Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران گفت: تاکنون بیماری بوتولیسم در ۲۳ گونه از پرندگان مهاجر وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله مشاهده شد.

کوروس ربیعی روز شنبه افزود: براساس آمار تاکنون حدود ۱۷ هزار بال از این پرندگان وحشی بر اثر بیماری بوتولیسم ناشی از مسمومیت غذایی در تالاب بین المللی میانکاله تلف شدند و این روند نیز با گذشت یک ماه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیشترین تلفات ناشی از بیماری بوتولیسم را مربوط به گونه های فلامینگو، کشیم بزرگ ، مرغابی ها و چنگر معمولی دانست و دلیل آن را ازدیاد جمعیت این گونه ها در تالاب میانکاله اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون ۹۰ درصد از تلفات پرندگان مهاجر وحشی ناشی از بوتولیسم مربوط به این چهارگونه بود که بیشترین جمعیت ساکن در تالاب را نیز به خود اختصاص دادند.
ربیعی گفت: پیش بینی می شود روند صعودی تلفات پرندگان مهاجر وحشی ناشی از بوتولیسم حداقل تا پایان هفته جاری و قبل از شروع مهاجرت معکوس همچنان ادامه داشته باشد و پس از آن با شروع مهاجرت معکوس احتمال کاهش تلفات قطعاً وجود دارد.

پرخوری دلیل صعودی شدن تلفات

رییس اداره حیات وحش مازندران یکی از مهمترین دلایل روند صعودی آمار تلفات را ناشی از پرخوری این پرندگان در تغذیه دانست و گفت: پرندگان مهاجر در زمان آغاز مهاجرت معکوس برای انجام سفری طولانی به ذخیره سازی انرژی می پردازند که روزهای پرخوری آنان نسبت به زمان عادی است که میزان آلودگی را در بدن آنان افزایش می دهد.

ربیعی فرود بین راهی هنگام مهاجرت معکوس برخی از گونه های پرندگان در تالاب میانکاله و توقف ۲ روزه جمع آوری لاشه پرندگان به دلیل برودت شدید هوای اواخر هفته گذشته را از دیگر دلایل روند صعودی تلفات پرندگان مهاجر وحشی ناشی از بوتولیسم در این تالاب اعلام کرد.

تلفات پرندگان مهاجر وحشی ناشی از آنچه که سازمان دامپزشکی کل کشور بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی اعلام کرد برای دومین سال متوالی نهم بهمن ماه سال جاری نیز شروع شد و در یک ماه اخیر مرگ ۱۷ هزار بال از پرندگان وحشی را رقم زد و این روند همچنان ادامه دارد.

سال ۹۸ نیز این بیماری که دوم بهمن ماه آغاز شد و تا ۲۴ اسفندماه ادامه داشت، باعث تلفات حدود ۵۰ هزار بال از این پرندگان وحشی را در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان در استان های مازندران و گلستان رقم زد.

تالاب بین المللی میانکاله با حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت در شرق استان مازندران واقع و تا اینچه برون در استان گلستان ادامه دارد و همساله این منطقه به دلیل داشتن ذخیرگاه مناسب غذایی یکی از مناطق جمعیت پذیر پرندگان در فصول چهارگانه است به طوری که برآورد می شود به طور میانگین سالانه بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه از پرندگان مهاجر وحشی و بومی با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب تغذیه می کنند.

اگرچه در یک دهه اخیر به دلیل کاهش آب ورودی و خشکسالی حدود ۱۴ هزار هکتار از مساحت تالاب بین المللی میانکاله خشک شد، ولی همچنان این ذخیرگاه زیست کره یکی از مناطق مهاجرت پذیر برای پرندگان مهاجر محسوب می شود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تالاب بین المللی میانکاله بیماری بوتولیسم مهاجرت معکوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم