Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:افکار عمومی از ما مطالبه می‌کنند که استاندارد مدارس عشایری را بهبود ببخشیم، دیگر از ما نمی‌پذیرند که مدرسه سنگی و چادری داشته باشیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهراله رخشانی مهر در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور اظهار کرد: در 20 سال گذشته بیش از 130 هزار کلاس درس توسط خیرین و با مشارکت آنها و دولت ساخته شده است که 30 درصد مدارس را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

50 درصد مدارس را در 4 سال گذشته خیران ساختند

وی افزود: در چهار سال اخیر 50 درصد مدارس یا به طور کامل یا با مشارکت خیرین و دولت ساخته شده است. خیرین از سال 96 تا کنون بیش از 5800 میلیارد تومان مشارکت کردند که در سال 99 به بیش از 2500 میلیارد تومان افزایش یافته است، این آورده توسط 30 هزار نفر از خیرین در سامانه خیرین ثبت شده و با تعریف طرح آجر به اجر امسال توانستیم از طریق کمک‌های خرد، بیش از 700 هزار نفر در مدرسه سازی مشارکت کنند.

رخشانی مهر ادامه داد: دولت نیز با اختصاص 2350 میلیارد تومان در پروژه‌های مشارکتی به همراهی خیرین ارج نهاده و از سال 96 تا کنون اعتبارات عمرانی بیش از 6 برابر رشد داشته است. سهم اعتبارات مدرسه سازی از  1.5 درصد در سال 96 به 5 درصد در سال 1400 افزایش یافته است.

کاهش 10 درصدی مدارس ناایمن

وی متذکر شد: آمار مدارس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی از 30 درصد  به 19.5 درصد رسیده و شاهد کاهش بیش از 10 درصدی مدارس ناایمن هستیم  در زلزله اخیر شهرستان سی سخت نیز از 160 مدرسه سی سخت،6 مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی کامل است که البته قبلا سه مدرسه جدید را به جای مدارس قدیمی ساخته بودیم اما همکاران ما مدارس قدیمی را تخریب نکرده بودند و ترجیح داده بودند به دانشگاه پیام نور تحویل بدهند که یکی از آنها در اجاره پیام نور بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به رشد 2.5 برابری اعتبارات استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس گفت: این اعتبارات از سال 97 تا کنون هرسال 2.5 برابر رشد داشته است و ما امروز کمتر دغدغه مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را داریم و کمتر از قبل نگران مدارس دارای بخاری نفتی هستیم.

سرانه پایین فضای آموزشی در 4 استان 

رخشانی مهر بیان کرد: دغدغه ما سرانه پایین فضای آموزشی استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و تهران است، میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 متر مربع است که چهار استان نامبرده زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی قرار دارند و باید نسبت به بالا بردن سرانه این استان‌ها اقدام کنیم که با تعریف ردیف ویژه‌ای در بودجه تا حدودی نگرانی‌های ما در سال‌های آینده برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه از این پس یک مسئله مهم ما مدارس در مناطق عشایری هستند، متذکر شد: این مدارس جمعیت متغیری بین سه تا 20 دانش آموز دارند و در ایام مختلف جمعیتشان متفاوت است. با توجه به ارتقای سیستم‌های گرمایشی و کاهش مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، افکار عمومی از ما مطالبه می‌کنند که استاندارد مدارس عشایری را بهبود ببخشیم، دیگر از ما نمی‌پذیرند که مدرسه سنگی و چادری داشته باشیم.

ساخت هزار مدرسه در مناطق عشایری 

وی ادامه داد: یک فراخوان منتشر کردیم که نخبگان علمی به ما پیشنهاد دهند برای جایگزینی مدارس این مناطق چه کنیم. یکی از محورهای همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی نیز همین است. همچنین با بنیاد برکت توافق کردیم و اسفند ماه تفاهم ساخت هزار مدرسه در مناطق عشایری را منعقد می‌کنیم.بیشترین مسئله را پیرامون مدارس عشایری در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری داریم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: همچنین اخیرا تفاهم نامه‌ای را برای ساخت 100 کلاس درس در مناطق عشایری سیستان و بلوچستان با سپاه در مناطق صعب العبور که امکان حضور پیمانکار ما در آنجا نیست، مانند مناطق مرزی و ... منعقد کردیم. سپاه امکانات را دارد و در آن مناطق مستقر است به زودی عملیات ساخت این مدارس نیز شروع می‌شود.

دعوت از جامعه دانشگاهی برای ارائه پیشنهاد مدارس جایگزین کانکس/چرا گزارش عملکرد سازمان نوسازی مدارس منتشر نمی‌شود؟بابت ایمنی 4000 مدرسه کانکسی نگران نیستیم!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان نوسازی مدارس مدارس روستایی مدارس فرسوده سازمان نوسازی مدارس مدارس روستایی مدارس فرسوده توسعه و تجهیز مدارس کشور رئیس سازمان نوسازی مناطق عشایری فضای آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ ناصر فتحی مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی به منظور بهره مندی از انرژی پاک و تجدید پذیر به همت خیر مدرسه ساز حاج حمیدرضا سلامتیان در مدرسه اتیسم مهرآفرین ناحیه ۴ اصفهان آغاز شد.
ناصر فتحی هزینه اجرای این طرح را حدود ۴ میلیارد تومان دانست و افزود: در استان اصفهان تفاهم نامه تجهیز ۱۵ مدرسه به نیروگاه خورشیدی به همت خیران امضا شده و در صدد هستیم که تا پایان سال اجرای زیر ساخت‌های آن در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل دفتر فنی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز درخصوص تجهیز مدارس به نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در حال حاضر ۵۶ طرح ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور به همت خیران مدرسه‌ساز در حال اجراست.
سید محمد واعظی نژاد افزود: این نیروگاه‌ها در حال انعقاد قرارداد یا اجرا است که دو تا سه ماه آینده وارد مدار می‌شوند.
وی گفت: تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت ۵ سال منعقد شده است.
سید محمد واعظی نژاد افزود: براساس این تفاهم‌نامه نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت حداکثر ۲۰۰ کیلووات وغیرانشعابی تا ظرفیت ۳ مگاوات در مدارس منتخب کشور با سرمایه گذاری خیران برای انتفاع مدارس ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: ساخت این نیروگاه‌ها ضمن ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه‌های مدارس سبب افزایش خودآگاهی دانش آموزان از مزایای استفاده از انرژی‌های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از به کارگیری سوخت‌های فسیلی در مدارس می‌شود.

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی
  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد
  • ساخت مدارس شبانه روزی در دستور کار
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری