ما در برگزاری سمپوزیومها جوان هستیم/ استانداردهای سمپوزیومهای جهانی را تغییر ندهیم
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۵۹۵۲
بهمن چگنی گفت: کشور ما نسبت به کشورهای دیگر که سالهای زیادتری از ما سمپوزیوم برگزار کرده اند. عقب است.
به گزارش برنا به نقل از ستاد خبری ششمین سمپوزیوم مجسمهسازی کیش، بهمن چگنی در توضیح ساخت مجسمه خود در جزیره کیش که جزو آثار برتر ششمین دوره سمپوزیوم مجسمهسازی این جزیره شده گفت: این اثر کاری از یک مجموعه است که قبلا هم از آن ساخته شده و عموما سوژه اصلی آن دست آدمهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: دست را به عنوان یک عضو ویژه از انسان میدانم زیرا انسان هرچه در زندگیاش ساخته با دستهایش ساخته است. شروع تمدن انسان از اولین حرکتها با دستهایش بوده و توانایی دستهای انسان به عنوان عضوی از بدن این قابلیت را به او داده که اشیاء را بردارد به آنها تغییر شکل دهد و با آنها ابزار یا خانه و ... بسازد و باعث زنده بودن و بقای او بوده است. به عبارتی هرچه ما داریم با دستهایمان تولید شده است. دستها ویژگی خاصی در ما انسانها هستند در مقایسه با دیگر موجودات زنده.
این هنرمند مجسمهساز بیان کرد: در این مجموعه زبانی فارغ از جنسیت، ملیت و فرهنگ در نظر گرفته شده که در عین حال میتواند ارتباط بین انسانها را نشان دهد. در این مجموعه معمولا یک دست حضور ندارد و هردو دست هستند وهرکس میتواند با توجه به تجربه زیسته خود خوانش مخصوص به خود از آن داشته باشد. انسانهای مختلف با عواطف و احساسات متفاوت نیز برداشتهای خود را از آن دارند. دست عضوی آشنا برای همه است و خیلی راحت میتواند با آن ارتباط برقرار کند به همین دلیل برای کارهای داخل شهر معمولا این عضو را انتخاب میکنم. درباره این کار مشخص یک جور لمس بین دو دست مطرح است، چیزی که در این سده تفاوتهای زیادی داشته و بخصوص در سال اخیر نیز با پیدایش کرونا این تفاوت ارتباط لمس بین آدمها یک اتفاق با ویژگیهای خاص شده است.
چگنی در ادامه درباره حضور این مجموع در شهرهای مختلف بیان کرد و گفت: از این مجموعه در تهران و آبادان و اهواز وجود دارد و در خارج از ایران هم در کشور ترکیه و در شهر آلانیا یک کار هست. متریال تخصصی من سنگ و فلز است و بیشتر هم فلز. ولی خب خیلی متریال خیلی در کانسپت کارهای من تاثیرگذار نیست. به عبارتی در مرحله دوم به متریال میتوان فکر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت و نصب این مجسمه در جزیره کیش که یک مکان مسافرپذیر است تاثیری در فرم آن دارد بیان کرد: انتخاب دست و انتخاب زبان بدن بخاطر همین مساله هست. چون کارهایی که در سمپوزیومها ارائه میشود معمولا کارهایی است که بازدید از آنها زیاد است و به گونهای در شهرهایی است که مسافرپذیر هستند. کارهای سمپوزیوم یکی از جاذبههای گردشگری است و در کل دنیا هم در تمام کشورها بیشتر در شهرهایی که توریست پذیرند تعداد سمپوزیومهای مجسمهسازی بیشتر است. انتخاب این مجموعه برای سمپوزیومها هم یکی از دلایلش همین است که بتواند جدای از فرهنگ و زبان متفاوت انسانها یک زبان انسانی را ارائه دهد که همه آدمها از همه فرهنگها و اقشار با آن ارتباط برقرار کنند و این را من در تمام کارهای سمپوزیومی من هست.
وی در پایان درباره جایگاه برگزاری سمپوزیومها در کشورمان نسبت به کشورهای دیگ گفت: به نظر من ما خیلی در برگزاری سمپوزیومها جوان هستیم. نسبت به کشورهای دیگر که سالهای زیادتری از ما سمپوزیوم داشتهاند عقبیم، شما در نظر بگیرید قدیمیترین سمپوزیوم ما سمپوزیوم تهران است که الان سال دهم آن است پس ما خیلی جوانیم. در این سالها فرازوفرودهایی داشتهایم اما من با توجه به سمپوزیمهای مختلفی که شرکت کردهام میتوانم بگویم سمپوزیوم کیش یک سمپوزیوم استاندارد است. قطعا همیشه نقص هست اما چیزی که در این ده روز تجربه کردم خوشایند و طبق استانداردهای جهانی بوده است. در بعضی شهرها در سمپوزیومهایی شرکت کردهام که قوانین آن را گاهی تغییر دادهاند و این اتفاق خوبی نیست. در سال در کل جهان حدود 300-400 سمپوزیوم برگزار میشود و همه آنها استانداردهایی دارند، ولی ما متاسفانه گاهی در بعضی شهرهایمان این استانداردها را تقلیل میدهیم و در نتیجه خروجیهایی که ارائه میشود افت میکنند. این موضوع برای کشور ما که تازه این کارها را شروع کردهایم اتفاق خوبی نیست و خروجی بد، این هنر را زیر سوال میبرد. این موضوع بخصوص در مجسمهسازی ما از سنگ اهمیت دارد زیرا ایران منبع خیلی خوبی از سنگ است و بخش زیادی از سنگهای ایران به کشورهای دیگر هم صادر میشود. حالا که داریم تلاش می کنیم بین این هنر و جامعه ارتباط برقرار کنیم بهتر است به شیوه بهتری به آن بپردازیم.
بهمن چگنی متولد 1361 و فارغالتحصیل مجسمهسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.از آثار شهری او میتوان به «بدون عنوان»، اثر نوری در تهران بلوار کریم خان روبروی کلیسای حضرت مریم، «سر آغاز»، مجسمه شهری از جنس آهن ، بوستان نسیم، نیاوران، «طوطی شکر شکن»، مجسمه شهری از جنس فوالد، باغ پرندگان، فاز دوم، تهران، «زلف یار»، سرامیک و برنز، مجتمع تخصصی پوست و مو، دانشگاه تهران و... اشاره کرد.
گفتنی است ششمین سمپوزیوم مجسمهسازی کیش با متریال سنگ و با همت شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش در راستای هویتبخشی بصری جزیره کیش برگزار میشود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: سمپوزیوم سمپوزیوم مجسمه سازی کیش سمپوزیوم ها مجسمه سازی جزیره کیش انسان ها دست ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل محرومیت چیچی اوغلو از المپیک؛ آنتونیو کوتاه میآید؟
با حکمی که کمیته انضباطی اتحادیه جهانی درخصوص کشتی جنجالی چامیزو - بایراموف اعلام کرده، یکی از برترین داوران ژوری UWW المپیک را از دست داد. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته اتحادیه جهانی رأی خود را درخصوص مبارزه نیمهنهایی 74 کیلوگرم کشتی آزاد گزینشی اروپایی اعلام کرد. با تأیید اشتباهات محرز داوری این مسابقه، هر چند نتیجه به سود چامیزو تغییری نکرد اما داوران این مسابقه همراه با ژوری نقرهداغ شدند که سنگینترین حکم در کنار داور اوکراینی، برای ابراهیم چیچی اوغلو داور سرشناس و باتجربه ترکیه صادر شد.
سایر نفرات از جمله بوعزیز و قاضی و رئیس تشک هم با محرومیت مواجه شدند اما تعلیق چیچی اوغلو، المپیک را از او خواهد گرفت؛ آن هم در حالی که او همراه با بوعزیز و کیسی آمریکایی، از جمله 6 عضو اصلی کمیسیون داوران اتحادیه جهانی هستند.
اکنون سؤال این است چرا چنین حکم سنگینی برای چیچی اوغلو صادر شد؟ اعتقاد بر این است که تغییر داور این مبارزه، گمانِ بدی را برای اتحادیه جهانی ایجاد کرده که گروه داوری قصد تغییر نتیجه به سود کشتیگیر میزبان را داشتند.
این در حالی است که داوران از طریق سیستم به صورت رندومی برای یک مسابقه انتخاب میشوند اما گاهی هم ملیت بودن داور با کشتیگیر یا هر عامل دیگری منجر به دادن اطلاعات جدید به سیستم برای تغییر داور میشود که احتمالاً چنین اتفاقی نیز در باکو رخ داده اما برای کمیته انضباطی مسجل نشده تغییر داور مسابقه، صرفاً به دلیل شرایط طبیعی بوده و غرضی در این خصوص مطرح نبوده است.
این موضوع همچنان بهت داوران را به همراه داشته و برایشان باورپذیر نیست که داور خوب و با سابقهای درخشان با چنین تنبیه بزرگی مواجه شود. آیا آنتونیو رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی میتواند در ماههای پیش رو کمیته انضباطی را مجاب کند که درخصوص کشتی چامیزو و بایراموف تخلفی صورت نگرفته و یک اشتباه غیرعمد منجر به تغییر نتیجه شده است؟
انتهای پیام/