Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرش انیسی کارگردان فیلم سینمایی «مامان» که از کارگردانان فیلم‌اولی حاضر در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر بود، درباره وضعیت برگزاری این دوره از جشنواره و برخی ابهامات مطرح شده درباره جهت‌گیری آرای داوران به خبرنگار مهر گفت: هر جشنواره سینمایی در دنیا افق‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای خود دارند و هدفشان متوجه کردن جامعه به یک‌سری فرم‌ها و موضوعات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنواره‌ها هدفشان مدیریت فضای، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر سینما است و هم‌زمان سعی می‌کنند سلیقه مخاطب را سمت‌وسو بدهند.

وی تأکید کرد: درباره جشنواره فجر هم فارغ از اینکه سمت‌وسوی این رویداد چقدر باب طبع ما به‌عنوان فیلم‌ساز است، باید بپذیریم که اصل این جهت‌گیری اتفاق درستی است و در همه رویدادی سینمایی دنیا هم وجود دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «مامان» ادامه داد: درباره جهت‌دهی به سلیقه تماشاگران در جشنواره فجر هم ما هر سال با این فرآیند مواجه بودیم که مخاطب که برای تهیه بلیت اقدام می‌کرد، یک سری بلیت تهیه می‌کرد که بعضاً اطلاع هم از فیلم‌های آن نداشت. بعد از اینکه جدول اعلام می‌شد متوجه ترکیب فیلم‌ها می‌شدیم. این فرآیند باعث می‌شد مخاطبان تنها سراغ خرید فیلم‌های رضا عطاران و لیلا حاتمی نروند. مخاطب به‌صورت ناخواسته می‌توانست با فیلم‌هایی مواجه شود که شاید مخاطب چهره نداشتند و نوع روایتشان هم خاص‌تر بود. اینگونه مخاطب در معرض کار فیلم‌سازان و بازیگرانی قرار می‌گرفت که آن‌ها را نمی‌شناخت و این امکان وجود داشت که نگاه و سلیقه‌اش نسبت به سینما تغییر کند.

جشنواره سی‌ونهم از نظر تأثیر بر نگاه مخاطب موفق نبود

انیسی تأکید کرد: در جشنواره امسال به‌واسطه شرایط کرونایی شاهد تغییر این فرآیند بودیم که مخاطبان امکان تهیه تک بلیت داشتند. جشنواره از این نظر شکست خورد. شاید در انتخاب فیلم‌ها، تنوع ژانری و ارزش سینمایی جشنواره فجر امسال موفق عمل کرده باشد اما از نظر تأثیر بر نگاه مخاطبی که قرار است در آینده بلیت سینما را بخرد موفق نبوده است. تماشاگران امسال جشنواره هم طبیعتاً سراغ فیلم‌های رضا عطاران و کارگردانانی مانند نرگس آبیار رفتند که از پیش نسبت به آن‌ها شناختی داشته‌اند.

این کارگردان جوان سینما درباره تأثیر این فرآیند بلیت‌فروشی بر اهدای سیمرغ مردمی در جشنواره امسال هم گفت: درست است که گفتند آرا به‌صورت نسبی برای هر فیلم لحاظ شده اما کارکرد اصلی یک جشنواره مردمی که هدفش مدیریت نگاه مخاطب است، چیز دیگری است و از این منظر می‌توان حتی پسوند «مردمی» را از جشنواره امسال فجر حذف کرد. مردمی بودن به معنای اکران فیلم برای مردم نیست، به معنای مدیریت است. جدا از اینکه این سمت‌وسو به چه جهتی باید باشد مدیریت نگاه تماشاگران همیشه یکی از اهداف جشنواره‌هاست که در جشنواره فجر امسال اتفاق نیفتاد.

انیسی ادامه داد: استقبال از فیلم‌های شناخته شده در ویترین جشنواره، تأثیر مستقیمی بر فروش فیلم‌ها در آینده هم خواهد داشت. خوشبختانه فیلم سینمایی «مامان» پنج کاندیداتوری در جشنواره امسال داشت، بازی خانم رؤیا افشار دیده شد و سیمرغ بهترین بازیگر زن را از آن خود کردند. بازخوردها از تماشاگران محدود جشنواره هم در مجموع خوب بود. این فیلم از زبان مردم و برای مردم است و گمان می‌کنم در اکران فیلم هم تماشاگران از آن راضی خواهند بود.

کارگردان فیلم «مامان» درباره شخصیت‌پردازی کاراکتر مادر در این فیلم گفت: مادر فیلم «مامان»، مادری متفاوت در سینمای ایران اما مادری کاملاً معمولی در جامعه است. تفاوت لفظ «مامان» و «مادر» را هم برای همین در نظر گرفتیم که بدانیم با فردی مواجهیم که از فضای رسمی نیامده بلکه از دل جامعه برخاسته است.

در «مامان» جامعه را با خودش روبه‌رو کردم

وی با تأکید بر لزوم شناخت درست از جامعه برای امکان تأثیرگذاری بر جامعه گفت: معمولاً در سینما ما وقتی صحبت از کار فرهنگی می‌کنیم، می‌گوییم می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم. فرهنگ‌سازی اما به این معنا نیست که ما می‌خواهیم از نقطه «آ» به «ب» برویم، شما کافی است نسبت به همان نقطه «آ» که در آن هستید شناخت پیدا کنید. حال من خودم هستم که می‌توانم تصمیم بگیرم که به نقطه «ب» حرکت کنم یا نه به سمت نقطه دیگری بروم. من در فیلم «مامان» جامعه را با خودش روبه‌رو کردم. ما به‌صورت ناخواسته و ناگزیر، مدام در حال قضاوت کردن یکدیگر هستیم، فیلم «مامان» دارد سعی می‌کند با نمایش عواقب خودخواهی‌ها و تصمیمات ما، نشان دهد که چه تأثیری روی اطرافیان خود می‌گذاریم و در قضاوت‌های آینده منصفانه تصمیم بگیریم.

آرش انیسی

انیسی با اشاره به اینکه برخی مدام می‌گویند نباید یکدیگر را قضاوت کنیم، تأکید کرد: از نظر من، ما ناگزیر از قضاوت کردن هستیم اما باید با شناخت و آگاهی‌ای قضاوت کنیم که نسبت به عواقب و هزینه‌های آن برای اطرافیانمان شناخت داشته باشیم. به‌واسطه این شناخت هزینه‌ها می‌تواند کمتر شود.

اکران آنلاین عاقلانه نیست

کارگردان «مامان» درباره برنامه‌ریزی برای اکران عمومی این فیلم در شرایط بحرانی سینماها هم گفت: باید نشست، فکر کرد و روش متفاوتی برای برنامه‌ریزی اکران سینماها پیدا کرد. من هم دوست دارم فیلمم با تماشاگر گسترده اکران شود، فارغ از اینکه چقدر سینما برای اکران در اختیار داشته باشم، اما با توجه به شرایط، افق چندان متفاوتی نسبت به امروز نمی‌توانم متصور باشم. بالاخره نزدیک به ۳۰۰ فیلم در صف اکران هستند و ما هم باید منتظر بمانیم و متناسب با تصمیماتی که گرفته می‌شود برای اکران فیلم «مامان» برنامه‌ریزی کنیم.

وی درباره عرضه فیلم در اکران آنلاین هم تأکید کرد: اکران آنلاین نیاز به پیش‌زمینه‌هایی مانند پایبندی به قانون کپی‌رایت دارد که بتوانیم پیگیر حقوق آثارمان باشیم و بی‌قانونی‌ها را پیگیری کنیم. ما به این سمت حرکت نکرده‌ایم و در همه بخش‌های خلاقه جامعه داریم تاوان آن را می‌دهیم، طبیعتاً تن دادن به اکران آنلاین، کار عاقلانه‌ای نیست. مگر اینکه بودجه را از جایی گرفته باشی و بازگشت سرمایه چندان برایتان اهمیت نداشته باشد. در شیوه فعلی گویی قرار نیست اقتصاد فیلم، توسط بازار تأمین شود و هدف از عرضه یک فیلم به نظر بازگشت سرمایه و سود نیست در حالی که اقتصاد فیلم‌هایی که ما می‌سازیم به‌شدت نیازمند مخاطب و تکمیل چرخه اقتصادی فیلم است که در سینمای آنلاین فعلی، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

کد خبر 5157719 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: آرش انیسی رویا افشار نرگس آبیار فیلم مامان رضا عطاران فیلم کوتاه فیلم سینمایی موسیقی ایرانی تئاتر ایران جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک شبکه پنج سیما سینمای مستند جشنواره هنر زنده است برنامه تلویزیونی محمدرضا الوند سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر فیلم مستند درگذشت چهره ها انیمیشن جشنواره امسال اکران آنلاین جشنواره فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، دومین اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی شب گذشته ۹ اردیبهشت ماه در جمع پرشور مردم اکومال کرج در ۵ سانس برگزار شد.

در این اکران که با استقبال مخاطبان همراه بود، جواد عزتی و کامران حجازی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و همچنین عباس جمشیدی‌فر و شبنم قربانی از بازیگران این اثر حضور داشتند.

پیش از نمایش فیلم، عباس جمشیدی‌فر ضمن خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: بسیار خوشحالیم که اینجا حضور داریم و قرار است در کنار شما «تمساح خونی» را تماشا کنیم. ممنون که ما را حمایت و این فیلم را در سینما تماشا می‌کنید.

سپس جواد عزتی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید و آن را به دوستان خود پیشنهاد دهید که در سینما ببینند.

وی یادآور شد: از همه شما و دیگر تماشاگران عزیزی که این فیلم را در سینما می‌بینند و دیده‌اند، تشکر می‌کنم و باید بگویم که اگر در حال حاضر سینما رونق دارد، به برکت حضور شماست. دستتان را می بوسم و از همه شما بسیار ممنونم.

«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی تا امروز صدرنشین جدول فروش ۱۴۰۳ بوده است و به تازگی از مرز دومیلیون تماشاگر در سینماها عبور کرده و مجموع فروش آن به ۱۲۵ میلیارد تومان رسیده است.

در این کمدی اکشن سینمایی جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی در این کمدی نقش‌آفرینی می‌کنند و پخش این فیلم سینمایی برعهده شهرفرنگ است.

کد خبر 6092127

دیگر خبرها

  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • «عینک قرمز»ِ حامد بهداد با «تگزاس۳» اکران می‎‌شود
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • اکران آنلاین فیلمی با بازی هدیه تهرانی
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد