهایی که فراتر از آنان و دورتر به حکومت بودند، در زمان انتخابات ترجیح می‌دادند که از نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کنند، ولی اکنون و به عللی تحقق این حالت سخت و تاحدودی غیرممکن شده است. یک علت آن افزایش کمّی این گرایش است که نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده‌اند. شاید بتوان گفت که به لحاظ کمّی حتی از اصلاح‌طلبان هم بیشتر باشند. علت دیگر استقلال رسانه‌ای آنان است که در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی می‌توانند رسانه خود را داشته باشند. مساله فقط این نیست که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند چون گذشته حمایت آنان را به دست آورند، بلکه موضوع مهم‌تر این است که آنان از داشتن نامزد انتخاباتی محروم خواهند بود و نمی‌توان در برابر چنین وضعیتی سکوت کرد و موضع نداشت.

ناکامان اصولگرا

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «در عرصه سیاسی کشور می‌خواهم کارگردان بمانم، نه بازیگر»؛ این روایتی است که قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین به نقل از محمدرضا باهنر، دبیرکل این جامعه و در واکنش به آنچه «اصرار همگان به لزوم کاندیداتوری آقای باهنر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایشان» نامیده؛ توییت کرده است. باهنر در مصاحبه روز گذشته‌اش با روزنامه خراسان هم گفته بود: «هر کسی هم پیش ما می‌آید و می‌خواهد کاندیدا شود، می‌گویم تو یکی کاندیدا نشو تا تعداد کمتر شود. اگر کسی اصرار داشته باشد کاندیدا شود، می‌گویم پس خیالت راحت باشد رقیبی به نام مهندس محمدرضا باهنر ندارید». این گفته‌ها درست مشابه سخنانی است که فردی دیگر در همین جناح، در سال‌های نه‌چندان دور بر زبان آورده بود؛ اکبر ناطق‌نوری هم در دو مقطع نزدیک و دور بعد از سال ۷۶ گفته بود: «در دنیا سیاسیون باید عمر سیاسی برای خود تعریف کنند، کهنه‌کارهای سیاسی باید به اتاق فکر بروند». «در زمینه ورود به انتخابات احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم و در جناح یا گروه خاصی نیز قرار نمی‌گیرم». ناطق نتوانست رسالت نیمه‌تمامش را هیچ‌وقت تمام کند، همان سال ۸۴ شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را به وجود آورد اما این شورا موفق نبود. کسی حرف ناطق را نخواند و ایده‌اش مبنی بر بودن در اتاق فکر نه در آن شورا و نه در هیچ شورای دیگری به ثمر ننشست. به احتمال زیاد باهنر هم نخواهد توانست در کسوت کارگردانی چندان موفق حاضر شد. اگرچه سال‌ها رخت نمایندگی مجلس از تنش کنده نمی‌شد و نقشش هم در پارلمان همان صحنه‌گردانی پشت و جلو صحنه بود تا جایی که درباره‌اش گفته می‌شد در مجالسی که حضور داشته، جریانی یا تصمیمی بدون اراده او رخ نمی‌داد. خودش هم گفته است که فکر می‌کنید تصمیمی در آن مجالس گرفته می‌شد، بدون اینکه من در جریان باشم! اما او الان دیگر در مجلس نیست. او دو دوره است که در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده است. اوایل گمان بر این بود که رخت بهارستان را کنده تا رخت پاستور بپوشد اما اوضاعش در جریان اصولگرایی به شکلی نبود که در میان نامزدهای این دو دوره اخیر دیده شود. آن شوق و اشتیاقی هم که در برخی چهره‌ها سال‌هاست برای رسیدن به پاستور دیده می‌شود و به هر ابزاری چنگ می‌زنند، حداقل در ظاهر رفتار باهنر مشاهده نمی‌شد. برخی تحلیل‌ها گمانه‌زنی می‌کردند که او با توجه به همان خصلت بازی‌گردانی پشت‌صحنه‌اش احتمالا بدون سروصدا پشت صحنه در حال کارگردانی است تا زمانی که صحنه برای آمدنش مناسب شود.

جمع بندی:

برای برگزاری انتخابات باشکوه و با حضور حداکثری مردم در این عرصه مهم و سرنوشت ساز، سلامت سخن نخست را می زند و مقدم بر هر موضوع دیگری است. از این رو باید راهکار جدی از شورای نگهبان و وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ و مقدمات این موضوع فراهم شود.

برچسب‌ها خبرگزاری برنا انتخابات ۱۴۰۰ سازمان انرژی اتمی ایران خبرگزاری فارس شورای نگهبان جبهه اصلاح‌طلبان ایران اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری برنا انتخابات ۱۴۰۰ سازمان انرژی اتمی ایران خبرگزاری برنا انتخابات ۱۴۰۰ سازمان انرژی اتمی ایران خبرگزاری فارس شورای نگهبان جبهه اصلاح طلبان ایران اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اخبار کنکور آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاح طلبان ایران مشارکت در انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ مردم در انتخابات جبهه ایستادگی برای انتخابات افزایش مشارکت هسته ای ایران میزان مشارکت گسترده مردم گفت وگو فعالیت ها صلاحیت ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۱۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر عصر _ شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضا شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 748539

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • توماج صالحی اعدام می‌شود؟
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • توماج صالحی اعدام می‌شود؟ نمی‌شود؟
  • تکرار ماجرای هاشم آغاجری؛ حکم اعدام توماج صالحی در چه شرایطی اجرا نمی‌شود؟