Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از رباط کریم: آزادراه تهران - ساوه ازجمله راه‌های مواصلاتی کشور به طول ۱۱۵ کیلومتر که در سال ۷۷ و ماه‌های پایانی دولت سازندگی به بهره‌برداری رسید و تنها چند سال پس از افتتاح آن به دلیل زیرسازی نامناسب و عدم رعایت استانداردهای مناسب مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد.

بحث پرداخت عوارضی و وضعیت نامناسب این محور همواره مطرح بوده است و اعتراضات زیادی را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما موضوع گزارش ما حذف پرداخت این عوارضی تا شهر جدید پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر با پیش بینی استقرار بالغ بر 700 هزار نفر جمعیت است که سال ۱۳۹۱ با مصاحبه ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس نهم با عنوان «حذف عوارضی دوم اتوبان تهران - ساوه» خبرساز و بیشتر مطرح شد.

این خبر پس از آن بارها رسانه‌ای و پیگیری شد ولی نتیجه‌ای برای مردم نداشت و سال ۹۴ بار دیگر این نماینده وقت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان «ضرورت برچیده شدن عوارضی دوم اتوبان تهران ـ ساوه» این موضوع را بر زبان‌ها انداخت.

این مطالبه مردم همچنان در پیچ و خم تصمیم‌های مسؤولان مربوطه دست به دست می‌شود، اما مشکل همچنان باقی است.

پرداخت عوارضی در این اتوبان پر حاشیه تا قبل از سال ۹۷ شکل جدی نداشته و با برخوردهای سلیقه‌ای مردم و دریافت کنندگان عوارضی همراه بوده است و همواره بلاتکلیفی پرداخت و عدم پرداخت آن روبه‌رو بوده‌اند و به قول معروف هر کسی دوست داشت یا می‌توانست پرداخت و دریافت انجام می‌شده است که عدم پرداخت از سال ۹۷ با الکترونیکی شدن آن تبعات جریمه سنگین ۴۰۸۰۰ تومان عاید مردم شد که از آن به بعد نارضایتی جدی مردم و حتی مسؤولان محلی را فراهم کرد.

۱۲ مهرماه سال جاری خبرنگار فارس با حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم، بهارستان و پرند در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو و از مطالبه مردم و وعده‌های مسؤولان در خصوص جمع‌آوری عوارضی سوأل که اظهار کرد: حذف عوارض اتوبان تهران - ساوه را در مجلس پیگیری می‌کنیم

وی در این مصاحبه با ناعادلانه خواندن عوارضی این اتوبان ضمن عذرخواهی از مردم  به خاطر عملی نشدن وعده حذف عوارضی، گفت: در این خصوص با معاون وزیر راه و شهرسازی صحبت کرده‌ایم که از اول آبان ۹۹ گرفتن عواض متوقف شود و اگر این امر محقق نشود، در مجلس به طور جدی از وزیر راه پیگیری می‌کنیم.

اما اول آبان رسید ولی عوارض همچنان دریافت می‌شد. بار دیگر در روزهای ابتدایی آبان ماه به سراغ حجت‌الاسلام نوروزی رفته و پیگیر مطالبه مردم شدیم.

وی بار دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همین امروز با دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی صحبت و قرار شد روز شنبه ۸ آبان در این خصوص جلسه‌ای داشته باشیم و ان‌شاءالله مشکل حل شود.

باز هم زمان گذشت و همچنان مردم با پیامک‌های دریافت عوارض روبه‌رو می‌شدند و بیشتر اینکه پیام‌هایی هم اضافه شد مبنی بر جریمه عدم پرداخت عوارض!

۱۸ آبان باز به سراغ حجت‌الاسلام نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم و پیگیر موضوع شدیم.

وی در جواب سوأل خبرنگار فارس اظهار کرد: به عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی گفته شد که در خصوص این مشکل در مجلس طرح سوأل کردیم و وی گفت دست نگه‌دارید تا اول آبان مشکل رفع می‌شود که نشد، باز وعده  ۸ آبان را داد که باز هم کاری انجام نشده و موضوع را ادامه می‌دهند و متأسفانه دیگر جواب تلفن ما را هم نمی‌دهد!

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس ضمن انتقاد از وزیر و معاون وزیر در برابر خواست به‌حق مردم، از اصحاب رسانه خواست تا موضوع را همچنان مطالبه کنند.

انتقادات نماینده مجلس هم‌چنان ادامه دارد

چندی بعد حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم، بهارستان و پرند در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران باز هم عنوان کرد: از اول سال با وزیر مسکن بحث و سوأل کردیم که در زمان‌های مختلف قول جمع‌آوری را داده بودند و قرار بود تا اول آبان این دوربین‌ها جمع‌آوری شود که نشد.

وی ادامه داد ما همچنان پیگیر هستیم و سوأل خودمان را از وزیر پس نگرفته‌ایم  و این اعتقاد را داریم که دریافت این عوارض ظلم و ستم به مردم این منطقه است.

عوارض همچنان دریافت و جریمه عدم پرداخت هم به آن اضافه شد

در همین زمان شاهد پیام‌های بسیار مردمی هستیم که از دریافت پیامک‌های عدم پرداخت عوارض و جریمه  ۴۰۸۰۰ تومانی گلایه می‌کردند.

جریمه‌های میلیونی برای شهروندان پرندی

در همین حال مشاهده می‌شود که شهروندان پرند برای رسیدن به محل کار مجبور هستند هر روز از آزادراه تهران ساوه عبور کرده و به بهانه عدم پرداخت عوارض جریمه می‌شوند.

بسیاری از شهروندان در پیام‌ها و تماس‌های خود ضمن گلایه از وعده‌های بی‌سرانجام، عنوان می‌کنند طی یک ماه گذشته بالغ بر یک میلیون تومان جریمه شده‌اند.

مشکلات همچنان باقی ا‌ست و بیشتر هم شده 

گزارش خبرنگار ما حاکی‌ست سیستم‌های الکترونیکی اخذ عوارض مشکلات زیادی به همراه دارد زیرا با اینکه شهروندان دارای کیف پول پرداخت الکترونیکی هستند و عوارض به طور خودکار از کیف پول کسر می‌شود ولی با کمال تعجب باز هم پیامک عدم پرداخت عوارض و بعد از گذشت ۴۸ ساعت جریمه شامل حال آن‌ها شده است.

در همین خصوص فرج‌اللهی مجری طرح پرداخت عوارض الکترونیکی در فیلم فوق زیربار این موضوع نمی‌رود و این مطلب را تقریباً غیرممکن می‌داند.

اذعان می‌کنم، شکست خوردیم! 

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم در شهرستان‌های رباط‌کریم، بهارستان و پرند در ۲۷ آذرماه در بین خبرنگاران با اذعان به اینکه به‌رغم پیگیری مکرر تاکنون، عوارضی اتوبان تهران ساوه برچیده نشده است، اظهار کرد: متأسفانه من با وجود پیگیری باید بگویم نتوانستم در این باره کاری از پیش ببرم و اذعان می‌کنم که تاکنون شکست‌ خورده‌ایم ولی به تلاش خودمان ادامه می‌دهیم و به اعتقاد ما این دست‌درازی دولت در جیبب مردم است!

اعتصاب و اعتراض رانندگان اتوبوس‌های شهرستان رباط‌کریم و بهارستان

رانندگان اتوبوس‌های مسافربری شهرستان رباط‌کریم و بهارستان که در طول روز چندین مرتبه در حال عبور و مرورو از آزادراه تهران ساوه هستند در اعتراض نسبت به پرداخت عوارض بابت چند کیلومتر مسیر روزانه و جریمه ده‌ها هزار تومانی از مسؤولان کشوری می‌خواهند تا عوارضی را به بعد از شهر پرند منتقل کنند.

اخذ عوارض تهران رباط کریم عملی مجرمانه است

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با عقب‌نشینی از درخواست اول خود در خصوص جمع‌آوری و حذف عوارضی، اخذ عوارض جاده‌ای از خودروهای عبوری تهران رباط کریم  بدون توجه به پیمایش ماشین‌ها را اقدامی مجرمانه از سوی وزارت راه و مسکن شهرسازی و ادارات تابعه دانست.

وزارت راه با اعصاب مردم بازی می‌کند

مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من با عنوان (عوارضی تهران_شهرستان رباط کریم) بیان کردند: «ساکنان جنوب غربی استان تهران، اعم از اسلامشهر، رباط کریم، بهارستان، بطور روزانه برای رفت آمد به تهران از اتوبان تهران ساوه استفاده می‌کنند، باتوجه به اخذ عوارضی از همین مسیر کوتاه بطور ماهانه مبلغ زیادی را بابت عوارضی آزاد راه پرداخت می‌کنند. برای حذف این عوارضی اقدامات زیادی شده اما هنوز عملی نشده است. نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس؛ آقای حجت السلام نوروزی تلاش‌های زیادی برای حذف این عوارضی انجام دادن اما مسؤولان وزارت راه هنوز هم راضی به حذف این عوارضی نشدند. از شما می‌خواهم که این مشکل را پیگیری کنید.»

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به پیگیری این سوژه ثبت شده و چرایی عدم اجرای پبمایش الکترونیکی عوارضی به تهران اظهار کرد: افرادی که در وزارت راه و شهرسازی و اداره کل اداره راهداری استان تهران مستقر هستند درحال بازی با اعصاب مردم هستند چرا که می‌بینیم فردی که از تهران به قم می‌رود با پیمایش ۱۲۰ کیلومتری ۱۲۰۰ تومان عوارض می‌دهد اما فردی که از تهران به رباط کریم می‌آید با پیمایش ۱۵ کیلومتری نیز مجبور است ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان عوارض پرداخت کند.

وی گفت: اگر فرد عوارضی را پرداخت نکند با راهنمایی و رانندگی هماهنگ شده است تا وسیله نقلیه وی را توقیف کند.

این نماینده مجلس افزود: ادامه این روند یک جرم نابخشودنی است و اگر خدای ناکرده بحرانی پیش بیاید وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد.

حجت الاسلام نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: به ‌رغم کارشکنی اداره کل راهداری استان تهران و وزارت راه و شهرسازی این مهم را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد.

هشدار به مسؤولان بی‌فکر! 

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان ۱۸ دی ۹۹ از ادامه تلاش‌های خود برای حذف دوربین‌های عوارضی در اتوبان تهران ساوه خبر داد و گفت: با کمک آقای قالیباف رئیس مجلس همچنان در حال پیگیری حل این مشکل هستیم.

وی بار دیگر به مسؤولان وزارت راه شهرسازی هشدار داد و تأکید کرد: کسانی که به هر نحوی سعی می‌کنند صدای مردم را دربیاورند باید بدانند اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفتد باید پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه‌ حتی تلاش می‌کنیم جرائم خودروهای اهالی رباط کریم و بهارستان بخشوده شود‌، افزود: تاکنون جرائمی که به‌خاطر تردد در این مسیر برای خودرو من هم ثبت شده را پراخت نکرده و نخواهم کرد!

ورود فرماندار رباط کریم به موضوع عوارضی 

نظام ملکشاهی فرماندار شهرستان رباط کریم در خصوص حذف عوارضی ۱۸ بهمن در بین خبرنگاران اظهار کرد: به عنوان فرماندار و معاون استاندار چندین‌بار این موضوع را مطرح و جلساتی را هم برگزار کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. اما در اواخر مهرماه بود که معاون وزیر راه و شهرسازی قولی را دادند به حجت‌‌الاسلام نوروزی و من هم صحبت کردم که بیاییم در فاز اول برای خودروهای عمومی و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران به جای جریمه عدم پرداخت عوارض به شکل ۲۴ ساعته، آن را تجمیع کرده و هفتگی دریافت کنیم!

وی ادامه داد: روز گذشته استاندار تهران با وزیر راه و شهرسازی جلسه‌ای داشته و نامه‌ای محرمانه نوشته است که قابل انتشار نیست!

عوارضی پابرجا است، حذف هم نمی‌شود

اظهار نظرهای متفاوت و مختلف در خصوص حذف عوارضی و مطالبه به حق مردم ادامه دارد و از این همه وعده‌های انجام نشده خسته شده‌اند. 

در همین زمان بر اساس اخبار رسیده از منابع آگاه به خبرنگار ما وزیر راه و شهر‌سازی صریحاً اعلام کرده عوارضی پابرجا است و  حذف هم نمی‌شود! تنها اصلاحاتی در خصوص دریافت عوارض در نظر گرفته شده و برای خودرو‌هایی که تردد زیاد در این مسیر داشته باشند همچنین برای خودروهای عمومی و کرایه تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.

چانه‌زنی استاندار برای اخذ عوارض 

انوشیروان محسنی بند‌پی استاندار تهران هم ایام دهه فجر در حاشیه افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرستان رباط‌کریم و پرند در جمع خبرنگاران در خصوص سرنوشت عوارضی آزادراه تهران ساوه در بین خبرنگاران طی خبری با عنوان «معاف شدن خودروهای حمل و نقل عمومی از پرداخت عوارضی تهران ساوه»، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که تمام خودروهای عمومی از اول اسفند از پرداخت عوارض معاف و برای سایرخودروهای دیگر که بومی هستند بر اساس پیمایش عوارض گرفته خواهد شد که البته به همراه حجت‌الاسلام نوروزی نماینده مجلس نظر دیگری داریم که فعلاً در حال چانه‌زنی هستیم!

استاندار تهران در گفت‌وگویی دیگر گفته است: مردم بهارستان و رباط‌کریم باید از پرداخت عوارض اتوبان تهران ساوه معاف شوند که امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود تا عیدی ما به مردم باشد.

وعده پوپولیستی حذف عوارضی خیانت به مردم است

عباس بیات سرمدی مدیرکل بهره برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با فارس درخصوص مطالبه مردم در مورد عوارضی آزادراه تهران ساوه اظهار کرد: آزادراه تهران ساوه اولین آزاد راهی بوده که در راستای کمک به شهرک‌ها و عدالت اجتماعی پرداخت عوارضی را به طور پیمایشی تبدیل کرده است و از مردم به همان میزان مسافتی که از آزادراه استفاده می‌کنند عوارضی دریافت می‌شود.

وی در خصوص اظهار نظر برخی مسؤولان مبنی بر حذف عوارضی عنوان کرد: مسؤولان مردم را فریب ندهند و حرف‌های پوپولیستی نزنند و کسانی که وعده حذف عوارضی را می‌دهند یا اطلاعی از جزئیات کار ندارند یا دانسته به مردم خیانت می‌کنند چرا که حذف عوارضی باعث فرار سرمایه‌گذار می‌شود و سرمایه خود را یا به خارج از کشور یا در بازارهای ارز و مسکن و دیگر بازارهای موازی که چند برابر بیشتر و زودتر سوددهی دارند می‌برند و این فرار سرمایه‌گذاری‌ها خیانت به مردم است.

مدیرکل بهره برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه بزرگراه با بودجه دولت و آزادراه با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می‌شود، تشریح کرد: عنوان کردن حذف عوارضی فرهنگسازی غلط در بین مردم است و توقع بیجا ایجاد می‌کند و باید به جای آن تفاوت آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، سرمایه گذاری خصوصی بازگو شود.

بیات سرمدی با اشاره به اینکه کنار همه آزادراه‌ها حتماً مسیر دیگری برای تردد وجود دارد، ابراز کرد: اسنفاده از آزادراه مسیر کوتاه، مصرف بنزین کم‌تر و شرایط بهتری دارد که با وجود هزینه‌های سنگین اقتصادی مبلغ حداکثر ۲ هزار تومان برای استفاده از آزادراه زیاد نیست همچنین مردم می‌توانند از جاده قدیم تردد کنند.

وی به قیمت ۳ هزار تومانی یک لیتر بنزین اشاره کرد و گفت: مسؤولان چرا به گرانی کالاهای ضروری مردم که روزانه افزایش دارد ورود نمی‌کنند و برای حداقل قیمتی که برای عوارضی این آزادراه پیاده‌سازی شده است حاشیه‌سازی می‌کنند.

مدیرکل بهره برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص معافیت خودروهای حمل و نقل عمومی از عوارضی تصریح کرد: هیچ خودرویی از پرداخت عوارضی معاف نیست و صرفاً قانون تخفیف وجود دارد که ابلاغیه وزارت کشور است و طبق آن خودروهای که بیش از ۴۰ بار در ماه تردد دارند و خودروهای حمل و نقل عمومی مانند تاکسی شامل تخفیف هستند.

بیات سرمدی در خصوص هزینه عوارض افزود: کل مبلغ عوارضی آزادراه تهران ساوه دو هزار تومان است که در هر جایگاه از ۵ دکل موجود به طور میانگین ۴۰۰ تومان دریافت می‌شود. آزاد راه ساوه قرار است به دولت بازگردد حتی در آن حالت عوارضی حذف نمی‌شود و شورای اقتصاد مجدد عوارضی تعیین می‌کند.

سرانجام کار؟

با وجود تأکید بسیار زیاد نماینده مردم رباط کریم  و بهارستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به جمع‌آوری عوارضی و عدم توجه به این درخواست از طرف مسؤولان اداره راه و شهرسازی، چرا وی عملاً هیچ اقدامی در خصوص تهدید به طرح سوأل نکرده است؟

آیا اساساً مطرح کردن حذف عوارضی و این همه وعده دادن به مردم کارشناسی بوده است؟ و نتیجه ندادن آن باعث سلب اعتماد مردم به مسؤولان نخواهد شد؟

اهالی و مردم شهرهای احمدآباد، نسیم‌شهر، اسلامشهر، بهارستان، رباط‌کریم و پرند که عمدتاً از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند محل کار آن‌ها در تهران است و روزانه مجبور به عبور و مرور در این آزادراه هستند که برای استفاده از مسیر کوتاه، ایمن و راحت نباید با پرداخت حداکثر دو هزارتومان مشکلی داشته باشند از طرفی با تردد بیش از ۴۰ بار در ماه شامل تخفیف هم می‌شوند.

آزادراهی که به گفته فرماندار رباط‌کریم روزانه بالغ بر ۱۴۵ هزار تردد خوروی سواری و کامیون در آن وجود دارد. با این حجم عبور و مرور و حجم سنگین آورده مالی از این عوارضی در یک ماه واقعاً هزینه نگهداری، بهسازی و تأمین تجهیزات این آزادراه چه قدر است؟  

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: ابراهیم نکو حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم وزیر راه و شهرسازی نماینده مردم رباط کریم مجلس شورای اسلامی رباط کریم و بهارستان آزادراه تهران ساوه حجت الاسلام نوروزی وزیر راه و شهرسازی بهارستان در مجلس اتوبان تهران ساوه شهرستان رباط کریم عدم پرداخت عوارض پرداخت عوارض خودروهای عمومی استاندار تهران وزیر راه و شهر پرداخت عوارضی نماینده مجلس گفت وگو خبرنگار فارس مطالبه مردم بهره برداری وزارت راه معاون وزیر آزادراه ها حذف عوارضی هزار تومان حذف عوارض اخذ عوارض حمل و نقل اول آبان بار دیگر جمع آوری باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ جمعی از مردم و بانوان در راستای اجرای طرح نور و در حمایت از اقدام کارکنان فراجا در تجمعاتی از کارکنان انتظامی با اهدای گل و توزیع شیرینی تجلیل کردند.

شرکت کنندگان در این اجتماعات اقدامات فراجا را قدمی در جهت ارتقاء امنیت روانی و اجتماعی جامعه و تکریم فرهنگ عفاف و حجاب دانستند و بر حمایت از مجریان این طرح تأکید کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انتقاد امام جمعه تبریز از عوارضی آزادراه سهند - تبریز
  • چوبه‌دار یا تکرار ماجرای هاشم آغاجری؛ کدامیک سهم توماج صالحی می‌شود؟ 
  • انتقاد امام جمعه تبریز از عوارضی آزادراه سهند-تبریز
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور
  • نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد
  • مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا می‌شود
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • ماجرای جنجالی ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی؛ سی سال رفاقت دود شد!
  • بارش باران در محورهای ۱۲ استان کشور