Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:08:33 GMT

ماهان کرمان در بحبوحه خدمت و توسعه

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۴۹۹۱

ماهان کرمان در بحبوحه خدمت و توسعه

به گزارش ایرنا، استان پهناور کرمان ظرفیت های بی نظیری برای توسعه دارد اما به علت‌های مختلفی از جمله تمرکز واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ در نقاطی محدود، فرایند توسعه در این استان به صورت نامتعادل پیش می‌رود، که در این زمینه وجود بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و مزیت‌های بسیار آن در برخی مناطق طی سالیان گذشته موجب غفلت از توسعه دیگر مناطق کمتر برخوردار استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خوشبختانه استاندار کرمان با سفر به سرتاسر استان پهناور کرمان به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته به‌دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته بی‌شمار دانش‌بنیان، کشاورزی، معدنی، صنعتی و گردشگری این مناطق است و سفر روزهای گذشته زینی وند به بخش ماهان نیز به دنبال این استراتژی صورت گرفت.  

وجود فرصت ها و منابع مختلف کشاورزی، دانش بنیان و گردشگری در بخش ماهان کرمان، موقعیت ممتازی به این خطه بخشیده که استاندار کرمان به عنوان نماینده عالی دولت با همراهی معاون امور اقتصادی استاندار، نمایندگان کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، فرماندار کرمان و سایر مدیران استانی و محلی روز جمعه هشتم اسفندماه به این بخش سفر کرد تا با حمایت‌های دولتی بخشی از توازن و تعادل را در فرایند توسعه‌ای دیار کریمان جبران کند.

استاندار کرمان در این سفر در محل گلزار شهدا مورد استقبال مسئولان محلی قرار گرفت و در ابتدا در راستای تقویت حوزه امنیتی ماهان، طرح دوربین‌های نظارتی را در این بخش افتتاح و بر حمایت‌های دولت از این بخش تاکید کرد.

افتتاح طرح نظارتی امنیتی ماهان 

شهردار ماهان گفت: با افتتاح این پروژه ۵۷ دوربین با ۲۲ دکل پایش تصویری خیابان ها ورودی های اصلی شهر ماهان‌ را پوشش می دهند و ۲۰ دوربین هم با امکانات شهرداری جدا از این پروژه به این سیستم لینک می‌شود.

عبدالمهدی رنجبر افزود: شهر هوشمند را در پایش تصویری می‌توانیم به عنوان پایلوت استان کرمان راه اندازی کنیم و در این زمینه تجهیزات مطلوبی با بهترین برند دنیا برای پلاک خوانی داریم که این تجهیزات با هزینه چهار میلیارد تومان خریداری شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیمانکار در اجرای طرح پایش تصویری ماهان گفت: جرایم به خزانه دولت واریز می شود و پس از تقسیم بندی به پیمانکار سهم چندانی نمی رسد. 

وی با بیان اینکه مسائل امنیتی که در شهرداری ها توجه نمی شد گفت: امروز بحث های اجتماعی و امنیتی به خوبی دنبال می شود.

شهرداران جوپار و محی آباد نیز در این آیین گفتند: تجهیزات نظارتی در ورودی های جوپار، چهار دوربین مرکز شهر نصب شده و ۲ نقطه دیگر هم برای پوشش کل شهر تا فروردین ماه نصب می شود و همچنین کل ورودی های محی آباد نیز به تجهیزات نظارتی و پلاک خوان مجهز شده است.

استاندار کرمان نیز با قدردانی از فرمانداران، بخشدار و شهرداران ماهان گفت: تکمیل تجهیزات نظارتی و امنیتی تاثیر زیادی در سالم سازی و احساس امنیت جامعه دارد که کرمان و بخش ها اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده اند.

علی زینی وند افزود: وضعیت پایش تصویری و امنیتی در بودجه سال آینده تقویت می شود و استانداری کرمان از اجرای این طرح ها حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کشفیات با تقویت پایش تصویری رفع می‌شود عنوان کرد: باید درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی به منطقه بیاید.

مشکل آب در ابتدای سفر استاندار کرمان به‌عنوان یکی از چالش‌های منطقه اعلام شد لذا تدبیر و تامین آن در دستور کار دولتمردان دیار کریمان قرار گرفت. 

رفع مشکل کم آبی ماهان

شهردار ماهان با اشاره به یکی از اقدامات شاخص شهرداری گفت: طرح جداسازی آب خام از فضای سبز با وجود کم ابی ماهان در این شهر اجرا شده و در ۲ شهر دیگر محی آباد و جوپار از توابع این بخش نیز در حال اجرا است و در حوزه عمرانی ماهان درختکاری اقدامات شاخصی انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری فرماندار کرمان، اداره برق و مرصاد با شهرداری تصریح کرد: جداسازی آب شرب و فضای سبز تا ۷۰ درصد انجام شده و در سال گذشته درخت های ثمرده در ۲ بلوار با ۱۵۰ درخت گردو، ۱۵۰ اصله انواع توت و ۲ هزار و ۲۰۰ اصله درخت چنار کاشت شد و عملیات عمرانی مناسب در شهر نیاز به مساعدت استاندار کرمان دارد.

وجود آرامستان‌ها در نزدیکی منازل مسکونی از دیگر گلایه‌های مردم ماهان بود که استاندار کرمان برای رفع آن بر تخصیص زمینی خارج از محدوده شهری و ساماندهی آن تاکید کرد. 

رفع چالش‌های پنج آرامستان ماهان

رنجبر افزود: تعداد پنج آرامستان در ماهان وجود دارد که از لحاظ روحی برای همسایگان مشکل ایجاد کرده که مکان بهشت زهرا تعیین شده و نیاز به مساعدت دارد.

استاندار کرمان نیز با اشاره به وجود پنج آرامستان در بخش ماهان و چالش‌های مربوط به آن گفت: سه شهر در ماهان وجود دارد که شهرداران این مساله را پیگیری می‌کنند زیرا وضعیت آرامستان‌ها مطالبه جدی مردم است.

وی عنوان کرد: فرماندار کرمان طی جلسه‌ای طرحی جامع برای وضعیت آرامستان‌ها ارائه می‌کند و در این زمینه مکان‌هایی در نظر گرفته شده، که این مناطق طی نشستی اختصاصی در استانداری کرمان ساماندهی می‌شوند.

استاندار کرمان در راستای تقویت توریسم و گردشگری ماهان طی بازدیدی از امارت شترگلو ماهان، خانه هنرمند و پارک تیگران و رفع چالش‌های این طرح‌ها رونق اقتصاد گردشگری این منطقه را سرعت بخشید.   

احیای امارت شترگلو ماهان گامی در راستای تقویت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مرمت و احیای امارت شترگلو ماهان طی ۲ سال گذشته با همکاری بخش خصوصی و دولت اجرایی شده است.

فریدون فعالی با اشاره به مرمت ،سبک سازی و استحکام بخشی این پروژه افزود: در این ساختمان آب جاری و نمایی با عظمت بیشتر نسبت به دیگر باغات ایرانی وجود دارد.

عبدالرضا فیضی پیمانکار پروژه نیز گفت: سه میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوص در این طرح داشتیم که این طرح با فضاسازی و سنگ فرش، تا اواخر مردادماه سال آینده تکمیل و به یک مرکز اقامتی پذیرایی تبدیل می‌شود.

استاندار کرمان هم با اشاره به زیبایی های امارت شترگلو ماهان خواستار تسریع در اجرای پروژه شد. 

احداث پارک تیگران و تقویت گردشگری ماهان

شهردار ماهان در بازدید استاندار کرمان از پارک تیگران گفت: این پارک در ۲۳ هزار مترمربع مساحت دارای آب روان و بخش‌های تفریحی و گردشگری است که عملیات اجرایی پروژه از ۲ سال گذشته آغاز و نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی اعتبار برای احداث آن شده است.

عبدالمهدی رنجبر با بیان اینکه این منطقه گردشگری پذیر است گفت: تاکنون یک میلیارد تومان برای فنداسیون پارک تیگران هزینه شده و بخش نخست پروژه تا پایان خردادماه به بهره برداری می‌رسد.

استاندار کرمان تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های استان کرمان برای حمایت از این مراکز گردشگری به کار گرفته می‌شود.

خانه تاریخی هنرمند به بوتیک هتل گردشگری تبدیل می‌شود 

سرمایه گذار پروژه خانه هنرمند هم در بازدید استاندار کرمان از این پروژه گفت: این پروژه یکهزار ۷۰۰ مترمربع فضای مسقف دارد و تاکنون ۳۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و در صورت اجرا ۷۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

محمدرضا هنرمند افزود: برای تکمیل خانه هنرمند به پنج میلیارد تومان نیاز داریم که در صورت تکمیل به بوتیک هتل تبدیل می‌شود و بنای این اثر در سال ۱۳۰۰ احداث که در سال ۹۰ مرمت این باغ آغاز شده است.

استاندار کرمان نیز خواستار جذب گردشگر با استفاده از میراث فرهنگی و جذابیت های سنتی و بومی محلی همچون خانه هنرمند و توسعه این بناها در راستای تقویت اقتصاد ماهان شد.

طرح‌های کشت و صنعت هامون، ماهان و کرمان قارچ از دیگر مقاصد سفر استاندار کرمان به منطقه ماهان بود که با حمایت از آن جهش تولید، توسعه دانش بنیان و اشتغالزایی در ماهان پیگیری شد. 

رونق تولید قارچ و توسعه اقتصادی ماهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این بازدید با اشاره به پرورش ۲ گونه قارچ دکمه و صدف گفت: در استان ۳۸ واحد تولید قارچ فعالیت دارند که تولید این محصول از یکهزار و ۳۰۰ تن در آغاز دولت دوازدهم به ۲ هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

عباس سعیدی افزود: واحد تولیدی کرمان قارچ ماهان، سالانه ۴۰۰ تن ظرفیت تولید دارد که این تولیدات به صورت روزانه به بازار عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی کرمان قارچ نیز گفت: این واحد عنوان نخستین را در جنوب شرق کشور به خود اختصاص داده و در این فاز ۴۰۰ تن تولید قارچ دارد.

جلال کلانتری با بیان اینکه کود کمپوست از نقطه دیگری به کارخانه وارد می شود تصریح کرد: در اختیار نداشتن این کود تولید ما را ۷۰ درصد کاهش می دهد.

وی افزود: شرکت کرمان قارچ با استفاده از روش های نوین جزو سه واحد بزرگ تولیدی این محصول در استان کرمان محسوب می شود، از سال ۹۲ مجوز احداث گرفتیم و برای طرح توسعه واحد تولید کمپوست از سال ۹۷ استعلامات را دریافت کردیم اما با میراث فرهنگی به علت زمین اجرای طرح مشکل داریم.

وی با اشاره به داشتن مجوز ۵۰ هزار تن تولید کمپوست بیان داشت: این محصول در استان کرمان تولید ندارد لذا ضرورت همکاری میراث فرهنگی و توجه استاندار کرمان به این بخش وجود دارد.

استاندار کرمان نیز خواستار تسریع در بررسی مشکل این واحد تولیدی شد و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: زمین اجرای طرح تولید کود کمپوست در صورتی که جزو حریم باغ شاهزاده ماهان نباشد، مجوزهای لازم به این واحد داده می‌شود.

کشت و صنعت و تولید محصولات متنوع دامی در ماهان

همچنین مدیرعامل کشت و صنعت هامون در بازدید استاندار کرمان گفت: دامداری نژاد هلشتاین را از سال ۱۳۷۰ با بهره برداری از ۶۰ راس آغاز کردیم و اصلاح نژاد با کارشناسان خبره کشور بخش ژنتیک در این منطقه اجرا شد که منبع ژن اینجا سرمایه ملی ما است.

سعید خلیلی زاده ماهانی افزود: گاوهای این دامداری تا ۹۲ کیلوگرم شیر در روز می‌دهند و شناسنامه دام تا ۹ نسل مشخص است و نژاد برتر تقویت شده و میانگین رکورد کشور را داشتیم اما در شرایط فعلی رکورد ما کاهش یافته است.

وی با اشاره به پرورش مجموع یکهزار و ۸۰۰ راس دام یادآور شد: کارخانه وابسته به دامداری ۲۶ تن تولید لبنیات را رقم زده و در این زمینه زنجیره کاملی از خوراک دام تا محصولات دامی داریم.

خلیلی زاده ماهانی ادامه داد: از مجهزترین واحدهای تولید محصولات دامی کشور در شرایط تحریم‌ها هستیم و در این راستا انواع محصولات شیر، خامه، دوغ و شیرکاکائو تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گوساله ها را از بدو تولد جداسازی و نژاد ۲ رگه گوشتی و شیرده پرورش می دهیم افزود: جدیدترین تجهیزات شیر دوشی و سالم ترین شیر کشور را در اختیار مردم قرار می دهیم و ۲۰۰ نفر مستقیم در کشت و صنعت هامون ماهان اشتغال دارند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از این طرح گفت: در حوزه اداری مشکلاتی داریم که نیازمند حمایت هستیم و این واحد مشکل مالی ندارد که در صورت حمایت اشتغال آن به ۵۰۰ نفر می رسد و همچنین با تولید کود، گوشت و شیر می توانیم اشتغالزایی کنیم.

مقرر شد که نشست جمع بندی این سفر با حضور سه امام جمعه بخشدار و شهرداران در دفتر استاندار کرمان برگزار شود.

استاندار کرمان نیز گفت: برای رفع مشکلات این مجموعه بی‌نظیر با حضور فرماندار، معاون اقتصادی استاندار و تولیدکننده بخش خصوصی دسته بندی و با حضور مدیران مربوطه در استانداری نشست‌های بررسی برگزار خواهد شد و برای رفع آن تصمیم گیری می‌شود که نتیجه تا هفته آینده مشخص شود.

مدیر کشت و صنعت ماهان فراز هم در جریان بازدید استاندار کرمان گفت: از سال ۹۴ پرورش ماهی خاویاری در کرمان آغاز شد و در این مزرعه پرورش گوشت ماهی و خاویار دنبال می شود.

محمدی افزود: پرورش و استحصال خاویار پس از ۶ سال تحقق می‌یابد که این فرایند در کرمان هنوز انجام نشده است.

رفع مشکلات مردم هدف اصلی سفرهای استاندار کرمان 

استاندار کرمان همچنین با نشستن به پای درد و دل اهالی منطقه، به مشکل گاز روستای محمدآباد ریگ ماهان را از نزدیک بررسی و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرد. 

پس از آن استاندار کرمان به شهر جوپار از توابع بخش ماهان رفت که پس از ادای احترام به مقام والای شهیدان، از روند بازسازی شبستان های امامزاده جوپار بازدید و پس از شرکت در نماز جمعه با تعدادی از اهالی دیدار و برای رفع مشکلات آنان گفت و گو کرد.

دستاوردهای سفر به ماهان، توسعه با محوریت ظرفیت‌های منطقه‌ای

استاندار کرمان گفت: فرایند توسعه بخش ماهان با محوریت ظرفیت‌های منطقه از جمله گردشگری، کشاورزی مدرن، شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های متناسب با این حوزه و به‌ویژه غیرآلاینده در این باغ‌شهر پیگیری می‌شود.

زینی‌وند افزود: این بخش در تمامی حوزه‌های یاد شده، ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه دارد لذا از مردم و جوانان تقاضا می‌شود هیچ‌گاه به دنبال سرمایه‌گذاری در صنایع آلاینده برای این باغ‌شهر زیبا نباشند.

وی تصریح کرد: امروز بازدیدی از بخش پرظرفیت ماهان با سه شهر داشتیم که بنظر می‌رسد قابلیت های ماهان گردشگری و کشاورزی است اما باوجود موقعیت خاص و ظرفیت‌ها توسعه شرکت‌ها و طرح های مرتبط با دانش بنیان می‌توانند محور توسعه منطقه زیبای ماهان شوند.

استاندار کرمان با اشاره به بازدیدهای مختلف از پروژه‌های گردشگری، کشاورزی و زیرساخت‌های ماهان گفت: سیلاب بخشی از مناطق کشاورزی و مسکونی ماهان را تهدید می‌کند و منابع طبیعی اقدامات موثری در این حوزه اجرا کرده و فعالیت‌هایی نیز در دست اقدام است لذا طی یک برنامه یک تا ۲ سال آینده تا حد ممکن اطمینانی برای جلوگیری از آسیب سیلاب‌های احتمالی در این منطقه حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی مناسب در حوزه گردشگری ماهان طی این سال‌ها توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اجرایی شده و برنامه‌های مفصلی در حوزه باغات، خانه‌های قدیمی وجود دارد.

زینی‌وند افزود: همچنین شهرداری ماهان در حوزه زیرساخت‌های شهری متناسب با این شهر زیبا اقدامات مطلوبی اجرا کرده که ضمن برنامه‌ریزی، متناسب با آن تصمیم به تخصیص اعتبارات استانی در نقاطی با ویژگی‌های توسعه‌ای به این بخش هدایت می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهان در حوزه کشاورزی طرح‌های مطرحی همچون پروژه ماهیان خاویاری و پرورش قارچ دارد گفت: یکی از بزرگترین مجموعه‌های پرورش گاو شیری کشور و زنجیره تولید این مجموعه بزرگ، در این بخش فعال است که مشکلاتی با برخی دستگاه‌ها داشت که بخشی از آن برطرف و مابقی طی نشستی ویژه با حضور دستگاه‌های مربوطه رفع می‌شود.

دیدگاه مثبت استاندار کرمان در خصوص تبدیل برخی بخش‌های کرمان به شهرستان

نماینده عالی دولت در استان کرمان اشاره به تقسیمات کشوری در شهرستان وسیع کرمان افزود: ظرفیت ارتقای برخی از بخش‌ها به‌طور قطع به شهرستان وجود دارد، کرمان ۶ بخشدار دارد که نشان می‌دهد این شهرستان خود به اندازه یک استان است.

وی بیان داشت: استان کرمان گستردگی بسیاری دارد اما تقسیمات کشوری با حساسیت بالا، باید کارشناسی شوند و به‌طور کلی در نشست‌های مختلف با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ارتقای برخی مناطق به شهرستان موافقم.
بخش‌های دارای ظرفیت، طی یک فرایند پس از بررسی‌های لازم به سمت شهرستان شدن، سوق داده می‌شوند.

وی با اشاره به تیم کاری مستقر در ماهان از جمله بخشدار، شورای اسلامی و شهردار آن گفت: این مدیران به علت تلاش بسیار از سوی استانداری کرمان نیز حمایت می‌شوند.

برچسب‌ها گردشگری کرمان توسعه ایران جهش تولید علی زینی وند اقتصاد مقاومتی توسعه روستایی استانداری کرمان پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کرمان توسعه ایران گردشگری کرمان توسعه ایران جهش تولید علی زینی وند اقتصاد مقاومتی توسعه روستایی استانداری کرمان اخبار کنکور بازدید استاندار کرمان استاندار کرمان نیز استاندار کرمان استانداری کرمان راستای تقویت میلیارد تومان میراث فرهنگی استان کرمان پایش تصویری خانه هنرمند واحد تولید دانش بنیان کرمان قارچ کشت و صنعت ماهان گفت کرمان گفت بخش ماهان رفع مشکل ظرفیت ها برای رفع توسعه ای زینی وند نیز گفت بخش ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ،سی و پنجمین آیین تجلیل از برترین های جامعه کار و کارگری استان کرمان برگزار شد.

در این مراسم نمایندگان جامعه کارگری استان به بیان دغدغه‌های خود از جمله در حوزه امنیت شغلی، بیمه، مسکن و سختی کار پرداختند.

 استاندار کرمان هم از پیگیری‌های دولت برای رفع دغدغه‌های معیشتی کارگران گفت و افزود: پیگیر حل مشکلات کارگران زغال سنگ کرمان هستیم و خوشبختانه به زودی مشکلات این افراد برطرف خواهد شد.

آقای فداکار افزود: فرصت‌های شغلی فراوانی به ویژه در صنایع و معادن استان کرمان وجود دارد که این فرصت‌های شغلی نیاز به نیروهای ماهر دارند که در این راستا باید به موضوع مهارت آموزی توجه ویژه داشت.

وی افزود بایستی مایحتاج صنایع و معادن از ظرفیت‌های داخل استان تامین شود و این موضوع مصوبه شورای تامین است.

استاندار کرمان همچنین با اشاره به نقش پررنگ استان کرمان در رشد تولید ناخالص ملی گفت :کارگران نقش اساسی در این بین را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: کاهش تعداد مقرری‌ بگیران بیمه بیکاری در استان نشان می‌دهد که مردم به کار برگشته‌اند یا از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری شده است.

دیگر خبرها

  • یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود
  • خدمت به مردم ادامه راه شهدا است
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران
  • اعضای شورای اسلامی فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • گلایه استاندار کرمان از بانک‌های خصوصی
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه