آیین اختتامییه جشنواره شهروندان برگزیده همدان برگزار شد
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۲۴۲۱
به گزارش خبرگزاریمهر، آئین اختتامیه سومین جشنواره شهروندان برگزیده با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی در سالن ابن سینا همدان با حضور نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار همدان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر همدان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد، فرمانده سپاه ناحیه و سایر مسئولان استان همدان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عباس صوفی در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره شهروندان برگزیده اظهار داشت: سومین دوره جشنواره شهروندان برگزیده بر مبنای علمی با حضور کمیتههای تخصصی داوران و شورای سیاستگذاری با شرایط که بیماری کرونا ایجاد کرده بود با ثبت نام ۸۰۰ شهروند برگزار شد.
وی افزود: از تعداد ۸۰۰ نفر ثبت نام کننده بعد از بررسیهای مختلف به ۱۲۰ شهروند رسیدیم و در پایان کمیته داوران ۲۸ شهروند را در حوزههای مختلف به عنوان شهروندان برگزیده انتخاب کردند.
صوفی خاطرنشان کرد: شهروند مشارکتجو نقش مؤثری در توسعه شهر خواهد داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این مراسم گفت: از معدود شهرهای ایران هستیم که از شهروندان برگزیده شهر تقدیر انجام میدهیم خوشبختانه همدان دارای شهروندانی بوده که در کنار مدیریت شهری همواره به توسعه شهر کمک میکنند و ما همواره متشکر شهروندان خوب همدانی هستیم.
سیدمسعود عسگریان افزود: امسال به دلیل شرایط کرونایی کشور که در همدان نیز حاکم بود تعداد ثبت نام کنندگان تفاوت با دوره گذشته نداشت و ما در مراسم اختتامیه نیز مجبور شدیم نفرات بسیار کم را نسبت به سالهای گذشته دعوت کنیم.
وی با اشاره به داوریهای شایسته و مطلوب در این جشنواره بیان کرد: کمیته داوران جشنواره از اساتید دانشگاه و معتمدین شهر که شناخت خوبی نسبت به شهروندان دارند انتخاب شده بود و خوشبختانه عملکرد خوبی را از این کمیته شاهد بودیم.
عسگریان خاطرنشان کرد: هر سال شاهد بالاتر رفتن کیفیت برگزاری این جشنواره هستیم.
گفتنی است؛ در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره شهروندان برگزیده در بخش ویژه جشنواره "شهیده گلنار قیامتی" و "سیده زهرا موسوی ارفع" به عنوان تلاشگران سلامت و "اکرم محسنی، فاطمه مشفقی، الهام عبدلی و دکتر رضا طهماسبی" به عنوان مدافعان سلامت و همچنین "علیرضا رجبی و عرفان مختارزاده" به عنوان جهادگران سلامت معرفی و تقدیر شدند.
کمیته داوری جشنواره "فرج الله کریمی، هاشم فرامرزی، عزت الله صدر و طاهره روشنیان" را شهروند برگزیده عامل به وظایف شهرونی و "زهرا مصباحی، جواد مجتهدی، جهانبخش قمری، مهلقا جام بزرگ، آناهیتا و آترین افشاری توانا"به عنوان شهروندان شایسته تقدیر معرفی کردند.
در بخش ایثار و شهادت جشنواره نیز "مرحوم مرضیه دباغ، سردار شهید علیرضا شمسی پور و حاج محسن جام بزرگ" عنوان شهروند برگزیده را کسب کردند.
"عباس بیگ محمدی، ابوالفضل مجیدلو و مرحوم مهدی کاشی" نیز در بخش جنبی جشنواره به عنوان شهروندان برتر معرفی و تقدیر شدند، در بخش اصلی سومین دوره جشنواره شهروندان برگزیده همدان نیز "پرویز ملک زاده، اسماعیل زیرک زاده و دکتر رضا سلطان محمدی" به عنوان شهروندان برگزیده معرفی شدندو
"مرحوم سیدرضا فاضلیان" نیز به عنوان شهروند برگزیده در این رویداد فرهنگی، اجتماعی انتخاب شد.
کد خبر 5155932منبع: مهر
کلیدواژه: همدان شهروند شهرداری همدان ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا شیراز بوشهر مشهد زلزله کرونای انگلیسی سی سخت بارش برف شهرستان کرج اردبیل شهرکرد عنوان شهروندان عنوان شهروند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشتماه از جمله آیینهای وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم میتوان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.
به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمیشد. نوروز یکی از مهمترین آیینها قلمداد میشد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده میکردند و کارها و مناسک خاصی انجام میدادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشنهایی مانند چهارشنبهسوری، خانهتکانی، سبز کردن دانهها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکمگردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.
به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز میدانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق میافتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان میرسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایهدار نوروز و نوبهار دانستهاند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشتماه است؛ یعنی یک بازه سهماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سهماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس میدارد و نمیتوانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»
بر این اساس آداب و آیینهای مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقهبندی میشود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشتههای دور اینگونه نبوده است.
بختگشایی با توسل به ماهی دندانطلا!برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گلهای محمدی و جشن بختگشایی برگزار میشد. جشن آب و گلهای محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار میشد.
جشن بختگشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا میشد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که میخواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچهدار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود میانداختند و روی آن نُقل میگذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پلهها پایین میرفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم میکردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!
در این باور فرقی نمیکرد که اصلا ماهی دندانطلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونهای نادر از آن پیدا شود، هدفگیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت میکرد که آرزویشان برآورده میشود.
شیرازیها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» میپختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو میشدند.
جشنی برای درخواست سلامتیچهلم نوروز در کرمان آداب و آیینهای خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیینها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانیها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلیترین بخش جشن چهلم بهار میدانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار میشود.
این جشن در یکی از مهمترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار میشود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیینهای این جشن است.
جشن تندرستان در کرمان جشن تندرستان در کرماندر کوه شاهخیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع میشوند. عشایر در این روز با ظرفهای شیر که از شب قبل دوشیدهاند در دامنه کوه مستقر میشوند و با آن آش شیر میپزند تا در میان مردم تقسیم کنند.
سایر افراد هم زیرانداز میاندازند، چای درست میکنند و شیرینیهایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف میکنند. پس از آن هرکس که خواستهای دارد راهی زیارتگاه میشود.
با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن میدانند، موضوعی که باعث میشود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.
کانال عصر ایران در تلگرام