Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:07:15 GMT

توضیح بنیان‌گذاران مجله «فیلم» درباره حواشی

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۹۰۸۱

توضیح بنیان‌گذاران مجله «فیلم» درباره حواشی

عباس یاری و هوشنگ گلمکانی با انتشار بیانیه‌ای درباره حاشیه‌های اخیر مجله «فیلم» درباره وضعیت صاحب امتیازی این مجله قدیمی سینمایی بعد از درگذشت مسعود مهرابی، اظهار نظر کردند. 

به گزارش ایسنا، در چند روز گذشته، یک اظهار نظر عباس یاری در فضای مجازی، اعلانی شد مبنی بر جدایی او به‌عنوان دبیر تحریریه و هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله «فیلم» از این مجله، در پی اختلاف با وارث مرحوم «مسعود مهرابی» صاحب امتیاز مجله.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعلان واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی در پی داشت و اکنون هوشنگ گلمکانی و عباس یاری در بیاینیه‌ای آورده‌اند:

«سپاس از همکاران و همراهان همیشگی ماهنامه فیلم که با شنیدن شایعه‌ها و خبرهای نصفه‌نیمه درباره رویدادهای مجله اظهار تأسف و همدلی کرده‌اند، انتظارشان را هم برای شنیدن توضیحی شفاف در این زمینه، کاملا درک می‌کنیم و حق‌شان می‌دانیم. 

واقعیت این است که تا همین چند ماه پیش، فکر نمی‌کردیم امتیاز نشریه هم که یک مجوز فرهنگی است و دارنده‌اش باید «شرایط» لازم را برای دریافت آن داشته باشد، مثل اموال منقول و غیرمنقول به ارث برسد؛ به‌خصوص امتیاز نشریه‌ای با نزدیک به چهل سال قدمت که نقش و جایگاه سه بنیان‌گذارش بر کسی پوشیده نیست. در واقع ما سه نفر بنیان‌گذار مجله، حتی پیش از شروع انتشار «ماهنامه فیلم» همکاری‌مان را شروع کرده بودیم و هنگامی که تصمیم به انتشار مجله گرفتیم، در تقسیم کار بین خودمان، مسئولیت دریافت امتیاز به آقای مسعود مهرابی سپرده شد. ماهنامه «فیلم» این طور شکل نگرفت که چند سال پیش از آن کسی رفته باشد تقاضای امتیاز داده باشد و بعد که امتیاز را گرفت محلی و امکاناتی فراهم کند و کسانی را یک به یک فرابخواند و کم‌کم هسته مرکزی یک مجله را شکل بدهد. چنین شخصی می‌تواند ادعای مالکیت داشته باشد. اما «فیلم» این گونه شکل نگرفت و مسعود مهرابی هیچ گاه در فکر انتشار مجله سینمایی نبود و البته چند سال پیش از آن درخواست انتشار یک نشریه طنز و کاریکاتور به نام «عبید» را کرده بود. حتی در سه شماره اول مجله «فیلم» که یک گاهنامه راهنمای فیلم بود کم‌ترین نقش را داشت و از شماره چهارم در تابستان سال ۶۲ مسئولیت قانونی را به عهده گرفت تا سال ۶۹ که سرانجام امتیاز مجله صادر شد. اما با مسامحه می‌پذیریم که انتشار «فیلم» همزمان توسط سه نفر آغاز شد که هر کدام وظیفه‌ای را به عهده گرفتند.

پس از سال‌ها انتشار مجله، به دلیل اختلاف‌نظرهایی که در جمع وجود داشت، نیاز به تدوین مشارکت‌نامه‌ای احساس شد که نقش و وظیفه هر یک از شرکا و شیوه اداره مجله و آینده آن را روشن کند. در بهار سال ۱۳۸۶ این مشارکت‌نامه زیر نظر همکار عزیز و دوست مشترک‌مان آقای جهانبخش نورایی که منتقد فیلم و در ضمن وکیل دادگستری و مشاور حقوقی است تنظیم شد و شخص ایشان به عنوان حَکَم و داور مرضی‌الطرفین در این مشارکت‌نامه تعیین شدند. در یکی از مواد این مشارکت‌نامه آمده که با مرگ یکی از سه نفر، مشارکت منحل می‌شود و در ماده دیگری تصریح شده که چنان‌چه آقای مهرابی به هر دلیلی قصد ادامه کار مطبوعاتی نداشته باشد و بخواهد امتیاز مجله را به شخص دیگری واگذار کند، اولویت با دو شریک دیگر - یاری و گلمکانی - است.

در مجموع، با توجه به شناختی که از سابقه پنجاه‌ساله مطبوعاتی ما و پیشینه ماهنامه «فیلم» و روند انتشار آن و همچنین نقش و جایگاه هر یک از ما سه نفر در مطبوعات، سینما و کل جامعه فرهنگی وجود دارد، تصور نمی‌کردیم که با مرگ هر یک از ما تردیدی برای ادامه کار وجود داشته باشد، و حتی اگر قانون چیز دیگری بگوید می‌توان از تبصره‌ای استفاده کرد که حقوق افراد در موردی چنین روشن، رعایت شود. اما بعد معلوم شد قانون به این چیزها توجه ندارد و پس از مرگ مسعود مهرابی، با شتابی که وارثان به خرج دادند، امتیاز مجله به‌سرعت به فرزندش پویا مهرابی منتقل شد؛ هرچند که به نظر می‌رسد مقدمات این انتقال شاید پیش از مرگ مسعود مهرابی آغاز شده بود. با این حال، ما برخوردی منفی با این روند نکردیم و از این انتقال استقبال کردیم. اما از همان آغاز، وارث محترم که سنی کم‌تر از عمر مجله دارد، بدون تجربه و شناخت از دنیای سینما و مطبوعات و روال کار تقریبا چهل‌ساله مجله «فیلم»، قصد دخالت در مدیریت مجله را کرد و به توصیه‌های ما برای چند سال تجربه‌اندوزی و سپس گرفتن نقش موثر در مدیریت اعتنا نکرد. هر روز که به دفتر مجله می‌رفتیم، می‌دیدیم کارکنان دفتر، حکایت‌ها از برخورد نامتعارف او دارند. چند جلسه‌ای هم که برای توضیح و توجیه و رفع مشکل داشتیم، بی‌فایده بود.

تیر خلاص در اواخر تدارک انتشار شماره ۵۸۱ زده شد. همچنان که همه می‌دانند سال‌هاست در پایان هر دوره جشنواره فجر از نویسندگان و منتقدان مجله برای انتخاب برگزیده‌های‌شان، نظرخواهی می‌کنیم. این نظرخواهی هم متکی به سابقه نویسندگان و شناخته بودن نام و نگاه‌شان برای خوانندگان است. آقای پویا مهرابی هم مایل به شرکت در این نظرخواهی بود. هر چه توضیح دادیم که این نظرخواهی همیشه از کسانی انجام می‌شود که سابقه‌ای در نقد و ادبیات سینمایی دارند و کسی شما را در این عرصه به یاد نمی‌آورد، بی‌فایده بود. گفتیم علاوه بر سنت جهانی این گونه نظرخواهی‌ها، در مجله فیلم هم نویسندگان پس از این که چند سال از نوشتن‌شان می‌گذشت مجاز به شرکت در این نظرخواهی‌ها می‌شدند و پدرت بیش از همه اصرار بر این قاعده و روال داشت.


بی‌فایده بود و همچنان اصرار کرد، با این استدلال که: «من مدیر مسئولم.» و هر چه می‌گفتیم این نظرخواهی از منتقدان و نویسندگان است نه از مدیران مسئول، اصرار ادامه پیدا کرد. پس از سه روز کشمکش و تلاش نامبرده برای وارد کردن نظرهایش به فهرست برگزیدگان، و مقاومت ما، پویا مهرابی در حضور تعدادی از همکاران در اتاق صفحه‌بندی فرمان به اخراج گلمکانی و یاری و شجری‌کهن داد.

از شرح جزییات بامزه ماجرا می‌گذریم. پس از دوسه روز، سرانجام با وساطت یکی از همکاران، او رضایت داد که مجله بدون ورود به نظرخواهی منتشر شود، اما به عنوان آخرین شماره. ما با توجه به شناختی که از نامبرده پیدا کرده‌ایم، ادامه همکاری را مطلقا ناممکن می‌دانیم و او هم بر این تصور است که با در دست داشتن امتیاز انتشار ماهنامه «فیلم»، بدون توجه به حقوق معنوی دو شریک دیگر و سایر نویسندگان مجله مالک مطلق آن است و می‌تواند شخصا درباره‌اش تصمیم بگیرد. همان طوری که قانون، عنوان «فیلم» را متعلق به وارث مسعود مهرابی دانسته، منتظر می‌مانیم تا همان قانون درباره حقوق معنوی تاریخ «فیلم» برای دو شریک و بنیان‌گذار دیگرش تصمیم بگیرد. 

بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم و در ادامه راه، «فیلم» هم جایی است که ما و نویسندگان آشنای مجله حضور داریم؛ حتی اگر قانون، این اسم را متعلق به دیگری بداند و ما با عنوان دیگری کارمان را ادامه بدهیم. فرصت برای تدارک شماره نوروز که از دست رفته، اما شماره بعدی مجله با نامی دیگر، اردیبهشت آینده با حضور فیلمی‌ها منتشر می‌شود.. و - گفتیم و بارها تکرار کردیم که - کشتی به راهش ادامه می‌دهد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجله فیلم مسعود مهرابی هوشنگ گلمکانی عباس یاری مسعود مهرابی مشارکت نامه امتیاز مجله چند سال سه نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیز‌تر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است، اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل مؤثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

افزایش حقوق پاکبان‌ها

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگه‌داشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند

محمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد، اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند جرم است.

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

 توضیح درباره شیرابه مجموعه دفن زباله آرادکوه 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تاخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است، اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضا جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو احداث کردیم که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • واکنش مادر ترانه علیدوستی به حواشی یک عکس با دخترش | تصویر
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • توضیح تصویری ژابی آلونسو درباره نقش‌هایش در تیم‌های مورینیو و گواردیولا / فیلم
  • بررسی دیدار پایانی فوتسال جام ملت های آسیا در مجله فوتبال