Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مجید تخت‌روانچی روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که به منظور بررسی استفاده از زور در حقوق بین‌الملل و دفاع مشروع برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور، جز در دو مورد که در منشور مجاز شمرده شده‌اند، یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان ملل بوده و حفظ و رعایت کامل این اصل بنیادین حقوق بین الملل یک مسئولیت جمعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت‌ها برای حفاظت از شهروندان و سرزمین خود دارای وظیفه ای ذاتی بوده و بر این اساس از حق ذاتی دفاع مشروع نیز برخوردارند که البته به تصریح منشور ملل متحد، این حق باید فقط زمانی مورد استفاده قرار گیرد که حمله مسلحانه‌ای رخ داده باشد.

تخت‌روانچی اضافه کرد: با این حال، در دنیای امروز، برخی دولتها تمایل فزاینده‌ای به توسل به تهدید یا استفاده از زور از طریق سوء استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع دارند.

وی یادآور شد: هنگامی که نیروهای آمریکائی به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری آن کشور و در نقض فاحش هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، شهید سلیمانی را در عراق به طرز وحشیانه‌ای ترور کردند، دولت آمریکا طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، نومیدانه تلاش کرد تا این اقدام تروریستی آشکار را با دروغ و تفسیری کاملاً دلبخواه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل توجیه کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بسیاری از محققان و صاحبنظران حقوق بین الملل چنین تفسیری از حق دفاع مشروع را قاطعانه رد کردند.

تخت‌روانچی با هشدا نسبت به این روند «بسیار خطرناک»، اظهار کرد: همه کشورها باید به شدت برای مقابله با آن تلاش کنند. در غیر این صورت، حق دفاع مشروع نه تنها بیش از این مورد سوء استفاده چنین دولت‌هایی قرار خواهد گرفت، بلکه آنها استثناهای بیشتری بر اصل ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور قائل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرسایش تدریجی اصل منع تهدید یا استفاده از زور، باید در برابر هرگونه بازتفسیر یا تفسیر دلبخواه از بند چهارم ماده 2 و همچنین ماده ۵۱ منشور ایستاد و این برای مصلحت جمعی بشر ضروری است.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل مجید تخت روانچی عراق قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل مجید تخت روانچی عراق قاسم سلیمانی اخبار کنکور تهدید یا استفاده از زور حقوق بین الملل سازمان ملل دفاع مشروع تخت روانچی ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق دفاع مشروع و جنگ اراده‌ها بود

ایسنا/تهران امام جمعه موقت ورامین گفت: سپاه پاسداران در عملیات وعده صادق که دفاعی مشروع و جنگ اراده‌ها بود، توانست اراده ملت و نظام اسلامی را نشان دهد و هیمنه رژیم غاصب صهیونیستی را بشکند.

حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی در خطبه‌های نماز جمعه امروز هفتم اردیبهشت ماه ورامین سیستم سپر موشکی رژیم صهیونیستی از چند لایه گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان تشکیل شده است که این لایه‌ها در عملیات وعده صادق فرو ریخت.

 وی افزود: در این عملیات هیبت پوشالی صهیونیست‌ها فروریخت، این عملیات دفاع مشروع و وعده صادق و جنگ اراده‌ها بود، که اراده ملت و نظام اسلامی هیمنه رژیم غاصب صهیونیستی را شکست.

 محمودی ادامه داد: سیستم دفاعی که نفوذناپذیر قلمداد می‌شد و توسط هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی هم حمایت شد، اما موشک‌های جمهوری اسلامی آن را شکست، این موشک‌ها نه فقط رژیم صهیونیستی، بلکه سیستم دفاعی آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و سایر قدرت‌ها را نیز شکست و به بهترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی که از آنجا کنسولگری مورد هدف قرار گرفته بود، اصابت کرد و ابهت پوشالی و خانه سست‌تر از عنکبوت این رژیم را فرو ریخت و سیلی محکمی به گوش صهیونیست‌ها نواخت.

وی گفت: این حمله ترکیبی بود، یعنی یک حمله چند بعدی با استفاده از ابزارهای جنگ سایبری، موشک‌های بالستیک و کروز به همراه استفاده از پهپادهای هدایت شونده، هک، قطع برق، شناورهای دریایی برای عملیات‌های بازدارنده، و… این عملیات توازن قدرت نظامی و سیاسی در منطقه غرب آسیا را تغییر داد.

 خطیب جمعه ورامین گفت: این حمله بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشک‌های بالستیک به حساب می‌آید، این حمله غافلگیرانه نبود، بلکه رژیم صهیونیستی با اطلاع در بالاترین شرایط نظامی، پروازی، اطلاعاتی، ماهواره‌ای و سایبری قرار داشت، لذا ایران مقتدر با علم و آگاهی کامل و چشمان باز این اقدام را انجام داده است.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از موشک‌ها به اهداف از قبل تعیین شده اصابت کرد و خسارات زیادی به بار آورد، پهپادهای ما طی هفت ساعت موشک‌های کروز ظرف سه ساعت و بالستیک ظرف ۱۵ دقیقه به دشمن رسیدند، اول پهپاد ارسال شد، تا سیستم‌های پدافندی دشمن را بشکند.

 امام جمعه موقت ورامین با بیان اینکه امروز فریاد دفاع از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا مانند تگزاس، هاروارد، میشیگان و کلمبیا به گوش می‌رسد، گفت: مجری یک شبکه غربی اخیر گفته است، شعارهای آیت‌الله از دانشگاه‌های آمریکا به گوش می‌رسد.

 وی گفت: باید زوایای مختلف این افتخار تبیین شود و به عزت، عظمت و اقتدار انقلاب اسلامی بیش از پیش واقف شویم، ضمن اینکه مانند همیشه تاکید می‌کنم، رژیم صهیونیستی باید بداند، شکست او در برابر فلسطین قهرمان قطعی است و در آینده‌ای نه چندان دور دنیا پیروزی ملت فلسطین را خواهد دید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • چین از حق مشروع ایران در پاسخ به اقدام صهیونیست‌ها حمایت می‌کند
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل
  • حمایت چین ازحق مشروع ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی 
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی 
  • عملیات وعده صادق دفاع مشروع و جنگ اراده‌ها بود
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • عملیات «وعده صادق» میخی بر تابوت صهیونیست ها بود