Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@23:03:19 GMT

تامین مالی لیزینگی بنگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۴۸۹۱

تامین مالی لیزینگی بنگاه‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ صنعت لیزینگ در سال ۲۰۱۸ منجر به تا‌مین مالی برابر با ۱۳۰۰ میلیارد دلار شده و یکی از روش‌های موثر و متداول تا‌مین مالی در دنیا است. در این روش تا‌مین سرمایه در گردش، با اتکا به دارایی‌های خود بنگاه و نه شبکه بانکی انجام می‌شود. از مزایای روش لیزینگی تا‌مین مالی می‌توان به «نقد شوندگی دارایی‌های ثابت بنگاه در ترازنامه» و «عدم نیاز به وثیقه‌سپاری» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت نقدینگی در فعالیت واحدهای تولیدی و تداوم جریان تولید کالا بر کسی پوشیده نیست و چه بسا واحدهای تولیدی بسیاری که صرفا به‌دلیل نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی تعطیل بوده و تولید خود را به ناچار متوقف کرده‌اند یا در ظرفیت‌های بسیار پایینی در حال فعالیت هستند. البته بسیاری از واحدهای تعطیل، مشکلات دیگری نظیر محدودیت‌های بازار و فروش، مشکلات مدیریتی و سهامداری بین شرکا، محدودیت‌های تکنولوژیک و... دارند که در این بنگاه‌ها به‌دلیل اینکه مساله نقدینگی مساله اصلی بنگاه نیست حتی با تزریق نقدینگی به روش‌های مختلف، عملا تولید جریان پیدا نخواهد کرد و کماکان با سایر مسائل مواجه خواهند بود. مجتبی نقدی، معاون دفتر تا‌مین منابع مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این گزارش سعی داشته راه‌حلی برای بنگاه‌هایی که صرفا مشکل تا‌مین مالی آن هم از جنس سرمایه در گردش دارند با تمرکز بر ظرفیت‌های صنعت لیزینگ ارائه کند. در واقع مخاطب بنگاه‌هایی هستند که به‌دلیل عدم توانایی در تا‌مین نقدینگی، تعطیل و غیرفعال شده یا با ظرفیت‌های بسیار پایین در حال فعالیت هستند.

دارایی‌های ثابت، محور تا‌مین مالی

با توجه به تعریف حسابداری سرمایه در گردش(دارایی جاری منهای بدهی جاری) به‌طور مرسوم بنگاه‌ها از دارایی‌های جاری خود نظیر وجه نقد، حساب‌های دریافتی، موجودی کالا و... به‌عنوان پشتوانه تا‌مین سرمایه در گردش خود استفاده می‌کنند در حالی که بقیه اجزای سمت راست ترازنامه نظیر دارایی‌های غیر‌جاری و ثابت نیز می‌توانند منبعی برای تا‌مین نقدینگی بنگاه باشند(بسته به میزان نقدشوندگی یا توثیق‌پذیری)، مواردی نظیر ماشین‌آلات و تجهیزات، ساختمان تولیدی یا دفتر شرکت و ساختمان‌های اداری. از آنجا که بحث در مورد بنگاهی است که به‌دلیل عدم دسترسی به منابع مالی مورد نیاز تعطیل شده به احتمال زیاد این بنگاه فاقد دارایی‌های جاری قابل توجه از جنس وجوه نقد یا موجودی کالا است و عمده تکیه بنگاه باید روی دارایی‌های ثابت نظیر ماشین‌آلات و تجهیزات و محل کارخانه یا ساختمان اداری شرکت باشد. در حقیقت وجه مشترک کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل، ‌دارایی‌های ثابت و مشهود بوده که قابل ارزش‌گذاری و معامله است. تا‌ به اینجا اجزایی از دارایی ثابت بنگاه به‌عنوان محور تا‌مین مالی در نظر گرفته شد و حال به معرفی ابزار مرتبط در صنعت لیزینگ می‌پردازیم.

بر اساس گزارش سالانه موسسه وایت کلارک، صنعت لیزینگ در سال ۲۰۱۸ منجر به تا‌مین مالی حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار شده است و ظرفیت بالفعل بسیار مطلوبی دارد و یکی از روش‌های موثر و متداول تا‌مین مالی در دنیا است که متاسفانه در ایران کمتر مورد توجه بوده است. در لیزینگ روش‌های مختلفی در قالب دسته‌بندی لیزینگ مالی و لیزینگ عملیاتی تعریف شده که یکی از ابزارهای موجود در این صنعت، روش فروش و اجاره مجدد یا leaseback sale است که در این روش یک شرکت دارایی خود را فروخته و همان دارایی را مجدد از خریدار اجاره می‌کند و در واقع فروشنده، نقش مستاجر و خریدار، نقش موجر را خواهند داشت. به بیان دیگر می‌توان گفت فعال اقتصادی دارایی خود را به نهادی می‌فروشد و در این بین منابع جذب شده از محل فروش دارایی را به‌عنوان سرمایه در گردش استفاده کرده و مجددا همان دارایی را در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک که نوعی لیزینگ مالی است، در اختیار می‌گیرد و بدون جابه‌جایی خط تولید یا انتقال تجهیزات، منابع نقد به بنگاه تزریق شده و تداوم تا‌مین مواد اولیه و تولید فراهم خواهد شد و بنگاه می‌تواند از محل فروش محصولات تولیدی اقساط شرکت لیزینگ را پرداخت کند.

برای بنگاه‌ها و اقتصاد ملی در عین حال نیز الزاماتی دارد تا‌ به نحو بهینه عملیاتی شده، در غیر این صورت ممکن است طرفین به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسند.

مزایا برای بنگاه و اقتصاد

تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با اتکا به دارایی‌های خود بنگاه و نه شبکه بانکی؛ تا‌مین مالی در صنعت لیزینگ مشمول برخی از ضوابط، بخشنامه‌ها و محدودیت‌های موجود در شبکه بانکی نیست و شرکت‌های لیزینگ انعطاف بیشتری در تا‌یید درخواست‌ها دارند؛ نقدشوندگی دارایی‌های ثابت بنگاه در ترازنامه؛ عدم نیاز به وثیقه‌سپاری‌(بسته به شرایط اعتباری و درخواست متقاضی) از جمله مزایایی است که این روش برای بنگاه در پی دارد. اما این روش برای اقتصاد ملی هم مزایایی دارد. در صورت راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها، بهره‌وری سرمایه به‌عنوان شاخصی برای سنجش مقدار ایجاد ارزش افزوده از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده افزایش می‌یابد و در حقیقت فاصله بین ظرفیت اسمی بر اساس ماشین‌آلات منصوبه و ظرفیت عملیاتی بر اساس تولید واقعی صورت گرفته کاهش می‌یابد. همچنین با فعال شدن این واحدها تولید و اشتغال نیز رونق گرفته و فرصت‌های شغلی که قبلا به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها از دست رفته بود قابل جایگزینی مجدد خواهد بود. نکته مهم این است که این اتفاقات بدون نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد، اعطای تسهیلات بانکی، جذب سرمایه‌گذار، تملیک یا فروش کارخانه محقق خواهد شد و در واقع ترازنامه خود بنگاه و دارایی‌های ثابت قبلی ایجاد شده در کنار منابع صنعت لیزینگ مبنای تا‌مین مالی قرار خواهد گرفت.

الزامات و پیش‌نیازها

برای موفقیت تا‌مین مالی با روش لیزینگ نیز الزامات و پیش‌نیازهایی وجود دارد:

۱- انتخاب بنگاه به درستی انجام شده باشد، چه بسا بنگاه‌هایی که از لحاظ ساختار مالی، نسبت بدهی و سایر شاخص‌های سنجش ریسک وضعیت مناسبی نداشته و تا‌مین مالی مجدد ممکن است راهکار بهینه برای این بنگاه‌ها نباشد.

۲- اطمینان از اینکه محصولات تولیدی به پشتوانه این روش تا‌مین مالی به فروش خواهند رسید و جریان درآمدی بنگاه شکل می‌گیرد، در غیر این صورت ممکن است منابع تزریق شده صرفا منجر به افزایش موجودی انبار شده و هزینه مالی بیشتری به بنگاه تحمیل شده و بازپرداخت تعهدات به شرکت لیزینگ نیز در ابهام قرار ‌گیرد.

۳- رتبه‌بندی اعتباری بنگاه نزد صنعت لیزینگ به منظور اطمینان از بازپرداخت تسهیلات و جلوگیری از نکول تعهدات

۴- حمایت حقوقی لازم از شرکت‌های لیزینگ در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی تسهیلات گیرنده

۵- ماشین‌آلات و تجهیزات از لحاظ عمر مفید اقتصادی و استهلاک دارای ریسک زیادی نباشند و در طول مدت قرارداد قابلیت بهره‌برداری کامل توسط بنگاه را داشته باشند.

۶- ایجاد بازار گسترده خرید و فروش ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی با هدف افزایش نقد‌شوندگی ماشین‌آلات و نیز کشف قیمت‌های منصفانه و حقیقی، با این هدف که تمایل شرکت‌های لیزینگ برای ورود به این فضا بیشتر شود.

۷- رقابتی شدن نرخ‌ موثر تا‌مین مالی در صنعت لیزینگ در مقایسه با سایر روش‌های تا‌مین مالی با هدف ترغیب بیشتر صنعتگران به استفاده از این ابزار

۸- لزوم تشکیل جریان نقدینگی‌(Cash Flow) این مدل برای بنگاه به این منظور که آیا درآمد ناشی از فروش محصول می‌تواند هزینه‌های مالی و پرداخت اقساط لیزینگ را پوشش دهد؟ یا اینکه مدت زمان بهینه قرارداد اجاره به شرط تملیک چه مدت باشد؟ در واقع این محاسبات ریسک هر دو طرف را در استفاده از این ابزار کاهش داده و ضمن تضمین تداوم تولید و فروش بنگاه، احتمال پرداخت اقساط لیزینگ به منظور تداوم گردش منابع صنعت لیزینگ را هم در نظر می‌گیرد.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که قطعا انتخاب روش تا‌مین مالی مناسب بر عهده خود بنگاه و مدیران آن خواهد بود و اشاره به مزایای یاد شده نافی اثرگذاری سایر روش‌های تا‌مین مالی نیست. همچنین این ابزار توانایی تا‌مین مالی و بازگشایی تمام کارخانه‌های کشور را نخواهد داشت و به واسطه نوین بودن آن نیازمند ترویج و تسهیل‌گری توسط اتاق‌های بازرگانی، خانه‌های صنعت و معدن، شرکت‌های لیزینگ، انجمن ملی لیزینگ ایران و سایر ذی‌نفعان است تا‌ شروعی باشد برای بهره‌مندی بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور از ظرفیت صنعت لیزینگ و طی این مباحث صرفا تلاش بر این است تا‌ دایره گسترده‌تری از ابزارهای نوین تا‌مین مالی در معرض آشنایی و انتخاب بنگاه‌ها قرار گیرد.

پربیننده ترین عرضه چالش برانگیز تولیدکنندگان ورق/ نگاهی به رفع تعلیق کدبورسی دریافت‌کنندگان اسلب رانت فولادی؛ پشت پرده عدم عرضه ورق خبر خوب برای شهرک‌های صنعتی ظرفیت‌های ابزارهای مالی بورس کالا برای صنایع و به طور خاص صنعت فولاد ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها مدال آور صادرات کشور مورد تقدیر قرار گرفت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صنعت لیزینگ برجام ماشین آلات و تجهیزات دارایی های ثابت شرکت های لیزینگ سرمایه در گردش تا مین مالی صنعت لیزینگ خود بنگاه کارخانه ها برای بنگاه بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۴۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان خاندوزی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

خاندوزی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وی یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

خاندوزی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای اقتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

وزیر اقتصاد خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

خاندوزی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749090

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی