Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدرضا مهدی زاده مدیر کل انتقال خون استان تهران در نشست خبری، با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مردم در زمینه اهدای خون اظهار کرد: در حال حاضر میزان مشارکت مردم جهت اهدای خون با شیوع بیماری کرونا در کشور و شروع فصل سرما کاهش پیدا کرده است و اگر میزان مراجعه همین طور ادامه پیدا کند ما در زمینه تامین خون مورد نیاز بیش از ۱۶۷ بیمارستان تهران دچار مشکل خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ مرکز انتقال خون در سطح استان تهران آماده پذیرش از داوطلبان اهدای خون بوده و امیدوارم مردم مشارکت بیشتری در امر خیر اهدای خون داشته باشند. نیاز بیماران به خون و فرآورده های خونی دائمی است و با شروع فصل سرما این نیاز همچنان باقی می ماند.

مهدی زاده بیان کرد: سازمان انتقال خون سال بسیار سختی را گذرانده است؛ما متولی تامین فرآورده های خونی در استان هستیم. دیر رسیدن یک فرآورده خونی باعث مرگ یک بیمار با مادر باردار منجر شود.  

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در طول سال دغدغه‌های زیادی مبنی بر تامین خون مورد نیاز بیمارستان ها داریم،گفت: فصول سرد سال و ماه رمضان همچنین بیماری کرونا در اهدای خون تاثیر منفی گذاشته است.

وی  بیان کرد: بیماری کرونا مهمان طولانی مدت ما شده و  تامین فرآورده‌های خونی را دچار مشکل کرده است. سازمان انتقال می خواست که مردم با آرامش به مراکز انتقال خون جهت اهدا بیایند؛در نتیجه ماتیم های سیار را با هدف کاهش تجمع و ازدحام کم تر در اهدای خون تامین کردیم.

مهدی زاده افزود: اکنون تعداد تیم های فعال در روزهای تعطیل را به پنج مرکز و تیم‌های سیار به سه تاچهار تیم افزایش داده ایم. مراکز  انتقال خون باید فعال بوده تا خون های اهدایی را دریافت کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به روند دریافت خون در مراکز، بیان داشت: در بدو ورود دمای بدن  اهدا کنندگان مورد سنجش قرار گرفته و از ورود افراد مشکوک به سالن خون گیری جلوگیری به عمل می آمد. در روزهایی که زدن ماسک اجباری نبود همه اهداکنندگان باید از ماسک استفاده می‌کردند و مراکز انتقال خون به طور مستمر ضدعفونی می شود.

وی افزود:ما شاهد کاهش میزان مراجعه به مراکز انتقال خون بودیم و مردم فقط برای انجام کارهای ضروری به بیرون از خانه می آمدند. برای کاهش زمان حضور مردم در مراکز انتقال خون سامانه نوبت دهی طراحی و فعال شده است. 

مهدی زاده گفت: ما از بیمارستان های تهران در خواست کردیم تا عمل های جراحی غیر اورژانسی را به عقب بیندازند. در شش ماه دوم سال ما شاهد انجام عمل های غیر اورژانسی بودیم که نیاز به خون و فرآورده های خونی دو برابر شده است.

وی افزود: یکسری از افراد مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی و مصدومان حوادث ترافیکی نیازمند خون ‌و ‌فراورده های خونی به طور دایم هستند و ما از مردم در خواست داریم به طور مستمر اقدام به اهدای خون کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ابراز داشت: در حال حاضر میزان مراجعه و اهدای خون در حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است.

مهدی زاده بیان کرد: در برخی از کشورهای پیشرفته میزان اهدای خون به اندازه ۵۰ درصد کاهش داشته است. ما خون اورژانسی و نیاز بیمارستان ها را به طور کامل تامین و در اختیار مراکز درمانی قرار داده ایم. در همه‌گیری کرونا خون مورد نیاز بیماران تالاسمی تامین شده است و ابن افتخار بزرگی محسوب می شود.

وی با اشاره به کمبود مراکز انتقال خون در استان تهران،اظهار داشت:در ۶شهر استان مرکز انتقال خون نداریم. پویش انتقال خون به صورت خانوادگی مردم به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

مهدی زاده گفت: متاسفانه هنوز به استاندارد اهدای خون زنان در دنیا نرسیده ایم و می طلبید که در اهدای خون مشارکت کنند.

وی با اشاره به ضرورت مادران خانواده در موضوع هر منزل یک پایگاه انتقال خون افزود: مادران در خانواده می توانند اعضای خانواده را به اهدای خون تشویق کنند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران  با تاکید بر اینکه اهدای خون در شرایط ایمن انجام می‌شود،گفت: مادران در ایام عید خانواده را به اهدای خون دعوت کنند. از ۳۰ اسفند تا ۱۳ فروردین مراکز انتقال خون فعال هستند و به جزو مرکز انتقال خون شعبه اصلی وصال ، ۵مرکز دیگر نیز فعال هستند.

مهدی زاده با اشاره به بحث جمع آوری پلاسما در دوران کرونا بیان داشت: در پنج فروردین در بیمارستان مسیح دانشوری جمع آوری پلاسما را در کنار بیمارستان بقیه الله آغاز کردیم. در کار آزمایی با لینی که در این دو بیمارستان انجام دادیم نتایج خوبی به دست آمد و ایران بعد از چین دو مین کشور شروع کننده جمع آوری پلاسما بود.

وی متذکر شد: اکنون در ۲۷ استان جمع آوری پلاسما ی بهبود یافتگان انجام می شود‌. تنها ۲درصد مراجعه کردند و تحت شرایط خاصی نگهداری شد. در طول مدت یازده ماه اخیر  ۱۴۷۰۰ واحد در کل کشور و در استان تهران  ۲۲۱۵ واحد پلاسما  جمع آوری شده است.

وی با اشاره به برنامه های سال آینده سازمان انتقال خون استان تهران، بیان داشت: باشگاه اهدا کنندگان خون را راه اندازی می کنیم و موضوع تکریم اهدا کننده مورد توجه قرار خواهد گرفت و این برنامه از ابتدای سال جدید آغاز می شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در برنامه داریم که اهدای خون مستمر و مداوم از سوی مردم اجرا شود، افزود: این اقدام انقلابی در انتقال خون خواهد بود. برنامه دوم توسعه مراکز انتقال خون در استان تهران است؛ چراکه این استان نباید منتظر گرفتن خون از سایر نقاط باشد.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون  در استان تهران ۲۰ نفر به ازای ۱۰۰۰ نفر است، تصریح کرد: این در شرایطی است که شاخص اهدای خون در کشور ۲۷ نفر به ازای هزار نفر است. با درخواست از فرمانداران و شورای شهرهای استان تهران مبنی بر همکاری در ایجاد  مرکز انتقال خون، ابراز داشت: اکنون در ۶شهر استان تهران مرکز انتقال خون نداریم و از مسوولان و سه دانشگاه علوم پزشکی تهران می خواهم در ایجاد این مراکز همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتقال خون اهدای خون محمدرضا مهدی زاده انتقال خون استان تهران فرآورده های خونی مراکز انتقال خون مرکز انتقال خون جمع آوری پلاسما استان تهران سازمان انتقال مهدی زاده اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۶۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود