Web Analytics Made Easy - Statcounter

جایگاه وکالت هنوز ناشناخته است و اکثر مردم جامعه ما از نقش و جایگاه وکیل بی‌اطلاع هستند این در حالی است که جامعه روزبه‌روز در حال پیشرفت و صنعتی شدن است و نیاز به تخصصی شدن امور در همه بخش‌ها، بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرستان‌های استان تهران، هفتم اسفند سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع نامگذاری شده است، در این روز باهمت دکتر مصدق لایحه استقلال کانون وکلا تصویب شد تا روز وکیل در تاریخ ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت گفتگویی را با ریحانه نعمت اللهی اردستانی یکی از وکلای شهرستان پیشوا ترتیب داده ایم تا جزئیات این حرفه را بیشتر مورد واکاوی قرار دهیم:

 

به نظر شما یک وکیل خوب دارای چه ویژگی‌هایی است؟ و اساسا مردم از چه وکلایی بهتر استقبال می‌کنند؟

البته همه وکلا خوب هستند اما اگر بخواهیم شاخص های را برای یک وکیل مورد وثوق مطرح کنیم اینکه در درجه اول باید مورد اعتماد و احترام مردم باشد و تحقق این موضوع نیز به میزان صداقت، امانت و مسئولیت‌پذیری یک وکیل بر می‌گردد، علاوه بر این یک وکیل خوب و مجرب باید از علم و تخصص کافی برخوردار باشد تا بتواند در شرایط مختلف از حقوق موکل خود به نحو شایسته دفاع کند.

 

از صداقت، امانت و مسئولیت پذیری صحبت کردید، لطفا بیشتر در این باره توضیح دهید؟

خیلی واضح است همانطور که می دانید همه وکلا قبل از اینکه بخواهند کار وکالت خود را شروع کنند باید مانند قضات یا پزشکان سوگند یاد کنند که تمام تلاش خود را برای اجرای عدالت و احقاق حقوق قانونی و شرعی مردم بکار گیرند و لذا همین موضوع داشتن صداقت،امانت و مسئولیت پذیری را برای هر وکیلی مهم و ضروری می‌کند.

 

وجود وکیل برای مطرح کردن دعاوی مردم چه ضرورتی دارد؟ و چرا مردم احساس می‌کنند وجود یک وکیل می ‌تواند کمک بیشتری برای پیگیری مشکلاتشان باشد؟

از آن جهت که اکثر مردم نسبت به حق و حقوق خود آگاهی و اطلاعات زیادی ندارند و در مسیر پیگیری مسائل حقوقی خود در محاکم دچار اشتباه و سردرگمی می‌شوند و از طرفی نیز عدم آگاهی مردم از اطلاعات حقوقی در خیلی موارد موجب تراکم و کثرت پرونده ها می شود لذا وجود یک وکیل که به قوانین اشراف و تسلط دارد می‌تواند فرایند رسیدگی به مشکلاتشان را بسیار آسان‌تر و از اطاله دادرسی نیز جلوگیری کند.

 

چه تفاوتی بین وکالت در ایران و سایر کشورها وجود دارد؟

در کشورهای دیگر تقریبا همه افراد دارای وکیل هستند و داشتن وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه را ضروری و حق مسلم خود می‌دانند، تا جایی که حتی محاکم آنها، هیچ پرونده ای بدون وکیل را قبول نمی‌کنند اما این در حالی است که در کشور ما بنا به دلایل مختلف، جایگاه وکالت هنوز ناشناخته است و اکثر مردم جامعه ما از نقش و جایگاه وکیل بی اطلاع هستند.

 

دلیل این عدم شناخت چیست؟ چرا مردم وکالت را جز ضروریات خود محسوب نمی‌کنند؟ 

به نظر من یکی از دلایل اصلی آن عدم تلاش رسانه‌ها در معرفی و شناساندن نقش وکیل در زندگی مردم است و حتی گاه مشاهده می‌کنیم که تصویر نادرستی از وکلا در برخی فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ارائه می‌شود، این در حالی است که جامعه روز به روز در حال پیشرفت و صنعتی شدن است و نیاز به تخصصی شدن امور در همه بخش ها، بیش از پیش احساس می شود که وکالت نیز یکی از مهمترین تخصص ها در جوامع صنعتی به شمار می‌رود.

معتقدم رسانه ها در اطلاع رسانی پیرامون این مسائل نقش تعیین کننده ای می توانند داشته باشند.

 

 

لطفا درباره وکالت بلا عزل و شرایط ابطال آن توضیح دهید؟

وکالت ماهیتاً یک عقد جایز است، در این قرارداد هر یک از دوطرف یعنی موکل یا وکیل، می‌­توانند هر زمان که بخواهند قرارداد موجود بین خود را برهم زنند؛ یعنی موکل این حق را دارد که وکیل خود را عزل کند و وکیل نیز می­‌تواند از وکالت استعفا دهد، اما گاهی آن‌ها با یکدیگر توافق می‌­کنند که امکان عزل وکیل و برهم زدن قرارداد وکالت توسط موکل وجود نداشته باشد؛ به این نوع از وکالت در حقوق، وکالت بلاعزل گفته می‌شود وکالت بلاعزل در دو صورت باطل می‌شود.

در صورتی که وکیل با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی از وکالت بلاعزل استعفا دهد، وکالت بلاعزل باطل و بی‌اثر می‌شود و ابطال وکالت بلاعزل در دادگاه نیز به این صورت است که گاهی شخصی که وکالت بلاعزل داده، مدعی است  که اصلاً عقد لازمی بین دو طرف منعقد نشده است که وی بخواهد شرط ضمن عقد، عزل وکیل را بپذیرد یا نپذیرد. در چنین مواردی این ادعا با بررسی مدارک و مستندات، شهادت شهود و یا اقرار خوانده (وکیل) قابل اثبات است. در این گونه موارد لازم است تا فرد به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست ابطال وکالت بلاعزل را ارائه کند.

البته عوامل دیگری هم باعث زوال عقد وکالت می‌شوند، مثل فوت وکیل یا موکل، جنون وکیل یا موکل، از بین رفتن مورد یا موضوع وکالت، پایان مدت وکالت.

 

سخن پایانی؟

از موکلین می خواهم وقتی به وکیل مراجعه می کنند همه واقعیت ها و حقایق مورد نظر خود را به صورت شفاف و صریح ابراز نمایند چراکه وکیل محرم اسرار است و اگر نکته‌ای هرچند به نظر آنها بی اهمیت جلوه باشد به وکیل منتقل نکنند، ممکن است همان نکته بی اهمیت یا کم اهمیت در سرنوشت پرونده تاثیر تعیین کننده داشته باشد، بنابراین اعتماد کامل موکل به وکیل به منظور دستیابی به حقیقت و احقاق حق مشروع و قانونی موکل، امری ضروری است.

پایان پیام/659

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز وکیل مدافع وکالت قوه قضائیه حقوق وکالت بلاعزل اکثر مردم یک وکیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۷۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان سکانداران علمی جامعه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید روح الله موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اسفرورین اظهار کرد: معلمان سکاندران علمی یک جامعه هستند و می‌توانند نسل‌های برتر علمی خلق کنند.

وی با اشاره به مشکلات جوانان برای ازدواج افزود: منشأ خیلی از مشکلات جوانان توقع نامتعارف و چشم وهم چشمی در خانواده‌ها است و باید خانواده‌ها این مشکلات را رفع کنند.

امام جمعه اسفرورین اضافه کرد: جوانان و خانواده‌های آنان با الگو قرار دادن سبک زندگی اهل بیت به ویژه سبک زندگی علوی و فاطمی می‌توانند در این امر سعادتمند باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش کارگر در توسعه جامعه عنوان کرد: جهش تولید و اقتصاد کشور نیازمند حضور کارگران است و باید نقش مهم این قشر از جامعه درک شود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: نگاه دنیای مادی به کارگر نگاه ابزاری است اما اسلام جایگاه خاصی برای کارگر قائل شده و این نگاه ناشی از ارزشی است که برای کار قائل است.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی، ایمنی کار، و شناسایی نخبگان باید در دستور کارفرما قرار بگیرد، اضافه کرد: کارگر نباید جایگاه خود را پایین ببیند.

کد خبر 6089121

دیگر خبرها

  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • لیست 6 نفره از وکلای خوب تهران به همراه سوابق
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • جایگاه گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب؟
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • تاکیدامام جمعه بوکان براهمیت نقش و جایگاه معلمان و کارگران در جامعه
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران