Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@01:22:05 GMT

جازموریان، پدافند مقابله با ملخ‌های صحرایی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۵۵۷۹

جازموریان، پدافند مقابله با ملخ‌های صحرایی

به گزارش ایرنا، جنوب استان کرمان با دارا بودن اقلیمی چهارفصل و منطقه‌ای وسیع همچون تالاب و مرتع جازموریان، مقصد خوبی برای اقامت، تخم‌ریزی و همچنین ویرانگری ملخ‌های صحرایی به شمار می‌رود، از این رو این منطقه نیازمند توجه ویژه‌ای در بحث مبارزه با ملخ‌ها بوده چرا که عبور این حشراتِ زیان‌بار از جنوب کرمان، سایر مناطق کشور را هم درگیر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرسودگی ماشین‌آلات، مهم‌ترین مشکل مبارزه با ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان یکی از مهمترین مشکلات مبارزه با آفت ملخ را فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ماشین‌آلات سَم‌پاش اعلام کرد.

سعید برخوری از رایزنی با استانداری کرمان برای رفع برخی مشکلاتِ مبارزه با ملخ‌های صحرایی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد اعتباری برای این امر تخصیص داده شود.

او که هر ساله مسئولیت مبارزه با ملخ‌های مهاجم در جنوب کرمان را بر عهده دارد ادامه داد: آمادگی مجموعه جهاد کشاورزی این منطقه منوط به تامین هرچه سریع‌تر اعتبارات لازم است.

خشکسالی، ملخ‌ها را به سوی باغ‌ها و مزارع کشاورزی سوق می‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به خشکسالی فراگیر در منطقه، هجوم ملخ‌ها اجتناب‌ناپذیر است از این رو خشکسالیِ مراتع، ملخ‌ها را به سوی باغ‌ها و مزارع کشاورزی سوق می‌دهد.

به گفته برخوری، کشاورزان هم باید آمادگی لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده ملخ‌ها سریعا مراکز جهاد کشاورزی را مطلع کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ملخی به محدوده ایران وارد نشده است اظهار داشت: جهاد کشاورزی در حال ردیابی این ملخ‌ها است و به محض ورود با آن‌ها مقابله می‌کند.

برخوری با اشاره به اینکه نشست‌های متعددی برای مقابله و مبارزه با آفت ملخ در جنوب استان کرمان برگزار شده است،  از طراحی روش‌های فنیِ دفاعی خبر داد و گفت: سَم مورد نیاز برای مبارزه نخستین، تهیه شده است.

وی به آخرین وضعیت پرواز ملخ‌ها اشاره کرد و گفت: دسته‌های ملخ از آفریقا وارد عربستان شده و به زودی مناطق جنوبی ایران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود در این مناطق ریزش ملخ وجود داشته باشد حال آنکه مزارع مناطق جنوبی هم در خطر حمله ملخ‌ها قرار دارند.

 جنوب کرمان پدافند مقابله با ملخ‌ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: جنوب کرمان به عنوان پدافند مقابله با هجوم ملخ‌ها باید از توان مبارزه بالایی برخوردار باشد و گرنه این حشرات، مزارع مناطق دیگر را نابود می‌کنند.

محمد فرخی افزود: امسال این منطقه به عنوان خط مقدم مبارزه با ملخ‌ها، با هجوم دسته‌هایی از شبه جزیره عربستان، پاکستان، هندوستان، یمن و شرق دریای سرخ مواجه خواهد بود، همچنین نباید از تخم‌ریزی‌های سال گذشته غفلت کرد.

وی به تلاش‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت:  سال گذشته ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه که به جولانگاه ملخ‌ها تبدیل شده بود به طور کامل پاک‌سازی شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امسال هجوم ملخ‌ها را نسبت به سال گذشته بیشتر پیش‌بینی کرده است، از مستهلک بودن تجهیزات لُجستیکی این منطقه ابراز نگرانی کرد.

 وی افزود: برای جلوگیری از ورود ملخ‌ها به سایر مناطق کشور باید تدابیر لازم، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شود تا همچون سال گذشته از میدان نبرد با ملخ‌ها پیروزمندانه بیرون بیاییم.

فرخی مهمترین مشکل مبارزه با ملخ صحرایی را کمبود وانت‌های دوکابین و کمک‌دار اعلام کرد و از  رایزنی با استانداری کرمان، ستاد بحران و وزرات‌ جهاد کشاورزی برای تامین خودروی کمک‌دار خبر داد.

روزشمار ورود ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در خصوص هجوم ملخ‌ها گفت: حسب اعلام سازمان حفظ نباتات کشور، هجوم ملخ از دو تا سه هفته آینده در جنوب کشور آغاز می‌شود.

عباس سعیدی اظهار داشت: بارندگی‌های اسفندماه موجب باز شدن تخم‌های سال گذشته ملخ‌ها و ورود خسارت به سرسبزی مراتع و پوشش گیاهی می‌شود. بر این اساس برنامه‌ریزی لازم انجام و در حال رفع کمبودها هستیم و بیشتر مشکل استان تأمین خودروی وانت مناسب است که در شمال استان کرمان با مشارکت سایر ادارات برطرف می‌شود.

جازموریان منطقه‌ای مناسب برای تخم‌ریزی ملخ‌ها

عضو هیات علمی کشاورزی نیز منطقه جازموریان جنوب کرمان را محیطی مناسب برای تکثیر ملخ‌ها اعلام کرد و گفت: مسوولان کشوری باید به جنوب کرمان در زمینه مبارزه با ملخ توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که شکست در این منطقه به معنای نابودی سایر مزارع و باغ‌های کشور است.

فاطمه‌السادات موسوی افزود: جنوب استان کرمان به ویژه منطقه جازموریان یکی از شاه‌راه‌های ورود ملخ صحرایی به مرکز کشور بوده از این رو مسوولان جهاد کشاورزی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود این حشرات اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه ملخ‌ها حدود پنج میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان را تهدید می‌کنند بیان داشت: در صورت نبود یک مبارزه همه‌جانبه، شاهد نفوذ این آفت به سایر مناطق کشور خواهیم بود.

«جازموریان، صحرایی به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع و همه جایش شبیه به هم است. حدود ۵۱ درصد مساحت آن در جنوب کرمان و ۴۹ درصد آن در حوزه استان سیستان و بلوچستان واقع شده است»

اما علی زینی‌وند استاندار کرمان ۲۸ بهمن‌ماه در نشست ستاد بحران این استان تاکید کرد: ستاد بحران باید برآورد دقیقی از امکانات خودرویی این استان برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی داشته باشد تا در صورت نیاز از این امکانات استفاده شود، اما نباید منتظر اعتبارات بود و باید نیاز خودرویی کرمان از طریق دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تامین شود.

در جنوب کرمان و منطقه جازموریان اما شرایط متفاوت از شمال این استان است چراکه در این خطه با یک دشت و مرتع وسیعی مواجه هستیم که تردد خودروها را با مشکل مواجه می‌کند، پستی و بلندی‌ها، باتلاق‌ها و رَمل‌ها در جازموریان، عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی را سخت می‌کند همانطور که در سال‌های گذشته شاهد بودیم نیروهای جهاد کشاورزی با اینکه از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده کردند اما شرایط سختی را پشت سر گذاشتند تا توانستند ملخ‌های مهاجم را کنترل کنند.

به گزارش ایرنا، سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

 ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.

برچسب‌ها جیرفت ملخ صحرایی فائو استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جیرفت ملخ صحرایی فائو جیرفت ملخ صحرایی فائو استانداری کرمان اخبار کنکور سازمان جهاد کشاورزی جنوب ملخ های صحرایی مبارزه با ملخ جنوب استان کرمان مبارزه با ملخ ها هجوم ملخ ها جنوب کرمان ملخ صحرایی حفظ نباتات سال گذشته باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۵۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش سرمایه‌گذاری «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»

رئیس اتاق استان کرمان از برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان با عنوان «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با حضور تعدادی از وزرای دولت و سفرای خارجی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده صبح امروز در نشست خبری همایش سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان با عنوان «کرمان آیدکس 2024» اتاق کرمان، با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، اظهار داشت: باید همه کمک کنیم تصویر بهتری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان معرفی کنیم و میزان جلب سرمایه‌گذاری در استان را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، بیان کرد: این همایش به مدت چهار روز از 24 تا 27 اردیبهشت‌ماه امسال در کرمان برگزار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در این همایش در بخش‌های مختلف معرفی می‌شود، ادامه داد: یک نمایشگاه جانبی با حضور شرکت‌های اقتصادی نیز در کنار این همایش دایر می‌شود.

وی ادامه داد: برپایی غرفه صندوق توسعه ملی و سازمان بورس و شرکت فرابورس را هم در این نمایشگاه داریم که برگزاری دوره‌های آموزشی برای تامین مالی از این طریق را در دستور کار دارد.

طبیب‌زاده با بیان اینکه قرار است با برگزاری این همایش یک گفت‌وگوی ملی برای توسعه هر چه بیشتر کرمان شکل بگیرد، گفت: 22 پنل تخصصی در قالب این همایش برگزار و پیشنهادات بخش خصوصی دریافت می‌شود.

زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شودبانک‌های خصوصی استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه در این همایش هم از بخش خصوصی و هم از بخش دولتی مهمان داریم و برنامه‌ریزی شده که میزبان حداقل سه نفر از وزرای دولت باشیم، بیان کرد: بیش از دو ماه است که کار برنامه‌ریزی برگزاری همایش و دعوت از مهمانان در حال انجام است که امیدواریم نتایج لازم را از برگزاری همایش بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه کرمان رتبه اول معدنی کشور را دارا است و در برخی تولیدات کشاورزی از جمله پسته رتبه اول کشور را دارد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در استان کرمان متوازن انجام نشده است و در برخی نقاط به شدت ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه کمک به توسعه و گسترش بازار بنگاه‌های اقتصادی، وظیفه ذاتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است، گفت: از سال گذشته تصمیم گرفتیم همایش کرمان آیدکس برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان را برگزار کنیم و بتوانیم در این راستا اثرگذار باشیم.

طبیب‌زاده با بیان اینکه برگزاری این همایش در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، افزود: باید تمام ظرفیت‌ها را به‌کار گرفت تا بستر حضور مردم و بخش خصوصی در اقتصاد فعال شود و این همایش یک فرصت خوب است.

وی با اشاره به اینکه در قالب این همایش برای اولین بار در کرمان میزبان تعداد زیادی از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی هستیم، بیان کرد: توسعه گردشگری استان کرمان بسیار اهمیت دارد که در این همایش پیگیری می‌شود و به صورت ویژه مورد توجه است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • واگذاری ۲ هزار و ۶۱۰ زمین در ۱۴ شهر جنوب کرمان
  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • حرکت بر لبه فناوری، راهبرد ارتش برای مقابله با تهدیدات مدرن است
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • ۱۱ هکتار از اراضی دولتی در جنوب کرمان رفع تصرف شد
  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است
  • برگزاری همایش سرمایه‌گذاری «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»