Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@03:46:42 GMT

ترسیم چهره‌ای مردانه از زن

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۸۰۵۲

ترسیم چهره‌ای مردانه از زن

با بررسی محتوای مداحی‌ها در چند سال اخیر و مقایسه آن با محتوای عزاداری‌ها در سالیان دورتر چیزی که با کمی دقت به روشنی به چشم می‌آید، پررنگ شدن حضور زن در آن است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین رحمتی؛ نحوه زندگی کردن انسان‌ها و مناسبات و تعاملات آن‌ها با یک‌دیگر ارتباط مستقیمی با فهم آن‌ها از پدیده‌ها و موضوعاتی اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال در تعیین اینکه جایگاه و نقش زن در جامعه چیست و زن و مرد چه نسبت و رابطه‌ای با هم دارند مدل نگاه و فهم ما از این دو تأثیر به‌سزایی دارد.


‌البته این رابطه‌ای دوطرفه است؛ یعنی ما با نگاه کردن به وضعیت کنونی سبک زندگی و آداب و رسوم و رفتارهای جامعه می‌توانیم به اینکه مردم چه فهمی از هر پدیده‌ای دارند پی ببریم و آن را آسیب‌شناسی کنیم. اگر نگاهی گذرا به یکی از مناسک مهم دینی‌مان یعنی مراسم عزاداری و هیأت‌ها و مداحی‌ها در چند سال گذشته بیندازیم نشانه‌های خوبی دستگیرمان می‌شود.


با بررسی محتوای مداحی‌ها در چند سال اخیر و مقایسه آن با محتوای عزاداری‌ها در سالیان دورتر چیزی که با کمی دقت به روشنی به چشم می آید، پررنگ شدن حضور زن در آن است، این مسئله را می‌توان از زیاد شدن مداحی‌هایی در وصف حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س) و پردازش شخصیت این بزرگواران به شیوه‌های گوناگون در محتوای عزاداری‌ها به راحتی فهمید. برای روشن‌تر شدن موضوع افزایش چشم‌گیر مراسمات دهه اول و دوم فاطمیه نسبت به گذشته و ترسیم چهره‌های ابرقهرمانی از حضرت زینب (س) در مداحی‌ها می‌تواند شاهد خوبی بر این ادعا باشد.

 

این موضوع در وهله اول جای خوشحالی دارد؛ چرا که نشان از با اهمیت شدن مفهوم و جایگاه زن در جامعه دارد و بیان‌گر این است که زن در جامعه ما از تصویر قدیمش که به قول دکتر علی شریعتی بدان گونه که هست نمی ماند و نمی‌تواند بماند گذر کرده است.


حال در این میان برای زن دو چهره ساخته شده است؛ یکی چهره‌ای است که غرب به او تحمیل کرده و از او ابزاری برای منافع خود ساخته است و دیگری چهره زنانی است که در ادبیات این مداحی‌های سال‌های اخیر که موضوع بحث ما بود به آن پرداخته می‌شود.

 

این هر دو چهره با حقیقت زن و چیزی که باید باشد فاصله دارد و دارای اشکال است. تصویر اول که ماسک بزک‌کرده تحمیلی غرب است که تکلیفش مشخص است و موضوع بحث ما نیست؛ اما تصویر دوم هم که در ادبیات مداحی‌ها نظیر آن‌چه در این پست می‌بینید به آن پرداخته می‌شود، خالی از اشکال نیست؛ چرا که در این تصویر زن دستمال‌برکمربسته و مردانه به میدان می‌آید و مداح به قیاس جنگاوری حضرت زینب (س) و حضرت ابوالفضل (ع) می‌پردازد!

 

انگار هنوز اصالت با ویژگی‌های مردانه است و زن اگر می‌خواهد جایگاهی پیدا کند باید ویژگی‌های مردانه پیدا کند؛ در حالی که جامعه ما نیاز به نقش‌آفرینی زن با ویژگی‌های زنانه‌اش دارد و در واقعه عاشورا هم قیاسی بین حضرت زینب و دیگر شخصیت‌های کربلا به این شکل مطرح نیست، بلکه نقش‎آفرینی حضرت زینب (س) یک موضوع خاص و متعلق به خود آن حضرت است که در کنار دیگر شخصیت‌های کربلا تکمیل‌کننده آن واقعه است و هیچ کدام از شهدا و بزرگوارانی که در کربلا حضور داشتند را نمی‌توان به جای آن گذاشت.

 

حسین رحمتی - کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زن مرد مداحی یادداشت دانشجویی حضرت زینب مداحی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۸۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حال حاضر محققان ناسا با استفاده از یک رویکرد جدید، تخمین‌های جدیدی از میزان جریان آب از رودخانه‌های زمین، سرعت جاری شدن آن به اقیانوس و میزان نوسان هر دو رقم در طول زمان به دست آورده‌اند. چنین اطلاعاتی برای درک چرخه آب سیاره و مدیریت منابع آب شیرین آن بسیار مهم است.

برای دستیابی به تصویری جهانی از میزان آب موجود در رودخانه‌های زمین، دانشمندان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) اندازه‌گیری‌های جریان سنج را با مدل‌های کامپیوتری حدود ۳ میلیون بخش رودخانه در سراسر جهان ترکیب کردند. این تحقیق توسط الیسا کالینز، که این تحلیل را به عنوان یک کارآموز JPL و دانشجوی دکترا در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی انجام داد، انجام شد و در Nature Geoscience منتشر شد.

دانشمندان تخمین زدند که حجم کل آب رودخانه های زمین از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ به طور متوسط ۲۲۴۶ کیلومتر مکعب (۵۳۹ مایل مکعب) بوده است. این معادل نیمی از آب دریاچه میشیگان و حدود ۰.۰۰۶ درصد کل آب شیرین است که خود ۲.۵ درصد از حجم جهانی است. رودخانه‌ها علیرغم نسبت کمی که از آب سیاره دارند، از زمان‌های اولیه تمدن‌ها برای انسان حیاتی بوده‌اند.

نقشه بالای این صفحه حجم آب ذخیره شده بر اساس منطقه هیدرولوژیکی را نشان می‌دهد. محققان تخمین زدند که حوضه آمازون (تیره ترین آبی) حاوی حدود ۳۸ درصد از آب رودخانه جهان است که بیشترین میزان را در بین هر منطقه هیدرولوژیکی ارزیابی شده، دارا است. همین حوضه همچنین بیشترین آب را به اقیانوس تخلیه می‌کند. این ۱۸ درصد از تخلیه جهانی به اقیانوس است که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ به طور متوسط ۳۷۴۱۱ کیلومتر مکعب در سال در سال بوده است.

برای بخش‌هایی از حوضه رودخانه‌های کلرادو، آمازون، و اورنج و همچنین حوضه موری-دارلینگ در جنوب شرقی استرالیا کمیت منفی جریان‌های آبی تخمین زده شده‌است که بیشتر نشان دهنده مصرف شدید آب توسط انسان است. در واقع در این نقاط ما شاهد ردپای انسان هستیم.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901819

دیگر خبرها

  • نظر برادر همسر رهبری درباره حجاب زنان و قوانین مردانه آن | فیلـم
  • معرفی چند عطر خاص برای آقایان و خانم ها
  • باید الگوی یک خانواده کامل را ترسیم کنیم
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • تقویت کننده موی مردانه
  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور