Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@12:38:52 GMT

دعوای چین و تایوان به آناناس کشید

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۶۷۲۸

چین با اقدام در ممنوعیت واردات آناناس، تایوان را غافلگیر کرد و فشار اقتصادی بر دولت تسای اینگ-ون، رییس جمهورتایوان را افزایش داد.

اداره کل گمرک چین در بیانیه ای اعلام کرد چین به دنبال یافتن آفت در محموله های وارداتی، واردات آناناس تایوانی را از اول مارس معلق می کند. سخنگوی دفتر امور تایوان چین در اظهارات جداگانه ای گفت: این اقدام یک تمهید احتیاطی برای حفاظت از امنیت زیستی بوده و از واردات آفت گیاهی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چن چی-چونگ، وزیر کشاورزی تایوان به خبرنگاران در تایپه گفت: این اقدام مقامات تایوانی را غافلگیر کرد. ادعاهای چین غیرواقعی بوده و ۱۰۰ درصد آناناسهای صادراتی از سال گذشته تحت بازرسیهای دقیقی قرار گرفته اند.

رییس جمهور تایوان در پست فیس بوک اعلام کرد چین با اطلاعیه یکجانبه ای که واردات آناناس از تایوان را متوقف خواهد کرد، حمله غافلگیرانه ای داشت و نشان داد رفتارش برمبنای ملاحظات تجاری معمول نیست. من این اقدام را محکوم کرده و از شورای وزارت کشاورزی می خواهم به این مسئله رسیدگی کرده و به کشاورزان کمک کند.

وی همچنین اعلام کرد دولتش ۳۵.۹ میلیون دلار برای تهمیداتی به منظور به حداقل رساندن تاثیر این اقدام بر کشاورزان که شامل یافتن بازارهای صادراتی دیگر است، هزینه خواهد کرد.

چین سابقه طولانی در استفاده از تجارت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دارد. پکن در پی اقدام دولت استرالیا در ممنوع کردن مشارکت شرکت هواوی در توسعه شبکه ۵G و درخواست برای انجام تحقیقات مستقل درباره منشا پاندمی ویروس کرونا، واردات کالاهای استرالیایی نظیر زغال سنگ، شراب، گوشت گاو و خرچنگ را محدود کرده است.

آناناس منبع درآمد مهمی برای کشاورزان در مرکز و جنوب تایوان است. حدود ۱۱ درصد از آناناس برداشت شده در تایوان به بازارهای خارجی و عمدتا به چین فروخته می شود.

اگرچه اقتصاد ۷۱۰ میلیارد دلاری تایوان عمدتا فناوری محور است و کشاورزی در کمتر از دو درصد آن سهم دارد اما کشاورزان و حوزه های مرتبط با آنها در سیاست تایوان، بخش مهمی را تشکیل می دهند.

چین فشار بر دولت رییس جمهور تایوان را که حزبش از استقلال حمایت می کند، افزایش داده است. هواپیماهای نظامی چینی در ماههای اخیر حریم هوایی تایوان را تقریبا هر روز نقض کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حزب کمونیست چین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می داند اما دولت تایوان این ادعا را رد کرده و این جزیره را یک کشور مستقل می داند.
(ایسنا)

برچسب ها: چین ، تایوان ، آناناس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000N2a

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: چین تایوان آناناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن

وزیر امور خارجه آمریکا بدون فرش قرمز و حضور مقام‌های عالی رتبه وارد چین شد. رئیس کمیته حزب کمونیست در شانگهای و یکی از اعضای دفتر سیاسی، عالی رتبه‌ترین مقامی بود که از بلینکن استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پکن در مورد مسائلی از جمله حمایت این کشور از روسیه و ظرفیت مازاد صنعتی، با تهدید تحریم های جدید آمریکا در جریان این سفر، وارد چین شده است.

بلینکن در سفر سه روزه خود ابتدا در شانگهای رفته و سپس در پکن توقف خواهد کرد تا با دانشجویان صحبت کند و در یک بازی بسکتبال شرکت کند.

براساس گزارش بلومبرگ، بلینکن تلاش خواهد کرد تا مقامات چینی را متقاعد کند تجارتی را که به رغم محدودیت‌های غربی اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه را قادر به بازسازی کرده است، متوقف کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: همچنین ادعاهای ارضی پکن در مورد تایوان و دریای چین جنوبی در دستور کار قرار دارد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته پکن را «بیگانه هراس» خواند و قول داد که تعرفه‌های بیشتری بر چین اعمال کند و تحقیقاتی را در مورد صنعت کشتی سازی این کشور آسیایی آغاز کرد.

قبل از دیدار بلینکن، رسانه‌های دولتی چین تناقض در تلاش برای تثبیت روابط و در عین حال تشدید رقابت تجاری را مطرح کردند.

گلوبال تایمز، نوشت: «چرا طرف آمریکایی یک دیدار عادی را به چیزی که به نظر می رسد یک اولتیماتوم است تبدیل می کند؟ در این تفسیر هشدار داده شده است: «اگر این مشکل حل نشود، مانند راه رفتن در شب با چشم بسته است و به راحتی منجر به اشتباه و حتی خطر می شود».

بلینکن تنها چند ساعت پس از تصویب یک بسته کمک اضطراری ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان توسط سنا وارد چین شده است.

بلومبرگ می‌گوید هیأت ایالات متحده به دنبال این خواهد بود که سیاست‌های خود را به طور واضح به پکن ابلاغ کند تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند.

سفر بلینکن همچنین همزمان با برگزاری مانورهای نظامی آمریکا و فیلیپین در نزدیکی دریای جنوبی چین و تایوان است. 

بعید است که مقامات ایالات متحده از این نشست‌ها با پیشرفت های مشخص یا قابل ارائه خارج شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • وعده صادق قدرت اشغالگران قدس را به زیر کشید
  • دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت
  • دعوای عجیب مدیران بارسا: ژاوی باید اخراج شود
  • دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن