Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-03@03:48:48 GMT

غول‌پیکر‌ترین هواپیماهای جهان

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۸۸۹۰

غول‌پیکر‌ترین هواپیماهای جهان

صنعت هواپیماسازی در تاریخ خود هواپیماهای غول‌پیکر باری و مسافری متفاوتی را روانه آسمان‌ها کرده است.

در این گزارش تصویری از دویچه وله، با غول‌پیکر‌ترین هواپیماهای جهان آشنا می‌شوید:

اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ

طول بال‌های این هواپیمای شش موتوره ۱۱۷ متر و طول بدنه این هواپیمای باری ۷۳ متر با ارتفاع ۱۵ متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هواپیما می‌تواند باری به وزن ۲۲۶ تن را در مسافت یک هزار و ۸۵۲ کیلومتر حمل کند.

آنتونوف AN-۲۲۵

برای این هواپیمای آنتونوف نام “رویا” (Mrija) انتخاب شده است؛ هواپیمای باری شش‌موتوره که طول بال‌هایش به ۸۸ متر و ۴۰ سانتیمتر، ارتفاع ۱۸ متر و ۲۰ سانتیمتر و طول بدنه آن به ۸۴ متر می‌رسد. این هواپیما ۲۴۰ رکورد جهانی را در اختیار دارد که یکی از آنها حمل تجهیزات خط لوله نفت به وزن ۲۴۷ تن از پراگ به تاشکند در سال ۲۰۰۴ است.

 

ایرباس A 380

بزرگترین هواپیمای خانواده ایرباس که در سال ۲۰۰۵ در خدمت ایرلاین‌های مسافربری درآمد؛ هواپیمایی که طول بال‌های آن ۷۹ متر و ۸۰ سانتیمتر است، طول بدنه آن ۷۲ متر و ۸۰ سانتیمتر و ارتفاع آن ۲۴ متر و ۱۰ سانتیمتر است. این هواپیما دارای بردی بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است. ایرباس تولید این هواپیما را به علت غیر اقتصادی بودن متوقف کرده است.

آنتونوف ۱۲۴

این هواپیما دارای چهار موتور توربوفن در زیر دو بال است. فاصله دو نوک بال آن به ۷۳ متر و ۳۰ سانتیمر می‌رسد، طول بدنه آن بیش از ۶۹ متر است و ارتفاع هواپیما بیش از ۲۱ متر است. نخستین پرواز آنتونوف ۱۲۴ در سال ۱۹۸۲ انجام شد و کاربرد تجاری آن از سال ۱۹۸۶ شروع شده است.

بوئینگ ۷۴۷–۸

بوئینگ ۷۴۷–۸ یکی بزرگترین هواپیمای تجاری است که در آمریکا ساخته شده و با ۷۶ متر و ۳۰ سانتیمر طول، یکی از بزرگترین هواپیماهای مسافربری جهان بوده است. این هواپیما با سرعت ۹۱۷ کیلومتر در ساعت می‌تواند مسافت ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. طول بال‌های آن ۶۸ متر و ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع هواپیما بیش از ۱۹ متر است.

لاکهید سی-۵ گالکسی

لاکهید سی-۵ گالکسی بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی موجود در نیروی هوایی آمریکا است. این هواپیما می‌تواند با سرعت ۸۳۳ کیلومتر در ساعت ۶۰ تن بار را به مسافت ۹ هزار و ۷۲۳ کیلومتر طی کند. طول بال‌های هواپیما بیش از ۶۷ متر است. طول بدنه بیش از ۷۵ متر و ارتفاع هواپیما نزدیک به ۲۰ متر است.

ایرباس بلوگا ایکس‌ال

این هواپیما توسط کمپانی ایرباس طراحی و ساخته شده است. از این هواپیما برای حمل و نقل اجزای هواپیمای بزرگ استفاده می‌شود. ایرباس بلوگا ایکس‌ال اولین پرواز خود را در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۸ انجام داد. این هواپیما با بیش از ۵۶ متر طول بدنه و طول بال‌هایی با ۴۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر رکورد جهانی حجم بار را در اختیار دارد.

بوئینگ دریم‌لیفتر

از این هواپیما منحصراً برای حمل قطعات هواپیمای ۷۸۷، از تولیدکنندگان در سراسر جهان به پایگاه مونتاژ بوئینگ استفاده می‌شود. محفظه حمل بار این هواپیما یک هزار و ۸۴۰ متر مکعب ظرفیت دارد که یکی از بزرگترین‌ها در جهان محسوب می‌شود. طول بال‌های دریم‌لیفتر بیش از ۶۴ متر است و طول بدنه آن نیز بیش از ۷۱ متر است. برد این هواپیما ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است.

هیوز اچ-۴ هرکولس

هیوز اچ-۴ هرکولس یک هواپیمای استراتژیک قایق پرنده بود که توسط شرکت هواپیماسازی هیوز طراحی و تولید شد. این هواپیما فقط یک پرواز کوتاه در دوم نوامبر ۱۹۴۷ انجام داد و پروژه هرگز فراتر از تک‌نمونه تولیدی نرفت. بخش‌های هواپیما از چوب صنوبر ساخته شد بود. این هواپیما با ۹۷ متر و ۵۱ سانتیمر به مدت ۷۲ سال رکورد جهانی طول بال را در اختیار داشت.

برابازون

از این هواپیما تنها یک فروند در سال ۱۹۴۹ ساخته شد و در سال ۱۹۵۳ آزمایش پرواز آن متوقف شد. برابازون (Brabazon) ساخت شرکت بریستول بریتانیا در زمان خود با طول بال ۷۰ متر و ۱۰ سانتیمتر بزرگترین هواپیمای جهان محسوب می‌شد که قرار بود پروازهای بین‌قاره‌ای انجام دهد. ضعف موتورها و عدم سفارش‌ آن در بازارهای جهانی باعث شکست پروژه ساخت برابازون شد.

سوپر گوپی SGT

کمپانی ایرو اسپیس اولین پرواز این هواپیمای ترابری را در سال ۱۹۷۴ به انجام رساند و بعدا در خدمت ناسا قرار گرفت. این هواپیما قابلیت حمل ۲۳ تن بار و طی مسافت ۳ هزار و ۲۱۹ کیلومتر را دارد.

برچسب هاآنتونوف ۱۲۴ آنتونوف AN-۲۲۵ اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ ایرباس ایرباس A 380 ایرباس بلوگا ایکس‌ال برابازون بوئینگ (Boeing) بوئینگ ۷۴۷–۸ بوئینگ دریم‌لیفتر سوپر گوپی SGT لاکهید سی-۵ گالکسی هیوز اچ-۴ هرکولس

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایرباس ایرباس A 380 بوئینگ Boeing بوئینگ ۷۴۷ ۸ آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو بزرگترین هواپیمای طول بال طول بدنه آن ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۸۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد

خلبان این اف-۱۶ تنها سرنشین آن بود که توانست خود را به موقع از جنگنده خارج کند و زنده بماند.

هنوز علت سقوط این جنگنده مشخص نیست و تحقیقات درباره آن ادامه دارد.

مقام‌های آمریکایی از پرسنل غیرضروری خواسته‌اند از تردد در محل سقوط هواپیما خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی استفاده شده در این هواپیما ممکن است که مخاطراتی برای آن‌ها داشته باشد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و از چه انواعی در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • تیک آف تماشایی هواپیما در هوای بارانی کرمانشاه + فیلم
  • سوخت گیری در آسمان چگونه و چقدر طول می‌کشد؟
  • ثبت پتنتی که انتقال حرارت در کشتی‌ها و هواپیماهای پرسرعت را تسهیل می‌کند
  • دستور رئیسی برای طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره | ویدئو
  • توضیحات معاون علمی رئیس‌جمهور درباره پروژه دانشگاهی ساخت هواپیما و دروغ‌پردازی رسانه انگلیسی 
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • زهر چشمی که ایران از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود