Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی باید تقویت شود و تقویت آن در گرو توسعه آن است، گفت: جامعه تبلیغ در ماه رمضان اقدام متفاوت و سخت‌گیرانه‌ای را در پیش دارد که تبدیل اولویت‌های انقلاب اسلامی به گفتمانی متنوع بر مدار قرآن است.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از چند اثر پژوهشی و اختتامیه طرح تفسیر در سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل سازمان دارالقرآن‌الکریم روز گذشته، پنجم اسفندماه طی جلسه‌ای با حضور حجج‌اسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و مهدی اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از زحماتی که در حوزه قرآن انجام شده است، گفت: این قدردانی را در سطوح مختلف از همه مدیران قرآنی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی و همچنین حجت‌الاسلام اخوان صباغ دارم که می‌توانم شهادت بدهم ایشان زحمت‌های دیگری را هم ناگزیر و توأمان برعهده دارند و ما از فعالیت‌های ایشان راضی هستیم، چرا که توانسته‌اند مؤفق، موثر و قدرتمند این مسیر را پیش ببرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جهت‌گیری، سمت‌وسو و خط اصلی فعالیت‌های قرآنی درست است و عمق و توجه مضاعف به فرمایشات مقام معظم رهبری کار بسیار خوبی است که دوستان ما در شورای عالی توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام داده‌اند، گفت: مسأله اصلی اهتمام افزون‌تر به تدبر تفسیر مضامین و مفاهیم قرآن کریم است. البته معنی آن بی‌اعتنایی به ظاهر قرآن، روخوانی و روانخوانی و قرائت خوب و حفظ و کتابت نیست؛ آن‌هایی هم که موضوعیت دارند، نیل به مفاهیم قرآن کریم و همه‌گیر کردن قرآن و معارف است که باید افزون‌تر باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه قرآن را در خانه‌های مردم بردن خط درستی است که این سوگیری باید با قوت انجام شود، افزود: نکته دیگر این است که باید این فعالیت‌ها تقویت شوند؛ بنابراین جامعه قرآنی باید تقویت شود و تقویت آن در گرو توسعه آن است. این موضوع مانند کوهی است که اگر قله آن درخشان است، به دلیل دامنه وسیع آن است.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به افکارسنجی که اخیراً در جامعه دانشگاهی انجام شده است، اظهار کرد: طی این افکارسنجی، بالغ بر ۹۷% اعتقاد قاطع به خدای متعال دارند و بالای ۹۰ درصد قرآن را با کلماتش از سوی خداوند متعال می‌دانند. این باور با همه ملاحظات افکارسنجی انجام شده و نشان‌دهنده این است که این باور به خدا وجود دارد، اما مؤانست، ارتباط و بهره‌مندی نیست و ما جرعه‌ای از معارف قرآنی را به عنوان جامع ایرانی نمی‌نوشیم. این خسارت بزرگ و جبران‌ناپذیری است که باید آن را تمام کنیم.

وی با تأکید بر اینکه قوی‌شدن ما به توسعه جامعه قرآنی در گرو قوی شدن به کار توسعه گفتمانی بسیار قدرتمند است، گفت: این نیاز امروز انقلاب اسلامی است. ما حق نداریم کار‌های سیاسی انجام دهیم، اما گفتمان قرآنی را متناسب با نیاز‌های جامعه و اولویت‌های انقلاب اسلامی باید ترویج دهیم. توسعه فرهنگ قرآنی و گفتمان قرآنی متناسب با فرهنگ و اولویت‌های امروز جامعه برگردن ما است؛ بنابراین بهترین فرصت این کار در ماه مبارک رمضان است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما به بهره‌مندی‌های افزون‌تر از حقایق آسمانی در جامعه‌ای که ذاتش و باطنش مکتبی است، نیاز داریم. جامعه عمیقاً مکتبی امروز ما جهادش امید است و این امید هرچه که گفتمان انقلاب امروز است را محقق می‌کند. محوریت قرآن در ماه مبارک رمضان نه تنها باید واگویه شود، بلکه باید به مفاهمه گذاشته شود. هرچند دشواری‌های افزون‌تری پیش روی جامعه قرار داده شده است که نیازمند اهتمام مضاعف و اجتماع مومنانه است؛ بنابراین باید در گام دوم انقلاب که کار‌ها دشوارتر شده است و سرعت حوادث افزون‌تر و تقریباً گسترده‌تر شده است، قطعاً فتوحات هم گسترده‌تر خواهد شد. طلیعه این فعالیت‌ها ماه مبارک رمضان خواهد بود و عملیات گسترده تبلیغی در ماه مبارک رمضان در مدار قرآن و بسیار قدرتمند باید پیش گرفته شود.

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه امسال جامعه تبلیغ در ماه رمضان اقدام متفاوت و سخت‌گیرانه‌ای را پیش خواهیم گرفت که مشعشع و متنوع در وادی گفتمان کردن اولویت‌های انقلاب اسلامی بر مدار قرآن از مضامین آن خواهد جوشید، گفت: این فعالیت‌ها به ساده‌ترین بیان‌ها در نسبت ملموس، وثیق، قابل درک و لمس برای جامعه در خواهد آمد و در این مسیر کوتاهی نخواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی حجت الاسلام قمی ماه مبارک رمضان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ماه مبارک رمضان انقلاب اسلامی حجت الاسلام فعالیت ها افزون تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۹۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با موضوع تشریح برنامه‌های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی، به همراه رونمایی از پوستر حفظ عمومی با حضور حجت الاسلام تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و محمد مهدی بحرالعلوم، مسؤول دبیرخانه ملی حفظ و برخی مدیران قرآنی کشور امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اهمیت مساله حفظ قرآن و جایگاه آن واضح است و رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشات مشخصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیان کردند. حفظ قرآن فعالیتی است که می‌تواند جامعه را به انس با قرآن سوق دهد از این باب حفظ یک فعالیت راهبردی در خصوص گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی ادامه داد: در نظرسنجی آمده است که بالغ از ۷۵ درصد افراد از عدم حفظ قرآن کریم حسرت می‌خورند و می‌توان گفت این مقدار تعداد قابل توجهی هستند. این امر سرمایه ویژه ای می‌شود که دغدغه مندان و سرمایه گذاران این ظرفیت را جدی بگیرند.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: در زمینه حفظ موضوعی جریان حفظ زندگی با آیه‌ها با هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی مختلف علی‌الخصوص آموزش و پرورش اجرا شد. امروز ۱۱ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند که بالغ بر یک میلیون در امتحان نهایی شرکت کردند و هشتصد هزار نفر گواهی حفظ و فهم آیه‌ها را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود جامعه به حفظ تخصصی و ارتباط گرفتن با قرآن می‌پنداریم.سازمان دارالقرآن دغدغه حفظ موضوعی داشته و این جریان در قالب طرح زندگی با آیه‌ها ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: در زمینه حفظ عمومی نیز ما نیاز داریم زمینه حفظ عمومی را فراهم کنیم. از ظرفیت دارالقرآن ها و مؤسسات باید استفاده شود و باید به صورت جدی تری فعالیت کنیم.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: تا امروز بالغ بر ۵۷ هزار نفر در حفظ عمومی وارد شدند. جریان حفظ موضوعی اگر موفق باشد باید افراد را به سمت جریان حفظ تخصصی سوق دهد. این ظرفیت بدون بستر جریان‌های آموزش و پرورش و صداوسیما بدون اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امسال نوزدهمین اعطای مدرک تخصصی به حافظان را داریم و رکورد شرکت در این آزمون شکسته شد و این رویداد ویژه و فرصت فوق العاده ای و کاری زیرساختی محسوب می‌شود. از سال گذشته حضور اتباع را نیز داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین باید گفت برنامه محفل شوق و رغبت برای فعالیت‌های قرآنی را به وجود آورده و ولی افراد از ظرفیت‌های به وجود آمده در فضای جامعه بی اطلاع هستند.

از سال آینده طرح زندگی با آیه‌ها کاملاً در دروس تلفیق خواهد شد

در ادامه این نشست باقری مدیر کل قرآن و عترت نماز در ادامه گفت: در آموزش و پرورش موضوع حفظ از فعالیت‌های محوری اداره کل قرآن و عترت و نماز است و در همین راستا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خاصی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره دبستان ۳۰۰ دانش آموز در سطوح مختلف مسابقات قرآن و عترت حضور دارند.

باقری اظهار داشت: آموزش را در سه سطح و سه عنوان برگزار می‌کنیم. حفظ تخصصی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش انجام می‌شود و حفظ موضوعی با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها تلفیق شده است. از سال آینده حفظ موضوعی کاملاً منطبق با طرح زندگی با آیه‌ها خواهد بود. دانشگاه فرهنگیان هم آموزگاران خود را برای ورود به مدارس به نحوی انتخاب می‌کند که سواد قرآنی اولیه برخوردار باشند.

وی ادامه داد: حفظ ترتیبی در صد مدرسه شبانه روزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین از زمانهای خالی این مدرسه می‌توان با هم افزایی نهادهای فرهنگی مختلف بهترین استفاده را برد.

با شناخت ذایقه مخاطب می‌توان اتفاقات خوبی در جامعه رقم زد

در ادامه این نشست خواجه پیری گفت: باوری نهادینه شده بود که دین گریزی دارد در جامعه گسترده می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان قرآنی تصمیم گرفتند روش خود را عوض کنند و این تغییر در برنامه محفل و مسطورا دیده شد. هماهنگی تمام دستگاه‌ها در این طرح دیده شد و به این نتیجه رسیدند اگر ذایقه مخاطب مورد توجه باشد و همه پای کار باشند اتفاق خوبی رقم می‌خورد .۸۷ درصد مردم به قرآن باور دارند و باید از این ظرفیت هم استفاده شود.

در پایان این نشست از پوستر حفظ موضوعی رونمایی شد.

کد خبر 6090805 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست