«خروج زنان از کشور» و «مهریه» ابزارهایی برای انتقام جویی؟
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۳۹۱۴
قانون گذرنامه مصوب سال ۱۳۵۱ و پیش از انقلاب است. مطابق با بند ۳ ماده ۱۸ این قانون برای زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام، تنها با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل که باید نظر خود را حداکثر ظرف سه روز اعلام کند، گذرنامه صادر میشود، این درحالی است که برخی کارشناسان این قانون را مطابق با شرایط پیش از انقلاب میدانند و معتقدند با اصلاح آن امکان اعطای حق خروج از کشور بدون اجازه شوهر به تمامی زنان شوهردار وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، برخی از نمایندگان مجلس دهم در تلاش بودند تا با اصلاحیهای زنان نخبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... را از این قانون مستثناء و حق خروج از کشور را به آنها بدهند که به علت مخالفتهای بسیار این مهم تحقق پیدا نکرد.
از سوی دیگر، اما برخی فعالان حقوق زنان و کارشناسان بر این باورند که بر اساس احکام فقهی و حقوقی امکان اعطای حق خروج از کشور به تمامی زنان و نه تنها زنان نخبه در حوزههای مختلف وجود دارد و این مهم تنها همت مسئولان برای اصلاح این قانون را میطلبد.
امروزه به علت وجود چنین قوانینی، ممنوع الخروج کردن زنان توسط شوهر منجر به عدم فعالیتهای اجتماعی و تحصیلی و شغلی و ... زنان شده؛ از سوی دیگر حتی با ممنوع الخروج کردن مردان به علت بدهکاری مهریه توسط زنان مواجهایم که پیشتر برای مردان ورزشکار نیز مشکل آفرین بوده است.
این در حالی است که به نظر میرسد اگر بتوانیم حقوق برابری برای زن و مرد در هنگام تشکیل خانواده قائل شویم زنان برای خروج از کشور که حق طبیعی آنها است، مشکلی نخواهند داشت و مهریه را دست آویزی برای رسیدن به حقوق خود قرار نمیدهند تا مردی به علت بدهکاری مهریه ممنوع الخروج شود.
مرضیه محبی فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری در اینباره به ایسنا گفت: قانون گذرنامه فعلی در مجلس سنای نظام شاهی تصویب شده است و نگاهی کوتاه به مذاکرات نهم اسفندماه سال ۱۳۴۴مجلس سنا در زمان تصویب این قانون، حکایت از رویکرد مردسالار و شیء وارگی زنان دارد.
بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه فاقد پشتوانه فقهی استاین فعال حقوق زنان با اشاره به بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه، ادامه داد: این ماده قانونی فاقد پشتوانه فقهی است و ربطی به شرع و مقررات ندارد. در حقوق خانواده ما، خروج از کشور چنانچه مغایر حقوق مرد باشد، شامل وضعیتی موسوم به «نشوز» میشود که مابه ازای آن صرفا عدم پرداخت نفقه است. یعنی هیچ متن قانونی حکم نکرده که دست و پای زنان را ببندید تا از تمکین خارج نشوند، بلکه به صراحت گفته شده در صورت عدم تمکین، زنان از حق خود بر نفقه محروم خواهند شد؛ بنابراین اصرار بر ابقای قانونی که بدون پشتوانه فقهی در مجلس سنای شاهی تصویب شده، بیشتر عجیب و باور نکردنی است.
قانون نمیتواند وسیله انتقام جویی و تصفیه حساب قرار گیردمحبی افزود: قانون باید مبتنی بر عدالت وضع شود و باعث تضییع حق گروهی از انسانها به نفع گروهی دیگر نشود، قانون نمیتواند وسیله انتقام جویی و تصفیه حساب قرار گیرد. امروز قانون گذرنامه وسیلهای برای محرومیت زنان از یک حق اساسی آنها میشود، مانند همین مورد زنان ورزشکار که اعمال حقوق انسانی آنان تحت الشعاع اراده همسرانشان قرار میگیرد، با این قانون زنان زیادی از دیدار فرزندانشان در خارج از کشور محروم میشوند، زنان زیادی از حقوق ناشی از تحصیل واشتغال خود باز میمانند.
دادگاه میتواند مطابق با اصل ۴۰ قانون اساسی موانع خروج از کشور را رفع کننداین وکیل دادگستری معتقد است: این امر همچنان به روشنی مصداق آن چیزیست که اصل چهل قانون اساسی منع کرده است. (هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.) و دادگاهها میتوانند مستند به این اصل موانع زنان برای خروج از کشور را رفع کنند.
قوانین مهریه و طلاق خانواده را به میدان جنگ بدل کرده استوی تصریح کرد: قوانین خانواده باید تفاوت ماهوی با سایر قوانین که روابط بین افراد را سازماندهی میکند داشته باشد. امروز قوانین راجع به مهریه و طلاق خانواده این نهاد دیرین مدنی که باید جایگاه آرام و قرار و تکامل آدمیان باشد را بدل به میدان جنگ کرده است، مرد بدهکار مهریه و زنی که از حق طلاق محروم است در قرن ۲۱ و در اوج تکنولوژیهای ارتباطی، در یک خانه براحتی نمیتوانند زندگی کنند و فضای زندگی مشترک تداعی کننده حقوق به خطر افتاده آنها میشود.
به گفته محبی، امروز که دستگاههای قضا و قانون گذاری در اندیشه حذف آثار سوء مهریههای گزاف بر خانواده هستند، ضروریست به جانب دیگر یعنی زنان هم نظر کنند و مساله خانواده را با رویکرد اجرای عدالت و نه با تحمیل مشقت و ضرر و تنگناهای بیشتر بر زنان، حل کنند.
این فعال حقوق زنان در پایان گفت: باید به این نکته توجه کرد که هرگونه اقدام برای حل مسالهای اجتماعی بنام مهریه، بدون رعایت عدالت در حق زنان و بدون اندیشیدن به تمهیداتی برای پرکردن خلاءهای حقوقی ناشی از آن، تنها اختلافات را شدیدتر و احساس ستم دیدگی نزد زنان و ابتلای خانواده به مصائب مختلف را بیشتر میکند.
منبع: فرارو
کلیدواژه: انتخابات 1400 مهریه ممنوع الخروجی زنان ایرانی قانون گذرنامه خروج از کشور حقوق زنان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، گفت: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیادهسازی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، گفت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.
او با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین میشوند، مطرح کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایههای عملیاتی به آن توجه کرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصهها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیادهسازی است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، تصریح کرد: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش میکند با بزرگنمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.
اعرافی با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصههای گوناگون و متعهد به ارزشهای الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.
او با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، ابراز کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینیهای مشترک شود.
اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) میتواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آوردهاند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.
انتهای پیام/