Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@20:52:55 GMT

تکیه بر توان داخلی راهکار حل مشکلات کشور است

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۴۱۱۱

تکیه بر توان داخلی راهکار حل مشکلات کشور است

کارشناس اقتصادی گفت: در شرایطی که بیگانگان با تحریم همه جانبه، صادرات نفت خام و درآمد ارزی کشور را دچار اختلال کرده اند، اتکا به پتانسیل و ظرفیت های داخلی می‌تواند عامل اصلی برون رفت از این مشکلات باشد. - اخبار اقتصادی -

حمیدرضا امام قلی تبار, کارشناس اقتصادی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره مشکلات موجود در اقتصاد کشور گفت: اقتصاد ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه در چند سال اخیر شرایط مساعدی را تجربه نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گواه نهادهای معتبر و مورد تائید بین المللی با اینکه کشورمان به لحاظ دارا بودن امکانات بی نظیری همچون نفت و گاز ،معادن، دریا،جنگل،موقعیت جغرافیایی استراتژیک؛ جمعیت جوان و تحصیل کرده و ماهر و ... یکی از کشورهای با ترازبالا در جهان شناخته می‌شود،  اما متأسفانه در شاخص های مهمی همچون رشد اقتصادی ،فرار مغزها، نرخ تورم، بیکاری ، ارزش پول ملی و...اصلاً در جایگاه قابل دفاعی قرار ندارد.

 وی ادامه داد: زیرا  اقتصاد ایران به واسطه وابستگی به نفت خام (فاقد ارزش افزوده)همواره ضربه پذیر بوده است که با افزایش قیمت جهانی نفت موجب رشد اقتصادی و با کاهش قیمت نفت موجب کاهش رشد اقتصادی بوده است. علاوه برآن با شروع انقلاب اسلامی و تغییر سیاست به سمت استقلال کشورمان و عدم کرنش در برابر بیگانگان، تک محصولی بودن کشورمان به عنوان ابزاری در دست دشمنان با تحریم های ناجوانمردانه ای همراه بوده است که اقتصاد نه چندان توانمند کشورمان را با فشار مضاعف تری مواجه نموده است. اینکه چرا دشمنان کشورمان با اطمینان از آسیب پذیر بودن اقتصاد ایران دست به چنین رفتارهایی زده اند،  باید در فقدان زیر ساخت اقتصادی مناسب کشور جستجو نمود .

 امام قلی تبار گفت: نکته ای که رهبر معظم انقلاب به کرات از آن به عنوان دغدغه اصلی خود و  نظام یادکرده اند, تنها راه دفاع از حق مسلم خود در برابربیگانگان ، بی اثر کردن ابزار تحریم آنان است که در مرحله اول نیازمند اصلاح نگاه دولتمردان به بیرون از مرزها و اتکا به توانمندی و پتانسیل داخل کشور و تزریق خودباوری به جوانان این مرزوبوم است.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: ایمان به توانمندی جوانان این مرزوبوم عامل پیشرفت بی منت و پله های ترقی کشور بوده است. پیشرفت در صنعت هسته ای،نظامی و موشکی بواسطه اعتقاد به جوانان نخبه ی این مرزو بوم میسر گردید که در این بخش ها به شکل فزاینده ای قدرت کشور را در چانه زنی های منطقه ای و بین المللی افزایش داده است.

وی گفت: در شرایطی که بیگانگان با تحریم همه جانبه، صادرات نفت خام و درآمد ارزی کشور را دچار اختلال کرده اند، اتکا به پتانسیل و ظرفیت های داخلی می‌تواند عامل اصلی برون رفت از این مشکلات باشد.

امام قلی تبار با بیان اینکه در بخش حل چالش صادرات و تأمین ارز کشور با وجود اماکن تاریخی، مذهبی ، تنوع اقلیمی متنوع و نیز پیشرفت های قابل لمس پزشکی کشور می توان با حمایت از صنعت توریسم و جذب گردشگران خارجی اقدام نمود تا سهم صنعت توریسم از درآمد ارزی کشورافزایش یابد گفت:  جایگزین کردن صادرات فرآورده های نفتی (بنزین و محصولات پتروشیمی)به جای نفت خام تحریم شده میتواند ارزش افزوده بیشتری را عاید کشور نماید. صادرات خدمات فنی و مهندسی نیزبه عنوان یکی ازراه های کسب درآمدهای ارزی کشور می باشد، همچنین صادرات محصولات کشاورزی ،صنایع دستی،گیاهان دارویی ،ایجاد بازارچه های مرزی جهت صادرات محصولات داخلی و غیره که همه ی موارد از پتانسیل های اثبات شده ی کشور است، می تواند کمک شایانی برای حل مشکل تأمین ارزی کشور باشد. با وجودی اینکه تمام این فرایندها درحال حاضر در مرحله اجراست  اما به واسطه عدم استفاده ازهمه ظرفیت های موجودهنوز نتوانسته است، سهم بالایی از درآمد ارزی را افزایش دهد که می بایستی باتجدیدنظر نسبت به این موارد و مدیریت بهینه به اهداف خود دست یابد.

  وی گفت:تأمین درآمد پایدار ارزی قطعاً قدرت چانه زنی کشور در مواجه با دشمنان را افزایش خواهد داد.این نکته را نباید از خاطر برد که در خلال سال های قبل از تحریم های اقتصادی و اجرای برنامه های این چنینی و عدم وابستگی به نفت می توانست به طور کامل ابزار تحریم دشمنان را بی اثر نماید.

 امام قلی تبار بیان کرد: نمونه بارز این موضوع استفاده از حربه تحریم واردات بنزین به ایران بود که با تصمیم گیری درست ،متخصصین جوانان متعهد کشورمان در سریعترین زمان ممکن با احداث و تکمیل پالایشگاه ستاره ی خلیج فارس ضمن تأمین نیاز داخلی ، ظرفیت بالایی برای صادرات این کالای استراتژیک بوجود آمد که با این تلاش انقلابی گزینه تحریم وارادت بنزین ایران برای همیشه از تهدیدهای دشمنان حذف گردید.

وی ادامه داد: در هر صورت پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری حلقه مفقوده چالش های حال حاضر کشور در عدم استفاده از فرصت های از دست رفته گذشته توسط مسئولین مربوطه بوده است و تنها مسیر مطمئنی که می تواند کشور را در حل مشکلات کنونی کمک نماید، مذاکره با دشمنان برای رفع تحریم ها نیست، بلکه در اتکا به توان داخلی، استفاده از امکانات داخلی همچون جلوگیری از فرار مغزها،اعتماد به جوانان مومن و متخصص،حمایت با برنامه از تولید،اشتغال زایی وتامین درآمد پایدار از جهت تامین منابع ارزی و بودجه سالیانه می باشد.

 امام قلی تبار بیان کرد: ادامه ی این مسیر روشن قطعاً میتواند کشور را از هر مشکلی برهاند زیرا شرایط حال حاضر هرگز بدتر از سالهای جنگ تحمیلی نیست که بدون صادرات نفت و خزانه خالی  صرفاً با مدیریت انقلابی و اعتماد به جوانان این مرزوبوم در مقابل شرق و غرب ایستادگی نموده است.اینکه ایران توانسته است  تحریم های بخش نظامی،تکنولوژی هسته ای،علوم فضایی و واردات بنزین و غیره را با مدیریت جهادی و اتکاء به توانایی جوانان این مرزوبوم از تهدید به فرصت تبدیل نماید قطعاً میتواند نقشه ی راه اساسی برای برون رفت از وضعیت موجود باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اشتغال زایی اشتغال زایی جوانان این مرزوبوم امام قلی تبار درآمد ارزی ارزی کشور نفت خام ی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

رییس‌جمهور گفت: ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

رئیس جمهور افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن چیزی است که به دست جوانان عزیزمان در این کشور رقم خورده و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی نشان‌دهنده آن است که ما توانسته ایم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور است، افزود: برای فعالیت اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل در تولید هستیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است، تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف صرفاً دیدن یک محصول نیست، بلکه در کنار آن مذاکره و تحکیم قراردادها است، لذا از دست اندرکاران این نمایشگاه می‌خواهم در مذاکرات و پیگیری‌ها مجدانه کار را دنبال کنند.

وی گفت: کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد. امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند کشور ما به فناوری‌های نوین دسترسی پیدا نکند، اما به لطف خداوند و به برکت تلاش نیروهای ما این دانش در کشور ما بومی شده است. تصور نشود اگر دو دانشمند و متخصصان را تحت فشار قرار دهند، می‌توانند ما را از دسترسی به دانش بازدارند.

رئیس جمهور بیان کرد: آنجا که بیشترین فشار دشمن وجود دارد، ما بیشترین موفقیت‌ها را داشتیم؛ برای مثال، در صنایع هسته‌ای و نظامی بیشترین فشار دشمن را داشتیم، در حالی که بیشتر پیشرفت‌ها در همین صنایع اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم و دولت‌های مستقل را از پیشرفت بازبدارد، تصریح کرد: دنیا بداند علی رغم خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد، لذا جوانان می‌توانند با ابتکار، خلاقیت و نوآوری برای ملت خود و کشورهای منطقه و جهان مؤثر باشند.

وی گفت: قدرت نظامی بسیار مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند یک کشور را قدرتمند کند، قدرت تولید، اقتصاد و توانایی برای صادرات است، لذا به تولید کنندگان تاکید می‌کنم امروز در جایگاه تولید قدرت هستید.

رئیسی یادآور شد: خط ترانزیتی ایران بسیار به صرفه و مطمئن و با زمان بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای حمل و نقل باشد. باید مسأله تجارت با ارزهای ملی گسترش یابد.

در حال تکمیل

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران