Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوئل دولت و ارتش ارمنستان یک روز پس از اخراج مقامات نظامی و درخواست‌ها برای برکناری نخست وزیر، تنش‌ها در این کشور را به اوج خود رساند. این در حالی است که نخست وزیر ارمنستان با محکوم کردن بیانیه تند ارتش، آن را تلاش برای کودتا قلمداد کرده و قدرت‌های جهانی خواستار حل و فصل مناقشات سیاسی و کاهش تنش‌ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سایت شبکه خبری«بی بی سی»، شش هفته پس از آتش‌بس جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قر‌ه‌باغ، «نیکول پاشینیان» که به دلیل پذیرش معاهده صلح از سوی اپوزیسیون‌های ارمنستان به خیانت به کشور متهم شده بود، با بیانیه ارتش برای برکناری او، برای نخستین بار به انتقادات واکنش نشان داد و در فراخوانی مجازی از هوادارانش خواست تا روز پنجشنبه در مرکز ایروان جمع شوند.
همزمان با حضور 20 هزار نفر از هواداران دولت، چند کیلومتر آن طرف‌تر نیز حدود 10 هزار نفر از مخالفان او تجمع کرده و در حالی که جنگنده‌های ارتش ارمنستان نیز به حمایت از مخالفان بر فراز ایروان به پرواز درآمده بودند، طرفین با یکدیگر درگیر شدند. به گزارش «فرانس24»، «پاشینیان» در جمع هوادارانش ارتش را ملزم به تبعیت از مردم و دولت منتخب دانست. او همچنین مخالفانش را به پایان اعتراضات و حضور پای میز مذاکره برای حل مناقشات سیاسی دعوت کرد.
این اظهارات در حالی مطرح شده بود که در آغازین ساعات روز پنجشنبه «اونیک گاسپاریان»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارمنستان در واکنش به اخراج «تیگران خاچاطوریان»، معاون اول خود به دلیل اظهارات تمسخرآمیز علیه نخست وزیر درباره عملکرد سلاح‌های روسی در مناقشه قره‌باغ، برخلاف مواضع حمایتی پیشین ارتش از دولت، در بیانیه‌ای در حالی که اخراج خاچاطوریان را برخاسته از احساسات شخصی نخست وزیر خوانده، دولت «پاشینیان» را در تصمیم‌گیری‌های مهم ناکارآمد خواند و خواستار استعفای او شده بود. این بیانیه اما خشم نخست وزیر را برانگیخت و او در پیامی فیس‌بوکی، آن را مصداق اقدام به کودتا خواند و چند ساعت بعد دفتر او اخراج «گاسپاریان» را نیز اعلام کرد. در همین حال «وازگان مانوکیان» یکی از رهبران اپوزیسیون ارمنستان با اعلام محاصره پارلمان از هوادارانش خواست نمایندگان را برای اعلام برکناری نخست وزیر تحت فشار قرار دهند. این درخواست در حالی انجام شده که در چند وقت اخیر همه تلاش‌ها در پارلمان برای تحقق این خواسته به بن‌بست رسیده است. گرچه رئیس جمهوری در ارمنستان عنوانی تشریفاتی به شمار می‌رود اما تا زمانی که «آرمن سارکیسیان» اخراج‌ها را تأیید نکند، هیچ تغییری در رأس ارتش به وجود نمی‌آید. در همین حال نماینده مطبوعاتی «سارکیسیان» ضمن اعلام پیام رئیس جمهوری برای دعوت طرفین به آرامش از برنامه او برای ملاقات با رئیس ستاد مشترک برای حل و فصل مناقشات و یافتن راه حلی برای برقراری صلح خبر داد.
واکنش‌های  خارجی
شعله‌ور شدن آتش بحران‌های سیاسی در ارمنستان، علاوه بر جمهوری آذربایجان، از سوی امریکا، روسیه و ترکیه نیز با واکنش‌هایی همراه شد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «ما طرفین را به تبعیت از اصول دموکراتیک دعوت می‌کنیم. ارتش نباید در سیاست‌های داخلی دخالت کند.» «دیمیتری پسخوف» سخنگوی کرملین نیز از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» و «پاشینیان» خبر داد. بنا بر این اطلاعیه رئیس جمهوری روسیه ضمن حمایت از دولت قانونی ارمنستان، خواستار برقراری نظم و امنیت در ارمنستان براساس قانون شده است. همچنین «مولود چاوش اوغلو»، وزیرخارجه ترکیه نیز اقدام به کودتا در ارمنستان را محکوم کرد و گفت: «ما با هرگونه کودتا در هر نقطه از جهان مخالفیم.» «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در حالی که نسبت به متعهد ماندن ارمنستان به معاهده صلح ابراز نگرانی داشت وضعیت کنونی این کشور را اسفناک خواند و هرچند گفت این مسائل، مسائل داخلی ارمنستان است، در اظهاراتی شدیداللحن گفت: «در ارمنستان هر روز درگیری‌های داخلی رخ داده و اصول دموکراسی نادیده گرفته می‌شود.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۱۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی میز تخصصی ناشران ارتش جمهوری اسلامی

دریافت 25 MB کد خبر 6090683

دیگر خبرها

  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • برپایی میز تخصصی ناشران ارتش جمهوری اسلامی
  • تظاهرات صهیونیست‌ها برای برکناری نتانیاهو + فیلم
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • ارمنستان : اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ