Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، اتحادیه اروپا می خواهد در حوزه های امنیتی و دفاعی علاوه بر این که موضع خود را تقویت کرده و به شکل مستقل عمل می کند، همکاری با ایالات متحده را نیز افزایش دهد. خبرگزاری د. پ.آ. با اشاره به سخنان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «شارل میشل» رئیس شورای اروپا که روز گذشته در نشست مجازی سران اتحادیه اروپا بیان شد نوشت: اروپا تاکید دارد که استراتژی دفاعی اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۲۲ تهیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس مرکل به دنبال پاسخی برای این سوال است که چقدر اروپا باید در دفاع از خود روی آمریکا حساب کند. به نظر می رسد اتحادیه اروپا در بحث پیرامون تجدید سیاست مشترک امنیتی و دفاعی، روی همکاری فشرده با ایالات متحده آمریکا حساب باز کرده است.

سخنگوی مرکل در این رابطه گفت که وی روز جمعه در نشست ویدئویی اتحادیه اروپا صحبت کرده و تحکیم ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس را در کنار تقویت توانایی های دفاعی اروپا، مکمل یکدیگر دانسته است.

به باور آلمان همکاری نزدیک بین اتحادیه اروپا و ناتو نیز می تواند در چارچوب همکاری بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده و در بستر همکاری اتحادیه اروپا موسوم به «پسکو» باشد. این رویکرد در واقع به منظور انعطاف پذیری و استقلال بیشتر اتحادیه اروپا از ایالات متحده در زمینه دفاعی و به عنوان ستون حمایت کننده اتحادیه دفاع اروپا در نظر گرفته شده است.

روز گذشته سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا در کنفرانس ویدیویی خود درباره سیاست مشترک امنیتی و دفاعی بحث کردند. پرسش اصلی در این نشست مجازی این بود که اتحادیه اروپا در این زمینه چقدر باید از ایالات متحده آمریکا مستقل عمل کند.

به گفته سخنگوی صدراعظم آلمان، مرکل با قاطعیت از بحث در مورد موضوعات استراتژیک سیاست امنیتی و دفاعی اروپا حمایت می کند. در همین راستا دولت آلمان موافق توسعه استراتژی دفاعی تا سال آینده میلادی است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز با این مسئله موافق است و می گوید این راهبرد باید تا مارس ۲۰۲۲ تصویب شود. در این چارچوب باید تعیین شود که اتحادیه اروپا در شرایط بحرانی، مستقلا چه کاری باید انجام دهد. اساس این کار نیز تجزیه و تحلیل تهدیدات انجام شده در پایان سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است.

به گفته مرکل تجزیه و تحلیل امنیتی باید شامل تهدیدهای نظامی، تروریستی، تهدیدهای سایبری و ترکیبی شامل تغییرات اقلیمی و نیز بحران مهاجرت باشد.

به گزارش ایرنا، رویکرد مستقل اروپا در برابر آمریکا پیش از این نیز مورد تاکید مقامات اروپایی قرار گرفته بود. در نشست اخیر امنیتی مونیخ، هر چند برلین و پاریس از سخنرانی «جو بایدن» و تأکید او به «بازگشت آمریکا» به جمع متحدان اروپایی‌اش استقبال کردند ولی در مواردی نیز ترجیح دادند تا از متحدشان در آن سوی اقیانوس اطلس فاصله بگیرند.

نیویورک‌تایمز در گزارش روز اول اسفند خود نوشت که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه از ایده «خودمختاری راهبردی» اروپا از آمریکا دفاع و بر این نکته تأکید دارد که قاره سبز با افزایش توجه به آسیا به‌خصوص چین، دیگر نمی‌تواند بیش از حد به آمریکا وابسته باشد.

حتی آنگلا مرکل نیز که در سال جاری میلادی از سمت صدارت کنار می‌کشد در کنار قدردانی از تصمیم دولت جدید آمریکا در حفظ ۱۲ هزار نیروی مستقرش در آلمان هشدار داد که اشتراک منافع دو کشور همیشگی نخواهد بود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، این گفته مرکل اشاره به بازار بزرگ چین برای خودروها و دیگر محصولات پیشرفته آلمان و درگیری جاری برلین و واشنگتن بر سر ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه (نورد استریم ۲) است.

برچسب‌ها آنگلا مرکل اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا جو بایدن آلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آنگلا مرکل اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا آنگلا مرکل اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا جو بایدن آلمان اخبار کنکور اتحادیه اروپا امنیتی و دفاعی ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۳۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیتر استانو روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) تاکید کرد: اتحادیه اروپا به حفاظت از استقلال دیوان بین المللی کیفری و یکپارچگی اساسنامه رم متعهد است.

وی ضمن بازنشر بیانیه دیوان بین‌المللی کیفری درباره «استقلال و بی‌طرفی» این مرجع قضایی افزود: تهدید دادگاه یا مقامات آن غیرقابل قبول است.

دیوان بین‌المللی کیفری دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای، به کسانی که این نهاد قضایی بین‌المللی و کارکنان آن را تهدید می‌کنند هشدار داد که چنین اقداماتی ممکن است «حمله به اجرای عدالت» تلقی شود. در این بیانیه با اشاره به اینکه دادگاه در چارچوب وظایفی دارد، تلاش می‌کند تا با همه طرف‌های ذی‌نفع تعاملی سازنده برقرار کند تصریح کرد که استقلال دادگاه نباید تضعیف شود. دیوان بین‌المللی کیفری بر همین اساس خواستار پایان فوری اقداماتی شد که مانع فعالیت دادگاه و باعث ارعاب کارکنان آن می‌شود.

در این بیانیه اشاره‌ای به منبع تهدیدها و ارتباط آن با پرونده خاصی نشده است؛ اما چندی پیش پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

به گفته این منابع مطلع که نخواستند نام‌ آنها فاش شود، اعضای کنگره آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری هشدار داده‌اند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

به نوشته آکسیوس، اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال کار روی قوانینی هستند که در صورت صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی، آن قوانین را اجرا کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم از سوی دیوان بین المللی کیفری مخفیانه صادر شود.

از سویی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه مخفیانه صادر شود و آنها تنها پس از سفر به خارج از اراضی اشغالی از آن مطلع شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

با وجود اینکه رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی در غزه را رد می‌کند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این رژیم در غزه موافقت کرده و در حال بررسی این پرونده است؛ مساله‌ای که باعث انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی شده است.

دیگر خبرها

  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • هشدارهای آمریکا درباره سفر به آلمان جدی شد
  • بورل: آمریکا جایگاه مسلط خود را از دست داده است
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد