Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@20:12:13 GMT

غزل؛ تنها پرچمدار شعرکلاسیک امروز

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۳۸۷۰

غزل؛ تنها پرچمدار شعرکلاسیک امروز

ناصرپروانی، شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره غزل امروز گفت: ما تبلور غزل را می‌توانیم در آثار حافظ ببینیم. پس از آن یک دوره رکودی در شعر ایجاد می‌شود.کسانی مانند رهی معیری توانستند،غزل‌های عاشقانه را به اوج برسانند.اوایل دهه ۶۰ شاعرانی مانند حسین منزوی و محمدعلی بهمنی را داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن شاعری مانند فاضل نظری ظهور کرد.پس از دهه‌های ۸۰ و ۹۰ یک خلا عمده را در شعر کلاسیک حس کردم.بسیاری از قالب‌های شعری مانند ترجیع بند و ترکیب بند در این دوران به دست فراموشی سپرده شد.

بیشتربخوانید

غلط‌های املایی در فضای مجازی، برنامه ریزی شده هستند

وی افزود: هم اکنون شعر‌هایی در قالب مثنوی سروده می‌شود؛ اما در مجموع غیر از غزل قالب شعری دیگری نمی‌بینم که امروز اثری در آن قالب خلق شود.شاید تنها غزل پرچمدار شعر کلاسیک امروز است.از سوی دیگر آثار شاعران امروز در قالب غزل از نظر قدرت ادبی، ترکیب واژه‌ها و سایر مواردی که در غزل پذیرفتنی است،قابلیت مقایسه با اشعار شاعرانی از جمله حسین منزوی، محمد علی بهمنی و فاضل نظری را ندارند.

این شاعر ادامه داد: تک ستاره‌هایی در غزل امروز دیده می‌شوند که آثاری خواندنی دارند و می‌توان اثرشان را چندین بار خواند؛ اما نمی‌توان گفت پوست اندازی در مضمون ایجاد شده است.شاید نسبت به سال قبل تک جرقه‌هایی در غزل زده شده باشد؛ اما شاهد اتفاق خاصی در این زمینه در یک سال گذشته نبودیم.تمام قالب‌های شعر کلاسیک فارسی امروز خاموش شده اند.در غزل هم شاهد سرودن آثار زیادی هستیم که به کپی مضمون دیگران پرداخته اند یا دچار دوباره گویی شده اند.

پروانی بیان کرد: امروز شاهد رنسانسی در غزل نیستیم. تعداد ستاره‌های غزل امروز تاحدی اندک است که تنها می‌توان گفت فلان غزل آقا یا خانم  در ذهن ماندگار می‌شود. تک غزل‌هایی از فلان خانم یا آقای شاعر تمام امتیاز‌های ادبی را دارد. شاید ۱۰ غزل یک مجموعه شعر به دل بنشیند این مسئله به ما نوید نمی‌دهد اما شاهد تبلوری در غزل باشیم. از سوی دیگر فضای فرهنگی مناسبی از نظر تولید و محتوا در شعر امروز وجود ندارد. این مسئله علاوه بر عرصه ادبیات در زمینه‌های هنری دیگر از جمله موسیقی، فیلمسازی و مجسمه سازی هم دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمینه تولید محتوای هنری در چند سال اخیر هم چندان موفق نبودیم.شاید همان دل مشغولی‌های اقتصادی و کاری و این روز‌ها بیماری باعث شده از انجام کار‌های فرهنگی که همیشه اولویت دوم و سوم ما هستند،بازبمانیم. از سوی دیگر یک حرکتی در زمینه کتابخوانی آغاز شده است.رسانه‌ها و صدا و سیما به خوبی در این زمینه فعالیت می‌کنند.هم اکنون شاهد هستیم اندک اندک کتابخوانی به میان مردم بازمی گردد.این اتفاق علاوه بر کتاب در زمینه ادبیات هم مشاهده می‌شود.اگر بیشتر در زمینه کتاب و ادبیات تبلیغ شود و در این زمینه‌ها کار به کاردان سپرده شود، این حرکت جسته گریخته به ثمر می‌نشیند.

پروانی بیان کرد: در سال‌های پیش ۵ نفر از شاگردانم در کارگاه‌های شعر می‌خواستند،اثرشان را منتشرکنند.در شرایط کنونی با توجهی که به ادبیات شده این تعداد افزایش یافته است.در صورتی که جریان و موج کتابخوانی در کشور افزایش یابد؛شاهد خواهیم بود آثار متوسطی هرچند با عیار پایین محتوایی تولید شود.این آثار در سال‌های بعد بهتر می‌شوند.در میان آثار شاعران بزرگ هم شعر‌های ضعیف دیده می‌شود و همین مسیر حرکت و تولید محتوا در ادبیات افزایش می‌یابد،اگر المان‌هایی مانع از تولید محتوا در زمینه‌های گوناگون برداشته شود آن فضای ذهنی هنرمند برای خلق اثر بزرگتر می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات فارسی حافظ شیرازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۳۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد نسبتا شدید فردا و پس فردا در قم

کارشناس اداره کل هواشناسی استان گفت: روز سه شنبه و چهارشنبه شاهد وزش نسبتا شدید و در پاره‌ای از نقاط گرد و خاک خواهیم بود.

مرتضی صبوری افزود: گرد و خاک بیشتر در مناطق شرقی استان خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم سرعت وزش باد به ۵۰ کیلومتر در ساعت برسد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان در خصوص دمای هوا گفت: حداکثر دمای هوای امروز و فردا ۳۳ درجه و روز چهارشنبه ۳۲ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان با اشاره به ورود سامانه بارشی از اواخر هفته گفت: از اواخر وقت پنج شنبه شاهد بارش باران در ارتفاعات و روز جمعه بارش‌ها به همراه رگبار و رعد و برق همه مناطق استان را فرا می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • افزایش سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر یزد
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • ۵ هکتار به بوستان بزرگ شهر یزد اضافه شد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • تجمع بانوان شاهد و ایثارگر در حمایت از اجرای طرح نور توسط پلیس
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • وزش باد نسبتا شدید فردا و پس فردا در قم
  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر