Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز با تشکر از همه خیرین بابت کار مهمی که انجام می دهند، اظهار کرد: حجم اعتبارات خیرین در آموزش و پرورش اعتبار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: یکی از مقبول ترین امور خیرخواهانه در کشور اقدام به مدرسه سازی است که کمک به بزرگی به آموزش و پرورش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرسه کانون اصلی توسعه کشور است و مدرسه سازی برای پیشبرد عدالت آموزشی و تقویت روحیه همبستگی بین مردم اهمیت دارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از آرمان های جمهوری اسلامی عدالت است. در بین جنبه های مختلف عدالت، عدالت آموزشی از مهم ترین جنبه های عدالت است‌. صحنه هایی که در مناطق محروم می بینیم دردآور و نگران کننده است، ولی هیچ کدام نسبت به نبود امکانات آموزشی دردآورتر نیست.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به لزوم کمک دولت و خیرین به مناطق محروم، تصریح کرد: برای مردم هیچ‌چیزی مهم تر از استقرار عدالت و رفع تبعیض نیست. این مسأله برای مردم مهم است.

جهانگیری در ادامه گفت: ما با تحریم ها و بیماری کرونا مواجه ایم. کرونا تمام جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و اثر آن در برخی بخش ها نگران کننده شده است. همه می دانیم آموزش تعطیل بردار نیست و حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس اثرات مثبت زیادی دارد، ولی بخاطر کرونا و اهمیت سلامت دانش آموزان و معلمان مدارس تعطیل و شبکه شاد راه اندازی شد تا آموزش به صورت مجازی دنبال شود، ولی حتما شوکی به این حوزه وارد شد و باید کاری کنیم که عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین تصریح کرد: یکی از دغدغه های ما این است که خیلی از دانش آموزان به ابزار لازم از جمله تلفن همراه هوشمند برای تحصیل از طریق شبکه شاد دسترسی ندارند. دولت، خیرین و آحاد مردم باید کمک کنند که فرزندی از فرزندان ما از این ابزارها محروم نشود.معلمان کارهای ارزشمندی در این مدت انجام داده اند خانم معلمی در بیمارستان بستری بود اما آموزش را تعطیل نکرد، معلمی روستا به روستا رفت و به دانش آموزان درس داد. باید دست این معلمان را بوسید.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد مرحوم حافظی و سایر خیرین، گفت: ما در مقطعی با شش قدرت بزرگ دنیا توافق کرده و برجام امضا شد و تحریم ها لغو شد، اما امریکایی ها کار ضدانسانی و غیرعقلایی کردند و از برجام خارج شده و هدف خود را اعمال فشار بر مردم ایران قرار دادند تا به مردم درد وارد شود. آنها دارو را تحریم کردند ما برای خرید تجهیزات پزشکی به مبلغ ۷۰ میلیون دلار با سازمان بهداشت جهانی به توافق رسیدیم اما بعد یکسال هنوز امکان وارد این تجهیزات فراهم نشده است.

وی اعلام کرد: آمریکایی ها فشار آوردند تا مردم را به خیابان بکشانند و نظام را تسلیم یا دچار فروپاشی کنند، اما ایستادگی ملت موجب شکست دشمن شد. همراهی مردم در شکست دادن آمریکا یک سند بزرگ تاریخی است که در تاریخ جهان می ماند.مردم احساس کردند که رفتار مسئولان هم منطقی است و چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا به دولت فشار نمی آوردند که دولت با ترامپ مذاکره کند.

وی اضافه کرد: امروز مقامات آمریکا اعتراف دارند که فشار حداکثری شکست خورده است. الان هم تا زمانی که آمریکا دست از لجاجت و کینه توزی و اقدامات علیه ملت ایران دست برندارند ، ما باید بر مبنای عقل و منطق و رفتاری مورد قبول مردم اقدام کنیم.

وی با اشاره به تصویب قانونی برای مقابله با اقدامات آمریکا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در دولت در آن مقطع نظرات خود را مکتوب به مجلس و شورای نگهبان اعلام کردیم اما پس از تایید قانون، ما پذیرفتیم که قانون را باید اجرا کنیم اما قانون را به روشی اجرا کردیم که آمریکا نتواند فشار خود را به ایران افزایش دهد. جهانیان از نحوه برخورد ما در اجرای این قانون شوکه شدند. ما با آژانس انرژی اتمی توافق کردیم و الان توپ در زمین آنهاست.

معاون اول رییس جمهور یادآورشد:رهبر معظم انقلاب فرمودند ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم اما آنها فکر می کردند که ما جلو نظارت را می گیریم تا به این سمت برویم ولی ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

وی در پایان گفت: احساس می کنم روزها و ماه های امیدوار کننده در پیش است. کشورهایی که منابع ما را مسدود کرده اند مثل کره و ژاپن اعلام می کنند منابع شما را آزاد می کنیم. امیدوارم دوران سختی و تلخی برای ملت ما زودتر تمام شود.

پربیننده ترین اولین واکنش به ماجرای حدادعادل و دست‌بوسی فرح +عکس خرید خدمت سربازی شرط جدید برای بازنشستگی! احمدی‌نژاد:حدادعادل قبل از انقلاب دست فرح را می‌بوسید حقوق سربازان افزایش پیدا کرد بوسه پیمان قاسم خانی بر پیشانی همسرش +عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری برجام دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۴۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟

سهمیه حج کشورها هر سال براساس جمعیت ساکن مسلمان در آن کشورها تعیین می‌شود. با این حال، عوامل دیگری هم تاثیر دارد، آنچنان که اندونزی، پاکستان و هند به ترتیب بیشترین سهمیه حج را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، هر سال صدها هزار نفر مسلمان در شهر مکه گردهم می‌آیند و مهمترین زیارت‌ مسلمانان را انجام می‌دهند. مناسک اصلی حج حدود یک هفته طول می‌کشد و در آن زمان صدها هزار نفر مسلمان از کشورهای مختلف جهان به شهر مکه سفر می‌کنند.

عربستان سعودی هر سال بر اساس میانگین جمعیت مسلمانان مقیم کشورها، سهمیه حج را اختصاص می‌دهد. به عبارتی هر چه تعداد مسلمانان ساکن در یک کشور بیشتر باشد، احتمال دارد آن کشور سهم بیشتری به دست آورد. با این حال، عوامل دیگری می‌تواند بر سهمیه یک کشور تأثیر بگذارد. نگاهی به سهمیه برخی کشورها نشان می‌دهد، سطح روابط دیپلماتیک با عربستان به عنوان کشور میزبان، در سال‌های گذشته بر تعیین این سهمیه بی‌تأثیر نبوده است.

در سال‌های اخیر براساس آمارهای عربستان، بیشترین تعداد زائران حج به کشور اندونزی تعلق داشته است و در سال گذشته، پاکستان و هند نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

نام کشور تعداد سهیمه حج (۲۰۲۳ - ۱۴۰۲)
۱.اندونزی    ۲۲۱.۰۰۰ نفر
۲.پاکستان ۱۸۰.۰۰۰
۳.هند ۱۷۵.۰۲۵
۴.بنگلادش ۱۲۷.۱۹۸
۵.نیجریه ۹۵.۰۰۰
۶.ایران ۸۷.۵۵۰
۷.الجزایر ۴۱.۳۰۰
۸.ترکیه ۳۷.۷۷۰
۹.مصر ۳۵.۳۷۵
۱۰. سودان ۳۲.۰۰۰
۱۱.مالزی ۳۱.۶۰۰
۱۲.روسیه ۲۵.۰۰۰
۱۳. سوریه ۲۲.۵۰۰
۱۴. اتیوپی ۱۹.۶۱۹
۱۵. مراکش ۱۵.۳۹۲
۱۶.عراق ۱۵.۲۵۲
۱۷.عمان ۱۴.۰۰۰
۱۸.افغانستان ۱۳.۵۸۲
۱۹.سنگال ۱۲.۸۰۰
۲۰.انگلستان ۱۲.۳۴۸


حج اگرچه سهمیه‌بندی شده است و این سهم گاه سال به سال متفاوت است، اما بنا بر نظر کارشناسان حج، اعمال آن مزایایی دارد؛ از جمله اینکه اختصاص یک سهمیه به هر کشور به تسهیل عدالت کمک می‌کند، زیرا هر مسلمان تشویق می‌شود در مقطعی از زندگی خود، صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می‌کند، این زیارت را انجام دهد. این سهمیه‌ها همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که زائران هر سال می‌توانند سفر خود را با خیال راحت انجام دهند. سهمیه‌ها به جلوگیری از احتمال ازدحام بیش از حد نیز کمک می‌کند.

ایده کلی میزبان این بوده است که تا حد امکان از زائران استقبال و در عین حال تدارکات مدیریت شود و بر این اساس، سالانه به صدها هزار نفر اجازه می‌دهد در مدت زمان کوتاهی به مکه و خارج از مکه سرازیر شوند.

بر این اساس، ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از رفع محدودیت‌های کرونا، تقریبا یک سهم مشخص داشته است. سال گذشته و امسال سهم حج ایران تفاوت چندانی نداشته و حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ هزار نفر بوده است که در سال گذشته ششمین کشور با بیشترین سهم بود. با این حال ایران از عربستان خواسته مطابق با رشد جمعیت، این سهم را تا ۱۰۰ هزار نفر افزایش دهد، که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

طبق اعلام آخرین سازمان حج و زیارت، حدود ۹۰۰ هزار نفر در ایران در نوبت حج واجب هستند که با درنظر گرفتن سهمیه کنونی ایران و افزایش نیافتن آن، اعزام تمام آنها به حج تمتع نزدیک به ۱۰ سال طول می‌کشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم