Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-نابرابری در توزیع واکسن کرونا در شهرهای مختلف آمریکا همچنان با واکنش های رسانه ای زیادی روبرو می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، تجزیه و تحلیل‌ ها از داده‌های پنج کلانشهر بزرگ آمریکا در مورد ناعدالتی‌های نژادی عمیق در دسترسی به واکسن کووید-19، تاکید می‌کند که افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که بیشتر از ویروس کووید-19 ضربه دیده اند، در مقایسه با دیگر مردم آمریکا با سرعت کمتری واکسینه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «فایننشیال تایمز»، به مقام‎های بهداشتی دولت آمریکا در مورد پایین بودن میزان واکسیناسیون در محله‌هایی که افراد رنگین پوست به ویژه آفریقایی تبار در آن زندگی می‌کنند، هشدار داده شده و تجزیه و تحلیل‎ها نشان می‌دهد که این یکی از بزرگترین عواملی است که باعث می‌شود فرد واکسن دریافت کند یا نه.
این مسئله به ویژه در شیکاگو صدق می‌کند؛ جایی که نقشه‌ای که توزیع واکسن را بر اساس کد پستی نشان می‌دهد، معلوم می‌کند که در این شهر، واکسیناسیون در محله‌هایی که افراد درآمد بالاتری دارند و اغلب سفید پوست هستند، انجام می‌شود.
ناعدالتی در موضوع واکسیناسیون چندین هفته پس از گسترش واکسیناسیون در این شهر همچنان ادامه دارد.
به عنوان مثال، کد پستی حاوی «استریترویل»، محله‌ای که محل بوتیک گوچی و موزه هنر‌های معاصر شیکاگو است، یکی از بالاترین میزان واکسیناسیون در شهر را دارد.
بیش از 70 درصد از جمعیت این محله سفیدپوست با میانگین درآمد سالیانه خانوار بیش از 107 هزار دلار هستند؛ تنها 40 نفر به ازای هر 100 هزار نفر در این محله به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند؛ همچنین 24 درصد از این افراد تاکنون دوز اول واکسن را تزریق کرده اند.

سبقت خودکشی از کرونا در ژاپن
حدود 21 هزار ژاپنی طی سال گذشته میلادی دست به ‌خودکشی زده‌اند، در حالی‌که کرونا طی این مدت جان حدود 7 هزار و 700 نفر را گرفته است.
 شیوع کرونا در یک سال گذشته موجب شد تا آمار خودکشی در ژاپن برای نخستین بار در طول 10سال گذشته افزایش پیدا کند. طبق اعلام وزارت بهداشت ژاپن، 20هزارو919نفر از ژاپنی‌ها طی سال2020 دست به‌خودکشی زدند که نسبت به سال قبل از آن 3.7درصد افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که در این مدت 7700 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. سال2019 آمار خودکشی در ژاپن برای نخستین‌بار در 40سال گذشته به زیر 20هزار نفر رسیده بود. افزایش آمار مرگ خودخواسته در سال گذشته میلادی به‌ویژه بین زنان و کودکان ژاپنی، نگرانی مسئولان این کشور را به‌دنبال داشته است.
تاکنون بیش از 417هزار نفر در ژاپن به کرونا مبتلا شده و بیش از 7هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. میزان شیوع کرونا در ژاپن در یک سال گذشته نسبت به خیلی از کشورها کمتر بود و در نتیجه محدودیت‌های کمتری نیز اعمال شد. در نیمه‌نخست سال2020 نیز آمار خودکشی همچنان رو به کاهش بود اما از نیمه‌دوم سال یعنی از تابستان و کمی بعد از اعمال نخستین محدودیت‌ها و تعطیلی کسب‌وکارها در ژاپن، این آمار روند افزایشی گرفت. کارشناسان معتقدند که این الگویی است که در همه بحران‌ها مشاهده می‌شود؛ در مرحله نخست وقوع هر بحران، آمار خودکشی کم می‌شود اما در ادامه، روند صعودی می‌گیرد. از آنجا که کرونا به‌عنوان متهم اصلی افزایش آمار خودکشی در این کشورعنوان شده، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی در سال‌جاری میلادی نیز ادامه داشته باشد.
روانشناسان در سراسر جهان هشدار داده بودند که در نتیجه همه‌گیری و به‌دنبال آن مشکلات اقتصادی و خانوادگی، احتمال بالارفتن آمار مرگ خودخواسته وجود دارد.یکی دیگر از دلایل افزایش خودکشی در ژاپن، احساس عذاب وجدان ناشی از انتقال بیماری کرونا عنوان شده است. حدود یک‌ماه پیش یک زن 30ساله در توکیو بعد از اینکه جواب تست خودش و دخترش مثبت شد، اقدام به‌ خودکشی کرد. او قبل از این کار به همسرش گفته بود از اینکه ممکن است موجب انتقال ویروس به فرزندش و همینطور احیانا به همکلاسی‌های او در مدرسه شده باشد، احساس عذاب وجدان می‌کند.

شیوع کرونا در دو فروند ناو جنگی آمریکا در خاورمیانه
مقامات ارتش آمریکا روز جمعه از شیوع ویروس کرونا در میان خدمه دو فروند ناوجنگی نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در منطقه خاورمیانه خبر دادند.
به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کردند که بیماری کرونا در میان خدمه دو فروند ناو جنگی ایالات متحده- که یکی از آنها در بندر بحرین لنگر انداخته و دیگری عازم این منطقه است- شیوع یافته است.
فرمانده «ربکا ریباریچ» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مستقر در بحرین اعلام کرد که دوازده تن از نیروهای داخل ناو «یو اس اس سن دیه گو»،کشتی ترابری آبی و خاکی، به کرونا مبتلا شده‌اند.
خدمه دومین ناو که یک رزم‌ناو مجهز به موشک هدایت شونده موسوم به «یو اس اس فیلیپین سی» است، در حال معاینه چندین پرسنل مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند.
گفتنی است که ناو سن دیه گو دارای حدود 700 پرسنل و ناو فیلیپین سی دارای بیش از 300 خدمه است.

شگفتی پزشکان از وجود حجم بالای کرونا در بدن یک نوزاد
در میان بیش از 2000 کودک تحت درمان به دلیل ابتلا به کووید 19 در "بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن دی سی"، یک نوزاد تازه متولد شده شرایط غیرمعمولی داشته است.
 روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره آورده است: بیشتر کودکان آلوده به این ویروس علائم محدودی از خود بروز می دهند و حتی آنهایی که در بیمارستان ها بستری می شوند نیز اغلب علائم خفیف دارند.
اما پزشکان زمانی حیرت زده شدند که بار ویروسی موجود در بدن این نوزاد را اندازه گرفتند. آزمایش‌ها نشان داد که مقدار حجم ویروس کرونای موجود در بدن این نوزاد 51 هزار و 418 برابر بیشتر از متوسط بار ویروسی در بدن سایر اطفال مبتلا به این بیماری بود. همچنین وقتی اخیرا توالی ژنی ویروس در بدن این نوزاد را بدست آوردند، گونه ای از ویروس کرونا را پیدا کردند که قبلا ندیده بودند.
روبرتا دبیاسی، رئیس بیماری‌های عفونی در این بیمارستان با این که می داند نمی تواند از یک مورد خاص نتیجه‌گیری کلی کند اما این مشاهدات زنگ خطری را به صدا درآورده است. هنگامی که محققان مطالعات بیشتری روی این مورد خاص انجام دادند شواهدی یافتند مبنی بر اینکه یک نوع جهش موسوم به N679S در گونه ویروسی موجود در بدن این نوزاد مشاهده شده که احتمال در منطقه آتلانتیک میانی در حال شیوع است.
هنوز کسی نمی داند آیا مورد مشاهده شده در این نوزاد که در حدود شهریور ماه، بیماری او تشخیص داده شد و اکنون بهبود یافته است، یک مورد اتفاقی، نشانه ای از اتفاقات آینده و یا بخشی از تغییرات نگران کننده‌ای است که تاکنون در عرصه شیوع این بیماری رخ داده مانند تمام انواع جدید و مسری تر ویروس کرونا که هم‌اکنون در سراسر جهان در حال انتشار و رقابت باهم هستند.

شناسایی یک نوزاد با حجم بسیار بالای ویروس کرونا
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جرمی لوبان، یک ویروس شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در این باره گفت: بار ویروسی در بینی این نوزاد به خودی خود، تکان دهنده و قابل توجه بود. هرچند هنوز مطمئن نیستیم که این حجم بالای ویروسی به دلیل جهش N679S است یا فقط به این دلیل است که یک نوزاد تازه متولد شده با سیستم ایمنی نابالغ بوده و همین نکته به ویروس اجازه داده که خارج از کنترل تکثیر شود.
اگر چه کودکان کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، اما تعداد موارد ابتلای به آن در این گروه سنی در یک سال اخیر رو به افزایش است.
بنابر آمارهای رسمی آمریکا تاکنون با بیش از 29 میلیون مبتلا و بیش از 520 هزار قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-19 قرار دارد.

هشدار درباره وقوع موج جدید کرونا در آلمان
جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که انستیتو رابرت کخ آلمان درباره شیوع ویروس های جهش یافته در کشور و بخصوص خطرات آن برای نسل جهان ابراز نگرانی کرده و "لوتار ویلر"، رئیس این انستیتو گفت: همچون سابق باید اقدامات حمایتی جدی گرفته شود. همه ما می خواهیم به روزمره خود باز گردیم. اما در حال حاضر باید ارتباطات همچنان به ضروری ترین حد محدود شود.
وی هشدار داد که در غیر این صورت ما وارد موج جدید این بحران خواهیم شد.
وزیر بهداشت آلمان هم با تاکید بر اینکه واکسن ها راه خروج از بحران را هموار می کند در عین حال گفت که جهش های ویروس این مسیر را دشوار می کند.
وی از برخی موفقیت ها پیامد آغاز حدودا دو ماهه طرح واکسیناسیون سراسری در کشورش خبر داده و تاکید کرد که اکثر افراد بالای 80 سال واکسینه شده اند.

شهروندان آلمانی خواهان کاهش محدودیت ها هستند
نتایج جدیدترین نظر سنجی که روز جمعه به سفارش "زد دی اف" آلمان انجام شده است هم نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی خواستار کاهش سریع محدودیت های کرونایی هستند. بر این اساس 56 درصد شهروندان بر این عقیده اند که فورا باید محدودیت ها لغو شود. 41 درصد هم با آن مخالف هستند و 3 درصد هم گفته اند نمی دانند.

394 مرگ کرونایی روزانه در آلمان
انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 9997 مورد جدید ابتلا به کرونا در عرض 24 ساعت و 394 مرگ کرونایی روزانه خبر داده است.

کاهش چشمگیر سفرهای دریایی در انگلیس
محدودیت های سفر اعمال شده در دوران کرونا تاثیرات زیادی بر شمار ترددها و مسافران دریایی در انگلیس داشته است. به گفته انجمن بنادر انگلیس در لندن شمار مسافران با کشتی در سال گذشته میلادی حدود 60 درصد کاهش داشته که کم ترین میزان در 60 سال اخیر بوده است. در مجموع در سال 2020 ، 6.9 میلیون نفر با کشتی به انگلیس و یا از این کشور سفر کرده اند. این در حالی است که در سال 2019 این رقم بالغ بر 18.4 میلیون نفر بوده است.
اتحادیه بنادر انگلیس از دولت درخواست کرده اعتماد شهروندان به این بخش را تقویت کرده و کشتی را به عنوان یک وسیله سفر ایمن در برابر کرونا اعلام کند.

هشدار عرصه صادرات آلمان درباره بسته شدن مرزها
اقتصاد در عرصه صادرات آلمان درباره بسته شدن مرزها با فرانسه به منظور مهار کرونا هشدار داده است. رئیس اتحادیه تجارت خارجی آلمان اعلام کرده که اقداماتی مشابه سال گذشته به زنجیره تامین و تحویل کالا به شدت آسیب رسانده و نباید دوباره تکرار شود.

تشدید محدودیت ها در دستور کار دولت چک
دولت چک هم با توجه به شمار روزافزون مبتلایان به کرونا محدودیت های سختگیرانه تردد را برای شهروندان درخواست کرده که به گفته نخست وزیر این کشور باید برای 3 ماه اعمال شود.

شرایط وخیم کرونایی در فرانسه
چندین روز است که در فرانسه شمار مبتلایان جدید به کرونا دوباره روند صعودی به خود گرفته است. تقریبا نیمی از موارد ابتلا به این بیماری مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است. این خبر را "ژان کاستکس"، نخست وزیر فرانسه اعلام کرده است.

هشدار درباره وقوع موج جدید کرونا در فرانسه
وی همچنین گفته است از آنجایی که این جهش کرونا نسبت به انواع اولیه آن بسیار مسری تر است کشور در هر لحظه در معرض خطر شعله ور شدن اپیدمیولوژیک جدید قرار دارد. وی افزود: در حال حاضر این تحولات به ما اجازه کاهش محدودیت ها را نمی دهد.
"کاستکس" برای بیش از 20 منطقه در کشورش سطح هشدارهای کرونایی را افزایش داده و نظارت بیشتر بر روند مبتلایان را مد نظر قرار داده است. به گفته وی در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی در این مناطق باید محدودیت های کرونایی مجددا تقویت شود. این مناطق علاوه بر پاریس شامل مناطقی در شمال و جنوب شرقی این کشور هم هستند.
نخست وزیر فرانسه در عین حال تاکید کرد که دولت همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا حتی الامکان از یک قرنطینه سراسری در کشور جلوگیری کند.
در پاریس دولت در حال بررسی اعمال یک قرنطینه سراسری 3 هفته ای است. شمار مبتلایان جدید در این شهر در ازای هر 100 هزار نفر بیش از 300 نفر است. در کل شمار مبتلایان در ازای هر 100 هزار نفر در این کشور حدود 200 نفر است. چندین هفته است که در فرانسه منع رفت و آمد شبانه از ساعت 18 اعمال شده است.
فرانسه همچنین برای مهار کرونا تشدید کنترل های مرزی در گذرگاه ها با آلمان را در دستور کار قرار داده است. در این مناطق مرزی خبرهایی مبنی بر شیوع ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی منتشر شده است.

طرح اروپا برای ایجاد آزادی های بیشتر برای افراد واکسینه شده
سران کشورهای اروپایی روز گذشته در یک نشست ویدئویی بر این مسئله تاکید کردند که روند واکسیناسیون سراسری در این اتحادیه باید تسریع شود. همچنین ظرفیت های تولید واکسن باید در همکاری با تولید کنندگان گسترش یابد. اتحادیه اروپا همچنین می خواهد روند تطبیق واکسن ها با جهش های ویروس کرونا را از نظر مالی حمایت کند و واکسن های جدید علیه انواع جهش یافته این ویروس را سریع تر از آنچه مرسوم است تایید کند. چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی تاکید کرد که این مسئله اولویت مهم اتحادیه اروپا است.

افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی جهان علی رغم پاندمی کرونا
نخست وزیر بلژیک هم اعلام کرد: ما باید رویکرود تولید واکسن کرونا را بهبود بخشیم. دسترسی سریع به واکسن های بیشتر مهم است تا از انسان ها حمایت شده و شرایط برای بازگشت به زندگی معمول فراهم شود.
اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی هم در سخنانی تاکید کرد: در هفت کشور اروپایی آمار مبتلایان با وجود اقدامات قرنطینه ای و محدودیت ها همچنان افزایش می یابد. در 20 کشو دیگر هم آمارها یا کاهش می یابد و یا روند ثابتی دارد.
انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم با توجه به جهش های مختلف ویروس کرونا از موج سومی سخن گفت که در حال حاضر در آن قرار گرفته اند.
سران کشورهای اروپایی روز گذشته در یک ویدئو کنفرانس پیشنهادهای کمیسیون اروپا برای تامین بهتر واکسن را تصویب کردند. کمیسیون اروپایی می خواهد مبارزه با بیماری های واگیر را در آینده در یک نهاد جدید اروپایی برای شرایط اضطراری بهداشتی با نام "هرا" پی گیری کند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند که زنجیره و جستجو برای کشف انواع جهش یافته ویروس را تقویت کنند تا جهش های بالقوه خطرناک را سریع تر کشف کنند.
هم زمان با اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل همچنین روسای 6 تامین کننده بزرگ واکسن برای اتحادیه اروپا هم در جلسه استماع در پارلمان اروپا در بروکسل حاضر شدند.
این شرکت ها وعده دادند که تمام تلاش خود را برای تحویل دوزهای واکسن وعده داده شده به اتحادیه اروپا را بکار گیرند. آن ها اعلام کردند که می خواهند در تولید واکسن های سازگار علیه ویروس های جهش یافته همکاری کامل داشته باشند.
همچنین سران کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند یک گواهی واکسیناسیون یکنواخت را برای افراد واکسینه شده تهیه کنند که به آن ها آزادی خاصی از جمله برای شرکت در مراسمات و آزادی سفر را فراهم کند. این طرح بخصوص با استقبال ویژه کشورهای اتریش، یونان، قبرس و اسپانیا مواجه شد.

کاهش چشمگیر تولد نوزادان در فرانسه
بر اساس آمارهای رسمی کرونا شمار تولد نوزادان در فرانسه را به شدت کاهش داده و به پاین ترین میزان ز زمان جنگ جهانی دوم رسانده است.

درخواست اتریش برای قواعد مرزی واحد در اروپا
صدر اعظم اتریش هم خواستار قواعد مرزی واحد در اتحادیه اروپا شده و در عین حال اقداماتی که به در معرض خطر قرار گرفتن بازار داخلی اروپا می شود را رد کرده است.

تلاش ملکه انگلیس برای کاهش ترس شهروندان درباره واکسن کرونا
ملکه انگلیس را برای برطرف کردن ترس از واکسیناسیون در بین شهروندان در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که واکسیناسیون هیچ آسیبی به او نرسانده است. ملکه انگلیس و همسرش در ماه ژانویه علیه کرونا واکسینه شدند.

تمدید وضعیت اضطراری کرونا در پرتغال
کشور پرتغال هم وضعیت اضطراری کرونایی خود را به مدت 2 هفته دیگر و تا 16 ماه مارس تمدید می کند. پارلمان این کشور روز پنج شنبه با درخواست رئیس جمهور این کشور در این رابطه موافقت کرد.

تشدید اقدامات ضد کرونایی در دستور کار دولت صربستان
با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در صربستان دولت تشدید اقدامات کرونایی در پایان هفته را در دستور کار قرار داده ست.
روز پنج شنبه در صربستان حدود 3588 مورد جدید ابتلا به کرونا در 24 ساعت مشخص شد که افزایش چشمگیری را نسبت به پنج شنبه هفته قبل که آمار مبتلایان روزانه 2467 مورد بود نشان داده است.

جدیدترین آمارهای کرونایی در کشورها
بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در انگلیس 4154562 نفر به کرونا مبتلا شده و 122070 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.
در فرانسه هم تا به حال 3686813 نفر به کرونا مبتلا شده و 85582 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.
در اسپانیا هم تا به حال 3180212 نفر به کرونا مبتلا شده و 68813 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.
بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در ایتالیا 2868435 نفر به کرونا مبتلا شده و 96974 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باختند.
در آلمان هم تا به حال 2426819 نفر به کرونا مبتلا شده و 70003 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین نفر به کرونا مبتلا شده بدن این نوزاد اتحادیه اروپا دستور کار آمار خودکشی ویروس کرونا واکسن کرونا نشان می دهد محدودیت ها جهش یافته نخست وزیر سال گذشته تا به حال آلمان هم واکسن ها داده اند هزار نفر یک نوزاد بر اساس کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»

الهه جعفرزاده: اواخر هفته گذشته (پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت)، با انتشار خبر درگذشت خانم دکتر سمیرا آل‌سعیدی، دانشیار روماتولوژی و عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جامعه پزشکی برای بار دوم در سال جاری به سوگ نشست. مواجهه نخست با بحران خودکشیِ یکی دیگر از اعضای کادر درمان در سال جاری، به چهارم فروردین ماه بازمی‌گردد؛ که مربوط به درگذشت خانم دکتر پرستو بخشی، متخصص قلب و عروق در بیمارستان دلفان بود.

دکتر هادی یزدانی، پزشک و دکترای حرفه‌ای پزشکی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، پیرامون این مسئله می‌گوید: «چندی است که در جامعه فعلی سرفصلی داریم تحت عنوان «خودکشی پزشکان»؛ و طی همین مدتی که من به‌شخصه مباحث پیرامون این موضوع را به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنم، می‌بینم همین عنوان و سرفصل منتقدانی دارد با این طرز تفکر که «پدیده خودکشی در تمام جوامع وجود دارد و ارتباطی با شغل افراد ندارد. پزشکان نیز قشری از یک جامعه هستند و چندان تفاوتی میان خودکشی این گروه با سایر گروه‌های موجود در یک اجتماع حاکم نیست و نباید گروه پزشکان در ذیل این پدیده پررنگ شوند؛ که این تفکر درستی نیست.»

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

دغدغه و رویکرد جامعه پزشکی در مواجهه با خودکشی اعضای کادر درمان چیست و چطور به آن می‌پردازد؟

نگاه نقادانه‌ای که بر این مسئله حکم‌فرماست، چندان صحیح نیست؛ در واقع دغدغه جامعه پزشکی در پی مرگ اعضای کادر درمان، این نیست که با به پا کردن سر و صدا در جامعه، توجه‌ها را به سمت خود جلب کند و در نهایت هم بی‌حاصل باشد. بلکه دغدغه تمام همکاران ما در این حوزه، تلاش در راستای «به رسمیت شناختن» این مسئله از سوی اجتماع است؛ اینکه جامعه آگاه شود سرفصلی با عنوان خودکشی پزشکان وجود دارد. پس از شناخت و پذیرش این سرفصل، در مراحل بعد می‌توان علل و عوامل دخیل در وقوع این پدیده را به درستی مورد بررسی قرار داد.

مرگ دکتر آل سعیدی، از ابتدای امسال تا کنون، دومین خودکشی در جامعه پزشکی ایران است. این مورد به لحاظ علّی و کیفی چه تفاوتی با خودکشی دکتر پرستو بخشی در فروردین ماه سال جاری دارد؟

در سال جدید، ما دو مورد خودکشی در جامعه پزشکان داشتیم؛ یکی خودکشی دکتر پرستو بخشی پزشک متخصص قلب، و دیگری خودکشی اخیر دکتر سمیرا آل سعیدی. دو موردی که از دو جنسِ متفاوت هستند و علل عینی حاکم بر هر یک از این موارد مجزا و مختلف‌اند.

در مورد خانم دکتر بخشی، ما شاهد یک «ظلم و تحقیر سیستماتیک» هستیم که طی یک ماه اخیر بارها روی این موضوع تأکید کردیم و درباره آن نوشتیم؛ که عده بسیاری در این‌باره، موضع‌گیری کردند و طبق معمول سعی داشتند که ماجرا مشمول مرور زمان شده و فراموش شود. مرحومه بخشی، علاوه بر شرایط روحی نامساعد و افسردگی ناشی از مرگ والدین، در دوران طرح، انواع و اقسام تحقیرها، مضیقه‌ها و کمبودها را متحمل شده بود؛ که مجموعه این عوامل، ایشان را پله پله به سمت خودکشی سوق داد.

در مورد خانم دکتر آل سعیدی با توجه به شواهد و اطلاعات موجود می‌توان ادعا کرد که مرگ و خودکشی ایشان از جنس دیگری است. اگر از منظر بیرونی بخواهیم به موضوع بنگریم، دکتر آل سعیدی در منتهی‌الیه موفقیت و جایگاه علمی و مدیریتی کشور قرار داشتند و به عبارتی تمام چیزهایی که سمبل موفقیت تلقی می‌شوند، در ایشان جلوه‌گر بود. در واقع مسئله‌ای که جنس خودکشی خانم دکتر آل سعیدی را متمایز می‌کند [با استناد به گفت‌وگوهای منتشرشده از دکتر آل سعیدی با دیگر همکارانشان]، این است که ایشان همواره از یک «ناامیدی اجتماعی» صحبت می‌کردند؛ شرایطی که در آن هیچ امیدی به آینده و پیشرفت نیست و همه‌چیز رو به افول می‌رود.

رسیدن به ناامیدی اجتماعی شاید حس آشنایی برای اکثر افراد در هر جایگاهی باشد؛ که مسلماً علل متعددی دارد. «شغل» افراد در رسیدن به این بن‌بست چه نقشی دارد؟

قطعاً همینطور است؛ شاید این یک تجربه مشترک برای اکثر افراد در هر جایگاهی باشد، اما در موردِ دکتر آل سعیدی، این یأس فلسفی و ناامیدی اجتماعی به طور ویژه همزمان شده بود با شغل ایشان؛ که یک زمینه کاری پراسترس با فرسودگی بالا به شمار می‌آید. این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که «مشاغل» چقدر در ایجاد احساسات و اتخاذ تصمیمات نقش پررنگی دارند. همانطور که در مورد مذکور، فردی با وجود مرتبه بالای علمی، موفقیت‌های قابل توجه و شرایط اقتصادی مطلوب به نقطه‌ای می‌رسد که تصمیم بگیرد به زندگی خود پایان دهد و یک «چرا»ی بزرگ و بی‌پاسخ را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

در ابتدای صحبت، «به رسمیت شناساندن پدیده خودکشی پزشکان» را به‌عنوان دغدغه اصلی در جامعه پزشکی مطرح کردید؛ از نگاه شما جامعه‌ فعلی چقدر پذیرای این دیدگاه است؟

در جامعه‌ای که دین در معادلات آن یک متغیر قوی و حکومت آن متظاهر به دین است، پدیده خودکشی یک عمل حرام و غیرشرعی محسوب می‌شود و بنا بر همین باورهای دینی، سعی جامعه همواره بر این بوده که سکوت کند یا برچسب خودکشی را کنار بزند و ماجرا را با عناوین دیگری همچون «مرگ خودخواسته» روایت کند. در چنین شرایطی، صحبت از این ماجرا و به رسمیت شناختن آن دغدغه اصلی ماست. خودکشی، نام دیگری ندارد، فراتر از یک آسیب اجتماعی است هم‌رده‌ی یک «انتحار اجتماعی» باید مورد شناخت و بررسی قرار بگیرد.

خودکشی «رزیدنت‌ها» نیز مشمول این دغدغه است؟

صد البته؛ این دغدغه فقط معطوف به خودکشی پزشکان نیست، بلکه در زمینه خودکشی رزیدنت‌ها نیز روال به همین شکل است. عدم پرداخت حقوق مادی و معنوی در این گروه از کادر درمان، تنها یک جنبه از مشکلات حاکم بر این قشر است. ساعات کاری طاقت‌فرسا، شرایط تحقیرآمیز، عدم حمایت و روابط پادگانی بین اساتید و رزیدنت‌ها نیز از مشکلات قابل توجه این حوزه است که به اشکال گوناگون منجر به خودکشی‌های زنجیره‌ای می‌شود و ماهیت این ماجرا برای جامعه خطرناک است. هرچند این موضوعات قابلیت حل و فصل دارد، فقط عمده هدف ما این است که چنین مسائلی به رسمیت شناخته شود.

فکر می‌کنید تداوم اطلاع‌رسانی در راستای به رسمیت شناختن دومینوی خودکشی در جامعه پزشکی چقدر مثمر ثمر واقع خواهد شد؟

اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این زمینه، فقط به سود جامعه پزشکی نیست و باید به‌صورت کلان به آن نگاه کرد؛ چرا که سلامت جسم و روان تک‌تک اعضای یک جامعه در گروی سلامت سیستم بهداشت و درمان است. سیستم حاکمیتی کشور نیز موظف است صدای مظلومیت این قشر از جامعه را بیش از پیش بشنود. جامعه پزشکی و کادر درمان همواره در این راستا ثابت‌قدم بوده و می‌کوشد با صدای بلندتر و در ابعاد گسترده‌تری، اهمیت پدیده خودکشی در جامعه پزشکی را به گوش آحاد جامعه برساند.

بیشتر بخوانید:

خودکشی یک پزشک دیگر؛ جزئیات بیشتر از درگذشت این پزشک زن ۱۵ شب کشیک در ماه؛ آموزش یا کار ارزان؟/ «درآمد یک پزشک متخصص طرحی در ایران کمتر از یک آرایشگر است» افزایش ۵ برابری نرخ خودکشی در جامعه پزشکی؛ «سالانه ۱۳ خودکشی در جمعیت رزیدنتی کشور داریم»/ یک راه‌حل مهم:«کمک روانی» خودکشی رزیدنت‌ها؛ مرگ خودخواسته در پناه انتخاب رشته اجباری

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900289

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • جزئیات تازه و تکان‌دهنده از خودکشی سمیرا آل سعیدی
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!