Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@22:00:31 GMT

واکنش وزارت نفت به حقوق نجومی کارکنان

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۹۵۵۶

وزارت نفت در پی انتشار برخی اخبار نادرست مبنی بر «دریافت حقوق‌های وحشتناک و نجومی» از سوی کارکنان صنعت نفت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب آمار و اطلاعات و اعداد غیرواقعی منتشره در مورد حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت، توضیحاتی را ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده است: حقوق و دستمزدها در کشور بر اساس رویه‌های قانونی و از سوی دستگاه‌های مسئول تعیین می‌شود و هیچ دستگاه اجرایی در کشور قادر نیست رأساً حقوق و دستمزد برای کارکنانش تعیین کند، با این وصف، وضع حقوقی کارکنان نفت که هم قانونی است و هم مطابق رویه کلی حقوقی کشور، در بسیاری موارد و با توجه به وضع ویژه مناطق عملیاتی، صعوبت و خطرهای ناشی از فعالیت در مناطق بد آب و هوای عملیاتی و سکوها، ریسک بالای سلامتی و خطرهای جانی مرتبط و سطح مسئولیت‌ها، تناسب ندارد و حتی با اعمال ضرایب مربوطه، جبران‌کننده زحمات خالصانه آنها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وصف حقوق بیشتر کارکنان صنعت نفت هیچ قرابتی با اعداد موهوم و خیالی اعلام‌شده از سوی برخی افراد و رسانه‌های مغرض ندارد.

این اطلاعیه می‌افزاید: تصور نادرست و خطای محاسباتی برخی صاحبان تریبون و رسانه‌هایی که خود بدون هیچ حساب و کتابی از منابع مالی سرشار نهادهای خاص ارتزاق می‌کنند سبب شده است تا با تفسیر ناشیانه مستندات لوایح بودجه سالانه، محل صرف بودجه شرکت ملی نفت و دلایل اختصاص آن و بدون آگاهی از اجرای عملیات وسیع صنعت نفت برای «حفظ قدرت نفتی» جمهوری اسلامی ایران که در خط مقدم جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار دارد، با دستاویز قرار دادن برخی ارقام و اعداد و ذهنیات نادرست به تضعیف روحیه سربازان اقتصادی کشور و تشویش افکار عمومی بپردازند. اما مزید اطلاع این عده متذکر می‌شویم بودجه شرکت نفت و نیز دیگر دستگاه‌های دولتی از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین و از سوی دیوان محاسبات کشور به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی هم چگونگی صرف بودجه‌ها و تطابق آن با قوانین کشور بررسی و بازرسی می‌شود و خود دستگاه‌ها دخل و تصرفی در تعیین آن ندارند.

همچنین فرزین مینو- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، اعداد و ارقام منتشرشده به‌عنوان میانگین حقوق و دستمزد کارکنان رسمی صنعت نفت در فضای مجازی را به‌شدت تکذیب کرد و در واکنش به لحن اهانت‌آمیز گوینده رسانه ملی نسبت به وزیر و کارکنان نفت، گفت: باید از رسانه ملی تشکر کرد که تا این اندازه تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان صنعت نفت را در اوج تحریم‌ها و شیوع کرونا قدر نهاده است!

وی در واکنش به انتشار اعدادی نجومی به‌عنوان میانگین حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت در فضای مجازی و صحبت‌های صبح امروز گوینده یکی از شبکه‌های رادیویی که با سخره گرفتن حقوق کارکنان وزارت نفت و اهانت مستقیم به وزیر نفت همراه بود، گفت: کارکنان عملیاتی صنعت نفت در سخت‌ترین شرایط کاری از نظر آب و هوا، دوری از خانواده و زندگی اقماری، حمل‌ونقل پرریسک و... بی‌وقفه مشغول فعالیت هستند، به‌طوری که حتی در تمام مدت شیوع کرونا در کشور، لحظه‌ای جریان تولید و توزیع نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی متوقف نشده است؛ آن‌گاه یک گوینده در رسانه ملی چطور به خود اجازه می‌دهد کارکنان زحمتکش صنعت نفت را به سخره بگیرد و حقوق و دستمزد این کارکنان را آن هم بر پایه اطلاعات کاملاً غلطی که در فضای مجازی منتشر شده است، دستاویزی برای شوخی و تمسخر قرار دهد؟

وی با بیان اینکه تعصب و تلاش کارکنان صنعت نفت برای درآمدزایی، افزایش امنیت اقتصادی و ارتقای قدرت کشور در چانه‌زنی‌های بین‌المللی به‌ویژه در سال‌های اخیر که کشور با سخت‌ترین شرایط تحریمی روبه‌رو بوده است، بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: کارکنان نفت تلاش می‌کنند سازمان‌هایی امثال صداوسیما بتوانند با اتکا به درآمدهایی که صنعت نفت ایجاد می‌کند، تولید محتوا کنند و به حیات خود ادامه دهند و الحق و الانصاف که رسانه ملی به خوبی این زحمات را ارج نهاده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به سازوکارهای ابداعی و ضدانگیزشی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای کاهش حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که برخی نمایندگان مجلس، با بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری از کنار زحمات کارکنان صنعت نفت عبور می‌کنند و بدون توجه به انواع نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های کتبی و شفاهی ما و بدون در نظر گرفتن حساسیت‌ها و سختی‌های کار کارکنان صنعت نفت، در برابر حقوق و دستمزد نفتی‌ها موضع‌گیری می‌کنند، از رسانه ملی چه انتظاری می‌توان داشت؟

مینو عنوان کرد: وقتی می‌بینیم نمایندگان مجلس در سودای افزایش حقوق و دستمزد و اختصاص انواع تسهیلات و معافیت‌ها به اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌ها هستند و این روند را در کنار موضع‌گیری‌شان علیه حقوق و دستمزد کارکنان غیور صنعت نفت قرار می‌دهیم، برایمان گاهی پرسیده می‌شود که چه سازوکاری بر روند تصمیم‌گیری‌ها حاکم است؟

وی در ادامه با اشاره به اهانت مستقیم گوینده آن رسانه به شخص وزیر نفت، ادامه داد: آقای مهندس بیژن نامدار زنگنه نه‌تنها به‌عنوان وزیر نفت، بلکه به‌عنوان چهره سیاسی شاخص جمهوری اسلامی ایران که حدود ۳۰ سال وزارت را در سوابق خود دارد و نماد پاکدستی و سلامت، برند مدیریت تخصصی نفت و گاز در مجامع بین‌المللی انرژی از جمله اوپک و اعتبار مدیریتی در کشور است، ازسوی یک گوینده رادیو مورد اهانت قرار گرفته است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، نهادینه شدن رفتارهای اهانت‌آمیز در کشور به نفع هیچ‌کس نیست و بی‌شک مراتب تأسف زمانی بیشتر می‌شود که وزیری که نامش با پاکدستی و سلامت و اعتبار گره خورده است، مورد اهانت قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه برخی گاهی فراموش می‌کنند که انتقاد با استهزا و به سخره گرفتن تفاوت دارد، افزود: در کمال تعجب و تأسف، نه تنها شاهد انتقاد نبوده‌ایم، بلکه اهانت صورت گرفته نیز نه بر مبنای عملکرد، بلکه با دستاویز کردن نام خانوادگی شخص وزیر نفت صورت گرفته است.

مینو با بیان اینکه وزارت نفت انتشار اکاذیب درباره حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت و اهانت آن رسانه به کارکنان این صنعت و عضو هیات دولت منتخب مردم را به‌شدت محکوم می‌کند، خواستار رسیدگی نهادهای نظارتی به این دست از موضع‌گیری‌ها شد و گفت: برخوردهایی از این دست از جانب صداوسیما که عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد، کاملاً با منافع ملی مغایرت دارد و بسیار دور از ادب، انصاف و البته تأسف‌آور است.

 

ایسنا/

برچسب ها: وزرات نفت ، حقوق ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000N0R

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزرات نفت حقوق بازارنیوز دستمزد کارکنان صنعت نفت حقوق و دستمزد کارکنان وزارت نفت رسانه ملی وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

وزیر نیرو گفت: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از 8500  مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت:  با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال 1401 برای این موضوع 100 اقدام، در سال 1402 تعداد 140 اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز 180 اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می گردد.

وی‌ با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از 80 میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود،گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور