Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@04:33:33 GMT

ماجرای نمایشگاه پرنسس‌های کوره چه بود؟

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۰۳۲۹

ماجرای نمایشگاه پرنسس‌های کوره چه بود؟

علی صوفی با نمایشگاهی از کودکانی که در کوره پزخانه کار می‌کنند، قرار بود گالری برگزار کند؛ اما این نمایشگاه به دلیل اعتراضات فعالان مدنی و با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز (جمعه) طبق اعلام قبلی باید نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» در یکی از گالری‌های خیابان پاسداران تهران برگزار می‌شد، اما این نمایشگاه دیروز به همت و اعتراض تعدادی از فعالان اجتماعی و فعالان حقوق کودک لغو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی صوفی عکاس این نمایشگاه با حضور در کوره‌های آجرپزی دختران به شکل پرنسس درآورده بود و با این گریم قرار بود عکس‌های آن‌ها به نمایش درآید.

صوفی پیش‌تر درباره این نمایشگاه گفته بود: «برای گرفتن این عکس‌ها با بچه‌ها صحبت کردم و از آنها این سوال را پرسیدم که بیشتر دوست دارند چگونه باشند و با این عکس‌ها تلاش کردم رویاهای آنها را با حداقل امکاناتی که توانستم فراهم کنم، عملی کنم. همیشه عکس‌هایی که از بچه‌های کوره‌ها می‌گرفتم، به خودشان هدیه می‌دادم اما این بار خواستم زیبایی و رویاهای آنها را در معرض دید عموم بگذارم.»

او همچنین تصریح کرده بود که: «من سال‌هاست که عکاسی می‌کنم و تمرکزم را روی عکاسی مستند اجتماعی و پرتره گذاشته‌ام و برخلاف برخی از عکاسان که برای گرفتن یک فریم عکس، حرمت سوژه را نادیده می‌گیرند، تلاش می‌کنم بر روی زندگی افراد و ساکنان مناطقی که از آن‌ها عکاسی می‌کنم تأثیر بگذارم. بیش از ۷ سال است که به کوره‌های آجرپزی جنوب تهران رفت آمد و از ساکنان این مناطق عکاسی می‌کنم و در این مدت توانسته‌ام ارتباط خوبی با ساکنان این کوره‌ها برقرار کنم و عکاسی از این کوره‌ها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانواده‌ها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم. خوشحالم که در این میان، افراد مختلفی که بخش عمده آنها از طبقه متوسط اجتماع هستند در این کار انسان دوستانه با من همراه شده‌اند.»

اما از چند ساعت پیش از آغاز این نمایشگاه برخی فعالان مدنی و کنش‌گران اجتماعی در حوزه کودکان اعتراض خود نسبت به این نمایشگاه را ابراز کردند. با اضافه شدن چند تن از هنرمندان و گالری‌داران مطرح کشور به صف معترضان این اعتراض در فضای مجازی از جمله توییتر تبدیل به یک موج شد؛ موجی که در نهایت این نمایشگاه را لغو کرد.

یکی از افرادی که به برگزاری این نمایشگاه اعتراض داشت، لیلی گلستان بود. مدیر گالری گلستان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دوستان عزیز. واقعاً خجالت‌آور است که یک عکاس برود به کوره پزخانه و لباس نو و شیک تن دخترهای فقیر کند و تاج سرشان بگذارد و از آنها عکس بگیرد و یک گالری هم عکس‌ها را به نمایش بگذارد! چه فکر کرده این عکاس و چه فکر کرده این گالری دار که با بچه‌های فقیر این بازی زشت را می‌کنند. خجالت بکشید. این همه حماقت و وقاحت را از کجا آورده‌اید؟ خجالت بکشید. واقعاً از این همه بی فرهنگی خجالت بکشید. این یک تجاوز علنی به روح پاک این دخترهای معصوم و بیگناه است. خجالت بکشید از این همه کثافت حال تهوع به آدم دست می‌دهد.»

مدیر گالری کاما چه گفت؟

مونا خوش‌اقبال، مدیرگالری کاما نیز در این باره اظهار کرد: «نمایشگاه تحت فشاری که با توجه به ناآگاهی و اطلاع نداشتن از جریان پروژه وجود داشت و یکسری تهمت‌های بی‌جا مثل اینکه عکس بی‌اجازه از کودکان گرفته شده، به صورت موقت تعطیل شد. هجمه‌هایی چون در نظر نگرفتن حرمت کودکان کار به ما وارد شد؛ در صورتی که کودکانی که از آنها عکس گرفته شده، کودکان کار نیستند. این کودکان خانواده دارند و پدر و مادرهایشان از این اتفاق خوشحال بودند. این کودکان با تکه پارچه‌ها و گل‌خشک برای خودشان آکسسوار تهیه کرده بودند و علی صوفی هم از آنها عکس گرفت.»

او در ادامه گفت: «اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیّر است، آشنا شدند و به لطف این خیّر تمامی بچه‌های آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینه‌های تحصیل و مراقب از آن‌ها تا بزرگسالی‌شان تأمین شود. این انسان خیّر نه تنها همه عکس‌ها را در همان ابتدا خریداری کرد، بلکه در یک برنامه طولانی مدت، چتر حمایت خودش را در این منطقه گسترش خواهد داد. نیازی به نمایش این عکس‌ها نداشتیم چون یک هفته پیش همه آثار با قیمت بالایی فروش رفته بود که همه عوائد آن متعلق به کودکان آن منطقه است. حتی از اینکه آثار به منظور خیریه به نمایش گذاشته شوند، پرهیز کردم و مخالف این روند بودم که در گالری اتفاقی با عنوان خیریه برگزار شود چراکه برگزاری خیریه‌ها نیاز به مجوز رسمی دارند.»

واکنش انجمن صنفی نمایشگاه داران

پس از حواشی پیش آمده برای نمایشگاه عکس‌های علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» و لغو آن، انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران نیز بیانیه‌ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است:

«انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران با توجه به پیامدهای خبری در خصوص نمایشگاه پرنسس‌های کوره وظیفه صنفی و اخلاقی خود می‌داند که هرگونه بی‌توجهی به شأن و منزلت انسانی شهروندان را محکوم کرده و لازم به توضیح است بارها در خصوص موارد مشابه درباره گالری موردنظر، کتبی و شفاهی به متولیان امر تذکر داده است. علاوه بر این گالری کاما عضو انجمن نگارخانه‌داران تهران نیست و مسئولیت تخلفات آن بر عهده نهاد یا نهادهایی است که مجوز فعالیت و فرصت ادامه کار را به این گالری داده‌اند. در آخر امیدواریم نهال هنر در ایران با چنین رفتارهای غیرمسئولانه‌ای از گزند مصون بماند».

کد خبر 477682

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گالری کاما گالری پرنسس های کوره گالری پرنسس های کوره علی صوفی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پرنسس های کوره داران تهران خجالت بکشید علی صوفی کوره ها بچه ها عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: تعمیرات ویژه کوره نم زدایی ردیف سوم گازی این پالایشگاه که در راستای روند تولید پایدار گاز از اهمیت بسیار بالای برخوردار بود در کمترین زمان ممکن با توان متخصصان داخل به صورت ۱۰۰ درصدی با موفقیت پایان یافت.

محمد نعمتی افزود: کوره‌های واحد نم زدایی جهت احیاء بستر‌های جاذب رطوبت گاز‌های شیرین شده بکار برده می‌شوند. رطوبت زدایی از گاز به دلیل جلوگیری از ایجاد یخ زدگی و انسداد لوله در مسیر انتقال به‌ویژه به نقاط سردسیر کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: تعویض لوله‌های ردیف چهارم بخش همرفتی کوره واحد نم‌زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم، با تلاش شبانه روزی همه مسئولین واحد‌های مرتبط پالایشگاه، یکی از اقدامات شاخص در این عملیات است.

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار داشت: این کار بزرگ و ارزشمند، با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت بسیار مطلوب مدیران و روئسای واحد‌های عملیاتی به‌صورت شبانه روزی و فشرده در مدت زمان پنج روز، با وجود شرایط جوی ناپایدار و با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، بهره‌برداری، بازرسی فنی و تعمیراتی انجام گردید.

دیگر خبرها

  • پایان عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم
  • راهنما برای گالری‌گردی در پایانِ هفته پیش‌ِ رو
  • سومین پالت از تریلوژی رنگ افتتاح می‌شود
  • سومین «ماه دوم» به لاله رسید/ اختصاص فروش به کودکان غزه
  • این مرد با چنگ و دندان شغلش را حفظ کرده است | در کوچه درختی چه می گذرد؟
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • «نویزآف» در گالری بام
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه