Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:43:08 GMT

حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۹۷۳۳

حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حریرچی، در مراسم یادواره شهدا و ایثارگران حوزه پرستاری ضمن تسلیت وفات حضرت زینب (س)، اظهار داشت: حوادثی مانند شهادت پرستار مهشید گودرز که فرزندش را هفت ماهه باردار بود یا پرستار دیگری در کرج که او هم باردار بود و بر اثر کرونا شهید شد همه عناصر یک تراژدی را دارد؛ واقعاً بزرگ کردن بچه بدون مادر کار سختی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی یک نفر این چنین فوت می‌کند همه به آن توجه می‌کنیم اما وقتی تعداد بالا می‌روند، تبدیل به عدد و آمار می‌شود؛ اما واقعاً گلچین روزگار بهترین‌ها را می چیند و توفیق شهادت نصیب هر کسی نمی‌شود. درست مانند زمان جنگ که همین طور بود رزمندگانی که شهید می‌شدند یک سر و گردن از بقیه بالاتر، مهربان‌تر، وظیفه مندتر بودند.

وی افزود: رفتار پرستاران فداکار برای همه ما الگوست؛ اما یادمان نرود که برای چه هدفی وارد نظام سلامت شدیم و از اهداف اصلی دور نشویم و بدانیم این همه ایستادگی برای چیست. فعالیت در نظام سلامت چهار هدف دارد. اول تأمین سلامت مردم، دوم مراقبت از منافع مالی بیماران و جلوگیری از خسارت مالی به مردم و سوم توجه به نیازهای غیر بهداشتی و غیر درمانی مرتبط سلامت (روانی) و چهارم افزایش کارایی است.

حریرچی تاکید کرد: گاهی با وجود همه تلاشی که می‌کنیم این اهداف محقق نمی‌شود مثلاً آیا با وجودی که ۹ درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت هزینه می‌شود به اهداف اساسی نظام سلامت رسیده‌ایم؟ همیشه می‌توانیم با بیان مشکلات و کمبودها و مقایسه با افراد و گروه‌هایی که وضعیت بهتری دارند وضع بهتر را مطالبه کنیم، اما باید قدر داشته‌های خود را هم بدانیم، وضعیت پرستاران بخش دولتی در مقایسه با نیروهای بخش خصوصی یا میانگین درآمد خانوارها یا حداقل بگیران به مراتب بهتر شده است.

وی افزود: ممکن است پاداش پرستاران یا حقوق آنها نسبت به تورم کم باشد، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است. میزان بیکاری در این شغل بسیار پایین است. گرچه کارهایی که برای پرستاران انجام داده ایم کافی نیست و کم است اما باید اقدامات انجام شده را هم ببینیم.

حریرچی ادامه داد: می‌دانیم که پرستاران مشکل دارند. اکنون مهم این است که پرستاران و خانواده‌های آنها را فراموش نکنیم. وزارت بهداشت برای حمایت از این نیروهای فداکار آمادگی کامل دارد و از سازمان نظام پرستاری می‌خواهیم در این زمینه وزارت بهداشت را هم درگیر کنند. پرستاران زیادی در مواجهه با کرونا جان خود را از دست دادند، بسیاری از آنها غافلگیر شدند زیرا برخلاف زمان جبهه و جنگ که رزمندگان از اول می‌دانستند جایی می‌روند که امکان جان باختن وجود دارند، پرستاران در محیط بیمارستان برای خدمت کردن می آیند و خانوادن آنان فکر نمی‌کنند قرار است شهید شوند. بنابراین وظیفه ما است که از آنها حمایت کنیم.

وی افزود: مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که باید قدر کارهای انجام شده را بدانیم گاهی در یک شهری که هیچ تخت بیمارستانی نداشته، بیمارستانی می‌سازیم اما همزمان با افتتاح بیمارستان مردم و مسئولان آن شهر به جای آنکه اندکی خوشحالی کنند می‌گویند بیمارستان دوم را کی می‌سازید. در مورد پرستاران هم شاید همین طور باشد در دو یا سه سال گذشته کارهای زیادی برای بهبود وضعیت معیشت پرستاران و احقاق حقوق آنها انجام شده که باید دیده شود و بعد از آن برای بهتر شدن وضعیت تلاش کرد. توجه به حقوق و ایثار پرستاران حتماً باید بیشتر شود اما در ۱.۵ سال گذشته جایگاه و سرمایه اجتماعی پرستاران و درآمد آنها علی‌رغم تمام مشکلات و کرونا نسبت به گذشته افزایش یافته است.

کد خبر 5157397

منبع: مهر

کلیدواژه: ایرج حریرچی پرستار سازمان نظام پرستاری ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا مددکار اجتماعی سیما سادات لاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کووید 19 بیماری آسم سازمان بیمه سلامت اهدای خون آزمایشگاه ریسک بیماری قلبی سعید نمکی تست کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است

سید محمد حسینی معاون امور پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تعطیلی روز‌های هفته گفت: جزئیات لایحه به این صورت بود که به جز روز جمعه یک روز دیگر نیز باید تعطیل باشد. در کمیسیون اجتماعی مجلس نظرات مختلف بر سر تعطیلی پنجشنبه و یا شنبه وجود داشت. با توجه به اینکه عملا در تهران پنجشنبه‌ها تعطیل است نظر دولت بر تعطیل شدن پنجشنبه‌ها بود و بیشترین ارتباط هم با دنیا از طریق تهران است. همه وزارت خانه‌ها منتظر نظر مجلس هستند، اما دولت هم نظر رسمی خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: دولت تا الان ۴۴ ساعت کاری را مبنا قرار داده بود، اما بعد پیشنهاد ساعت کاری دو ساعت و نیم را داد و بعد هم مجلس این ساعت را ۴۰ ساعت اعلام کرد که دولت هم با آن موافق است و حقوق افراد هم تغییری نخواهد کرد. اگر بخش خصوصی بخواهد اقدام خاصی انجام دهد مربوط به وزارت کار است.

حسینی افزود: در دولت دهم بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه تعطیلی ما از همه جا بیشتر است، اما بعد از بررسی دیدیم که چنین موضوعی صحت ندارد و تازه اگر تعطیلی ما در هفته دوروز باشد تازه میتوان گفت که با برخی از کشور‌ها یکی هستیم. حتی ساعات کاری ما نسبت به برخی ازکشور‌ها بیشتر است. مردم علاوه بر کار زندگی خود را نیز دارند مخصوصا ما که تاکید بر ارتباط با خانواده داریم این تعطیلات کمک کننده است. حتی در دوران کرونا که ساعات کاری کم بود گاهی بازدهی بیشتری داشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران