Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: سال ۱۳۹۹ در دوره کارشناسی حتی یک دانشجوی غیر دبیری نداریم. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ظرفیت‌ را به فرهنگیان برای ادامه تحصیل اختصاص می‌دهیم. - اخبار اجتماعی -

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است تمام ظرفیت این دانشگاه در اختیار تربیت معلم نیست و به پذیرش دانشجویان  غیردبیری ایراد می‌گیرند، آیا دانشگاه در راستای ماموریت‌های خود اقدام نمی‌کند؟ اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی یک دانشگاه ماموریت‌گرا است و در نزدیک‌ترین فاصله خود برای انجام ماموریت‌هایش نسبت به کل زمانی که تاکنون فعالیت می‌کرده، در حال حرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نمی‌دانم افرادی که می‌گویند تمام ظرفیت این دانشگاه در اختیار تربیت معلم نیست، مبنای صحبتشان چیست؛ دانشگاه رجایی به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا وظیفه  تربیت دبیر فنی را بر عهده دارد و اینکه دانشگاه باید به چه اصولی پاسخ دهد باید گفت یکی از عناصر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه‌ای است.

ظرفیت پذیرش دانشجو 5 برابر شد

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: از سال 92 تا امروز ظرفیت پذیرش دانشجو حدود 5 برابر افزایش داشته است یعنی با پذیرش دوره یکساله که به مجموعه پذیرش دانشگاه اضافه شده امروز دوره کارشناسی 87.5 درصد کل دانشجویان ما را به خود اختصاص داده است که همان دبیران فنی هستند.

87.5 درصد دانشجویان در دوره کارشناسی هستند

عظمتی ادامه داد: 6300 دانشجوی دوره کارشناسی در قالب دوره یکساله و چهارساله داریم که درصد آن به کل دانشجویان 87.5 درصد است و مابقی دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند به عنوان مثال دانشجویان مقطع دکتری در دوره‌های روزانه و شبانه حدود 1.5 درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده‌اند و جمع کل دانشجویان ما درحال حاضر 8 هزار و 277 نفر است.

وی مطرح کرد: با افزایش ظرفیت دانشجومعلم در حوزه تربیت دبیر فنی امروز نسبت به همه دوره‌های گذشته موفق تر عمل می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه فعالیت دیگر دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی جامعه به خصوص نظام تعلیم و تربیت است. اضافه کرد: بودجه دانشگاه را هدفمند  و در سال 99 کلان پروژه‌هایی را تعریف کردیم که حتی آموزش و پرورش هم دخالتی در بودجه ما ندارد و تمام آن توسط خود دانشگاه تأمین می‌شود، در تعامل با معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش پروژه‌هایی تعریف شد و براین اساس به نیازهای پژوهشی جامعه  به خصوص نظام تعلیم و تربیت پاسخ می‌دهیم و پژوهش‌های کاربردی که به درد مجموعه آموزش و پرورش بخورد، انجام می‌شود.

عظمتی افزود: مقرراتی مانند پژوهانه‌ها را تغییراتی دادیم بنابراین هدف دانشگاه در حوزه پژوهش تولید علم نافع با تاکید بر حل مسائل وزارت آموزش و پرورش است.

وی درباره برخی از پروژه‌‌های سال 99 بیان کرد: طرح ملی کنترل چاقی دانش آموزان با درخواست معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش انجام شد یا اعلام افت تحصیلی دانش آموزان در علوم پایه، تعیین معیارهای طراحی مراکز دارالقران‌ها و کانون‌های پرورشی؛ بنابراین دومین محور ما پاسخ به نیازهای پژوهشی جامعه و نظام تعلیم و تربیت است.

ایجاد رشته جدید مدیریت آموزشگاهی هنرستان

رئیس دانشگاه شهید رجایی عنوان کرد: اقدام دیگر دانشگاه، فعالیت به عنوان اتاق فکر وزارت آموزش و پرورش است که در این زمینه با توجه به تخصص تربیت دبیر فنی توانسته‌ایم با رصد مستمر در حوزه تربیت دبیر فنی برای توانمندسازی دانشجومعلمان و نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش قدم‌های موثری برداریم. بازنگری دروس صلاحیت معلمان به ویژه کارورزی‌ها، تطبیق دروس صلاحیت معلمی با کتب درسی در هنرستان‌ها، ایجاد رشته‌های جدید در جهت توانمندسازی نیروی انسانی متخصص مانند رشته‌ مدیریت آموزشگاهی در هنرستانها در مقطع کارشناسی ارشد از جمله اقدامات انجام شده است البته  رشته‌های جدیدی که مورد تصویب قرار گرفته یا در حال تصویب است جزو ماموریت‌های دانشگاه برای توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش است که باید به آن توجه کنیم.

40 درصد اعضای هیئت علمی مرتبه دانشیاری و بالاتر دارند 

عظمتی ادامه داد: بخش دیگری از اقدامات دانشگاه شهید رجایی در جهت ماموریت‌هایش، پاسخگویی به استانداردهای آموزش عالی کشور است مثلا نسبت استاد به دانشجو، سرانه فضا و امکانات، خرید تجهیزات نوین، هرم هیئت علمی به لحاظ مرتبه علمی و... سال 93 حدود 6 درصد و هم‌اکنون 40 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه مرتبه علمی دانشیار به بالا دارند و فضا و امکانات دانشگاه نیز در این بازه زمانی با توجه به محدودیت‌های مالی دانشگاه،  رو به بهبود بوده است، ایجاد آزمایشگاه‌های جدید، خرید تجهیزات، همه اینها جایگاه دانشگاه را در سطح بین المللی  مورد توجه قرار داده است و توانسته‌ایم در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه مناسبی به لحاظ علمی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه مطرح می‌شود، دانشگاه شهید رجایی در جهت ماموریت‌های خود حرکت نمی‌کند چندان منطبق بر واقعیت نیست البته می‌توانیم بگوییم قدم‌های نرفته داریم که باید برداشته شود اما در زمینه توانمندسازی دانشگاه و رساندن آن به آنچه که باید باشد نیازمند حمایت‌های بیشتر مجموعه نظام و مسئولان هستیم.

در دوره کارشناسی یک نفر دانشجوی غیردبیری نداریم

رئیس دانشگاه شهید رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه ظرفیت مازاد خود را دانشجوی غیر دبیری جذب می‌کند یا اینکه تامین نیاز آموزش و پرورش را نادیده گرفته است؟ از سوی دیگر میزان کمبود دبیر آموزش و پرورش چقدر است؟ گفت: اصلا اینگونه نیست؛ در مقطع کارشناسی ظرفیت خود را حتی با ایجاد ظرفیت‌های جدید توسعه داده‌ایم، سال 1399 در دوره کارشناسی یک نفر را در مقطع غیر دبیری نداریم. در دوره تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری ظرفیت‌ را به فرهنگیان برای ادامه تحصیل اختصاص می‌دهیم و چند سالی است که ظرفیت‌های دانشگاه در دوره تحصیلات تکمیلی متعلق به فرهنگیان است.

عظمتی همچنین گفت: در مقطع کارشناسی ارشد تعدادی دانشجو را به صورت شبانه جذب می‌کنیم که طبیعتا آنها خللی در ایفای ماموریت‌های دانشگاه ایجاد نمی‌کنند و هزینه را خودشان پرداخت و حتی به لحاظ مالی به دانشگاه کمک می‌کنند، این روند خللی در بحث تامین دبیر ایجاد نکرده است.

وی گفت: در دهه 80 دانشگاه تقاضایی برای دبیری نداشت و در آن زمان مسئولان وقت در مقطعی آمدند، دانشجوی غیردبیری جذب کردند اما امروز در مقطع کارشناسی حتی یک دانشجو  غیردبیری نداریم که بخواهیم روی این موضوع بحث کنیم.

80 درصد ظرفیت دانشگاه شهید رجایی در حوزه تربیت معلم نیستسقف سنی داوطلبان کنکور برای دانشگاه فرهنگیان 24 سال مصوب شده است

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرستان معلمان دانشگاه شهید رجایی هنرستان معلمان دانشگاه شهید رجایی رئیس دانشگاه شهید رجایی دانشگاه شهید رجایی دوره کارشناسی مقطع کارشناسی تربیت دبیر فنی آموزش و پرورش دبیری نداریم نیروی انسانی کل دانشجویان تربیت معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۸۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود، بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده‌ساز این کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با شورای معاونان و رؤسای نواحی آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش در استان این است که جریان تعلیم و تربیت به صورت هم‌زمان مدیریت شود، امروزه اگرچه برنامه‌هایی با اهمیت و مؤثر در دستورکار قرار می‌گیرد، اما هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که به‌موازات رویکردهای آموزشی، در عرصه پرورش و تربیت نیز اقداماتی انجام شود که جامعه مخاطب آن به طور مستقیم، متوجه فرزندان دلبند ما در مدارس باشد.

وی افزود: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود، بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده‌ساز این کشور باشند، زیرا اینها عهده‎دار تربیت فرزندان مردم هستند، علاوه بر این، در فرآیند گزینش باید به موضوع بازنشستگی دبیران و فرهنگیان نیز توجه ویژه صورت بگیرد تا بحران‌هایی همچون کمبود معلم در مدارس، دوباره تکرار نشود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید از سطح آموزش و پرورش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله حجاب است، باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مسئله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود، اینها آینده‌ساز کشور و امانت مردم هستند، بنابراین با مزج اجتماعی و منطق تبیین، می‌توان حجاب را به صورت ایجابی از سطح دبیرستان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

به گزارش ایمنا، در ابتدای این دیدار، جمعی از اعضای شورای آموزش و پرورش استان به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی تربیتی در سال تحصیلی جاری و انعکاس چالش‌های موجود پرداختند.

کد خبر 749404

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود