Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-09@03:32:30 GMT

حس بویایی بهبودیافتگان کرونا چه زمانی باز می‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۹۵۵۴

حس بویایی بهبودیافتگان کرونا چه زمانی باز می‌گردد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازگشت حس بویایی بهبودیافتگان کرونا ممکن است بیش از پنج ماه طول بکشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا مشخص شد که افراد پس از آلوده شدن به این ویروس حس بویایی خود را از دست می‌دهند. این مشکلی است که در بسیاری از بیماری‌های عفونی رایج بوده، اما شدت آن در بیماری کووید -۱۹ بسیار شدیدتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این مدت زمان ماندگاری این عارضه در بیماری کووید -۱۹ بیشتر از دیگر بیماری‌های عفونی است. از دست دادن حس بویایی می‌تواند زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است درصد کمی از بهبودیافتگان بیماری کووید -۱۹ برای همیشه با این مشکل مواجه باشند، اما این موضوع هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.

گروهی از محققان به منظور بررسی مدت زمان لازم برای بازگشت حس بویایی و چشایی بهبودیافتگان کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات پزشکی بیش از ۸۰۰ نفر از کادر درمان را که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، ارزیابی کردند.

افراد شرکت کننده در این مطالعه پنج ماه پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، یک پرسشنامه آنلاین و آزمایش خانگی انجام دادند تا حس بویایی و چشایی خود را بسنجند. طی انجام این مطالعه ۵۸۰ نفر حس بویایی خود را از دست دادند. از این تعداد ۲۹۷ نفر (۵۱ درصد) اعلام کردند که حس بویایی آن‌ها با گذشت پنج ماه از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ بازنگشته است.

نتایج آزمایش خانگی نشان داد که ۱۷ درصد افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کرونا برای همیشه حس بویایی خود را از دست دادند. علاوه بر این ۵۲۷ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه حس چشایی خود را از دست دادند که از این تعداد ۳۸ درصد آن‌ها اعلام کردند که حس چشایی آن‌ها پس از گذشت پنج ماه بازنگشته است.

نتایج آزمایش خانگی نشان داد که ۹ درصد افراد برای همیشه حس چشایی خود را از دست دادند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از دست دادن حس بویایی و چشایی در کنار خستگی و مه مغزی، جزء علائم کرونای طولانی مدت است. هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که عوارض ناشی از کرونای طولانی مدت را چگونه می‌توان درمان کرد.

محققان معتقد هستند که بهترین روش برای پیشگیری از بروز این مشکلات، پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ است که تنها از طریق رعایت اقدامات پیشگیرانه و دریافت واکسن امکان‌پذیر است.

کد خبر 477207

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کووید ۱۹ کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا بویایی حس بویایی و کرونا حس بویایی آخرین اخبار ویروس کرونا آخرین اخبار کرونا کرونا در جهان علائم کرونا جدیدترین علائم کرونا شایع ترین علائم کرونا شایع ترین علائم بهبود يافتگان کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خود را از دست دادند بیماری کووید حس بویایی پنج ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا

متخصص چشم‌پزشکی با اشاره به افزایش سرطان‌های سطح چشم، از تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا پیمان امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن‌ها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: چشم عضو بسیار مهمی در بدن است که عملکرد و نقشی حائز اهمیت در بدن دارد، در واقع چشم برقرارکننده ارتباط افراد با پیرامون است که اطلاعات بسیار زیادی را از محیط را از طریق بینایی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه چشم عضوی بسیار ظریف و حساس است که می‌تواند به راحتی متحمل آسیب شود، افزود: هنگامی که افراد به صورت مداوم با مواد سمی در ارتباط باشند، مشکلات و آسیب‌هایی متوجه چشم آن‌ها خواهد شد که ارتباط بعضی از این آسیب‌ها با آلودگی هوا به اثبات رسیده و بعضی دیگر بر پایه فرضیات است و علم در این زمینه هنوز تکمیل نشده است.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: افراد مبتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا شاهد تشدید بیماری خود خواهند بود، همچنین بیماری دیابت تأثیر اثبات‌شده‌ای بر شبکیه چشم دارد و آلودگی هوا بر تشدید دیابت افراد نیز تأثیرگذار است.

پیمان ادامه داد: مشکلات سطح چشم از جمله حساسیت، سوزش، خارش و عوارض خشکی چشم نیز با قرارگیری در معرض آلودگی هوا تشدید می‌شود و با تجربه روزهای آلوده، افراد درگیر با مشکلات مذکور علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی از جمله آب مروارید نیز با سموم ارتباط دارند، گفت: به‌طور کلی قرارگیری در معرض سموم منجر به تشدید بعضی علائم و بروز زودتر آن‌ها می‌شود و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر شاهد شیوع بیشتر بعضی بیماری‌های مرتبط با چشم از جمله سرطان‌های سطح چشم بوده‌ایم.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تأثیراتی که آلودگی هوا بر سلامت افراد می‌گذارد بر هیچ فردی پوشیده نیست، اضافه کرد: به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که افزایش سرطان‌های سطح چشم به دلیل آلودگی هوا بوده است، اما طی سال‌های اخیر تنها عاملی که تشدید شده است، آلودگی هوا و در معرض سموم محیطی قرار گرفتن به‌شمار می‌رود.

کد خبر 751413

دیگر خبرها

  • عوامل ابتلای افراد به بیماری لوپوس
  • آسترازنکا واکسن کرونای خود را از بازار جمع می‌کند
  • «داروی رشد مجدد دندان» تولید شد
  • این افراد مغزشان زودتر پیر می‌شود
  • بازگشت شفاف قبل از مرگ!
  • ۷ عاملی که که علائم بیماری پارکینسون را بدتر می‌کنند
  • خطر حمله قلبی در این بیماران بیشتر است
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن