Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمد قاسمی نژاد روز چهارشنبه در نشست ستاد برداشت محصولات پاییزی با محوریت برداشت دانه روغنی کلزا در محل سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: کل اراضی زیرکشت دانه روغنی کلزا در کشور۲۲۳هزار هکتار است که ۷۴هزار هکتار آن معادل ۳۳.۲درصد آن درخوزستان کشت شده است.
وی با بیان اینکه از مجموع ۸۵۰هزار هکتار کشت پاییزه در خوزستان ۱۲درصد آن متعلق به دانه روغنی کلزا است افزود: روند رو به رشد کشت دانه روغنی کلزا در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قاسمی نژاد با اشاره به اینکه توسعه کشت دانه روغنی کلزا از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید روغن در کشور است افزود: نهضت توسعه این محصول راهبردی در خوزستان با برنامه ریزی و تلاش همه نیروهای اجرایی ، تحقیقاتی استان در سال‌های گذشته شروع و امسال منجر به جهش تولید این محصول شده است.  

وی با بیان اینکه کشت قراردادی دانه روغنی کلزا در خوزسان امسال به ۲۶هزار هکتار رسید افزود: امسال این نخستین بار است که کلزا به مجموع کشت‌های قراردادی در خوزستان افزوده شد که این خود در توسعه این کشت در سال‌های آینده منجر خواهد شد.
مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: کشاورزی قراردادی حرکتی از کشاورزی سنتی به سوی کشاورزی پیشرفته است  و در کشاورزی پیشرفته هم به تولید و هم به متقاضی مصرف توجه می‌شود.
وی اصول به زراعی و به‌نژادی ، انتقال یافته ها و دانش فنی و دست یابی به بازارهای جهانی از جمله اهداف کشاورزی قراردادی عنوان کرد و افزود:سطح کشت قراردادی دانه روغنی کلزا درکشور  ۶۱ هزار هکتار است که ۲۶هزار هکتار آن در استان خوزستان اتفاق افتاده است.
قاسمی نژاد بر استفاده از ماشین آلات به روز در برداشت کلزا به دلیل افت کم تاکید کرد و اظهار داشت: پایش آمار کلزا چه در خرید تضمینی و چه در خرید توافقی یک ضرورت است.
وی اظهار داشت: امسال نیز مانند سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران (جی.تی.سی) مسئول خرید کلزا است و مراکز خریدی نیز از سوی آن مشخص خواهند شد.
قاسمی نژاد گفت: برای حمایت از شرکت‌های قراردادی کلزا، باید با واسطه‌ها برخورد شود تا دلالان باعث اخلال در بازار کلزا نشوند.
در این نشست که مدیران شرکت های روغنی کشی نوید خلیج فارس ، ماهیدشت و گچساران به عنوان خریداران قراردادی محصول کلزای استان حضور داشتند بر تامین کمباین و تقویت ناوگان حمل و نقل ، تامین نقدینگی برای پرداخت فوری و نقدی به کلزاکاران و آمادگی مراکز خرید و به روز کردن تجهیزات و نیروی انسانی آنان تاکید شد.
برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان از نیمه دوم فروردین ماه شروع و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.شوش ، اندیمشک ، شوشتر ، بهبهان ، اهواز ، رامهرمز ، دزفول و دشت آزادگان از کانون‌های اصلی کشت دانه روغنی کلزا هستند.

برچسب‌ها کشاورزی دزفول شوشتر کلزا خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی دزفول شوشتر کشاورزی دزفول شوشتر کلزا خوزستان اخبار کنکور کشت دانه روغنی کلزا دانه روغنی کلزا قاسمی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا امسال در این شهرستان، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توکل آبشناس، کم آب بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبور عسل را از جمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزاست.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • برداشت کلزا در بهبهان