Web Analytics Made Easy - Statcounter

منظور از چند شغله بودن به این معنا است که افراد به دو شغل یا بیشتر از آن مشغول هستند. این مشاغل می‌توانند رسمی، غیر رسمی و یا حتی ترکیبی از رسمی و غیر رسمی باشند. بر اساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان , پایین بودن دستمزد در شغل اول یا نبود امنیت شغلی برخی از  عواملی هستند که فرد برای انجام شغل دوم ترغیب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  فارغ از دلایل مختلف  نظیر مشکلات اقتصادی، تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی، حقوق کم و تورم بالا که از نظر جامعه شناسان به این مساله یا پدیده اجتماعی دامن می‌زند، باید بدانیم دو یا چند شغله بودن همراه با تاثیراتی که بیش از آنکه مفید و مثبت باشند می‌تواند منفی و مخرب باشند. نظر به اهمیت این موضوع و واکاوی بیشتر آن، پژوهشگر ایرنا با سعدالله مسعودیان، مشاور وزیر امور خارجه به گفت و گو نشست که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

چند شغله بودن و عوامل آن

سعدالله مسعودیان در ربطه با چند شغله بودن و عوامل آن گفت: در وهله‌ی اول می‌بایست سیمای چندشغلی بودن را در ایران تشریح نمود. بنده گمان می‌کنم یک دسته از افراد به لحاظ مالی مستغنی بوده ولی با این حال چند شغل و منصب دارند. یک دسته‌ی دیگر، افرادی هستند که به لحاظ تامین معیشتی در مضیقه هستند و مجبورند که به جای یک پیشه‌ی معین، در چند شغل فعالیت نمایند تا امرار معاش کنند. از سویی طمع و آز می‌تواند دلیل چندشغله بودن باشد و از سوی دیگر فقر و فشارهای اقتصادی بر خانواده نیز می‌تواند دلیل برای چندشغله بودن افراد باشد.

وی ادامه داد:  در خصوص دسته‌ی اول، چند پرسش مهم است که مطرح شود. آیا ما در کشورمان کمبود نیروی کار داریم؟ آیا به قدر کافی افراد متخصص و متبحر برای مشاغل مختلف نداریم که مجبوریم از یک نفر برای چند شغل استفاده نماییم؟ تجربه‌ی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در مورد این مقوله چیست؟ مقدار ساعت کار مفید افراد تک شغله و افراد چند شغله به چه میزان است؟ بهره‌وری افراد تک شغله بالاتر است یا افراد چندشغله؟ چرا نیروی جوان متعهد را جایگزین نمی‌کنیم؟

مسعودیان اظهار کرد: در خصوص دسته‌ی دوم که بیشترین تاکید من در این مصاحبه روی این دسته است، از ملزومات عدالت اجتماعی، این است که فرصت‌ها و منابع بین همه افراد تقسیم شود تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند. دستیابی به شغل مناسب از جمله این فرصت‌هاست که همه افراد برای رسیدن به نیازمندی‌های خود، به آن احتیاج دارند؛ ولی وقتی که تورم بالا، میزان دستمزدها پایین، قراردادهای کاری موقتی و امنیت شغلی بسیار کم باشد و از طرفی ارزش ریال افت کند، افراد مجبور هستند که به شغل دوم یا حتی سوم روی آورند.وقتی تورم بالا، میزان دستمزدها پایین، قراردادهای کاری موقتی و امنیت شغلی بسیار کم باشد و از طرفی ارزش ریال افت کند، افراد مجبور هستند که به شغل دوم یا حتی سوم روی آورند.

وی اضافه کرد: همچنین پایین آمدن سن بازنشستگی و عدم کفاف حقوق بازنشستگی می‌تواند یکی از دلایل جدی چندشغله شدن افراد باشد. به بیان بهتر هرچه فقر بیشتر شود، چندشغلی شدن برای دسته دوم نیز بیشتر خواهد شد و این دو ارتباط مستمر با یکدیگر دارند.

پایین آمدن تعهد کاری در افراد چند شغله 

مسعودیان در خصوص تاثیرات اجتماعی چند شغله بودن توضیح داد: بسیار بعید به نظر می‌رسد که افراد چند شغله بتوانند تعهد بالایی در برابر مشاغل خود داشته باشند، زیرا فرصت کافی برای تمرکز و خلاقیت به خرج دادن برای چند شغل را نمی‌توانند داشته باشند.

وی گفت: از سوی دیگر نادیده گرفتن استعدادها برای یک منصب، به عنوان یکی از پیامدهای چندشغله بودن یک فرد است. ممکن است فرد دیگری با تخصص و مهارت‌های بالا، فرد مناسب برای منصبی باشد و تمرکز و خلاقیت فراوانی هم به خرج دهد اما آن پست توسط فردی چندشغله تصرف شده باشد و قابلیت لازم برای تصدی آن را نداشته باشد.

مسعودیان اظهار کرد: بی‌اعتمادی مردم نسبت به سازمان یا نهاد هم می‌تواند از پیامدهای چندشغله بودن افراد محسوب شود. به این ترتیب که فردی که در یک سازمان صاحب منصبی است، به دلیل عدم تمرکز کافی بر روی شغلش، موجبات بدبینی و بی اعتمادی افراد را نسبت به یک سازمان فراهم آورد.

وی همچنین تاکید کرد: احساس تبعیض نیز یکی دیگر از عوامل پدیده چندشغلی است. فردی در یک سازمان سال‌ها تلاش و مجاهدت نموده است و امیدوار است که بتواند به مراتب عالی دست پیدا کند، اما یک نفر پیدا می‌شود که از جایی دیگر همزمان برای تصدی آن منصب در نظر گرفته می‌شود و این می‌تواند یاس و نا امیدی و از خودبیگانگی نسبت به کار را در افراد قابل ایجاد کند.

مسعودیان بیان کرد: بیهوده انگاشتن تحصیلات و تخصص لازم و چندشغلی شدن افراد ممکن است برای جوانانی که درصدد یافتن شغلی متناسب با تحصیلات و توانایی‌هایشان هستند، این شائبه را به وجود آورد که ملاک اشتغال، تخصص و تحصیلات عالیه نباشد، بلکه کافی است حامیان قدرتمند و متنفذی وجود داشته باشند و به واسطه‌ی قدرت آنها، افراد نالایق جایگزین افراد اصلح گردند. همچنین کمرنگ شدن حضور والدین در محیط منزل یکی دیگر از پیامدهای چندشغلی است. چرا که والدین برای کسب درآمد بیشتر، مدت زمان کمتری در منزل حضور دارند که این امر می‌تواند آسیب‌هایی جدی به خانواده وارد کند و همچنین زندگی زناشویی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در نهایت گفت: افزایش ساعات کاری و به وجود آمدن خستگی جسمی و روحی هم یکی دیگر از نتایج چندشغله بودن است. افراد چندشغله کمتر آرامش دارند و این عدم آرامش و آسایش موجبات تالمات روحی و روانی در افراد شده و به طور قطع به دیگران نیز سرایت پیدا می‌کند.

برچسب‌ها بیکاری اختصاصی ایرنا اختلال خستگی مزمن اشتغال زایی اشتغال پایدار آسیب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیکاری اختصاصی ایرنا اختلال خستگی مزمن بیکاری اختصاصی ایرنا اختلال خستگی مزمن اشتغال زایی اشتغال پایدار آسیب ها اخبار کنکور چند شغله بودن چندشغله بودن افراد چند چند شغل ی دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود آمدن جالب هواپیمای جنگی بر روی برج العرب دبی + فیلم

جنگنده F 35 b یکی از زیرمدل‌های F 35 لایتنینگ دو، با قابلیت تیکاف کوتاه و فرود عمودی است؛  نسل پنجم از جنگنده‌های رادار گریز که توسط کمپانی لاکهید مارتین طراحی و توسعه داده شده است. فرود آمدن جالب این جنگنده بر روی برج العرب دبی را مشاهده می کنید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تلاش برای آزار روحی دانشجویان حامی فلسطین
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • عرضه این شمش طلا در مرکز مبادله | سه گروه امکان عرضه شمش طلا دارند
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • ببینید | بارش باران و بوجود آمدن ابشار آب در پلدختر
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • رقیب خسرو حیدری در 38 سالگی مثل 20 ساله‌ها
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • فرود آمدن جالب هواپیمای جنگی بر روی برج العرب دبی + فیلم
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران