Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی مدت زیادی نمی‌گذرد، اما در همین مدت زمان کوتاه، رکورد‌های جدیدی در مبارزه با فساد و رسیدگی قضایی به پرونده مفسدان اقتصادی نمایان شده است.

مطابق با استجازه مقام معظم رهبری، قوه قضاییه در اقدامی جدید این اجازه را پیدا کرد تا دادگاه‌های مفاسد اقتصادی را به صورت علنی و رسانه‌ای برگزار کند و به پرونده آن دسته از افرادی که با سوء استفاده از موقعیت خویش یا دور زدن قوانین سعی داشتند تا جیب خود را از پول‌های نامشروع پر کنند، رسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأسیس مجتمع ویژه به دلیل اهمیت مبارزه با فساد

پس از توسعه دادگاه‌های ویژه رسیدگی مفاسد اقتصادی قوه قضاییه، به دلیل اهمیتی که مبارزه با فساد داشت، شعبه‌ای ویژه برای این امر تأسیس کرد.

 بهمن سال گذشته و مصادف با دهه فجر مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی توسط قوه قضاییه تأسیس شد و اسدالله مسعودی مقام به عنوان رئیس این مجتمع ویژه تعیین شد؛ این مجتمع وظیفه آن را برعهده دارد تا به تمامی پرونده‌های مربوط به حوزه فساد‌های مالی و اقتصادی رسیدگی کند.

حال پس از گذشت یک سال از تأسیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی آمار‌ها حاکی از آن است که در راه مبارزه با فساد این مجتمع و دادگاه‌های مربوط به آن به خوبی عمل کرده‌اند و رکوردی جدید در راه مبارزه با فساد ثبت شده است.

مجتمع مفاسد اقتصادی با مزیت‌های بسیار 

البته این مجتمع ویژه نسبت به سایر مجتمع‌ها از مزیت‌هایی برخوردار است؛ این مجتمع توانسته در مدیریت زمان و تسریع فرآیند پیگیری پرونده‌ها به خوبی نقش آفرینی کند و رسیدگی تخصصی و فنی را در دستور کار خود قرار دهد که نتیجه آن صدور احکام قاطع و عادلانه شده است.

البته در کنار تمامی اقداماتی که این مجتمع انجام می‌دهد، وظایفی هم برای آن تدوین شده است؛ از جمله وظایفی که برای مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تعیین شده مبارزه و مقابله قاطع با مجاری فساد است، این عمل باعث می‌شود تا سر منشأ فساد قطع شود و فرد دیگری دست به انجام فساد‌های مالی نزند.

حمایت از سرمایه‌گذاری‌های سالم در دستور کار قوه قضاییه

یکی دیگر از وظایف که مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی بر عهده دارد پیشگیری از وقوع مفاسد و جرایم اقتصادی است، این مجتمع باید با در نظر گرفتن موارد مختلف از وقوع دوباره فساد جلوگیری کند و همچنین به وظیفه دیگر خود یعنی تدوین سیاست کیفری مناسب و بازدارنده و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری‌های سالم برای جلوگیری از فساد عمل کند.

باتوجه به وظایفی که بر عهده مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی قرار گرفته، این مجتمع توانسته در دوره یک ساله‌ای که از افتتاح آن می‌گذرد کارنامه خوبی از خود به نمایش بگذارد.

بر اساس آمار‌های موجود شعب دادگاه‌های ویژه اقتصادی توانسته‌اند به مجموع ۲۳۲ پرونده رسیدگی کننند.

اختصاص هزاران دقیقه برای رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی 

از سوی دیگر با توجه به اهمیتی که رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی دارد این مجتمع در مدت زمان بسیار طولانی توانسته به هر یک از پرونده‌ها به صورت کاملاً تخصصی رسیدگی کند، بر اساس آمار موجود این مجتمع به طور کلی ۶۶۰۰۰ دقیقه را صرف رسیدگی به پرونده‌ها کرده است.

 همچنین این مجتمع برای رسیدگی به پرونده‌ها ۳۰۰ مورد وقت رسیدگی تعیین کرده است.

مبارزه با فساد و رسیدگی قاطع به پرونده‌های فساد اقتصادی از جمله موضوعات مهمی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری و سخنان رئیس دستگاه قضا بار‌ها مطرح شده است و البته خواست تمام افراد جامعه هم مبارزه با فساد و برخورد قاطع با مفسدان است.

ایجاد مجتمع تخصصی ویژه برای رسیدگی به پرونده مفسدان و برخورد قانونی با آن‌ها توانسته این اطمینان خاطر را ایجاد کند که مبارزه با فساد ادامه دار خواهد بود.

بیشتر بخوانید

کارگران اخراجی شرکت نیشکر هفت تپه وارد شرکت شدند

آخرین اخبار از رسیدگی به پرونده‌های هفت‌تپه، «پوری حسینی» و تعاونی فرشتگان/ جزئیات بازداشت تعدادی از اعضای شورای شهر لواسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی پرونده های فساد مالی مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی رسیدگی به پرونده رسیدگی به پرونده ها مبارزه با فساد مفاسد اقتصادی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین با بیان روایتی از امام صادق (ع) گفت: ایشان فرمودند، ثلاث من علامات المؤمن: "علمه بالله و من یحب و من یبغض"؛ سه چیز از علامات مؤمن بوده که شامل شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا است.

رئیس دیوان عالی کشور در تشریح این مطلب ادامه داد: نیاز امروز جامعه ما معنویت است، معنویتی که در پرتو قرآن و عترت ظهور می‌کند و در خداشناسی و اعتقاد به انبیا و اولیا و عمل به واجبات و ترک محرمات یافت می‌شود، دشمن شناسی، زمان شناسی، اطاعت از، ولی امر و بصیرت چراغ عبور از فتنه‌های زمانه است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: مردم مؤمن و متعهد ما همانگونه که در ۴۵ سال گذشته نشان داده‌اند، با حضور آگاهانه خود در صحنه‌های مختلف، نقشه‌های دشمنان زبون و استکبار جهانی را نقش بر آب ساخته و خواهند ساخت. ان‌شاءالله.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان و حضور در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری این استان تصریح کرد: مردم نجیب و انقلابی سیستان و بلوچستان شایسته بهترین‌ها هستند، هر چند مسئولین امر تمام تلاش خود را در جهت خدمت به مردم این استان به کار گرفته‌اند، اما مشکلات فراوان است و به فضل خداوند متعال شاهد شکوفایی اقتصادی در این استان پهناور خواهیم بود.

عضو شورای عالی قضائی با تبریک به حجت الاسلام والمسلمین خلیلی به عنوان معاون اول قوه قضائیه برای وی آرزوی توفیق کرد و از زحمات حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصدق تقدیر و تشکر کرد و گفت: خدمت به مردم در دستگاه عدلیه توفیق بزرگی است که باید قدردان آن باشیم و شکر نعمت آن را با کار و تلاش جهادی در جهت اجرای هر چه بیشتر عدالت به جای آوریم.

وی با اشاره به برنامه‌های دیوان عالی کشور در سال جدید تصریح کرد: دیوان عالی کشور در سال جدید بر اساس سند تحول و تعالی قضائی و برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳ پیش خواهد رفت و در این راستا تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری مستمر برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت قرار دارد.

رئیس دیوان عالی کشور بر تعامل و ارتباط هر چه بیشتر قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان‌ها در جهت تسریع رسیدگی، جلوگیری از اطاله دادرسی و اتقان آرا تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در جهت تحقق شعار سال افزود: معاونت نظارت دیوان عالی کشور برنامه‌ریزی لازم را برای نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی با همکاری با رؤسای دادگستری استان‌ها و شعب ویژه محاکم در اولویت کاری خود قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تأخیر در رسیدگی‌ها و تجدید اوقات در سامانه‌های قضائی را یکی از مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: اجتناب از صرف زمان زیاد و جلوگیری از اطاله در امر کارشناسی و تاکید بر دقّت و تمرکز و نیز اتخاذ تدابیری جهت پیشگیری حداکثری از ازدیاد درخواست‌های اعاده دادرسی از احکام، مورد توجه و اهتمام جدی رؤسای کل دادگستری قرار گیرد.

کد خبر 6090141

دیگر خبرها

  • رسیدگی قضائی به اخلال ۶۰۰۰ میلیارد ریالی در نظام اقتصادی
  • کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد