Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان انرژی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان مثل روسیه که ما را در بازار گاز رقیب خود می‌دانند بصورت تاکتیکی رفتاری دارند که ایران از بازار جهانی گاز بیرون بماند، معتقدند: اگر ایران بر صادرات گاز از مسیر ترکیه به اروپا اصرار دارد، باید شرایط این کشور را بپذیرد.

حسن منتظرتربتی اخیرا در گفت‌وگویی با ایلنا، درباره تعریف بازار جدید صادراتی بعد از لغو احتمالی تحریم‌ها گفته است: بازارهای اطراف ما بازارهای خوبی هستند؛ از جمله عمان، توسعه صادرات به ترکیه، از مسیر ترکیه به دیگر کشورها، جنوب خلیج فارس، امارات، کویت و همچنین توسعه بازار عراق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطع به یقین در اینکه ایران در منطقه‌ای استراتژیک واقع است که می‌تواند شاهراهی برای خطوط لوله گاز تلقی شود شکی نیست، اما موانعی نیز سد راه ایران است که مهمترین آن تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی و دیگری یک کشور فقیر به لحاظ انرژی اما مدعی ایستادن در جایگاه هاب منطقه؛ بنام ترکیه.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره مقاصد صادرات گاز ایران و موانعی که کشوری مثل ترکیه پیش‌روی ما قرار می‌دهد، اظهار داشت: ترکیه از سال‌های قبل تلاش داشته که هاب منطقه باشد یعنی گاز را از ایران، ترکمنستان، روسیه وارد و به کشورهای دیگر صادر کند، یعنی هم نیازهای خود را تامین کند و هم اینکه بیش از نیاز خود واردات کند تا با صادرات هاب منطقه باشد.

وی افزود: در رابطه با صادرات گاز ایران به اروپا نیز اصرار داشت گاز را از ایران بگیرد و خودش صادر کند در حالی که ایران معتقد بود که ترکیه حق ترانزیت بگیرد و ما خودمان راسا صادرات انجام دهیم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: در هر حال ترکیه در نظر دارد از کشورهایی که مازاد دارند، گاز را دریافت و خودش صادر و در واقع ری‌اکسپورت کند که البته بستگی به این دارد که کشورهای دارنده گاز بپذیرند یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما اصرار داشته باشیم که گاز را از طریق ترکیه به اروپا صادر کنیم باید شرایط این کشور را بپذیریم در غیر این صورت باید مسیرهای دیگری پیدا کنیم.

خطیبی گفت: عمده کشورهای خلیج فارس غیر از قطر کمبود گاز دارند و همه مایلند که واردات داشته باشند، اکنون به عراق صادرات گاز داریم، کویت معتقد بود که از همان مسیری که گاز به عراق می‌رود، شاخه‌ای نیز به این کشور برود ولی فعلا مذاکرات با این کشور به نتیجه نرسیده، در مورد امارات بحث روی کرسنت باقی ماند و تبدیل به یک پرونده حقوقی شده و به دادگاه و داوری کشانده شد، عمان بشدت مایل به دریافت گاز از ایران است، صادرات به پاکستان هم که همچنان تعلیق است.

محمود خاقانی نیز به ایلنا گفت: بطور کلی متاسفانه ایران در میان‌مدت و کوتاه‌مدت در بازار بین‌المللی انرژی دورنمایی برای ایفای نقش ندارد، در درجه اول اینکه به تکنولوژی جدید در تولید نفت و گاز با هزینه پایین نیاز دارد که فعلا آن را در اختیار ندارد، رقبای ایران نیز با قیمت‌های اقتصادی در این بازاری که قیمت نفت و گاز فعلا در سطح پایینی قرار دارد تولید می‌کنند و سهم خود را نیز در بازار دارند.

وی با بیان اینکه صنعت نفت و گاز باید دورنمای 10 تا 20 ساله داشته باشد، افزود: به دلیل نبود تکنولوژی لازم و همچنین تحریم‌ها رقابت برای ایران با سایر تولیدکنندگان روزبروز سخت‌تر می‌شود، بنابراین ایران در جایگاهی نیست که دیگر کشورها را نگران کند. مهمترین مشکل اینکه دیپلماسی انرژی تعریف‌شده و جامع نداریم زیرا در 20 سال اخیر روی مسائل هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم.

این کارشناس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: اکنون برخی تولیدکنندگان مثل روسیه که ما را در بازار گاز رقیب خود می‌دانند بصورت تاکتیکی رفتاری دارند که ایران از بازار جهانی گاز بیرون بماند و در شرایط تحریمی ایران بیشترین بهره‌برداری را برای توسعه بازار داشته‌اند

وی با بیان اینکه ما سیاست کلان انرژی بخصوص در حوزه قیمت نداریم، یادآور شد: در داخل کشور ارزان‌فروشی و نبود تکنولوژی روز مصرف را هم در بخش خانگی و هم در حوزه نیروگاهی افزایش داده، بنابراین چندان هم به صادرات فکر نمی‌کنیم.

خاقانی گفت: اکنون در آستانه بودجه 1400 فرصت خوبی است که مجلس به این موضوع بپردازد که اگر تحریم‌ها برداشته شود چگونه سهم از دست‌رفته و مشتریان بازگردانده شوند. زیرا هیچ کشوری در بلندمدت روی ما حساب باز نمی‌کند چون برنامه‌ها را نه احزاب بلکه افراد تدوین می‌کنند در واقع استراتژی‌های ایران شخص محور است و کاندیداها معمولا از معیشت برای رای‌آوری بهره می‌برند و هیچکدام برنامه کلان انرژی برای داخل و روابط با خارج از کشور ندارند.

وی در ادامه به برنامه‌های انرژی ترکیه پرداخت و خاطرنشان کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق؛ ایران و ترکیه وارد یک رقابت جدی شدند تا هاب و محور صادرت نفت و گاز منطقه آسیای مرکزی، دریای‌خزر و قفقاز باشند، در دولت هفتم و هشتم برنامه‌های خوبی اجرا شد، مبادلات گازی با ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام و خطوط لوله احداث شد ولی در دولت نهم و دهم تمام برنامه‌ها متوقف شد و نتیجه اینکه در جنگ قره‌باغ موضع انفعالی داشتیم. اما ترکیه از اقداماتی که برای قطر انجام داد، استفاده می‌کند در سوریه و عراق وارد برنامه استراتژیک می‌شود، تا گاز قطر از خط لوله در مسیر سوریه و عراق به ترکیه برود، در واقع امروز دریای‌خزر و روسیه را در دست دارد و گاز این منطقه از ترکیه صادر می‌شود، اگر ایران بخواهد بازاری بزرگ خصوصا در اروپا برای خود تعریف کند شاید راهی جز ترکیه نداشته باشد.

برچسب هاترکیه شرایط ترکیه برای واردات گاز صادرات گاز هاب انرژی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ترکیه صادرات گاز هاب انرژی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو صادرات گاز برنامه ها نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود