Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه دکترای پیوسته بیوتکنولوژی پردیس علوم دانشگاه تهران با بیان این‌که از میان همه واکسن‌های تولید شده تنها ۱۰ واکسن در دنیا مجوز ورود به بازار را گرفته‌اند، گفت: از این میان ۳ واکسن چینی، یک واکسن روسی، آلمانی، آمریکایی و انگلیسی هستند.

دکتر سیروس زینلی در وبیناری با عنوان "شباهتها و تفاوتهای بین واکسن‌های مختلف علیه ویروس کرونا" با بیان این‌که توان تولیدی دنیا در خصوص تولید واکسن کم است، در ادامه اظهار کرد: در دنیا با کمبود شدید واکسن روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه واکسن مشترک ایران و کوبا هنوز در فاز ۱ و ۲ کارآزمایی بالینی است و فاز ۳ آن در ایران و کوبا انجام می‌شود، افزود: مقاله چاپ شده از واکسن "اسپوتنیک وی" در مجله معتبر "لنست" میزان اثرگذاری بیش از ۹۰ درصدی این واکسن را تأیید کرد، در حالی که واکسن چینی حدود ۶۰ درصد و واکسن‌های آمریکایی و اروپایی بیش از ۸۰ درصد کارآیی دارند.

دکترای تخصصی ژنتیک انسانی شمار افراد واکسینه شده در ایران را ۰.۰۱ در ۱۰۰ نفر جمعیت برشمرد و افزود: هم اکنون بیشتر شمار افراد واکسینه شده در اسراییل با ۹۰ درصد پوشش و سپس امارات است.

زینلی با بیان اینکه هم اکنون واکسن "کووبرکت" ایرانی در سازمان جهانی بهداشت به ثبت رسیده است، گفت: این واکسن در کشور فاز یک کارآزمایی بالینی را شروع کرده است.

وی با بیان اینکه واکسن "اسپوتنیک وی" در الجزایر، آرژانتین، مجارستان و ... استفاده شده و در بلاروس به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تولید واکسن چندین فاز دارد.

مدیر گروه دکترای پیوسته بیوتکنولوژی پردیس علوم دانشگاه تهران توضیح داد: پیش از فاز انسانی واکسن بر روی حیوانات آزمایشگاهی تست می‌شود، سپس در فاز یک کارآزمایی بالینی بر روی شمار محدودی انسان برای تعیین اثربخشی و میزان مصرف آزمایش می‌شود که واکسن ایرانی برکت در این مرحله است، در فاز ۲ بر روی شمار بیشتری از انسان‌ها برای تعیین میزان اثربخشی تست می‌شود و در فاز ۳ بر روی جمعیت بزرگتری واکسن تزریق می‌شود، پس از بررسی مدارک واکسن باید به تایید سازمان غذا و داروی ایران برسد.

زینلی با بیان اینکه واکسن‌ها بر اساس آنکه از دی ان ای، آر ان ای، پروتئین و یا ویروس بی خطر ساخته شده باشند متفاوت هستند، گفت: در واکسن فلج اطفال، سرخک و سرخجه از ویروس ضعیف شده استفاده می‌شود، اما در بیماری کووید ۱۹ از ویروس کشته شده کرونا استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه دست کم ۴ نوع واکسن داریم، افزود: در نوعی کل ویروس، در نوع دیگر بخشی از پروتئین ویروس، در نوعی بخشی از ژنتیک ویروس یا دی ان ای و یا آر ای ان به بدن فرد تزریق می‌شود.

این دکترای تخصصی ژنتیک انسانی با بیان اینکه برای هر یک از انواع آن شرکت‌های بسیاری فعال هستند، تصریح کرد: در Viral Vector ژن مربوط به ویروس را جدا کرده و وارد ویروس دیگر کم خطر می‌کنند، نظیر واکسن هرپس(تب خال) که این ویروس دستکاری ژنتیکی می‌شود تا میزان بیماری‌زایی کاهش یابد.

زینلی با بیان اینکه در نوعی از واکسن ویروس را به کمک حرارت و یا شیمیایی ضعیف می‌کنند، گفت: در واکسن برکت و ۲ واکسن چینی که سریعتر وارد کار آزمایی بالینی شدند، از این شیوه استفاده کردند.

وی با بیان اینکه در نوع دیگری پروتئین ویروس را جداگانه تولید و به بدن تزریق می‌کنند، افزود: این پروتئین شبیه پروتئین سطح ویروس است، در همه انواع آن اعم از دی ان ای، آر ای ان و پروتئین به همراه مواد دیگری چون سورفاکتانت، مواد نگهدارنده، پایدار کننده و
Adjuvant (پروتئینی که سیستم ایمنی بدن را برای تولید آنتی بادی بیشتر تحریک می‌کند) در ویال قرار می‌گیرند.

مدیر گروه دکترای پیوسته بیوتکنولوژی پردیس علوم دانشگاه تهران با بیان اینکه ویروس کرونا بسیار هوشمند عمل می‌کند، گفت: یک بخش ویروس مربوط به پروتئین سطحی است که توسط آن به سلول‌های ریوی متصل می‌شود، اما با ورود به درون سلول قدرت کشندگی ویروس بیشتر می‌شود؛ بنابراین هر چه سریعتر ویروس ریشه کن شود، فرصت کمتری برای تکثیر خواهد داشت.

زینلی با بیان اینکه اولین گروهی بودیم که ویروس کرونا در ایران را تعیین توالی کردیم و با نوع ووهان چین مقایسه شد، افزود: ویروس کرونا پس از ورود به سلول همه نیروی سلول را برای رشد خود استفاده می‌کند و عملاً سیستم دفاعی داخل سلولی را از بین می‌برد و آر ای ان داخل سلول را قیچی می‌کند.

وی با بیان اینکه هوشمندی این ویروس به فراگیر شدن آن در دنیا منجر شده است، خاطرنشان کرد: در یکصد سال اخیر هیچ ویروسی اعم از ابولا، مرس و سارس قدرت این چنینی نداشته‌اند.

این دکترای تخصصی ژنتیک انسانی توضیح داد: وقتی عامل خارجی اعم باکتری، ویروس و ... وارد بدن می‌شود سیستم ایمنی (گلبولهای سفید) واکنش نشان می‌دهند، ماکروفاژها با بلعیدن عامل خارجی آن را نابود می‌کنند بی سل در مرحله بعد وارد شده و آنتی بادی تولید می‌کنند، تی سل‌ها هم ضمن تولید آنتی بادی ورود عامل بیماری‌زا را اعلام می‌کنند.

زینلی با بیان اینکه آی جی ام دفاع اولیه، آی جی آ در مخاط و آی جی جی دیرتر فعال شده، اما تا پایان عمر باقی می ماند، افزود: در واکسن پیش از ورود پاتوژن پروتئین آن را وارد بدن می‌کنند و آنتی بادی تولید شده به بخشی از پروتئین پاتوژن می‌چسبد.

وی از راه‌اندازی آزمایشگاه سطح ۳ در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی خبر داد و گفت: برخلاف برخی ادعاها درباره واکسن‌های ام ار آن آی مبنی بر سرطانزا بودن صحت ندارد. /ایسنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا آنتی بادی بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید

به گزارش خبرآنلاین، اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان باشید. این یک بیماری جدی است که با افزایش سن استخوان‌های شما را ضعیف و شکننده می‌کند. مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم تا ۵۰ سالگی به زنان توصیه می‌شود و پس از آن نیز زنان باید ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند. مصرف روزانه توصیه شده برای مردان ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز تا ۷۰ سالگی و از این سن به بعد ۱۳۰۰ میلی گرم در روز است. نیاز زنان در حدود میانسالی افزایش می‌یابد زیرا یائسگی منجر به تغییرات هورمونی می‌شود که منجر به تحلیل استخوان می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به نیاز همیشگی بدن انسان به کلسیم، آشنایی با منابع مهم تغذیه‌ای این ماده استخوان ساز و تقویت کننده استخوان ضروری به نظر می‌رسد، در این مطلب به تعدادی از اصلی‌ترین منابع کلسیم پرداخته‌ایم.

شیر

خامه کامل یا شیر کم‌چرب را در یک رژیم غذایی متعادل بگنجانید، مگر اینکه کلسترول بالا یا بیماری قلبی دارید، در این صورت فقط انواع کم‌چرب را انتخاب کنید. ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم شیر (معادل یک لیوان شیر) حدود ۲۰۰ میلیگرم کلسیم را به بدن می‌رساند.

ماست

ماست ساده و طبیعی معمولا بهترین انتخاب است. ماست‌های «ایسلندی» یا «اسکایر» سرشار از کلسیم و پروتئین هستند. ماست ساده را با میوه های تازه یا یخ زده یا کمی دارچین شیرین کنید. بسیاری از انواع ماست همچنین غنی از پروبیوتیک ها هستند، نوعی باکتری مفید که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، سلامت قلب را بهبود بخشد و جذب مواد مغذی را افزایش دهد یک فنجان ۲۴۵ گرمی ماست ساده حاوی ۲۳ درصد کلسیم و همچنین مقدار زیادی فسفر، پتاسیم و ویتامین های B۲ و B۱۲ است.

پنیر

پنیر به عنوان جزیی از گروه لبنیات، منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است. مصرف ۳۰ گرم پنیر (معادل یک قوطی کبریت ) در حدود ۸ گرم پروتئین و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم به بدن می‌رساند.

دانه‌ها

دانه‌ها مانند نیروگاه‌های تغذیه‌ای کوچک سرشار از کلسیم هستند، از جمله ، کنجد، کرفس و دانه‌های چیا (این دانه‌های گیاهی مواد مغذی فراوانی دارند که برای عملکرد مغز و بدن بسیار مفید هستند). دانه‌ها همچنین پروتئین و چربی‌های سالم را تامین می‌کنند. به عنوان مثال، دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی هستند.

ساردین و ماهی سالمون کنسرو شده

ساردین و ماهی سالمون کنسرو شده به لطف استخوان‌های خوراکی خود سرشار از کلسیم هستند. این ماهی‌های روغنی همچنین پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب امگا ۳ را فراهم می‌کنند که می‌تواند از سلامت قلب، مغز و پوست شما حمایت کند.

انجیر

کلسیم موجود در انجیر به همان اندازه کلسیم موجود در شیر است. کلسیم، به‌عنوان بالابرنده تراکم استخوان شناخته‌شده است. به علاوه، پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می‌دهد. انجیر یکی از بهترین‌ میوه‌ها و مواد غذایی برای افزایش تراکم استخوان است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، روی، فولات، منیزیم و پتاسیم هستند. برخی از انواع نیز مقادیر مناسبی کلسیم دارند، از جمله لوبیاهای بالدار، که در یک فنجان ۱۷۲ گرمی به صورت پخته شده ۲۴۴ میلی گرم یا ۱۹ درصد از ارزش غذایی روزانه کلسیم را فراهم می‌کند.

کلم پیچ

این گیاه فوق‌العاده، غنی از کلسیم و آنتی‌اکسیدان است و به عنوان پایه‌ای برای هر سالاد، یک مکمل بی‌نظیر است. می‌توان آن را به صورت نوارهای باریک خرد کرده و با قطعاتی از زردآلو و آوکادو مخلوط کرد و از خوردن این سالاد خوش‌طعم و رنگ به ویژه در فصل تابستان لذت برد.

بادام

در میان تمام مغزها، بادام از بالاترین میزان کلسیم برخوردار است. تنها ۲۸ گرم بادام، یا حدود ۲۳ مغز بادام ، ۶ درصد از ارزش غذایی روزانه کلسیم را تامین می‌کند . بادام همچنین ۳.۵ گرم فیبر در هر۲۸ گرم و همچنین چربی‌های سالم و پروتئین دارد. علاوه بر این، بادام منبع عالی منیزیم، منگنز و ویتامین E است.

پروتئین آب پنیر

آب پنیر نوعی پروتئین است که در شیر یافت می‌شود که به‌خوبی برای مزایای سلامتی بالقوه آن مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین یک منبع پروتئین عالی و سرشار از اسیدهای آمینه سریع هضم شده است که به رشد و بازسازی عضلات کمک می‌کند برخی مطالعات حتی رژیم های غذایی غنی از آب پنیر را با کاهش وزن و بهبود مدیریت قند خون مرتبط کرده‌اند.

شیر سویا

شیر سویا که به ظاهر شبیه شیر است، اما در اصل مانند شیر طبیعی نیست و می‌توان آن را به عنوان یک شیر گیاهی معرفی کرد، زیرا این شیر را طی عملیاتی از دانه سویا می‌گیرند و به همین دلیل مانند شیر گاو، چربی و لاکتوز ندارد، بنابراین بهترین انتخاب برای کسانی است که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند و همچنین آن‌هایی که طعم چربی شیر طبیعی را دوست ندارند.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902704

دیگر خبرها

  • ورود نوشابه گازدار لیموناد سن ایچ، به بازار نوشیدنی‌ها
  • تساوی «آویسپا» در حضور ۲۰ دقیقه ای زاهدی
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • پیک موتوری برقی در راه بازار تهران
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • آینده بورس در چند پرده
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • تدابیر جدید عربستان برای جلوگیری از ورود بدون مجوز به مکه در موسم حج