آشنایی با باغ موزه نگارستان در تهران
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۳۷۵۳
باغ موزه نگارستان در دوره قاجاریه احداث شد و در گذر زمان، فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته و حوادث و داستانهای زیادی را به چشم خود دیده است. اکنون نگارستان یکی از تفرجگاههای خوش آبوهوای پایتخت است که علاوه بر داشتن محیطی باصفا و روحانگیز، روایتگر گوشههایی از تاریخ ایران زمین در عهد پادشاهان قاجار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از جذاب ترین باغ موزه های ایرانی، باغ نگارستان در میدان بهارستان است. باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و از همین رو هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ هنر معماری و موقعیت قرار گیری بسیار حائز اهمیت و ارزش می باشد. زمانی که شما وارد این باغ موزه می شوید همان جایی که بلیطتتان را در هنگام ورود به باغ تهیه می کنید یک حوض چند ضلعی و شمعدانی هایی که در دور و بر آن قرار دارد را نیز مشاهده خواهید کرد که در همان ابتدای امر باعث ایجاد یک حال خوب در شما می شوند. در هر گوشه از باغ حوض و آب نما میبینید و آثار هنری بسیار خاص، مثلا در همان راهروی اول در باغ اثری را مشاهده میکنید که هنرمند از کنده درخت خشکیده به چندین پرنده جان داده و زیبایی بینظیری خلق کرده است.
موزه مکتب کمال الملک
دیگر جاذبه ای که در باغ موزه نگارستان تهران می توانید شاهد آن باشید، موزه مکتب کمال الملک است. این موزه بیش از ۱۳۰ نقاشی داراست که همه از این نقاش هنرمند و شاگردان وی است. قطعا تماشای آثار وی می تواند جذابیت خاص خودش را برایتان داشته باشد.
تالار اسفرجانی
بعد از گالری کمال الملک می توانید به سمت تالار اسفرجانی در باغ موزه نگارستان تهران بروید؛ در این باغ موزه راهروهای تودرتو و فضای بسیار زیبایی که تالار دارد می توانید قدم بزنید و تابلوهای سوخت و معرفی را خواهید دید که غرق در زیبایی و ظرافت هستند. این تابلوها اثر استاد علی اسفرجانی است که به وصیت ایشان این ۱۸ اثر مینیاتور و معرق چرم به دانشگاه تهران اهدا شده و در حال حاضر در تالار اسفرجانی باغ موزه نگارستان میتوانید آنها را ببینید.
تالار مجموعه ملک الشعرای بهار
دیگر تالاری که در باغ موزه نگارستان تهران می توانید مشاهده کنید، مجموعه ملک الشعرای بهار است. اسناد دیجیتال، دست نوشتهها، عکس و کتابهای این شاعر بزرگ ایران هم در این تالار وجود دارد.
حافظیه در باغ موزه نگارستان
در یک گوشه از باغ موزه نگارستان تهران در کنار کافه ای که درون این باغ وجود دارد، یک بنا به نام حافظیه وجود دارد که بازدیدکنندگان آن یاد شیراز و مقبره حافظ می افتند. فضای باغ و بنا یادگاری از دوران قاجار است و به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده است و آنقدر زیباست که میتوان ساعتها در کنار حوضهای فوارهدار و شمعدانیهای آن نشست و خود را مهمان آرامش کرد. با توجه به این که نگاره ها و نقاشی های مختلفی از فتحعلی شاه و درباریان وی در این بنا دیده می شود، این باغ به نگارستان معروف شده است. در دوره حکومت مظفرالدین شاه، اولین مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی کمال الملک در این محل ساخته شده است و در سال ۱۳۰۷ وزیر فرهنگ ایران باغ نگارستان را به محل دائمی دارالمعلمین عالی نیز اختصاص داده بود.
تالار جهانگیر ارجمند
در انتهای سالن شما می توانید شاهد آثار متفاوتی از نقاشی ها و اسناد و عکس ها خواهید بود که برای اغلب بازدیدکنندگان جذابیتی دو چندان دارد. اینجا تمام چهرههای سرشناس ایرانی حتی سیاست مداران خارجی به شکل مجسمه های کوچک درآمدهاند که همگی هنر دست جهانگیر ارجمند هستند. این مجسمه ها که سهمی کوچکی از اندازه اما سهم بزرگی از هنر برده اند نتیجه ۵۰ سال تلاش این استاد هستند که به باغ موزه نگارستان اهدا شده است.
تالار منیر فرمانفرمائیان
نمیشود تا باغ موزه نگارستان رفت و از آثار خیرهکننده و سبک متمایز منیر فرمانفرمائیان دیدن نکرد. فرمانفرمائیان تنها هنرمندی است که در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینهکاری، اشکال هندسی و نقشمایهها و نقاشی پشت شیشه برای خلق آثار مدرن و متفاوت خود استفاده کرده است. آثار این هنرمند در مراکز هنری مطرح دنیا مانند موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و گوگنهام در نیویورک به نمایش درآمده اما برای دیدن این آثار لازم نیست راهی آن سوی آبها شوید کافی است به تالار دائمی منیر فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان سری بزنید.
دسترسی به باغ موزه باغ نگارستان تهران
به منظور دسترسی به باغ نگارستان تهران می بایست به میدان بهارستان در خیابان شریعتمداری بروید؛ لازم به ذکر است که بگوییم برای رسیدن به این باغ موزه هم مترو و هم اتوبوس شرایط مناسبی را فراهم آورده اند. برای رفتن با مترو از خط ۲ استفاده کنید و در ایستگاه بهارستان پیاده شوید. پس از بیرون آمدن از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان را خواهید دید، وارد خیابان دانشسرا شوید و بعد از چند دقیقه پیادهروی شما در باغ موزه نگارستان هستید. همانطور که در بالا هم گفتیم این باغ موزه برای گذراندن یک عصر دلنشین در کنار دوستان گزینه ی بسیار خوبی محسوب می شود.
آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: باغ موزه نگارستان تهران باغ موزه نگارستان باغ نگارستان باغ موزه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در اینگونه رویدادهای بینالمللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت میشود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان میتوانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی میکنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی میشود که کار صدور ویزای آنها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.
آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران
وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامهای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.
خراسانیزاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.
وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه میپردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم میخورد و به ویژه در دانشگاههای آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشتهاند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.
مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد
رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه میگوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بینالمللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزودهای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینهها روی هفت قطعه آینهکاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم میزند.
وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینکهای وی آر یا واقعیت مجازی، میتواند به لایههای درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی میشود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایشهایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیتهای هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.
نظارت بر نگارخانهها با پرونده الکترونیکی
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره بحث نظارت بر نگارخانهها و صحبتهایی مبنی بر تغییر سیاستهای قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانهها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانهها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانهداران به سامانهای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانهها دارد، باید برنامهها و محتوای نمایشگاههایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانهها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامعتر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانهها باید محتوای نمایشگاهها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب میشود.
انواع تخلفاتی که از گالریها سر میزند
خراسانیزاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانهها سر میزند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در میآید، ۲ تخلف اتفاق میافتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشدهاند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانهداران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.
وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانهداران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده میشود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانهداران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل میکنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و میپذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانهها باشد و با اینگونه تخلفات مقابله شود.
برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمانها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاعرسانی این نمایشگاهها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام میشود اما نمایشگاهها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.
خراسانیزاده در پایان درباره برگزاری بینالها و جشنوارهها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکتکنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکتکنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزهای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی میتوانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.
کد خبر 6090390