علی مطهری: دلیلی برای رد صلاحیتم نمی بینم
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۱۱۲۰
خبرگزاری ایسنا: علی مطهری امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری با حضور اهالی رسانه، با تبریک میلاد حضر امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: هدف از این دعوت ضمن بررسی مسائل روز، اعلام نامزدی خود در انتخابات ۱۴۰۰ است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می کنم، لازم دیدم وارد این میدان بشوم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مطهری گفت: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت بالا در انتخابات آینده مساله تاثیرگذاری است. ایشان فرمودند انتخاب اصلح در درجه دوم قرار می گیرد؛ هدف ما باید این باشد که مشارکت را در انتخابات بالا ببریم. درست است که مردم گلایه هایی از حوادث سال گذشته دارند، فشارهای اقتصادی و سختی معیشت مردم باعث گله مندی هایی است، اما باید توجه داشت اگر می خواهیم شرایط کشور به لحاظ سیاست داخلی و خارجی بهبود پیدا کند لازم است مردم پای صندوق های رای بیایند و نظر خود را اعلام کنند.
وی گفت: با کنار کشیدن از صندوق های رای نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه افزوده می شود. هر مقدار مشارکت مردم افزون تر باشد انتخاب مردم واقعی تر خواهد بود.
این فعال سیاسی گفت: هم مردم باید در انتخابات مشارکت کنند و هم گروه ها و احزاب سیاسی در این انتخابات مشارکت کنند و مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کنند و سخن از کنار کشیدن به میان نیاورند و همچنین شورای نگهبان باید مقداری مهربان تر با کاندیداها برخورد کند و کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و مشکلی ندارند را تایید کنند تا شور و نشاط خوبی بر پا شود.
مطهری یادآور شد: مشکلاتی امروز در کشور داریم؛ در بعضی زمینه ها موفق و در برخی زمینه ها توفیق نسبی و در برخی زمینه ها هم موفق نبودیم. باید این کاستی ها را برطرف کنیم. باید شکاف های طبقاتی را کم کنیم. باید شکاف کم شود و مشکلات برطرف شود.
وی ادامه داد: نمونه حکومت مد نظر ما حکومت حضرت امیر(ع) است. صحبت کردن درباره عدالت و حق کار آسانی است. هر کسی می تواند ساعت ها درباره ضرورت عدالت صحبت کند، اما معلوم نیست در عمل او پایبند به عدالت و حق و انصاف باشد. خود ایشان می فرماید حق وسیع ترین چیزها است در مقام توصیف، اما در مقام انصاف دادن و عمل سخت ترین است. اگر کسی توانست در میدان عمل به حقیقت عمل کند می شود به حرفش اعتماد کرد.
مطهری یادآور شد: ایشان چهار سال و چند ماه در عمل پایبند به حرف های خود، دموکراسی و آزادی بیان بودند. در مورد ایشان گفته شده است که در محراب عدالت شهید شد.
مطهری در ادامه این نشست به تشریح ابعاد مختلف نوع حکومت داری حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: ما یک نمونه عالی از حکومت اسلامی داریم و باید سعی کنیم حکومت ما هم در این حوزه باشد.
وی با اشاره به نوع رفتار حضرت علی (ع) با خوارج گفت: ایشان فقط زمانی که آنها رفتار مسلحانه داشتند با این گروه برخورد کرد و این گروه تا قبل از این موضوع آزادی کامل در انتقاد و بیان نظرات خود را داشتند.
مطهری در ادامه به ضرورت عدالت ورزی در جامعه بر اساس ویژگیهای حکومتداری حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: کسی که شهوت قدرت را ندارد می تواند در جامعه عدالت برقرار کند. اگر کسی بتواند در حد امکان خودش را به این الگو نزدیک کند کار بزرگی کرده است.
وی گفت: من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم باید وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد شکست معنی ندارد. هر اتفاقی بیافتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می کنیم و هر چیزی که پیش آید خوب است.
مطهری در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیتش پس از عدم احراز صلاحیت در انتخابات ۱۳۹۸ گفت: رایزنی نداشتم با شورای نگهبان اما دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی بینم. هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی بینم.
ادامه دارد ...
منبع: فردا
کلیدواژه: شورای نگهبان علی مطهری رد صلاحیت انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت حداکثری مردم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۱۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمادهای عجیب در انتخابات هند
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از دهلی نو، کتری"، " لیوان"، "دمپایی"، جارو، " فیل"، " دسته گل"، کتاب، "عینک"، " دوچرخه" و هزاران نماد دیگر این روزها در تبلیغات نامزدها و احزاب در سطح خیابانها و کوچههای شهرهای مختلف هند دیده میشود.
در هند طبق قانون هر حزب و نامزدی باید در انتخابات ملی، ایالتی و محلی باید یک نشان تصویری داشته باشد.
تاریخچه اجبار داشتن نماد به سالهای اول استقلال هند برمیگردد، زمانی که کمتر از ۲۰ درصد مردم هند با سواد بودند و رای دهندگان باید نامزدهای منتخب خود را از روی نمادها و نشانهای تصویری انتخاب میکردند نه نام هایشان.
در زمان کنونی نیز که گفته میشود بیش از سه چهارم هندیان باسواد تلقی میشوند، اما همچنان این نشانههای تصویری حرف اول را در هنگام انتخابات میزنند.
از اولین انتخابات در سال ۱۹۵۱ میلادی زمانی که دستکم ۵۳ حزب برای حدود ۴۵۰۰ صندلی مجلس ملی و مجالس ایالتی با هم رقابت کردند کمیسیون انتخابات نمادهایی را به احزاب اختصاص داد و هر نامزدی میتوانست با این نماد در انتخابات شرکت کند.
فرمان نمادهای انتخاباتی در سال ۱۹۶۸ میلادی به همه احزاب در سطح ملی، ایالتی، محلی و همچنین نامزدهای مستقل داده شد.
اولین نماد انتخاباتی در هند متعلق به کنگره بود حزبی که در مبارزات آزادی بخش و جنبش استقلال طلبی هند نقش فراوانی داشت.
نخستین نماد انتخاباتی حزب کنگره "یک جفت گاو نر" بود. پس از انفکاک در آن، نماد حزب به "گاوی که به گوساله خود شیر میدهد" تغییر کرد.
از سال ۱۹۷۹ "دست " نماد حزب کنگره شد.
حزب حاکم بی جی پی در سال ۱۹۸۰ تشکیل شد. این حزب نماد انتخاباتی خود را "نیلوفرآبی" برگزید. بنیانگذاران آن اعلام کردند تاریکی جای خود را به نور خورشید خواهد داد و نیلوفر آبی شکوفا میشود.
حزب عام آدمی یا عامه مردم که سال ۲۰۱۱ در دهلی تشکیل شد نماد خود را "جارو" انتخاب کرد.
حزب ملی مردم هند "کتاب" را بعنوان نماد خود انتخاب کرد. در هنگام برپایی جشن انتخاب این نماد اعلام شد که تنها سواد و تحصیل میتواند اقشار ضعیف را توانمند کند
هدف از این انتخاب اعتراض به فساد و نشان دهنده امید حزب برای پاک کردن کثیفیها و فسادهای نفوذ یافته در دولت و مجلس بود.
"
نمادها و نشانههای تصویری، ساختار، عملکردها و اهداف سیاسی احزاب و افراد را ساده و خلاصه بیان میکنند.
نمادها باید آشنا و به راحتی قابل تشخیص باشند و هیچ پیوند مذهبی یا احساسی با اعتقادات مردم مانند گاو، معبد، پرچم ملی، چرخ نخ ریسی و ... نداشته باشد.
نمادهای انتخاباتی هند پیامهای بی صدایی هستند که نقش بزرگی در هنگام انتخابات در هند ایفا میکنند.
این صحنه ها، ارتباطات تصویری بشر در ماقبل اختراع الفبا را به یاد میآورد.
اظهارات:
کیشو دیو: نامزد مستقل انتخابات مجلس هند