Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@09:32:43 GMT

آیا محیط زیست مانع نجات خلیج گرگان است؟

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۷۵۱۷

آیا محیط زیست مانع نجات خلیج گرگان است؟

گروه استان‌ها- آنطور که یکی از مدیران آب منطقه‌ای گلستان گفته عدم صدور مجوز ماده ۲۳ از سوی سازمان محیط زیست سبب شده تا طرح نجات خلیج گرگان در لایحه بودجه ۱۴۰۰، اعتباری داشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، پسروی آب دریای خزر و خشک شدن خلیج گرگان چند سالی است که به یک معضل محیط زیستی تبدیل شده و نگرانی‌های زیادی را درباره پیامدهای آن از وقوع پدیده ریزگردها گرفته تا دریاخواری به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 93 دولت یازدهم در سفر به استان گلستان و در پی مطالبه مردم و مسئولان از جمله آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در این استان موضوع نجات و احیای خلج گرگان را به مردم این استان وعده داد.

دولت یازدهم به پایان رسید اما اتفاقی برای نجات خلیج گرگان رخ نداد کار به دولت دوازدهم رسید اما از این دولت هم آبی برای تنها خلیج ایرانی دریای خزر گرم نشد.

چندماه قبل در یک اقدام نمایشی در کارگروه ملی تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور 900 میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج گرگان مصوب شد اما در بودجه 1400 حتی یک ریال هم برای این موضوع دیده نشد.

موضوعی که البته واکنش نمایندگان و مسئولان استان از جمله استاندار گلستان را در پی داشت. آنان به مردم قول دادند تلاش می‌کنند تا دولت و مجلس برای مجات خلیج گرگان در بودجه سال آینده ردیف اعتباری پیش بینی کند اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه نداشته است.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

بر اساس داده‌های سازمان نقشه برداری کشور بیش از 27 درصد از وسعت 400 کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال‌های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

موضوعی که هادی حق شناس هم بارها درباره آن هشدار داده و گفته اگر اقدامی برای نجات خلیج اتفاق نیفتد تا 4 سال دیگر این اکوسیستم از بین خواهد رفت.

به گفته وی با خشکی خلیج گرگان بسیاری از شهرها و روستاها در استان‌های گلستان و مازندران در معرض تهدید قرار خواهند گرفت.

استاندار گلستان: خلیج گرگان می‌تواند به کمپ دائمی تیم ملی قایقرانی تبدیل شودیک سوم از مساحت خلیج گرگان خشک شدسایه شوم مرگ بر سر خلیج گرگان /‌ تداوم مرگ و میر تلخ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله + تصاویر

امسال برای دومین سال متوالی است که به علت کیفیت پایین آب خلیج گرگان، شاهد مرگ و میر گسترده پرندگان مهاجر و زمستان گذران در این پهنه آبی هستیم.

کارشناسان لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، افزایش حق‌آبه و انتقال آب نکارود، لایروبی کانال‎های چپاقلی و خوزینی، پمپاژ از پساب نکارود و ایجاد کانال جدید را از راهکارهای نجات خلیج گرگان می‌دانند.

در همین باره دکتر محمد نوری، سرپرست گروه سدها و مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه ای شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفته مطالعات اضطراری نجات خلیج گرگان در سال 96 توسط این شرکت انجام شد و راهکارهای کوتاه مدت نجات خلیج گرگان به ویژه از حیث بهبود شرایط کیفی در کارگروه‌های تخصصی و کمیته ملی نجات خلیج گرگان در کشور مورد تصویب قرار گرفت.

وی اضافه کرد: از جمله مهم‌ترین اقدامات لایروبی و احیای کانال‌های ارتباطی دریای خزر و خلیج گرگان بوده است. علیرغم پیگیری‌های مکرر برای تامین اعتبارات لازم به منظور آغاز عملیات اجرایی این طرح تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته وی شرکت آب منطقه‌ای گلستان علاوه بر انجام کامل مطالعات اضطراری و تهیه شرح خدمات مطالعات جامع نجات خلیج گرگان در سال 96 اقدام به لایروبی حدود 22 کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان کرد. تا در زمان جریان‌های سیلابی سبب هدایت آب‌های سطحی به خلیج گرگان فراهم شود؛ با این کار علاوه بر جلوگیری از پخش سیلاب و هدایت آن در مسیر رودخانه‌ها، با ورود حجم قابل توجهی از آب شیرین به خلیج گرگان، به کیفیت آب کمک خواهد شد. 

نوری گفته علاوه بر این شرکت آب منطقه‌ای گلستان امسال تمام اقدامات لازم جهت اخذ مجوز ماده 23 این طرح را تا مرحله نهایی پیگیری و به انجام رساند اما علیرغم همه این تلاش‌ها به دلیل صادر نشدن مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، به اخذ ردیف اعتباری برای طرح نجات خلیج گرگان در لایحه بودجه 1400 میسر نشد.

حالا این خلیج مانده و بی عملی مسئولانی که کارشان شده ابراز نگرانی برای مرگ این اکوسیستم ارزشمند. بهتر است متولیان نجات خلیج گرگان و دولتی که 7 سال وعده بی‌سرانجام برای نجات خلیج گرگان داده، قدمی برای حل مشکل بردارد.

انتهای پیام/582/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری گلستان دریای خزر استانداری گلستان دریای خزر آب منطقه ای گلستان نجات خلیج گرگان شرکت آب منطقه ای برای نجات خلیج خلیج گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: دولت در حوزه بهداشت و درمان برای استان گلستان اقدام به ایجاد و راه‌اندازی دستگاه توموتراپی برای درمان بیماران سرطانی و راه‌اندازی دستگاه اسکن هسته‌ای پس از ۲۰ سال کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سعید گل‌فیروزی در دیدار با منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت با اشاره به اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان اظهارداشت: خدمات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان با اولویت نگاه به حوزه بهداشت و پیشگیری در سطح یک درمانی استان، بی‌نظیر است.

وی اظهار کرد: ساخت 25 خانه بهداشت، پایگاه اورژانس و پایگاه جامع سلامت شهری و روستایی، بخشی از خدمات دولت سیزدهم در گلستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: ایجاد نخستین مرکز جراحی قلب و نیز نخستین مرکز نازایی سطح 2 در گرگان و گنبدکاووس و نیز نصب و راه‌اندازی سه دستگاه آم.ار.آی (MRI) دولتی در گرگان، علی‌آباد کتول و گنبدکاووس بخش دیگری از اقدامات انجام شده در گلستان حوزه بهداشت و درمان است.

گل‌فیروزی خاطرنشان کرد: تکمیل نخستین مرکز نازایی سطح سه در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان با 100 میلیارد ریال اعتبار نیز از خدمات ارزشمند دولت در حوزه بهداشت و درمان گلستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: دولت سیزدهم نیز در حوزه بهداشت و درمان برای این استان اقدام به ایجاد و راه‌اندازی دستگاه «توموتراپی» برای درمان بیماران سرطانی و راه‌اندازی دستگاه اسکن هسته‌ای پس از 20 سال در بیمارستان پنج‌ آذر گرگان کرد.

آیت الله سید محسن طاهری نماینده منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این جلسه گفت: حوزه سلامت در اولویت استان است و در دولت سیزدهم اقدامات خوبی نیز در این حوزه اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام محسن طاهری در این دیدار به موضوعات توزیع عادلانه خدمات سلامت در سراسر استان، ریشه‌یابی و علت یابی شیوه برخی از بیماری‌ها در استان، فرهنگ‌سازی و نمادینه کردن اخلاق پزشکی در جامعه و نیز بر ارزش گذاری مبانی اعتقادی و تقویت عفاف و حجاب تاکید کرد.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی