Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع لبنانی از دیدار مشکوک سفیر عربستان و آمریکا در لبنان و افشای جزئیات دیدار اخیر سعد الحریری با بن زاید در ابوظبی پرده برداشتند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی با تشکیل دولتی شبیه دولت‌های قبلی موافقت نخواهد کرد؛ چرا که هیچ یک از آنها نتوانستند اصلاحات لازم را برای انتقال لبنان از مرحله بحران اقتصادی به مرحله بهبود و توانمندی در همه سطوح انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در همین زمینه یک منبع در جریان المستقبل به ریاست سعد حریری اعلام کرد که دیگر جایی برای بحث درباره ساختار دولت و افزایش تعداد وزرا وجود ندارد و آنچه که لازم به نظر می‌رسد این است که باید کابینه‌ای با حضور وزرای متخصص و افراد وابسته به احزاب مستقل تشکیل شود تا بتواند اعتماد بین‌المللی را به لبنان بازگرداند.

این منبع گفت که سعد حریری همچنین متعهد به تشکیل دولت با حضور 18 وزیر است و هرگز با تشکیل کابینه‌ای با حضور 22 وزیر یا بیشتر از آن موافقت نخواهد کرد، ضمن اینکه ابتکار فرانسه همچنان به عنوان نخستین و تنها ترین راه برای نجات لبنان است، مشروط به اینکه همه به شرایط تعیین شده در آن پایبند باشند.

این منبع به نقل از سعد حریری اظهار داشت، آنچه که اخیراً از برخی طرف‌ها برای حل بحران سیاسی کشور شنیده‌ایم منجر به حل مشکلات نمی‌شود و قادر به خارج کردن کشور از بحران نیست، ضمن اینکه تنها فرصت باقیمانده برای جلوگیری از فروپاشی کشور را از دست می‌دهیم.

سعد حریری همچنین از سرگیری تماس‌ها با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان را برای آغاز دوباره رایزنی‌ها درباره روند تشکیل دولت در این کشور به منافع لبنان از خلال تشکیل سریع کابینه پیوند داده و تاکید کرد با انباشت بحران‌های مختلف، لبنان دیگر تحمل از دست دادن فرصت‌ها را ندارد. به ویژه در شرایطی که سیگنال های بازگشت توجه بین‌المللی به سوی لبنان وجود دارد و یک نمونه از آن همبستگی جهانی بلافاصله بعد از انفجار بندر بیروت بود.

منابع جریان المستقبل لبنان گزارش دادند که حریری از نتایج سفر خود به تعدادی از کشورها به ویژه در رابطه با احیای روابط لبنان با شماری از کشورهای عربی ابراز خرسندی کرد.

جزئیات دیدار حریری با بن زاید؛ آیا سعد در صدد فاصله گرفتن از عربستان است؟

در همین زمینه منابع سیاسی آگاه از جزئیات سفرهای سعد حریری به کشورهای عربی به ویژه دیدار وی با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در امارات گزارش دادند که این کشور در سایه قطع حمایت‌های عربستان از سعد حریری وعده حمایت های مالی به وی داده است.

این منابع اعلام کردند که ابوظبی به سعد حریری پیشنهاد کرده که محل سکونت خانواده خود را از ریاض به ابوظبی منتقل کند اما حریری هنوز به این پیشنهاد پاسخ مثبت یا منفی نداده است.

به گفته منابع مذکور، حریری در این دیدار همچنین از محمد بن زاید درباره موضع عربستان سعودی در خصوص تعیین سعد حریری به عنوان مامور تشکیل دولت لبنان و امکان حمایت ریاض از دولت وی در صورت تشکیل شدن سوال کرد. بن زاید پاسخ داد سعودی‌ها گفتند آنها دولت را تشکیل بدهند تا بتوانیم آن چه را که لازم است انجام دهیم.

ولیعهد ابوظبی به سعد حریری گفت که مقامات عربستان پرونده لبنان را از طریق امارات و مصر دنبال می‌کنند و در حال برقراری ارتباط با فرانسوی‌ها هستند تا بفهمند اوضاع به کجا رسیده است.

از طرف دیگر منابع سیاسی از دیدار «ولید بخاری» سفیر عربستان در لبنان با «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت خبر دادند.

این منابع اعلام کردند که زمان و مضمون دیدار سفیر عربستان و آمریکا در لبنان از چند جهت حائز اهمیت و استثنایی است. حتی اگر این دیدار در چارچوب سایر دیدارهای ولید بخاری با دیپلمات‌های خارجی باشد، اما این اقدام سفیر عربستان فراتر از نشست‌هایی که با سایر سفرای عربی و غربی جهت رایزنی درباره امور لبنان برگزار می شود، بود؛ به ویژه اینکه دو طرف به جزئیات بحران لبنان پرداخته و توجه زیادی به آن نشان دادند.

نماینده پارلمان لبنان: ایران در مسائل داخلی لبنان دخالت نمی‌کند/مصاحبه اختصاصی تسنیملبنان|جبران باسیل:کابینه باید با توافق رئیس جمهور تشکیل شود

منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که دیدارها میان ولید بخاری و دوروتی شیا در مرحله بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

با وجود اینکه چهار ماه از مامور شدن سعد حریری برای تشکیل کابینه می‌گذرد اما هنوز حریری موفق به تشکیل دولت نشده است؛ اصرار وی بر انتخاب 18 وزیر بدون نظر رئیس جمهور و نمایندگان پارلمان، تشکیل دولت جدید را با بن بست مواجه کرده است.

کارشناسان، دخالت‌های آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در مسائل داخلی لبنان و سرسپردگی برخی جریان‌های سیاسی غرب گرای لبنانی را علت ادامه بحران سیاسی لبنان می‌دانند. این در حالی است که مردم لبنان، تشکیل سریعتر دولت جدید را برای مقابله با فساد و رونق اقتصادی در این کشور انتظار دارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سفیر عربستان تشکیل دولت سعد حریری بن زاید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۹۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند

کارشناس مسائل حقوقی عراق به مداخلات سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور و حق بغداد در اخراج وی اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از المعلومه، «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

پیش از این «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چالش با ارزش‌های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ادعای آمریکا : هیچ کشور دیگری اورانیوم ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند

دیگر خبرها

  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر