Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل و ابعاد اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: برای تحلیل اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا باید به این نکته توجه کرد که اتحادیه اروپا از سالیان گذشته تاکنون تنش‌های زیادی با روسیه داشته که محوریت آن عموماً مسائل حقوق بشری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین تنش میان مسکو و واشنگتن هم بارها دیده شده که عموماً در زمان دولت‌های دموکرات این سطح از تقابل به بالاترین سطح می‌رسد. باید توجه کرد در چهار سال گذشته که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده بوده است کمترین اصطکاک میان آمریکا و روسیه رخ داده است. حالا که دوباره دموکرات‌ها در کاخ سفید سر کار آمده‌اند، شکافی که طی دوران ترامپ میان آمریکا و اتحادیه اروپا رخ داده بود در حال ترمیم شدن است و بر همین اساس متضرر اصلی از این ارتباط‌ها روسیه خواهد بود. توجه داشته باشید که اساساً تیم بایدن به مسائل حقوق بشری نگاه خاصی خواهند داشت که مشابه آن را در خصوص عربستان، ایران و حتی کشورهای دیگر منطقه مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی، پس از آنکه پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی به یکی از سوژه‌های مهم خبرگزاری‌ها در دنیا تبدیل شد، یک‌باره شاهد آن بودیم که واکنش‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد آن به شدت شیب صعودی گرفت. پس از آنکه رهبر جنبش تغییر روسیه از آلمان وارد زادگاهش شد، شاهد بودیم که علاوه بر او، بسیاری از اطرافیانش هم دستگیر شدند و برخی از آنها به زندان منتقل شده بودند یا برای آنها محدودیت‌های زیادی تعیین شد. همین موضوع به اهرم فشار اروپا علیه روسیه تبدیل شد و حتی آمریکایی‌ها هم در این مورد واکنش نشان دادند. حالا بروکسل به دنبال آن است تا سیاست‌های ضد حقوق بشری کرملین را به اهرمی برای اعمال تحریم علیه مسکو تبدیل کند که این اتفاق چندی پیش رخ داد. بر این اساس اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بلوک سیاسی - اقتصادی تحریم‌هایی را به دلیل ادامه سرکوب معترضان و همچنین زندانی شدن ناوالنی علیه روسیه اعمال کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این اهرم دقیقاً همان پرونده مورد علاقه غربی‌هاست که از طریق آن می‌خواهند کرملین را مورد ضربه قرار بدهند اما بحث اینجاست که واکنش‌های روسیه به این موضوع بر آمده از یک واقعیت چندین دهه‌ای است. حقیقت این است که اتحادیه اروپا و روسیه روابط گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و بالاخص مسأله انرژی دارند. بر این اساس اروپایی‌ها اگرچه با واشنگتن علیه مسکو همراهی می‌کنند اما به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند چشم‌شان را بر این روابط ببندند. آنها می‌دانند که اگر روابط همانند سال ۲۰۱۴ و پس از انقلاب اوکراین بسیار مخدوش شود، روسیه می‌تواند صادرات و انتقال گاز به کشورهای اروپایی را یکطرفه متوقف کند که هزینه‌های بسیار زیادی برای قاره سبز به وجود خواهد آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحریم‌های جدید همانند بحث پرونده اوکراین و شبه جزیره کریمه بیشتر جنبه بین‌المللی و حقوق بشری دارد. این در حالی است که روسیه در شرایط خوبی قرار ندارد. نظرسنجی‌ها حکایت از کاهش محبوبیت پوتین در روسیه دارد و از سوی دیگر، ادامه تحریم‌های اروپا و آمریکا طی سال‌های گذشته باعث شده تا اقتصاد این کشور تضعیف شود. حالا هم مسأله ناوالنی به یکی دیگر از چالش‌های مسکو تبدیل شده که تیم دموکرات کاخ سفید و اروپایی‌ها به دنبال هدف قرار دادن کرملین از همین ناحیه هستند. یکی از مشکلاتی که ساختار سیاسی روسیه با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد، این است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجب می‌شود تا شخصی مانند ناوالنی و مخالفان دولت، طرفداران زیادی پیدا کنند. بر این اساس کنشگران ضدکرملین در حال زایش هستند و همین فضا موجب شده تا تحول‌خواهان در سراسر روسیه بتوانند فضایی برای عرض اندام پیدا کنند که ناوالنی هم بخشی از آن است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا روسیه ولادیمیر پوتین اوکراین جو بایدن الکسی ناوالنی دونالد ترامپ اتحادیه اروپا علیه روسیه حقوق بشری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه امروز وارد سودان می‌شود تا با رئیس شورای حاکمیتی این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم، « احمد ابراهیم مفضل» رئیس سرویس امنیت عمومی سودان هفته گذشته به روسیه رفت تا در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی شرکت کند. وی در حاشیه این نشست با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آفریقا دیدار و درباره تحولات سیاسی ونظامی در سودان با او گفت‌وگو کرد.

« میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک امروز وارد سودان می‌شود تا با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، در این سفر دو روزه، بوگدانوف با «مالک عقار» معاون رئیس شورای حاکمیتی ، وزیران امور خارجه و معادن به همراه سایر مقامات سودانی دیدار و در خصوص  تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد

هدف از سفر هیئت بلندپایه روسیه به سودان، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها از طریق فعال سازی ساختار رایزنی و هماهنگی است.

ژنرال برهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور ماه گذشته در نیویورک برگزار شد با « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره فعال سازی روابط دوجانبه، تحولات سودان و نقش مسکو در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»