Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خراطی هنری چند هزار ساله است که به مدد علم و فناوری روز و به مرور زمان از حالت سنتی خارج شده و با استفاده از ابزار برقی برای تولید محصولات امروزی شکلی نوینی به خود گرفته است.


پرداختن به این هنر به شیوه سنتی آن هم به عنوان یک شغل در بیشتر شهر‌های ایران رواج داشت و هنرمندانی به آن مشغول بوده اند و از دسترنج خود زندگی می‌کردند و هم اکنون نیز به شیوه‌ای امروزی از آن کسب درآمد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کار با چوب از هزاران سال پیش تا کنون برای بشر بسیار جالب و جذاب بوده است به همین جهت از آن در شاخه‌های مختلفی مانند کار‌های عمرانی، ساخت لوازم منزل و وسایل تزئینی استفاده می‌شود.

 

استفاده از چوب تنها به نجاری محدود نمی‌شود بلکه از آن در منبت کاری، معرق کاری، خاتم کاری و ساخت ارسی در کشور‌هایی که چوب در آن یافت می‌شود دیده می‌شود.

 

برای بررسی این هنر در تربت حیدریه سراغ هنرمند جوانی را گرفتم که اکنون به عنوان استاد در این زمینه شناخته می‌شود. برای دیدن این هنرمند گمنام به یکی از خیابان‌های شهر رفتم، جایی که باید درب یک پارکینگ را میزدم بعد از باز شدن درب پارکینگ با منظره‌ای متفاوت از پارکینگ روبرو شدم.

 

بیشتر بخوانید

گره ای که آبرو از فرش ایرانی می برد

 

فضای ۲۰ الی ۳۰ متری جایی که مملو از چوب بود و دستگاه‌ها، گرد و خاک روی قفسه‌ها و اجسامی با طراحی متفاوت از چوب بی جان که با آدم حرف می زد، توجهم را به خود جلب کرد.

 

بیشتر بخوانید

ضربان ضعیف بازار صنایع دستی/ هنرهای دستی گرفتار مرداب فراموشی شده اند امضای تفاهم‌نامه بین پارک علم و فناوری خراسان رضوی و میراث فرهنگی تربت حیدریه فعالیت ۳۱۱ صندوق خرد محلی در خراسان رضوی

 

علی اسپلانی هنرمند ۲۹ ساله خراطی می گوید: با توجه به علاقه و زمینه‌ای که از دوران بچگی داشتم تصمیم گرفتم کارگاه خراطی را راه اندازی کنم؛ در سطح شهرستان‌ها برای رشته حسابداری بازار کاری نبود به همین دلیل مدرک دانشگاهی را کنار گذاشتم به سراغ علاقه ام رفتم.

 

 

او درباره علت انتخاب این هنر می‌افزاید: در ایام دانشگاه با توجه به اینکه پدربزرگ و عمویم در کارگاه نجاری مشغول به کار بودند تصمیم گرفتم در مسابقات هنر‌های صنایع دستی بین دانشگاهی شرکت کنم و در دانشگاه‌های سما و آزاد توانستم مقام‌های خوبی هم کسب کنم.


این هنرمند صنایع دستی ادامه می‌دهد: شروع به کار خراطی کردم که هیچ وجه پس زمینه‌ای از آن نداشتم و آموزشی ندیده بودم و کار هم نکرده بودم و با یک فکر و ایده وارد این کار شدم؛ با سفارش دستگاه خراطی به قیمت ۲۵ میلیون تومان آن هم به صورت قسطی و قرض از آشنایان، کارم را در گوشه حیاط خانه پدری راه اندازی کردم اما متاسفانه به دلیل نبود شرایط مکانی و جغرافیایی، فروش متناسب با زحمتی که می کشیدم نبود.

  جوان ایرانی برای رسیدن به هدف یا راهی می‌یابد یا راهی می‌سازد


اسپلانی بیان می‌کند: متاسفانه در اوایل کار در کارگاه دچار حادثه شده و سه ماه خانه نشینن شدم ولی باز هم از تلاش دست نکشیدم و با عصا به کارگاه می رفتم و تولید را انجام‌ می‌دادم، روند تولید شش ماه به طول انجامید و من هنوز در آمدی کسب نکرده بودم.

 


او تصریح می‌کند: نبود مشتری باعث شد که کار‌ها را به مشهد ببرم، برای فروش و بازاریابی به هر جایی که می‌دانستم رفتم و متاسفانه هیچ رغبتی نبود، تمام زحماتی که کشیده بودم بر باد می رفت اما در اوج ناامیدی یک خانواده داخل مغازه ای بودند خواستند کارها را ببینند و  بعد از ۶ ماه اولین فروش ما به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در یکی از خیابان‌های مشهد امیدی بود که کار را ادامه دهیم.


هنرمند خراط تاکید می‌کند: یک جرقه مسیر ما را متحول کرد، در جشنواره ملی شدن روستای بسک تربت حیدریه شرکت کردیم و کار‌ها را به نمایش گذاشته بودیم که مسئولین وزارت میراث فرهنگی حضور داشتند و کار‌های ما را دیدند و از کیفیت خوب تولید محصولات متعجب شدند و همین حضور مسئولان باعث شد که ما با اداره میراث فرهنگی کشور ارتباط بگیریم و اولین حضورم در نمایشگاه‌های گردشگری  ایران رقم خورد.

 

 

اسپلانی اظهار می‌کند: طی دو روز کار‌ها را به مبلغ نسبتاً خوبی فروختیم و این جرقه‌ای برای ادامه کار تولید و پیشرفت شد، یاد گرفتم تا برای بازاریابی و فروش بیشتر باید تمرکز و تلاش کنم برای پیشرفت در تمام نمایشگاه سطح کشور شرکت کردیم تا جایی که پایمان به کشور‌های دیگر نیز باز شد.


این هنرمند خراط می‌گوید: محصولات ما به خارج از کشور هم صادر شد و این روند تا جایی پیش رفت در کشور‌های فرانسه، ایتالیا و  آلمان هم سفارش داشتیم چرا که در اروپا و آسیای شرقی، استرالیا و آمریکا مشتری از صنایع دستی معمولاً افراد رده سنی بالای ۵۰ سال هستند و به این محصول به چشم یک تفریح نگاه می‌کنند.

 


او می‌افزاید: برای ادامه کار مشکلی که در این حوزه دارم متاسفانه نداشتن کارت پایان خدمت سربازی است و برای دریافت تسهیلات و خروج از کشور با مشکل روبرو شدم.


هنرمند صنایع دستی ادامه می‌دهد: با رفتن من به سربازی قاعدتاً این کار و این هنر از بین می رود و کسی نیست کار را ادامه دهد و تلاش‌ها و زحمات چند ساله ام عملاً بر باد می‌رود تقاضایی که دارم مسئولین در این حوزه ما را حمایت کنند تا بتوانم هم به سربازی بروم و هم هنر را ادامه دهم.

گزارشگر: امید غفاری


انتهای پیام//ا. غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی علم و فناوری کسب و کار میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از ابلاغ بیمه هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: امیدواریم این مراحل کنترل و نظارتی تا اوایل خردادماه انجام شود که بتوانیم در این ماه شاهد عقد قرارداد بیمه این افراد باشیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مریم جلالی با بیان اینکه از شهریور 1401 بحث بیمه هنرمندان با وجود فراز و نشیب‌های زیاد پیگیری شد، تصریح کرد: این مهم با مکاتبات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رئیس جمهوری محقق شد و نهایتا در بهمن 1402 با دستور اکید رئیس جمهوری بیمه 10 هزار نفر از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی که از این تعداد 8 هزار نفر هنرمند صنایع دستی و 2 هزار نفر راهنمایان گردشگری را شامل می‌شود، در دستور کار قرار گرفت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه بحث تأمین اعتبار منجر به طولانی شدن این بحث شد به طوری که تا انتهای سال گذشته طول کشید، گفت: از بهمن سال 1402 به دنبال ابلاغیه از سازمان تامین اجتماعی، لیست اسامی افراد واجد شرایط را جمع‌آوری کردیم. اسامی توسط استان ها ارسال و در چند مرحله پایش شد.

او با بیان اینکه اولویت ما گروه سنی بوده است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه اگر سن افراد از 50 سال عبور کند امکان تحت پوشش قرار گرفتن بیمه آنها نیست، لذا مقرر شد در این مرحله اولویت سنی ما 40 تا 50 سال باشد و افرادی که سابقه و تاثیرگذاری بیشتری در صنایع دستی دارند مشمول شوند.

جلالی با اشاره به اهمیت و توجه به بحث معیشتی هنرمندان گفت: افراد برای بیمه شدن علاوه بر مجوز میراث فرهنگی باید کارت فنی حرفه ای نیز داشته باشند.

بازدید 2 میلیون نفر از کارگاه‌های صنایع دستی در ایام نوروز

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه قبل از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه، فرایند کنترل و بازرسی تامین اجتماعی نیز انجام می‌شود، اظهار کرد: افراد باید حتما در رشته خود کار کنند، معاینات پزشکی هم انجام دهند و سپس فرایند لازم در سامانه طی می شود.

او با بیان اینکه یک شغل زمانی پایدار است که فرد بتواند بعد از بازنشستگی مستمری دریافت کند، گفت: در صورت درگذشت هنرمند صنایع دستی، خانواده او می‌تواند از مستمری آن استفاده کنند و حتی اگر فرد از کار افتاده شود نیز می‌تواند از این بیمه استفاده کند. همچنین این افراد توسط سازمان تامین اجتماعی و بازرسان ادارات میراث فرهنگی استان ها پایش می‌شوند.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد : امیدواریم مراحل کنترل و نظارت تا اوایل خرداد ماه سال جاری انجام شود تا بتوانیم در این ماه شاهد عقد قرارداد بیمه این افراد باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود