Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هر روز تکه‌ای از عرصه‌های طبیعی مازندران در قالب طرح‌های مختلف از بدنه جنگل جدا می‌شود و چند سال بعد، ویلایی شیک ولاکچری در همان قطعات قد راست می‌کند.

واگذاری ۲.۵ هکتار از بکرترین جنگل‌های خزری واقع در قطعه ۱۹ سری ۲ موسوم به طرح جنگلداری واز، قلب هر دوستدار طبیعی را به درد آورده است، آنان نگران جنگل‌های بکر وخزری هستند که هکتار هکتار از بدنه طبیعت جدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از قطعه از جنگل‌های واز در قالب طرح خروج دام به یک دامدار واگذار شد که واکنش‌های زیادی را بین دوستداران محیط زیست و اهالی منطقه ایجاد کرده است.

اهالی منطقه و دوستداران منابع طبیعی معتقدند که واگذاری عرصه‌های جنگلی بکر در دل جنگل، تبعات وپیامدهای زیانباری دارد و خطر ویلاسازی را در منطقه رواج می‌دهد.

ماجرای جنگل واز چیست

عباسی حسینی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور درباره ماجرای واگذاری جنگل واز به یک دامدار در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: دامداری که تأیید صلاحیت شده بود، زمینی برای علوفه کاری درنظر گرفته و قرار شد درراستای اجرای حکم قضائی به وی تحویل داده شود.

وی با عنوان اینکه زمین تهیه شده در منطقه واز قرار دارد، گفت: دامدار علیه منابع طبیعی شکایت کرده بود و برای دریافت زمن حکم قضائی گرفته است.

حسینی با بیان اینکه این زمین باید در قالب طرح خروج از دام واگذار شود، گفت: این دامدار قبلاً چهار هکتار زمین از منابع طبیعی دریافت و تسویه حساب کرده بود و این میزان حدود سه هکتار از اراضی با حکم غیرملی بودن از عرصه منتزع و جدا شد.

این دامدار قبلاً چهار هکتار زمین از منابع طبیعی دریافت و تسویه حساب کرده بود و این میزان حدود سه هکتار از اراضی با حکم غیرملی بودن از عرصه منتزع و جدا شد

رئیس اداره منابع طبیعی نور یادآور شد: با انتزاع سه هکتار زمین، شخص دامدار علیه منابع طبیعی شکایت و حکم گرفت و سرانجام قرار شد ۲.۵ هکتار زمین در منطقه واز برای طرح خروج دام وعلوفه کاری به وی واگذار شود.

وی گفت: دامدار بابت کسری زمین از منابع طبیعی شکایت کرده بود و اکنون درپی حکم قضائی، قرار است زمینی به وی واگذار شود که دقیقاً داخل جنگل قرار دارد.

حسینی ادامه داد: در حال رایزنی هستیم تا زمینی در جای دیگر به جای منطقه واز به دامدار واگذار کنیم و تاکنون نشست‌هایی با دامدار مطرح وقرار شد گزینه‌هایی را معرفی کنیم ودر صورت پذیرفتن، زمین جدید واگذار می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی نور در پاسخ به اینکه احتمال تفکیک و ساخت وساز در عرصه زمین واگذار شده وجود ندارد؟ گفت: در حکم صادره اجازه ساخت وساز داده نشده اما احتمال اینکه چنین کار غیرقانونی صورت گیرد، وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه زمین واگذار شده برای علوفه کاری واگذار می‌شود، گفت: قیمت زمین دارای کاربری زراعی با مسکونی متفاوت است و با توجه به اینکه کاربری زمین زراعی وعلوفه کاری است نمی‌توان قیمتی روی آن گذاشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا در زمین قبلی واگذار شده، طرح علوفه کاری صورت گرفت، با تأیید این مطلب گفت در زمین قبلی واگذار شده طرح اجرا شده است ومشکلی وجود ندارد.

حاشیه نشینان مخالف واگذاری جنگل هستند

در حالی که منابع طبیعی معتقد است واگذاری عرصه جنگلی واز طبق قانون و براساس حکم قضائی صورت می‌گیرد اما دوستداران منابع طبیعی و کارشناسان نظری دیگری دارند وعنوان می‌کنند ارزش زمین واگذار شده چندصدبرابر دام‌ها وتاسیسات دامی است و باید قرارداد منعقدشده لغو شود.

روستاییان حاشیه جنگل واز نیز با واگذار بکرترین عرصه جنگلی به شخص مخالف هستند و از مسئولان امر تقاضا دارند نسبت به ابطال قرارداد و بازگشت عرصه‌ها به طبیعت اقدام کنند.

در عین حال علی شادمان فرماندار نوشهر نیز با بیان اینکه خسارت به جنگل‌های هیرکانی قابل پذیرش نیست، درباره واگذاری قطعه‌ای جنگل‌های واز به یک دامدار به خبرنگار مهر می‌گوید: فرماندار برای حفظ وصیانت از انفال وعرصه های ملی تلاش می‌کند تا جلوی تصرف به عرصه‌های طبیعی را بگیرد.

وی با اظهار اینکه پرونده واگذاری قطعه از جنگل‌های واز در دست بررسی است، ادامه داد: این قطعه از عرصه‌ها طبق توافق و حکمی بود که منابع طبیعی ملزم به واگذاری شد و دامدار نیز این منطقه را انتخاب کرد.

شادمان یادآور شد: در تلاش هستیم تا با همکاری دستگاه‌های مرتبط اراضی غیر از جنگل واز به دامدار واگذار شود و این مسئله در حال رایزنی وپیگیری است.

به گزارش مهر، در قالب طرح خروج دام و پرداخت مابه ازای به دامداران تاکنون عرصه‌ها وقطعات زیادی از عرصه‌های طبیعی مازندران به اشخاص حقیقی برای علوفه کاری و غیره واگذار شد و پایش ها وبررسی ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از این عرصه هاوقطعات از حیض انتفاع خارج شده و در آن ویلاهای شیک ولاکچری قد کشیده شده است.

جنگل‌های شمال بیش از سه میلیون هکتار وسعت داشت که طی دهه‌های اخیر حدود سطح قابل توجهی از سطح آن با ویلاسازی ها، تخریب و تصرف آب رفت و فقط یک میلیون و۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده است.

کد خبر 5154958

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگل منابع طبیعی مازندران دامداری ویروس کرونا کرمانشاه شیوع کرونا بوشهر زلزله آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیراز سی سخت کرونای انگلیسی مشهد شهرستان کرج شهرکرد اردبیل منابع طبیعی قالب طرح هکتار زمین واگذار شده علوفه کاری واگذار شود واگذار شد حکم قضائی طرح خروج جنگل واز عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ۱۱۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن به متقاضیان گنابادی واگذار شد
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی