همه چیز درباره طراحی کاتالوگ
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۵۴۰۴
در این مقاله ما قصد داریم راجع به کاتالوگ صحبت کنیم و از طراحی کاتالوگ بیشتر برای شما بگوییم, پس با ما همراه باشید.
به گزارش برنا، چه مقدار با کاتالوگ آشنایی دارید؟ آیا تا به حال متقاضی طراحی کاتالوگ بوده اید؟ اگر نبوده اید, قطع به یقین مخاطب کاتالوگ یک محصول خاص بوده اید و برای یکبار هم که شده با کاتالوگ سر و کار داشته اید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مقاله ما قصد داریم راجع به کاتالوگ صحبت کنیم و از طراحی کاتالوگ بیشتر برای شما بگوییم, پس با ما همراه باشید.
در کتاب های تاریخی آمده که افزایش جمعیت و به طبع آن افزایش مصرف, پس از جنگ دوم جهانی, بازار فروش و بازار تبلیغات برای فروش را بیش از گذشته داغ کرد و باعث شد تا کاتالوگ ها بیش از پیش به چشم بیایند و به کار برده شوند, چرا که کاتالوگ ها سبب معرفی محصولات میشدند و بدین طریق بازار فروش محصولات را داغ می کردند, لذا جدا از بحث توزیع کاتالوگ, قیمت طراحی کاتالوگ نیز از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار گشت, چرا که در بازاری که توزیع دفترچه های مربوط به راهنمای محصولات یا کاتالوگ ها رایج بودند, زیبایی بصری و طراحی منحصر بفرد کاتالوگ ها از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار میگشت. لذا طراحی کاتالوگ مبحثی ریشه دار در تاریخ و به تبع بحثی با اهمیت است.
لذا در یک تعریف ساده و جامع می توان کاتالوگ را اینگونه تعریف کرد که یک دفترچه ی راهنما است که تولید کننده یا ارائه دهنده ی یک محصول, به واسطه ی آن, کالا یا خدمتی را به سایرین معرفی میکند, این دفترچه معمولا به گونه ایی طراحی میشود که در مختصر ترین حالت ممکن بیشترین اطلاعات را به مخاطب عرضه داشته و تقریبا تمامی گزینه های موجود را پیش روی او بگذارد و در ارتباط با هدف طرح و اجرای تمام کاتالوگ ها می توان اینگونه گفت که هدف از طراحی تمام کاتالوگ ها این است که به مصرف کننده گان کمک کند تا آسان تر و خاطر جمع تر تصمیم نهایی خود را بگیرند و در نهایت, مشتری یک محصول خاص یا خدمات خاصی شوند؛
طراحی کاتالوگ و قدرت در جذب مخاطب
حال, هر چه این دفترچه به شیوه ی زیباتری طراحی شود یا در طراحی آن دقت و سلیقه ی بیشتری خرج شود, آن کاتالوگ قدرت بیشتری برای جلب مخاطب یا جذب مشتری خواهد داشت, ازین رو بحث طراحی کاتالوگ از اهمیتی فوق العاده برخوردار خواهد گشت و این موضوع در جلب و جذب مشتری نقش موثری را ایفا خواهد کرد.
در ارتباط با طراحی کاتالوگ معمولا این پیش فرض به صورت کلی وجود دارد, که اکثر مشتریان یا متقاضیان بالقوه ی یک خدمت خاص, عالم و آگاه به تمام جوانب کالایی که قصد تهیه ی آن یا خدمتی که قصد دریافت آن را دارند نیستند, یعنی این پیش فرض همواره وجود دارد که کاتالوگ ها در این مرحله نقش به سزای خود را ایفا خواهند کرد, مرحله ایی که قرار است مشتری , مخاطب یا متقاضی به آگاهی برسد و متناسب با نیازش تصمیم گیری کند؛ پس کاتالوگ ها بایستی علاوه بر آگاهی بخشی به مخاطب, آنها را با نیازشان آشنا تر سازند, چه بسا که یک کاتالوگ در صورت طراحی درست و اصولی, قادر باشد تا بهترین انتخاب را برای مخاطب به ارمغان بیاورد و به همین دلیل کیفیتِ طراحی کاتالوگ از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار خواهد گشت, لذا یک کاتالوگ با کیفیت در یک تعریف ساده و اصولی, کاتالوگی است که قادر است تمام گزینه های موجود را پیش روی مخاطب بگذارد و او را نسبت به نیازش آگاه تر سازد و به او در اتخاذ تصمیمی درست کمک کند.
در ارتباط با طراحی کاتالوگ لازم است گفته شود که طراحان کاتالوگ متناسب با نیازی که یک محصول به معرفی دارد, تصمیم گیری میکنند لذا هر چه محصولی ساده تر باشد و توضیحات مربوط به آن کمتر تر باشند, بالطبع طراح کاتالوگ از محتوی, عکس و ملزومات کمتری برای طراحی آن استفاده خواهد کرد, اما اگر محصولی ملزومات بیشتری را برای معرفی بطلبد, در این جا طراح کاتالوگ موظف میشود تا با نیروی خلاقیت و استفاده ی بیشتر از متن, محتوا, عکس, رنگ و هر آن چه که بتوان با آن محصولی را معرفی کرد, به طراحی پرداخته و در معرفی هر چه مختصر تر اما مفید تر و کاربردی تر محصول بکوشد, لذا مبحث طراحی آن به هیچ عنوان بحث ساده ایی نیست و دارای جوانبی است که تنها یک طراح حرفه ایی, متخصص و اصطلاحا کارکشته میتواند به خوبی از پس آن برآمده و در این زمینه به موفقیت و شهرت برسد.
چاپ کاتالوگ چگونه انجام می شود
کاتالوگ ها بعد از طراحی به منظور چاپ به چاپخانه میروند و در ارتباط با چاپ نیز گفته می شود که این کار به دو صورت انجام میشود, چاپ دیجیتال و چاپ افست؛
شاید شما هم به منظور چاپ کاتالوگ یا هر مورد دیگری گذرتان به چاپخانه خورده باشد, معمولا کسانی که به قصد چاپ به چاپخانه میروند با این پرسش مواجه میشوند که آیا چاپ دیجیتال مورد نظرشان است یا چاپ افست؟ و اما چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟ و چه مورد یا مواردی این دو نوع از چاپ را از یکدیگر متمایز میکند؟
در این زمینه گفته میشود که معمولا برای انتشارات فوری و در تیراژ پایین از چاپ دیجیتال و برای چاپ های غیر فوری و در تیراژ بالا, و همینطور برای چاپ با کیفیت بالاتر, از تکنیک چاپ افست استفاده می شود,
در یک تعریف دیگر نیز گفته میشود که چاپ افست یا لیتوگرافی که معروف ترین و رایج ترین روش چاپ این دفترچه های راهنما و سایر ابزار تبلیغاتی محسوب می شود, دارای فناوری چاپ بر روی آلومینیوم است که همین خصوصیت باعث
می شود تا جوهر مستقیما به کاغذ برخورد نکند, و چاپ و تکثیر رنگ ها با کیفیت بیشتری اجرا شوند و همچنین جلوه ی نهایی کار زیباتر شود, در صورتی که برای چاپ دیجیتال از صفحه ی آلومینیوم استفاده نمی کنند و به جای آن برای چاپ از چاپگر های لیزری استفاده می شود؛ به طور کل, وقتی که حجم کار یا حجم موارد مورد نظر برای چاپ زیاد نیست, استفاده از تکنیک چاپ دیجیتال به صرفه تر خواهد بود.
در رابطه با قیمت طراحی کاتالوگ نیز این مساله بر اساس نوع کاتالوگ, صفحات مورد نیاز, جنس صفحات, رنگ, اندازه و .... قیمت گذاری میشود.
در این مقاله به معرفی کاتالوگ, چاپ و مسائلی از این دست پرداختیم, امید است که این مقاله مورد استفاده ی شما قرار بگیرد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: طراحی کاتالوگ چاپ کاتالوگ طراحی کاتالوگ بیش از گذشته چاپ دیجیتال کاتالوگ ها برای چاپ چاپ افست یک محصول
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۵۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
فیلمسازی بدون دیالوگ؛ ریسک یا فرصت؟
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتما دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلا هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی افزود: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رهاست.
انتهای پیام/