Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-08@18:43:31 GMT

وحشت آمریکا از خشونت‌های بن سلمان

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۴۱۳۲

وحشت آمریکا از خشونت‌های بن سلمان

جاه‌طلبی‌ها، خشونت‌ها و اقدامات به شدت شتابزده بن‌سلمان در این چند سال نمایی بسیار کوچک از وضعیت پادشاهی او را به نمایش درآورد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، یکی از موضوع‌هایی که خبرنگاران طی یک ماه گذشته پیگیری کرده‌اند، تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور تازه امریکا جو بایدن با رهبران جهان است. این تماس‌ها در ابتدای دوره ریاست جمهوری سنت دیرینه‌ای دارد، اما این نسبت به دفعات گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، بایدن با شعار کنار گذاشتن سیاست یکجانبه‌گرایانه رئیس‌جمهور پیشین امریکا دونالد ترامپ و احیای همکاری با جامعه جهانی و به خصوص متحدین و شرکای امریکا به کاخ سفید آمد و تماس‌های تلفنی او نشان می‌دهد که او برای اجرای این سیاست چه کشور‌هایی را در اولویت قرار داده است.

اولین تماس‌های تلفنی او با متحدان سنتی امریکا در اروپا بود که انتظارش می‌رفت و عادی‌سازی روابط امریکا با متحدان قدیمی را نشان می‌داد و تأخیر قابل توجه تماسش با رهبران روسیه و چین نیز قابل انتظار بود؛ چراکه پیش‌بینی می‌شد بایدن به خصومت امریکا با این دو کشور ادامه دهد و ابعاد آن را نسبت به دوره قبل تشدید هم بکند.

با این حال، او هنوز با پادشاهی آل سعود تماس تلفنی نداشته و این تأخیر در حالی انجام می‌گیرد که سیاست‌های اعلام شده بایدن در مورد عربستان سعودی می‌تواند کابوس ولیعهد این کشور محمد بن‌سلمان را رقم بزند.

تماس فقط با ملک سلمان

هر چند گفته می‌شد بن‌سلمان برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سرمایه‌گذاری کرده بود و شکست ترامپ به معنای شکست سنگین بن‌سلمان هم بود، اما حالا معلوم شده که بن‌سلمان فقط در آن سرمایه‌گذاری شکست نخورده بلکه پیروزی بایدن پیامد‌های بسیار سنگینی برای او داشته است.

این موضوع با سخنان صریح و بی پرده سخنگوی کاخ سفید جن ساکی در کنفرانس مطبوعاتی ۱۶ فوریه معلوم شد که گفت: «جو بایدن قصدی برای برقراری تماس تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ندارد» و افزود: «ملک سلمان همتای سعودی رئیس‌جمهور امریکاست و بایدن در نظر دارد روابط کشورش را از مسیری تازه و تنها از کانال ارتباط با او دنبال کند» و بر این نکته تأکید کرد که در دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان، «محمد بن سلمان ولیعهد این کشور جایی ندارد.»

در وهله نخست باید گفت که صراحت لهجه ساکی در این سخنان بسیار بیشتر از حد عادی است و به نظر می‌رسد که او به جای پاسخ گفتن به پرسش خبرنگاران می‌خواسته پیام خود را مستقیماً به بن سلمان برساند. می‌توان تصور کرد که بن سلمان در یک ماه گذشته تلاش داشته تا به نحوی با کاخ سفید جدید ارتباط برقرار کند، اما این سخنان ساکی نه تنها حاکی از شکست اوست بلکه پاسخ تند کاخ سفید است که دست از تلاش بردارد، زیرا او را در دیپلماسی خاورمیانه‌ای خود کنار گذاشته است. چنین پیامی برای کسی که عملاً به عنوان پادشاه در سایه عربستان شناخته می‌شود بسیار سنگین است و حتی می‌تواند بر آینده پادشاهی او تأثیر بگذارد.

پرونده پرمخاطره

شکی نیست که بن‌سلمان با نوعی شبه‌کودتا توانسته پله‌های قدرت را پشت سر بگذارد. او در ابتدا با دو فرمان پدرش، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه آل‌سعود، گزینه‌های اول و دوم ولیعهدی را کنار گذاشت و با فرامین بعدی افراد غیر قابل اعتماد را از مقام‌های لشکری و کشوری کنار گذاشت تا با گماردن افراد معتمدش راه خود را برای رسیدن به تخت پادشاهی هموار کرده باشد.

بن سلمان با این اقدامات خلق‌الساعه بود که توانست در عمل قدرت را در خاندان آل سعود به دست بگیرد و برای رسیدن به این هدف از انجام هیچ کاری از جمله اخاذی، حبس، شکنجه و حتی قتل مخالفان حکومتش دریغ نکرد هر چند که حالا یکی از این موارد به شدت برای او دردسرساز شده و به نظر می‌رسد که دولت جدید بایدن هم قصد کوتاه آمدن از آن را ندارد.

این مورد مربوط می‌شد به پرونده روزنامه‌نگار ناراضی سعودی جمال خاشقچی که در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ و به دست تیم اعزامی از ریاض در کنسولگری این کشور در شهر استانبول سلاخی شد. حمایت شخصی ترامپ از بن سلمان باعث شد تا ولیعهد سعودی برای مدت کوتاهی از مکافات این عمل خلاصی یابد، اما دموکرات‌ها همواره انگشت اتهام را به سوی او گرفته بودند و به نظر می‌رسد که بایدن قصد دارد با عمل به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش وضعیت سختی را برای بن سلمان رقم بزند.

او در کارزار انتخاباتی خود وعده شفاف‌سازی در مورد این پرونده را داده بود و حالا می‌خواهد گزارش اطلاعاتی امریکا را در مورد این پرونده از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده و آن در دسترس عموم قرار بدهد. این گزارشی است که توسط جامعه اطلاعاتی امریکا تنظیم شده و به گفته روزنامه واشنگتن پست، در آن این نتیجه گرفته شده است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده بود.

اگر این گزارش منتشر شود و اگر در آن چنین نتیجه‌ای ذکر شده باشد، آن گاه بن سلمان در وضعیت بسیار سختی قرار خواهد گرفت چراکه مشارکت او در این پرونده تا کنون در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بود و سند دولت نظیر این منتشر نشده بود تا او را متهم به چنین جنایتی بکند.

آینده پادشاهی
معلوم نیست که نیت دولت بایدن برای انتشار این سند واقعاً چه باشد. ساکی در مورد انگیزه کاخ سفید به مصوبه مجلس نمایندگان در این خصوص اشاره کرد و مدعی شد که دولت بایدن با این کار قصد اجرای این قانون را دارد.

روشن است که این حرف سخنگوی کاخ سفید صرفاً یک لفاظی سیاسی برای انحراف افکار عمومی از هدف یا اهداف اصلی کاخ سفید است و در این مورد باید به سراغ اهداف احتمالی رفت. کمترین هدف احتمالی فشار کاخ‌سفید بر پادشاهی عربستان و شخص بن‌سلمان است تا به طور کامل از سیاست‌های کاخ سفید تبعیت کند.

دولت بایدن در مسائل مختلفی درگیر با پادشاهی سعودی است که جنگ یمن، مذاکرات خاورمیانه و ترتیبات امنیتی منطقه و به خصوص پرونده هسته‌ای ایران سرفصل‌های قابل توجه این مسائل هستند. دولت قبلی امریکا در هر یک از این مسائل همگام با امیال و خواسته‌ای بن‌سلمان بود، اما آمدن دموکرات‌ها به کاخ سفید آن وضعیت را به کلی تغییر داده است.

پایان دادن به جنگ یمن سیاست اعلامی کاخ سفید است، هر چند که هنوز نقشه راه مشخصی برای آن تعیین نکرده، اما تحقق این موضوع در شرایط فعلی با هر نقشه احتمالی جز شکست قطعی بن سلمان در این جنگ نتیجه دیگری نخواهد داشت. اهرم‌های فشاری نظیر گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا در مورد قتل خاشقچی به دولت بایدن کمک می‌کند تا بن سلمان را برای پذیرش پایان این جنگ به زانو درآورد.

بدترین سناریو به دنبال انتشار این گزارش می‌تواند کنار گذاشتن بن سلمان از دایره قدرت در خاندان آل‌سعود باشد. در واقع، ساکی در کنفرانس مطبوعاتی ۱۶ فوریه عملاً این کار را کرده و وقتی گفت که بن‌سلمان جایی در «دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان» ندارد، زنگ خطر را برای ولیعهد سعودی به صدا درآورد.

شکی نیست که پادشاهی بن‌سلمان با توجه به قدرت مطلقه پادشاه در خاندان سعودی به معنای شروع دوره‌ای تیره و تار نه تنها برای عربستان بلکه برای کل خاورمیانه است. جاه‌طلبی‌ها، خشونت‌ها و اقدامات به شدت شتابزده بن‌سلمان در این چند سال نمایی بسیار کوچک از وضعیت پادشاهی او را به نمایش درآورد و به نظر می‌رسد که برخی از استراتژیست‌های واشنگتن از دیدن این نما به وحشت افتاده باشند.

گفته می‌شود که هنوز اشخاصی مثل احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف بن عبدالعزیز، عمو و پسرعموی بن‌سلمان، نفوذ قابل توجهی در میان شاهزادگان آل سعود و عوامل حکومتی دارند و امریکا با اشرافی که بر این خاندان دارد می‌تواند از آن‌ها یا افراد دیگری به عنوان مهره جایگزین بن سلمان استفاده کند.

گذشته از این افراد، می‌توان به جریان‌ها و اشخاص خارج از دایره شاهزادگان آل‌سعود توجه کرد که همانند جریان الصهوه به رهبری شیخ سلمان العوده از مخالفان قابل توجه بن سلمان در داخل عربستان هستند و دولت بایدن می‌تواند از آن‌ها برای کنار گذاشتن بن سلمان استفاده کند. با این حال، هنوز زود است که از جدیت دولت بایدن برای انجام این کار گفت و تنها بعد از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا و پیامد‌های بعدی آن است که می‌توان از گام احتمالی بعدی بایدن در مورد سرنوشت بن سلمان گفت هر چند که چند گام اخیر در این مدت کوتاه کابوس سنگینی را برای او رقم زده است.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عربستان سعودی آمریکا بن سلمان نظر می رسد اطلاعاتی امریکا محمد بن سلمان بن سلمان بن سلمان بن سلمان دولت بایدن قابل توجه کاخ سفید تماس ها آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر حمله به رفح

دولت بایدن در بحبوحه تشدید اختلافات با اسرائیل بر سر حمله به رفح، ارسال محموله بمب هایی به اسرائیل را متوقف کرده است.

به گزارش عصرایران، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" با انتشار گزارشی در این باره به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: ایالات متحده هفته گذشته ارسال محموله حاوی 3500 بمب را به اسرائیل به دلیل نگرانی در مورد استفاده از آنها در یک حمله بزرگ علیه شهر رفح در جنوبی ترین نقطه نوارغزه، متوقف کرد.

بر اساس این گزارش: مقامات دولت آمریکا سه‌شنبه شب گفتند، بایدن، هفته گذشته ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرد تا از استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا در یک حمله همه جانبه و طولانی‌مدت به شهر رفح جلوگیری کند که نشانه‌ای از شکاف فزاینده بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد هدایت جنگ در غزه است.

به گفته مقامات آمریکایی، بایدن ارسال 1800 بمب 2 هزار پوندی و 1700 بمب 500 پوندی را از بیم استفاده از آنها در حمله به رفح متوقف کرده است. دولت بایدن همچنین در حال بررسی این است که از انتقال‌ کیت‌های هدایتی که بمب‌ها را تبدیل به مهمات هدایت شونده دقیق می کند، جلوگیری کند.

به نوشته نیویورک تایمز: این اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه است که  بایدن از قدرت خود برای محدود کردن انتقال تسلیحات به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بر رویکرد اسرائیل به جنگ غزه استفاده می کند. تعدادی از متحدان دموکرات بایدن در کنگره هفته‌ها از او خواسته‌اند که ارسال تسلیحات به اسرائیل را محدود یا متوقف کند، کاری که او تاکنون به دلیل حمایت قوی از تلاش برای نابودی حماس از انجام آن امتناع کرده است.

مقامات اسرائیلی اوایل این هفته در گفتگو با وبگاه آمریکایی" آکسیوس " توقف ارسال تسلیحات از سوی آمریکا را فاش کردند، اما مقامات آمریکایی تا سه شنبه شب از تایید آن چه در جلسات توجیهی و چه به طور خصوصی خودداری کرده بودند. 

این واقعیت که آنها در نهایت این کار را انجام دادند، نشانگر این است که چقدر ناامیدی درباره توجه مقمامات اسرائیل به هشدار آمریکا در میان مقامات دولت بایدن در حال افزایش است. مقامات آمریکایی بارها در مورد عملیات بزرگ در رفح که می تواند منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان شود به مقامات دولت نتانیاهو هشدار داده اند. تایید توقف ارسال تسلیحات تنها چند ساعت پس از گسیل تانک های اسرائیلی به این شهر در جنوب غزه صورت گرفت.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که دولت بایدن ماه گذشته زمانی که مشخص شد اسرائیل در حال تصمیم گیری در مورد حمله به رفح است، بررسی عدم ارسال  محموله های تسلیحاتی را آغاز کرد. بایدن در ابتدا این موضع را گرفت که اسرائیل نباید بدون برنامه ای برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان به رفح حمله کند، اما در هفته های اخیر کاخ سفید به طور فزاینده ای نشان داده است که حتی معتقد نیست چنین طرحی ممکن باشد.

اسرائیل روشن نکرده است که آیا در آستانه آغاز حمله به رفح است یا خیر، اما در چند روز گذشته اقداماتی را انجام داده است که به نظر می رسد به این سمت حرکت می کند. نیروهای اسرائیلی دستور تخلیه 110 هزار غیرنظامی از رفح را صادر کردند و در پاسخ به حمله موشکی حماس که منجر به کشته شدن 4 سرباز اسرائیلی در آخر هفته شد، حملات هوایی را علیه اهدافی در مناطق مرزی این شهر انجام دادند.

اسرائیل ورود تانک ها به رفح و تصرف گذرگاه مرزی این شهر با مصر را در روز سه شنبه، "عملیات محدودی" برای از بین بردن جنگجویان حماس و زیرساخت های مرتبط با حمله موشکی خواند.

 به نظر نمی‌رسد که این اقدامات پیشتاز حمله بزرگ‌تری باشد که اسرائیل وعده داده است. اما به نظر می رسد که دستور تخلیه و تحرکات نظامی محدود به منظور حفظ فشار بر حماس در حالی که مذاکره کنندگان در قاهره برای گفتگو در مورد توافق آتش بس احتمالی ملاقات می کنند، بوده است.

بایدن در سخنرانی اوایل روز سه شنبه در مراسم یادبود هولوکاست در کنگره هیچ اشاره ای به تصمیم خود برای جلوگیری از ارسال بمب به اسرائیل نکرد، اما حمایت خود از اسرائیل را تکرار کرد. او گفت: "تعهد من به امنیت مردم یهود، امنیت اسرائیل و حق وجودی آن به عنوان یک کشور مستقل یهودی، حتی زمانی که ما با آن مخالفت کنیم، آهنین است."

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کاخ سفید: همچنان با حمله اسرائیل به رفح مخالفیم جان کربی: اسرائیل به آمریکا اطمینان داد که عملیات رفح محدود است هشدار تخلیه بخش هایی از رفح برای حمله اسرائیل 

دیگر خبرها

  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • توقف ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر حمله به رفح
  • تقابل ۲ کلیدواژه «بزرگ» و «محدود» در عملیات رفح
  • تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
  • پولیتیکو: آمریکا ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل را معلق کرد
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟