Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@12:09:45 GMT

فارس میزبان نشست تخصصی استعمال دخانیات

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۰۵۶۵

فارس میزبان نشست تخصصی استعمال دخانیات

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم سروش معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان فارس در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی استعمال دخانیات، که با استفاده از بستر فضای مجازی و به شکل وبینار برگزار شد، به معرفی گروه علوم رفتاری این معاونت پرداخت.

او، با اشاره به زمینه تخصصی فعالیت گروه علوم رفتاری، بر لزوم توجه بیشتر به مقوله دخانیات به ویژه مصرف قلیان تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سروش، از ترسیم چشم‌انداز پنج‌ساله گروه پژوهشی علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس در حوزه مطالعاتی استعمال قلیان خبر داد.

حسن‌ آذری پور ماسوله، عضو کمیته آموزش و ارتقاء سلامت ستاد کنترل دخانیات  نیز در این نشست گزارشی از وضعیت موجود استعمال دخانیات در ایران و جهان ارائه داد.

او، با تاکید بر  آمار بیماری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از استعمال دخانیات با رویکرد سلامت محور پیامد های زیانبار دخانیات را مورد توجه قرار داد.

همچنین صدیقه البرزی عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی علوم رفتاری جهاددانشگاهی فارس دیگر سخنران این نشست تخصصی بود که از منظر جامعه شناختی به موضوع استعمال دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان پرداخت.

او، بر یافته‌های یک پژوهش که سال ۹۸ انجام داده بود و مسئله بودن قلیان به عنوان یک ماده دخانی رایج تاکید و با اشاره به استقبال گروه جوان و نوجوان از این ماده دخانی، گفت: توجه به استعمال قلیان در سطوح مختلف از انجام پژوهش‌های علمی تا سیاست‌گزاری‌های کلان، ضروری‌ بوده و قرار گرفتن آن در اولویت‌های پژوهشی سازمان‌ها، مد نظر است.

اباذر اشتری‌ مهرجردی عضو هیئت علمی موسسه مکالمات فرهنگی و اجتماعی به عنوان دیگر سخنران این نشست تخصصی، به طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات ) به مثابه نوآوری اجتماعی اشاره و بر اثر بخشی برنامه‌های مداخله‌ای اجتماع‌ محور، به‌ویژه در مدارس و بر روی نوجوانان تاکید کرد.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی نشست تخصصی استعمال دخانیات علوم رفتاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه رویان، دکتر مسعود وثوق، مدیر گروه پژوهشی پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان با حضور در برنامه تلویزیونی «چرخ» به مرور دستاوردهای پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی بازساختی و ژن درمانی، پیشینه ژن درمانی، خاموش‌سازی ژن‌ها و تأثیر هوش مصنوعی بر ژن درمانی و سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت.

در این برنامه دکتر مسعود وثوق به زبانی ساده و شیوا مفاهیم پیچیده حوزه پزشکی بازساختی و ژن درمانی را تشریح کرد و گفت: اکنون ژن درمانی و پزشکی ترمیمی نقطه عطفی در تاریخ پزشکی جهان است؛ چرا که زمانی متصور بودیم برای بیماری‌های ژنتیکی درمانی وجود ندارد اما امروزه تحقیقات نشان داده توانمندی درمان برای بیماری‌هایی مانند تالاسمی و دیستروفی عضلانی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: یک شرکت با حدود هفتاد نفر پرسنل پژوهشگر و تحصیل کرده در حوزه پزشکی بازساختی و ژن درمانی می‌تواند به اندازه فروش نفت خام خیلی از کشورها درآمد کسب کند که کاملاً با درآمد نفتی برابری می‌کند و ما امروز از نظر نیروی انسانی مستعدترین و پویاترین پژوهشگران را حداقل در منطقه خاورمیانه داریم که نیازمند بررسی و سرمایه‌گذاری است.

مدیر گروه پژوهشی پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: ایران نیز باید بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که با سرعت سرسام آوری در حال سالمند شدن هستیم و می‌طلبد تا سیاستگذاران و سرمایه گذاران در این حوزه پزشکی – درمانی ورود پیدا کنند. البته بخش خصوصی تا حدودی فعالیت در این زمینه را شروع کرده اما هنوز نیاز داریم تا در این حوزه به صورت کلان تصمیم گیری و سرمایه‌گذاری شود.

کد خبر 6094154 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد