Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در سخنانی در وبینار «بزرگداشت علماء اهل سنت ویژه همدلان و همراهان تقریب، علماء متوفی یک سال اخیر در استان‌های کردستان و کرمانشاه» که عصر روز سه شنبه به همت معاونت امورایران مجمع جهانی تقریب برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت روحانیون اهل سنت در طول یک سال گذشته به آیه ۲۸سوره فاطر«انما یخشی الله من عباده العلما» اشاره کرد و گفت: علما از خداوند متعال خشیت دارند و می ترسند و حدود او را رعایت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: اساس حرکت انقلابی که امام خمینی(ره) آن را بنیانگذاری کرد بر پایه دانش روحانیون انقلابی و با بصیرتی بود که تقابل با نظام سلطه، تقابل با آمریکا و تقابل با سلطنت ستم شاهی را تکلیف خود می دیدند و در رأس این روحانیون انقلابی حضرت امام خمینی(ره) حضور داشت که علم و عمل را با هم جمع کرده بودند.

شهریاری ادامه داد : متأسفانه شاهد بودیم در سال گذشته و اخیرا علمای بزرگی از استانهای اهل سنت به رحمت خدا رفتند و این مجلس را به یادبود این عزیزان گرفتیم که انشاء الله تسکین قلبی برای بازماندگان باشد.

وی افزود : قرآن کریم در برخی موارد دستور به دانش داده و گفته است:اعلموا، فاعلموا و لیعلم، این موارد عمدتا به اصول و چارچوبهای دیانت بر می گردد یعنی اگر بخواهیم بدانیم عالم چه چیزی را باید بداند و چه چیز را آگاه باشد؛ قرآن کریم می فرماید بدانید که خداوند عزت مند است، مقام مال خداست و اگر کسی منزلتی و عزتی دارد این عزت مال خداست و تنها عزتمند در دنیا خداوند است؛ دانش باید به اینها تعلق بگیرد؛ دانشمندان می دانند که عزت و مقام از آن خداوند است؛ حکمت و علم به همه چیز از آن خداوند است؛ خداوند غفور است، حلیم است؛ رحیم است و اینها اوصافی است که قرآن کریم دستور داده ما بدانیم؛ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ؛ علم به وحدت خدا و اینکه خداوند قادر مطلق است، حمید است، الهی واحد است «وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ»، انما هو اله واحد؛ بدانید که خداوند یگانه است و دو بردار نیست؛ اینها از اوصافی است که خداوند دستور داده دانشمندان این آگاهی رو داشته باشند و به دیگران هم بدهند چون عالم کسی است که به علمش عمل کند و با دانش آموختن، دیگران را کمک و دستگیری کند.

شهریاری ادامه داد:خداوند متعال می فرماید؛ آیا نمی دانید که خداوند مالک آسمان و زمین است؛ خداوند مولای شایسته شماست؛ خداوند متعال مولای ما و نصیر و یاور ماست؛ آقا و سرور ماست، رئیس ماست و هیچ مولا و آقایی و هیچ نصیبی و یاری جز او در جهان وجود ندارد او بر هرکاری تواناست؛ به همه چیز در آسمان و زمین می گذرد عالم است؛ اگر به همین یک جمله بسنده و قناعت کنیم و توجه کنیم که خداوند چه ویژگیهایی دارد کافی است؛ او دستور داده است؛ عالمان این علم را فرا بگیرند و باید بدانند که خداوند واجد این ویژگیهاست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: فکر نکنید که مالک زمینی هستید، مالک ماشین هستید، مالک پول هستید؛  اگر ثروتی دارید مالک اصلی آن خداوند است و این ملکهای ما همه اجاره ای و موقت است؛ «الدنیا مزرعه الاخره» باید بیاییم و برویم و نگاه کنیم که خداوند متعال همه این دارایی ها را به دیگران به ارث خواهد داد و آنچه که در زمین باقی می ماند بقیه الله است؛ خداوند مالک حقیقی آن چیزی است که در روی زمین وجود دارد. این یکی از اموری است که عالمان باید آن را بدانند و دیگران هم نسبت به آن آگاه کنند، نکته دومی که عالمان باید بدانند این است که خداوند متعال به آنچه انجام می دهید آگاه است و از کارهای ما اطلاع دارد؛ خداوند شنوا و داناست و اجر عظیمی برای کارهای ما ذخیره کرده است.« أنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ».

شهریاری اظهار داشت: چرا عالم خشیت الهی دارد؟ به خاطر اینکه آگاه است که خداوند ناظر بر کارهای اوست نه کار بلکه به نیت، قلب و قصد و به اسرار باطنش آگاهی دارد و به همین جهت خداوند متعال فرمود، اگر به کسی این خشیت  و ترس از خدا دست دهد، حضور خداوند را حس کند، تقوا پیشه خواهد کرد و هیچ وقت گناه نمی کند؛  لذا فرمود وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ؛ بدانید که خداوند متعال با پرهیزگاران است؛  با کسانی است که اوامر او را گوش می دهند و  مأموریتهای او را انجام می دهند، کارهای صادقانه خوب را انجام میدهند  و کارهای قبیح و زشت و گناه را  به کنار می نهند و آخرت خود را بر دنیا ترجیح می دهند؛ اینها از صفت علماست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: ما امروز شاهد هستیم تعداد کثیری از علما از دنیا رفته اند و ما به خاطر از دست دادن این علما بزرگ، دچار شکافهایی در جهان اسلام شده ایم؛ امیدوارم خداوند روح این بزرگان را با سید الشهدا امام حسین(ع) و حمزه سید الشهدا و پیامبر اکرم(ص) محشور کند و به بازماندگانشان صبر و اجر عنایت کند؛ انقلاب اسلامی ما را توسط علما به نهایت و غایت خودش که تمدن نوین اسلامی است برساند و شاهد این باشیم که امت واحده ای در اسلام تشکیل می شود؛ شاهد این باشیم که تفرقه ها کنار رود،  جنگها در بین جوامع اسلامی کنار رود و همه همدل، هم نوا، هماهنگ، همکار و هم آوا در خدمت فرامین الهی قرآن و سنت پیامبر(ص) باشند.

نقش علمای اسلام در تاریخ 
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه اظهار کرد : نقش علمای اسلام در طول تاریخ که در تبیین دین مشعل دار هدایت بوده‌اند یک نقش برجسته است و در طی این ۱۴ قرن با مجاهدت، تلاش، کوشش، تبلیغ زبانی و... که انجام داده اند، توانسته اند دین خدا را به اقصی نقاط سرزمین پهناور هستی برسانند.

"ماموستا عبدالرحمن مرادی" گفت : نقش علمای اسلام در طول تاریخ که در تبیین دین مشعل دار هدایت بوده‌اند یک نقش برجسته است و در طی این ۱۴ قرن با مجاهدت، تلاش، کوشش، تبلیغ زبانی و... که انجام داده اند، توانسته اند دین خدا را به اقصی نقاط سرزمین پهناور هستی برسانند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران که مهد علم، تفکر و انسانیت بوده همواره در طول تاریخ شخصیت های بسیار بزرگی را تحویل جامعه بشری و اسلام داده است؛ ما در دوران قبل از انقلاب شاهد ظلم نظام ستم شاهی بوده ایم اما با شروع نهضت بزرگ امام خمینی(ره) و رسیدن ندای ایشان به مناطق اهل سنت نشین غرب کشور به خصوص کرمانشاه، آنها به ندای ایشان لبیک گفتند و به مقابله با طاغوت و استبداد پرداختند و توانستند که از انقلاب دفاع کنند.

ماموستا مرادی ادامه داد : از مجاهدت های علمای بزرگ ما در قبل از انقلاب اسلامی آثار، مدارک و مستندات بسیار زیادی به یادگار مانده است، کسانی که در این راه شهید، زندانی و شکنجه شده اند اما از آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی کوتاه نیامدند تا زمانیکه این رسالت را به پایان رساندند و به یاری خداوند متعال انقلاب اسلامی ایران پیروز شد.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: درست در بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد نقش علما در تربیت طلاب علوم دینی و تبیین مسائل دینی در میان مسلمانان بوده ایم؛ آنها همواره در این مسیر پرفراز و نشیب حضور فعالی در کنار مردم داشته اند و در این مسیر تبلیغات دینی گسترده، برگزاری کلاس های متعدد پیرامون موضوع احکام اسلامی، رد شبهات منافقین و کفار در منطقه انجام داده اند و در نهایت با جان فشانی هایی که در این مسیر انجام دادند زبان زد خاص و عام شدند.

وی افزود: محبوبیت علما در بین مردم بی بدیل است آنها خالصانه خود را فدای دین خدا کرده و مشقت های فراوانی را تحمل کرده‌اند برای مثال در حوادث و بلایای طبیعی همانند سیل، زلزله و... همواره مردم را در مسائل معیشتی، آموزشی، بهداشتی و... حمایت می کردند و پیش قدم بوده اند؛ شاهد این ادعا فوت نزدیک به ۱۸۰ نفر از علما در سال گذشته در غرب کشور به دلیل ویروس منحوس کرونا است.

ماموستا مرادی در پایان گفت: در شرایط دشوار امروز ما باید قدردان علما باشیم، کسانی که دلسوز دین و مشغول فعالیت در راه خدا هستند و همواره پیش قدم بوده‌اند تا مشکلات و نگرانی های مردم را رفع کنند و با کمترین امکانات توانسته‌اند طلاب علوم دینی را تربیت کنند تا سنگر خالی نشود، پس بر ما لازم است که بتوانیم نقش علما را در جهان برجسته کنیم و در خدمت آنها باشیم.

صیانت علمای اهل سنت از انقلاب 

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت : علما و روحانیون در اسلام سابقه بسیار طولانی دارند و آنها بیش از هزاران سال به دین اسلام خالصانه خدمت کرده‌اند و اسلام، قرآن، قبله، احکام، و واجبات را زنده نگه داشته اند.

آیت الله مصطفی علما اظهار کرد:  علما و روحانیون در اسلام سابقه بسیار طولانی دارند و آنها بیش از هزاران سال به دین اسلام خالصانه خدمت کرده‌اند و اسلام، قرآن، قبله، احکام، و واجبات را زنده نگه داشته اند.

وی افزود: همواره عده کثیری از علمای اهل سنت همراه با انقلاب، امام راحل و عامه مردم بوده‌اند و به دین خدا خدمت خالصانه می کردند.

آیت الله علما با اشاره به علمای اهل سنت کرمانشاه تصریح کرد: دو تن از علمای اهل سنت استان بسیار شاخص و مطرح بودند یکی خلیفه سید علی و دیگری خلیفه سید حسین که همه به آنها احترام می‎گذاشتند و فعالیتهای خالصانه آنها در قبل از انقلاب برای همگان آشکار بود.


بازداشتن جامعه از انحراف و حمایت از محرومان
نماینده ولی فقیه در استان کردستان تأکید کرد: علما جامعه را از انحراف باز می دارند، راهنمای مردم بوده و با بدعت ها مخالفت می کنند، اندیشه های ناب را حفاظت کرده و طرفدار حق محرومان هستند.  

حجت الاسلام و المسلمین پور ذهبی، طی سخنانی با اشاره به بحث علم و ارزش آن در دین مبین اسلام گفت: روایات متعددی در زمینه ارزش علم وجود دارد و در کتب حدیثی چون بحار الانوار باب مهمی به ارزش علم اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد : دین یک مقوله نجات بخش است و در عرض تمام کارهای زندگی ماست. علوم دیگر مثل دین در عرض زندگی نیستند، چون سعادت و عاقبت بخیری بشر و استفاده از معنویت در عالم، در دین و اخلاق دینی مطرح است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: دین از سه بخش تشکیل شده: اعتقادات (اصول دین)، مقررات (فروع دین و احکام شرعی)، اخلاق. هر کس که عالم به این سه مورد باشد، عالم به دین محسوب می شود. عالم به اعتقادات مردم را از اعوجاج و انحراف فکری نجات می دهد، عالم به احکام شرعی مردم را از مقررات و علوم فقهی آگاه می کند و عالم به اخلاق، حجاب های ضخیم گناه و معصیت را بر می دارد و انسان را به راه سعادت رهنمون می شود.

وی در ادامه به چند روایت درباره تکریم علما در آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: امام موسی کاظم (ع) می فرماید: «عظّم العالم لعلمه و دَع منازعته» به عالم احترام بگذار به خاطر علمش و با او جدال نکن. یعنی عالم دین تحت هر شرایطی محترم است.


ماموریت های عالمان دینی 

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تأکید کرد: عالم محضری است که شک انسان را تبدیل به یقین می کند، محضری است که انسان را از حوزه ریاکاری و ظاهر کاری به مسائل عمیق و باطن اعماق و رفتار انسان انتقال می دهد و به نوعی انسان را وارد عرصه اخلاص می کند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم لطفیان با درود به روح شهدا و امام و گرامیداشت یاد علمایی که یک سال گذشته از دنیا رفتند به ویژه علمای منطقه غرب کشور، گفت:سخن گفتن از علما کار دشواری است، سنگر نشینان علم و ایمان، سخنگویان اسلام ناب و مجاهدان عرصه تبلیغ و تعلیم، پیامبر اسلام(ص) و آیین پاک الهی و اسلامی، شخصیتهایی که در سه عرصه تعلیم و تعلیل معارف، سر از پا نمی شناسند و مصداق این آیه شریفه اند که خداوند می فرمایند« وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ».

وی افزود: مأموریت عالم مأموریت سنگینی است؛ شأنی که خداوند متعال به پیامبر اعظم(ص) داده است را  امروز عالمان به نیابت از پیامبر اسلام(ص) بر عهده دارند؛ می فرماید:«إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا»؛ این قول ثقیل باید به صورت یک راحة الحلقوم در عرصه جامعه جاری بشود و این هنر عالمان دینی است که به واسطه فراگیری عمیق معارف اسلامی از عهده این مهم به خوبی برآمده و برخواهند آمد.

لطفیان تأکید کرد: روحانیت امروز سه مأموریت بزرگ بر عهده دارد، شناخت و درک عمیق از معارف اسلامی که همان تفقهی است که قرآن مجید ما را به سوی آن فرا می خواند؛ تببین درست که همان تبشیر و انذاری است که قرآن مجید به عنوان ضلع دوم مأموریت روحانیت بر می شمارد و اقامه دین، یعنی تحقق قواعدی که یک زندگی مسلمانی اقتضای آن را دارد؛ هم تفقه، هم تبیین و اقامه سه ضلع مأموریتی است که عالمان و مجاهدان بر عهده دارند.

برچسب‌ها وبینار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انقلاب اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انقلاب اسلامی ایران وبینار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انقلاب اسلامی ایران اخبار کنکور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خداوند متعال انقلاب اسلامی علمای اهل سنت سال گذشته بوده اند نقش علما دین خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۵۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور