Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@13:15:22 GMT

استقلال بانک مرکزی نیازمند اراده حاکمیتی است

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۰۵۹۱

استقلال بانک مرکزی نیازمند اراده حاکمیتی است

عضو کمیسیون تعیین ضوابط مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران درمورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر استقلال بانک مرکزی و دلیل عدم تدوین و تصویب قانونی برای این موضوع گفت: این مسئله بیشتر از اراده دولت به یک عزم و اراده حاکمیتی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ایمان زنگنه، عضو کمیسیون تعیین ضوابط مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد الزامات استقلال بانک مرکزی گفت: سیاست گذاران می دانند که استقلال بانک مرکزی به نفع کشور است اما بالاخره دولت و حتی مجلس نمی خواهند که دستشان را خالی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آسان ترین راه برای خالی کردن جیب مردم، ایجاد تورم است، گفت: چگونه دولت به اقشار فرودست کمک می کند درحالیکه می داند بیشترین ضرر و دود آن به چشم همین طبقه فرودست می رود؟!

کارشناس رسمی دادگستری در رشته امور بانکی در رابطه با تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر استقلال بانک مرکزی و دلیل عدم تدوین و تصویب قانونی برای این موضوع گفت: این مسئله بیشتر از اراده دولت به یک عزم و اراده حاکمیتی نیاز دارد.

زنگنه با بیان اینکه متغیرهای پولی و تورم ارتباط مستقیمی با هم دارند، اظهارکرد: ما نرخ رشد اقتصادی نداریم اما همچنان شاهد رشد نقدینگی هستیم که دلیل آن بضاعت اقتصاد ایران و تخصیص ناکارآمد منابع است.

عضو کمیسیون تعیین ضوابط مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران مطرح کرد: اگر قرار به استقلال بانک مرکزی باشد باید اهدافش را خودش تعیین کند و یا اینکه ابزار استقلال را در اختیار داشته باشد اما در حال حاضر عملاً دست بانک مرکزی بسته است.

وی با بیان اینکه اضافه برداشت دولت از بانکهای تجاری منجر به افزایش پایه پولی شده است، گفت: دولت با این کار مسیر استقراض را تغییر داده اما در حقیقت با این کار از بانک مرکزی استقراض کرده است.

زنگنه تصریح کرد: اگر بانک مرکزی تأمین مالی دولت را انجام ندهد و از این قدرت برخوردار باشد که پول را در اختیار سیاست گذار و قانونگذار قرار ندهد یعنی تا حدی مستقل شده اما آیا مسئولان ما حاضر به پذیرش چنین موضوعی هستند؟!

عضو کمیسیون تعیین ضوابط مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران بر این باور است که اقتصاد ایران با تزریق پول بهبود پیدا نخواهد کرد و تنها راه، افزایش بهره وری، شفافیت و بهبود فضای کسب و کار است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بانک ها بانک بانک مرکزی استقلال بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۰۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی

نماینده تهران با انتقاد از وضعیت ارزش پولی در کنایه‌ای از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواست که اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند، چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

 

دیگر خبرها

  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد