Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: تدارک آمریکا و اروپا برای تحریم روسیه، نشست عربی-انگلیسی درباره ایران و منطقه، شکایت خانواده‌های قربانیان تیراندازی در پایگاه فلوریدا از عربستان، رزمایش بزرگ نیروی دریایی ترکیه در اژه و مدیترانه و استقبال ارمنستان از گسترش پایگاه های روسیه در خاک خود از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدارک آمریکا و اروپا برای تحریم روسیه

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

همزمان با تشدید فشارهای غربی‌ها به مسکو به بهانه بازداشت و حبس «الکسی ناوالنی» مخالف غربگرای دولت روسیه، رسانه آمریکایی از تدارک دولت جو بایدن برای اعمال تحریم خبر داد.

وبگاه آمریکایی «پالتیکو» گزارش داد که دولت جو بایدن در تدارک برای اعمال تنبیه و مجازات تحریمی علیه روسیه در پرونده بازداشت و زندانی کردن «الکسی ناوالنی» مخالف غربگرای روس است.

طبق این گزارش، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشتر یک بسته تحریمی در ارتباط با ادعای مسموم کردن الکسی ناوالنی آماده کرده بود اما تیم امنیت ملی دولت بایدن خواهان پیشبردن مسیر خاص خود در ارتباط با پرونده ناوالنی است.

پالتیکو به نقل از «افراد مطلع» خبر داد، آمریکا در حال آماده شدن برای پاسخگویی به مسموم و سپس زندانی کردن الکسی ناوالنی است و احتمال می‌رود که طی هفته‌های آینده با هماهنگی با متحدان اروپایی دست به اعمال تحریم علیه روسیه بزند.

طبق گزارش این وبگاه، پاسخی که دولت بایدن در قبال پرونده ناوالنی علیه روسیه در شُرف تدارک است، با بسته تحریمی مدنظر دولت ترامپ متفاوت است.

تاکنون مقام‌های آمریکایی درباره میزان و نوع تحریم‌های مدنظر دولت بایدن علیه روسیه اظهارنظری نکرده‌اند.

پیش از این «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در رابطه با پرونده ناوالنی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر اروپا ضد روسیه شده بود. وی پیش از حضور در نشست اتحادیه اروپا، از وزرای خارجه دیگر کشورهای عضو خواست تا به تدارک تحریم‌های بیشتر علیه روسیه چراغ سبز دهند.

نشست عربی-انگلیسی درباره ایران و منطقه

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و «نایف الحجرف» دبیرکل این شورا با «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و آفریقا روز دوشنبه(دیروز) نشست مجازی برگزار کردند.

این نشست در چارچوب «شراکت استراتژیک بین انگلیس و شورای همکاری خلیج (فارس) » برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن روابط انگلیس و شورای همکاری، همکاری‌های مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به منظور تحقق منافع مشترک را بررسی کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین بر ضرورت تقویت شراکت راهبردی تأکید کردند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، در این نشست تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک از جمله اوضاع یمن، ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت و حاضرین بر ضرورت استمرار هماهنگی برای مقابله با چالش‌های امنیتی تأکید کردند.

معاون وزیر خارجه انگلیس در این نشست گفت که دیدگاه ما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با چالش‌های منطقه و تروریسم یکی است.

اخیرا دفتر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که به منظور تقویت روابط این کشور با کشورهای حاشیه خلیج فارس «ادوارد لیستر» را به عنوان فرستاده ویژه منطقه تعیین کرده است.

شکایت خانواده‌های قربانیان تیراندازی در پایگاه فلوریدا از عربستان

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

خانواده های قربانیانی که در سال ۲۰۱۹ به ضرب گلوله یک سرباز سعودی در پایگاه نظامی ایالت فلوریدا آمریکا کشته شدند، از عربستان شکایت کردند.

به گزارش روزنامه القدس العربی نوشت، وکلای مدافع این خانواده ها اعلام کردند، موکلان پرونده معتقدند امکان ندارد که عربستان از تندرو و افراطی بودن محمد الشمرانی، سرباز سعودی مطلع نبوده باشد.

ششم دسامبر ۲۰۱۹ الشمرانی ۲۱ ساله در حال آموزش در یک پایگاه دریایی آمریکایی در شهر پنساکولا به سمت نظامیان آمریکایی اقدام به تیراندازی کرد که در پی آن سه تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. این افسر سعودی در همین حادثه با تیراندازی پلیس کشته شد.

وکلای مدافع خانواده های قربانیان این حادثه در بیانیه‌ای اعلام کردند، الشمرانی هنگام پیوستن به نیروی هوایی عربستان تحت تحقیقات کامل قرار گرفته و عربستان متوجه شده که او افراطی و آمریکا ستیز است. این احساسات علنا در صفحه توییتر الشمرانی بیان شده است.

در این بیانیه آمده است که الشمرانی پس از پیوستن به ارتش در سال ۲۰۱۵ به صورت منظم ایدئولوژی تندروی را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کرد. شهروندان سعودی، اعضای دولت این کشور و اشخاصی در نیروهای هوایی هم این صفحه توییتری را دنبال می کردند و پیام های افراطی را که این سرباز منتشر می کرد، می خوانده و نظر می دادند.

وکلا در بیانیه خود اعلام کردند، الشمرانی با وجود این پیام ها از بین صدها دانشجوی نظامی برای اخذ بورس تحصیلی برای مشارکت در یک دوره آموزشی در آمریکا انتخاب شد و انتخاب وی به وزارت دفاع عربستان هم ابلاغ شده بود.

وکلا در ادامه گفتند، پادشاه و ولیعهد سعودی هم به قول خود درمورد خانواده های این قربانیان عمل نکردند؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از وقوع این حادثه گفته بود، پادشاه و ولیعهد سعودی این خانواده ها را مد نظر خواهند داشت.

در پی این حادثه، عربستان متحد نزدیک واشنگتن این جنایت فجیع را محکوم کرد اما دفتر تحقیقات فدرال "اف بی آی" اعلام کرد، این نظامی سعودی دستکم از سال ۲۰۱۵ تندرو شده و حمله اش نتیجه سالها برنامه ریزی و آمادگی بوده است‌.

در آن زمان تشکیلات القاعده در شبه جزیره عربستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت که تا زمان انجام حمله با الشمرانی در ارتباط بود.

پس از این حمله آمریکا ۲۱ نظامی سعودی در حال آموزش را پس از انجام تحقیقات و آگاهی از این مساله که آنها در شبکه های اجتماعی محتواهای توهین آمیز یا تروریستی یا ضد آمریکایی منتشر می کنند اخراج کرد.

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ترکیه در اژه و مدیترانه

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

منابع خبری غروب دوشنبه به وقت تهران از برگزاری رزمایش دریایی بزرگ ترکیه در مدیترانه و دریای اژه ، دو منطقه‌ای که کشورهای قبرس و یونان از یک سو با ترکیه از سویی دیگر سال‌ها بابت آن اختلاف دارند، خبر دادند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که رزمایش موسوم به «میهن آبی 2021» از پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود و حدود دو هفته ادامه دارد. وزارت دفاع ترکیه به ترکیب یگان‌های شرکت کنده در این رزمایش دریایی بزرگ هیچ اشاره ای‌ نکرده است.

یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی می‌گویند فعالیت‌های حفاری ترکیه در شرق دریای مدیترانه، خارج از حوزه دریایی آنکارا و نقض قوانین حاکمیتی این کشورها است اما ترکیه معتقد است به دلیل نزدیک بودن این مناطق به ناحیه ترک‌نشین قبرس شمالی، می‌تواند در این بخش از دریای مدیترانه فعالیت کند.

مقام‌های ارشد یونان از جمله نخست وزیر و وزیردفاع این کشور نسبت به فروش زیردریایی‌های آلمان به ترکیه و تقویت بنیه نظامی این کشور ابراز نگرانی کردند. «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان از «آنگرت کرامپ کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان خواسته که فروش زیردریایی به ترکیه را به حالت تعلیق درآورد، اما همتای آلمانی وی این درخواست را رد کرده است.

وزیر دفاع آلمان نیز در این زمینه گفته است: «برنامه ساخت و فروش 6 فروند زیردریایی مدل 214 به ترکیه متوقف نمی‌شود یا حتی به تاخیر می‌افتد زیرا شرکت "تیسن" موظف به اجرای قراردادهای امضا شده در سال 2002 است.»

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان نیز در حالی نگران افزایش توان نظامی ترکیه است که این کشور با یک سری توافق‌ها با آلمان از جمله برای تقویت ناوگان زیردریایی و تانک‌ها، در پی به‌روزرسانی نیروهای مسلح خود است.

استقبال ارمنستان از گسترش پایگاه های روسیه در خاک خود

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

وزیر دفاع ارمنستان دوشنبه گفت که از گسترش پایگاه نظامی روسیه در خاک خود و استقرار بیشتر نیروهای روس نزدیک با مرز با جمهوری آذربایجان استقبال می کند.

به نوشته خبرگزاری«رویترز» «واگارشاک هاروطویان» وزیر دفاع ارمنستان در مصاحبه‌ای به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: «مسئله گسترش و تقویت پایگاه نظامی روسیه در خاک ارمنستان همیشه در دستور کار بوده و ارمنستان همیشه به این موضوع علاقه مند بوده است.»

وزیر دفاع ارمنستان درمورد اینکه آیا برنامه های مشخصی برای این توسعه بالقوه وجود دارد یا خیر، اظهار نظری نکرد. هاروطونیان گفت که وی نیازی به افتتاح رسمی پایگاه نظامی دوم روسیه نمی‌بیند، اما افزود که دو کشور در حال بررسی استقرار یک واحد نظامی در شرق ارمنستان، نزدیک مرز با جمهوری آذربایجان هستند. وی هدف از اقدام بالقوه و یا مکان دقیق آن را فاش نکرد. وزارت دفاع روسیه تاکنون واکنشی به این مسئله نشان نداده است.

نیروهای صلح‌بان روسی هم اینک در ارمنستان و تحت پیمان دفاعی رسمی با این کشور مستقر هستند. روسیه دارای یک پایگاه نظامی در شهر «گیموری» نزدیک مرز ارمنستان با ترکیه با حدود 3000 نیروی نظامی است . روسیه ماه نوامبر اعلام کرد که حدود 2000 نیرو را به عنوان بخشی از ماموریت حفظ صلح در این کشور مستقر می‌کند

این در حالی است که سیاستمداران مخالف دولت ارمنستان خواستار ایجاد پایگاه دوم روسیه در منطقه «سیونیک جنوبی» هستند. مخالفان ارمنستان که خواستار استعفای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر این کشور به دلیل شکست در نبرد با جمهوری آذربایجان هستند، قصد دارند تظاهراتی دیگری را علیه وی در هفته جاری برپا کنند.

«ایشخان ساغاتلیان»، هماهنگ کننده جنبش نجات میهن گفت که راهپیمایی‌ در ایروان به صورت روزانه برگزار خواهد شد و از پاشینیان خواسته خواهد شد که استعفا دهد.بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی که با توافق سه جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ کوهستانی تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کند. مخالفان پاشینیان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ متهم کرده و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سی سخت زلزله پروتکل الحاقی انیس نقاش تروئیکای اروپایی زکی یمانی امریکا اروپا روسیه انگلیس ایران عربستان ترکیه ارمنستان سی سخت زلزله پروتکل الحاقی انیس نقاش تروئیکای اروپایی زکی یمانی خانواده های قربانیان جمهوری آذربایجان شورای همکاری الکسی ناوالنی پایگاه نظامی روسیه در خاک علیه روسیه وزارت دفاع بین المللی خانواده ها نخست وزیر وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید