Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن شتی روز شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره پیگیری وضعیت سلامت سالمندان در دوران شیوع ویروس کرونا بیان کرد: شیوع ویروس کرونا با وجود آسیب‌های فراوانی که وارد کرد، تغییرات عمده‌ای نیز در رویکرد بشر در حوزه‌های متفاوت از جمله استفاده بیشتری از فضاها و امکانات الکترونیک و مجازی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از سالمندان به دلیل شرایط خاص جسمی و ناتوانی‌ها نمی‌توانند برای دریافت خدمات سلامت مراجعه کنند. برنامه ریزی برای ارائه خدمات الکترونیک و مراقبت از راه دور می‌تواند باعث افزایش دسترسی و پوشش خدمات سلامتی به این گروه هدف پر اهمیت شود. با توجه به اینکه  بیش از ۹۹ درصد سالمندان کشور در کنار خانواده‌های خود زندگی می‌کنند، اعضای خانواده می‌توانند در دریافت خدمات و اطلاعات با استفاده از بسترهای الکترونیک و فضاهای مجازی به سالمندان کمک کنند.

وی افزود: به طور مثال استان گیلان که سالمندترین جمعیت را در کشور دارد از حدود هفت ماه پیش برنامه‌ای تحت عنوان مراقبت از راه دور سالمندان تنها زیست و پرخطر، مبتنی بر خانواده، جامعه و تکنولوژی دارد.

شتی ادامه داد: در این برنامه با مشارکت سایر سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و با مشارکت خانواده‌ها و با استفاده از بستر و زیرساخت‌های الکترونیک و اپلیکیشن‌های موبایلی در پی برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین سالمند و خانواده آنها از یک طرف و شبکه‌ای از سازمان‌ها و ارگان‌های ارائه دهنده خدمت به سالمندان هستیم. امیدواریم سایر استان‌ها نیز با استفاده از تجربه گیلان و با تجربه اقدام هماهنگ بین دستگاه‌های مختلف مسئول و سایر ارکان جامعه قدم‌های مثبتی در جهت ارتقای سلامت و رفاه سالمندان بردارند.

غربالگری تلفنی سالمندان برای کرونا

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اظهار کرد: اقدام دیگری که در سال ۱۳۹۹ توسط وزارت بهداشت انجام شد، اجرای سه مرحله غربالگری علائم کووید ۱۹ به صورت تلفنی در جمعیتی نزدیک به هفت میلیون نفر سالمند بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون سه بار با خانواده‌هایی که سالمند دارند و اطلاعات آنها در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت ثبت شده تماس تلفنی گرفته شد و در صورت مثبت بودن علائم مشکوک به کرونا از آنها برای بررسی بیشتر و انجام تست دعوت شده است.

شتی بیان کرد: در ادامه این اقدام ارزشمند، سامانه‌های الکترونیک سلامت کشور از جمله سیب و ناب و سینا و پارسا برای ثبت اطلاعات بیماری‌های زمینه‌ای مهم سالمندان آماده شده و در آینده نزدیک پرسشگری تلفنی سوابق بیماری‌های سالمندان توسط مراقبان سلامت در کل کشور آغاز خواهد شد و پس از ثبت در این سامانه‌ها سالمندان در گروه‌های مختلف میزان آسیب پذیری از نظر سلامت طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی به مدیران دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط با حوزه سلامت و رفاه  سالمندی در استان‌ها و شهرستان‌ها کمک خواهد کرد تا با استفاده از اطلاعات موجود و امکانات و منابع در اختیار، برنامه ریزی هدفمندتر و موثرتری برای گروه‌های بیشتر در معرض خطر و بیشتر نیازمند به خدمت داشته باشند.

استفاده از طبقه بندی بیماری سالمندان برای واکسیناسیون کرونا

وی درباره امکان استفاده از طبقه بندی وضعیت آسیب پذیری سالمندان برای انجام واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه گروه‌های بسیار پرخطر و پرخطر در این طبقه بندی، منطبق با اولویت‌های اول واکسیناسیون در جمعیت عمومی هستند، می‌توان از این امکان به منظور شناسایی سالمندان پرخطر و دعوت از آنها برای انجام واکسیناسیون استفاده کرد. این امکان باعث اطمینان ما از پوشش مطلوب واکسیناسیون در گروه‌های پرخطر خواهد شد.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: بر این اساس، در صورت آغاز پرسشگری تلفنی و انجام طبقه بندی با استفاده از امکان ایجاد شده در سامانه‌های الکترونیک، سالمندی که دچار بیماری‌های صعب العلاج یا چند بیماری زمینه‌ای به طور همزمان است و در معرض خطر بالاتر ابتلا به کرونا و عوارض و عواقب وخیم آن  قرار دارد، می‌تواند در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار ‌گیرد و پس از طبقه بندی توسط مراقبان سلامت برای انجام واکسیناسیون به مراکز مربوطه دعوت شود.

برچسب‌ها سلامت سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سلامت سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور سلامت سالمندان وزارت بهداشت طبقه بندی سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۵۰ کارگاه امسال مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می‌شوند

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح فرایند اجرای طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گفت: امسال ۱۰۵۰ واحد بالای ۵۰ نفر را هدفگذاری کرده‌ایم که طرح طبقه بندی در آن‌ها عملیاتی شود.

علی حسین رعیتی فرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته طرح تحولی را در وزارتخانه اجرا و مجموعه اقداماتی را پیگیری کردیم برای آنکه عدالت مزدی در کشور عملیاتی شود.

وی افزود: در انتهای سال ۱۴۰۱ آزمون مشاورین طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل را برگزار کردیم و برای نخستین بار انحصار را شکستیم. همه کسانی که در این حوزه تخصص داشتند را به این آزمون دعوت کردیم تا تعداد نفراتی که طراحی و مشاوره طرح طبقه‌بندی را انجام می‌دهند، در کشور گسترش بدهیم که خوشبختانه از این طریق بیش از ۱۶۰ نفر مشاور به مشاورین قبلی ما اضافه شد.

رعیتی فرد ادامه داد: سال گذشته نیز طرح تحولی را در وزارتخانه پیشنهاد دادیم که به موجب آن ۱۰۰۰ واحد بالای ۵۰ نفر کارکن ملزم شدند طرح طبقه بندی مشاغل داشته باشند تا عدالت مزدی رعایت شود. ‌

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بر اساس ماده ۴۸ قانون کار، باید واحدهای بالای ۵۰ نفر مشمول طرح طبقه بندی مشاغل شوند؛ به همین منظور امسال اجرای طبقه بندی مشاغل در ۱۰۵۰ واحد را هدفگذاری کردیم.

به گفته وی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بنگاه‌ها موجب می شود کارگر با تجربه، ماهر و باسابقه با کارگری که تازه وارد و حداقل بگیر است، تفاوت هایی در حقوق و دستمزد داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • ۱۰۵۰ کارگاه امسال مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌شوند
  • ۱۰۵۰ کارگاه امسال مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می‌شوند
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند